Kiedy i po co montować dodatkową (pomocniczą) pompę wody?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 30-11-2023
Kiedy i po co montować dodatkową (pomocniczą) pompę wody?

W nowoczesnych pojazdach efektywny układ chłodzenia jest kluczowy dla osiągów i trwałości silnika. Z tego powodu coraz więcej kierowców decyduje się na montaż dodatkowej elektrycznej pompy wody. Kiedy i dlaczego warto rozważyć taką modernizację? Jakie korzyści przynosi dodatkowa elektryczna pompa wody w samochodzie i jak wpływa ona na ogólną wydajność pojazdu? O tym porozmawiamy w dalszej części wpisu.

Dodatkowa, elektryczna pompa wody w aucie – czym właściwie jest?

Dodatkowa elektryczna pompa wody to nowoczesne rozwiązanie wspomagające tradycyjny układ chłodzenia silnika. Jest sterowana elektrycznie i zapewnia dodatkową cyrkulację płynu chłodzącego, niezależnie od pracy głównej pompy wodnej. Dzięki temu układ chłodzenia staje się efektywniejszy, szczególnie w warunkach, gdy wymagane jest dodatkowe chłodzenie – na przykład przy niskich obrotach silnika, czy w pojazdach z funkcją start-stop.

Dlaczego warto zamontować dodatkową pompę?

Ważne!

Montaż dodatkowej elektrycznej pompy wody jest szczególnie zalecany w samochodach, które są wykorzystywane w ekstremalnych warunkach lub mają mocno obiążane silniki.

Przyczynia się do zwiększenia wydajności chłodzenia, co jest istotne dla ochrony silnika przed przegrzaniem. Ponadto zapewnia stałą cyrkulację płynu chłodzącego, co jest niezbędne do utrzymania właściwej temperatury w kabinie pasażerskiej, nawet gdy silnik jest wyłączony. Dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się komfortem termicznym niezależnie od warunków zewnętrznych.

Kluczowe zastosowania: komfort termiczny i wiele więcej

Dodatkowa elektryczna pompa wody w samochodzie ma szerokie zastosowanie w nowoczesnych pojazdach.

Jak wspomniałem wyżej – odgrywa ważną rolę w utrzymaniu komfortu termicznego w kabinie, zwłaszcza podczas jazdy w korkach lub przy częstym zatrzymywaniu silnika w samochodach z systemem start-stop. To jednak nie wszystko – jest również nieoceniona w procesie chłodzenia ważnych komponentów silnika takich jak turbosprężarka, co przedłuża ich żywotność i zapobiega przedwczesnym awariom.

Na koniec warto wspomnieć, że w przypadku awarii pompa ta może również zapewnić ogrzewanie wnętrza samochodu, wykorzystując zgromadzone ciepło silnika.

Objawy awarii dodatkowej pompy wody w aucie

Awaria dodatkowej elektrycznej pompy wody manifestuje się poprzez szereg objawów, które nie powinny być ignorowane.

Brak ciepłego powietrza z nagrzewnicy, wahania temperatury w kabinie, problemy z odmrażaniem szyb, czy nietypowe dźwięki to sygnały, które mogą wskazywać na konieczność jej naprawy lub wymiany.

Ważne!

Niedziałająca pompa może prowadzić do przegrzewania się silnika, a w konsekwencji do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Regularna diagnostyka i konserwacja są kluczowe dla zapewnienia ciągłości pracy tej komponentu.

To również może Cię zainteresować: objawy uszkodzonej pompy wtryskowej.

Kiedy rozważyć montaż?

Montaż pomocniczej pompy wody jest szczególnie zalecany w pojazdach z nowoczesnymi silnikami, które wymagają efektywniejszego zarządzania temperaturą. Jest to ważne w samochodach z turbosprężarkami, które generują znaczne ilości ciepła oraz w pojazdach z funkcją start-stop, gdzie tradycyjny układ chłodzenia nie zawsze jest wystarczająco efektywny. Decyzja o montażu takiej pompy może znacząco poprawić wydajność chłodzenia, a tym samym wpłynąć na ogólną wydajność i trwałość silnika.

Jak dbać o dobrą kondycję dodatkowej pompy?

Dbanie o dodatkową elektryczną pompę wody w samochodzie wymaga regularnych przeglądów i konserwacji, aby zapewnić jej długotrwałe i efektywne działanie.

Przede wszystkim ważne jest systematyczne sprawdzanie stanu elektrycznych połączeń oraz komponentów pompy, aby upewnić się, że są one wolne od uszkodzeń czy przetarć. Należy również kontrolować poziom i jakość płynu chłodzącego, ponieważ jego zanieczyszczenie może prowadzić do uszkodzenia pompy. Ponadto zaleca się przeprowadzanie okresowych testów wydajności pompy, aby upewnić się, że pracuje ona na odpowiednim poziomie. Warto także zwracać uwagę na wszelkie nietypowe odgłosy czy wibracje pochodzące z pompy, gdyż mogą one sygnalizować początki awarii.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych samochody elektryczne są promowane jako kluczowy element w walce ze zmianami klimatycznymi i…

Kiedy i po co montować dodatkową (pomocniczą) pompę wody?

W nowoczesnych pojazdach efektywny układ chłodzenia jest kluczowy dla osiągów i trwałości silnika. Z tego powodu coraz więcej…

Jak dobrać pierścienie tłokowe?

Pierścienie tłokowe mają kluczowe znaczenie dla działania silnika, więc ich odpowiedni dobór jest kluczowy dla osiągnięcia optymalnej wydajności…

Objawy uszkodzonej poduszki silnika

Kiedy nasz samochód zaczyna wydawać dziwne dźwięki, drgać, czy zachowywać się inaczej niż zazwyczaj, zaczynamy zastanawiać się, co…

Pasja, adrenalina i technologia spotykają się w świecie Offroadu

W świecie offroadu, gdzie emocje, przygoda i adrenalina są na porządku dziennym, współpraca ma ogromne znaczenie. To właśnie…

TEC 2000: Chwilowy brak dostępności jednego z barwników.

Komunikat z dn. 12.09.2023 od producenta TEC 2000: Chwilowy brak dostępności jednego z barwników stosowanych w preparacie EF….

Jak uszczelnić chłodnicę za nieco ponad 60 zł? Poznaj siłę TEC 2000 Radiator Stop Leak

Problem z cieknącą chłodnicą może wystąpić tak naprawdę w każdym pojeździe – niezależnie od jego przebiegu czy roku…