Zdarzyło Ci się kiedykolwiek odpalić samochód i doświadczyć problemów ze zmianą biegów? Problem ten – choć nie występujący zbyt często – może znacząco obniżyć komfort podróży, stąd też warto wiedzieć, jakie może mieć podłoże. Czy jest to sytuacja, która mówi nam o poważnej awarii, czy może kryje się za tym drobnostka? O tym dowiesz się, zagłębiając się w treść dzisiejszego wpisu. Zapraszam do lektury.
Biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Problemem może być lepkość oleju
Jednym z najczęstszych problemów, z którymi można się spotkać podczas zimowych miesięcy, jest trudność z wchodzeniem biegów spowodowana wzrostem lepkości oleju w skrzyni biegów. W niskich temperaturach olej staje się gęstszy, co zwiększa jego opór przepływu przez elementy skrzyni. To z kolei wpływa na mechanizmy odpowiedzialne za zmianę biegów, które wymagają płynnego przepływu oleju, aby funkcjonować efektywnie. Gęsty środek smarny może nie tylko opóźniać reakcję skrzyni na zmianę biegów, ale także zwiększać zużycie i obciążenie mechanizmów, co może prowadzić do przedwczesnego zużycia skrzyni biegów.
Mówiąc o jeździe na zimnym silniku, mamy na myśli sytuację, kiedy jednostka napędowa naszego pojazdu nie osiągnęła jeszcze odpowiedniej temperatury pracy
Niedogrzany silnik i jego wpływ na skrzynię biegów
Równie ważnym czynnikiem wpływającym na skrzynię biegów jest temperatura pracy silnika. Jednostka, która nie osiągnęła jeszcze optymalnej temperatury pracy, może wpływać na trudności z przełączaniem biegów. Niedogrzany silnik oznacza, że olej zarówno w silniku, jak i w skrzyni biegów, nie osiągnął jeszcze odpowiedniej fluidalności, co może skutkować zwiększonym tarciem między ruchomymi częściami, a co za tym idzie – większym oporem podczas zmiany biegów. Dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem jazdy w zimne dni pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym przez kilka minut, co pomoże osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy i zminimalizować ryzyko problemów z biegami.
Problemy z układem hydraulicznym sprzęgła zimą
Zimowa aura może znacząco wpływać na działanie układu hydraulicznego sprzęgła, przede wszystkim poprzez zmianę właściwości płynu hydraulicznego, który w niskich temperaturach gęstnieje. Gęstszy płyn przemieszcza się wolniej, co może prowadzić do opóźnień w reakcji sprzęgła na polecenia kierowcy. Takie zjawisko jest szczególnie niepożądane podczas prób zmiany biegów, gdyż może skutkować ich szarpaniem lub nawet chwilową niemożnością zmiany biegu.
Ciężko wchodzą biegi na zimnym silniku – kwestia zużycia komponentów
Niskie temperatury mogą przyspieszać proces zużycia mechanicznego komponentów skrzyni biegów, co bezpośrednio wpływa na trudności ze zmianą biegów. W zimie metalowe elementy układu, które są narażone na skurcz i rozszerzenie spowodowane zmianami temperatur, mogą doświadczać dodatkowego stresu mechanicznego, prowadzącego do szybszego zużycia. Szczególnie narażone są łożyska, synchronizatory oraz inne ruchome części, które zależą od precyzyjnego dopasowania i smarowania. Zimne oleje o wyższej lepkości mogą nie zapewniać wystarczającego smarowania, co zwiększa tarcie i przyspiesza zużycie tych elementów.
Jak zimne starty wpływają na zmianę biegów?
Zimne starty silnika mogą znacząco wpływać na zmianę biegów szczególnie tuż po uruchomieniu pojazdu w niskich temperaturach. Na początku, gdy olej w skrzyni biegów jest zimny i gęsty, jego właściwości smarujące są ograniczone, co może powodować trudności z wprowadzeniem biegów lub ich szarpanie. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w manualnych skrzyniach biegów, gdzie synchronizatory, odpowiedzialne za dopasowanie prędkości obrotowych różnych elementów skrzyni przed załączeniem biegu, nie działają tak efektywnie jak w optymalnych warunkach temperaturowych. Dodatkowo zimny silnik pracuje z większym oporem ze względu na zwiększone tarcie między nieogrzewanymi jeszcze częściami, co dodatkowo obciąża układ napędowy podczas zmiany biegów.
Rozwiązaniem problemów może być płukanie skrzyni biegów odpowiednim środkiem.