Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 01-12-2022
Czy konczacy sie rozrzad daje objawy jesli tak to jakie

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także usunięcie z niej spalin. Potencjalne awarie tego mechanizmu są zmorą każdego kierowcy – mogą być one bowiem naprawdę poważne i kosztowne w naprawie. Jak oszczędzić sobie ewentualnych problemów z tym układem? Odpowiedź jest prosta: regularna wymiana części, a także szybka reakcja na pojawiające się objawy kończącego się rozrządu. Po czym rozpoznać, że mechanizm nadaje się do wymiany?

Objawy kończącego się rozrządu – zły znak dla każdego kierowcy

Rozrząd jest skomplikowanym układem o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Z racji na swoją budowę, a także rolę, jaką spełnia, ewentualne nieprawidłowości w jego pracy stanowią realne i poważne zagrożenie dla całego silnika. A jak wiadomo – im większe zużycie elementów rozrządu, tym większa szansa na wystąpienie usterki w jednostce. Dlatego też wszelkie objawy zużytego rozrządu nie powinny być bagatelizowane – w przeciwnym razie może dojść nawet do całkowitego uszkodzenia silnika, co jak łatwo się domyślić, wiąże się z bardzo dużym wydatkiem – nierzadko wyższym, niż wartość całego pojazdu.

Rozrząd do wymiany – objawy

Przejdźmy do sedna artykułu, czy tego, jakie są objawy zużycia rozrządu, choć w tym miejscu warto zaznaczyć, że mogą się różnić od siebie w zależności od rodzaju konstrukcji. Oznaki, że trzeba wymienić rozrząd najlepiej słychać na układach, w których został zastosowany łańcuch.

Po pierwsze rozciągnięty łańcuch spowoduje zapalenie się kontrolki check engine. To jednak nie wszystko – typowymi sygnałami dla zużytego rozrządu jest:

  • głośna praca z okolic rozrządu,
  • tarcie o obudowę,
  • nierówna praca silnika (często dochodzi do ślizgów łańcucha),
  • problem z rozruchem,
  • klekot spod maski,
  • przerwy w zapłonie,
  • wyciek oleju z przedniej części jednostki napędowej.

Objawy rozrządu do wymiany – czy układ zawsze daje znać zawczasu, że wymaga serwisu?

Odpowiedzieliśmy już na pytanie, jak rozpoznać rozrząd do wymiany – w tym miejscu przejdźmy do kolejnego zagadnienia, a mianowicie: czy zawsze dostaniemy informacje o kończącym się rozrządzie?

Warto wiedzieć, że objawy zużycia rozrządu nie zawsze muszą występować – tak jest w przypadku paska. W przypadku tego rozwiązania najczęściej dochodzi do jego zerwania, które nie jest poprzedzone żadnym wcześniejszym niepokojącym hałasem. Sam moment zerwania objawia się natychmiastowymi problemami z kompresją silnika. W przypadku, gdy w Twoim pojeździe pasek ulegnie przerwaniu, nie próbuj uruchamiać jednostki napędowej – w przeciwnym razie bardzo łatwo o jej całkowite zniszczenie.

Co ważne jednak: mówiąc o pasku, może jednak zdarzyć się tak, że w czasie uruchamiania silnika słychać, że jednostka nierównomiernie pracuje, a przy jej gaszeniu odczuwalne jest charakterystyczne szarpnięcie. Takie zjawisko można traktować jako objaw zużycia się paska.

Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Jak rozpoznać rozrząd do wymiany od strony wizualnej?

Problem z rozrządem jest taki, że przez cały okres eksploatacji jego wygląd nie ulega zmianie, dlatego też ciężko jest ocenić jego zużycie, opierając się o to, co widzimy. Jest jednak jeden sposób, który można rozważyć – dotyczy to jednak jedynie paska rozrządu. W większości przypadków na pokrywie znajdziemy niewielką przykrywkę, którą możemy zdjąć bez konieczności demontowania innych części. Po jej zdjęciu możemy ocenić, czy na pasku obecne są wszystkie ząbki – jeśli nie, jest to sygnał, że trzeba wymienić elastomer. W przeciwnym razie może dojść do zerwania się paska lub innych problemów z układem.

Jak uniknąć przedwczesnego zużycia się rozrządu?

Awarie rozrządu najczęściej biorą się z zużycia się z jego poszczególnych elementów, w tym paska, trzonków zaworów czy sprężyn zaworowych. Choć ich degradacji nie jesteśmy w stanie zatrzymać, tak warto pamiętać, że odpowiednia eksploatacja pojazdu, regularna pielęgnacja układów oraz korzystanie z usług zaufanych warsztatów niesie ze sobą wiele korzyści i może oszczędzić poważnych awarii. Do tego dochodzi kwestia dolewania odpowiedniej jakości oleju silnikowego.

Popychacze zaworów a kondycja rozrządu

Mówiąc o rozrządzie, należy mieć na uwadze, że do układu zaliczają się również elementy, które sterują zaworami. W szczególności wrażliwe na degradacje są popychacze, których zadaniem jest kasowanie luzu zaworowego. Z czasem jednak dochodzi do zmian jego wartości – w przypadku rozrządu szczególnie niepożądaną sytuacją jest, gdy luz jest zbyt duży – przyspiesza to bowiem ścieranie się zaworów oraz innych elementów układu.

Zużyte popychacze dadzą o sobie znać w postaci hałasu przypominającego stukanie. Co ważne; objaw ten nie oznacza ich uszkodzenia – może być bowiem sygnałem, że wymagają one konserwacji.

Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu

Płukanie jednostki – sposób, który może oszczędzić dużych szkód z układem

Jak można zadbać o stan popychaczy, a tym samym – reszty układu rozrządu? Dobrym nawykiem jest regularne płukanie silnika za pomocą odpowiedniego preparatu.

Dużą popularnością wśród mechaników i kierowców w Polsce cieszy się TEC 2000 Engine Flush, którego możesz zakupić na naszej stronie. Jest to chemiczny preparat, który bazuje na silnych rozpuszczalnikach doskonale radzącymi sobie z zanieczyszczeniami znajdującymi się m.in. w popychaczach zaworowych, tłokach czy magistrali olejowej. Jest to środek, który usprawnia prace szklanek (popychaczy) oraz wydłuża ich żywotność. Puszka to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, co w porównaniu z potencjalnymi usterkami rozrządu jest naprawdę niewielki.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…