Układ rozrządu

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?
Układ rozrządu

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także usunięcie z niej spalin. Potencjalne awarie tego mechanizmu są zmorą każdego kierowcy – mogą być one bowiem naprawdę poważne i kosztowne w naprawie. Jak oszczędzić sobie ewentualnych problemów z tym układem? Odpowiedź jest prosta: regularna wymiana części, a także szybka reakcja na pojawiające się objawy kończącego się rozrządu. Po czym rozpoznać, że mechanizm nadaje się do wymiany?

Objawy kończącego się rozrządu – zły znak dla każdego kierowcy

Rozrząd jest skomplikowanym układem o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Z racji na swoją budowę, a także rolę, jaką spełnia, ewentualne nieprawidłowości w jego pracy stanowią realne i poważne zagrożenie dla całego silnika. A jak wiadomo – im większe zużycie elementów rozrządu, tym większa szansa na wystąpienie usterki w jednostce. Dlatego też wszelkie objawy zużytego rozrządu nie powinny być bagatelizowane – w przeciwnym razie może dojść nawet do całkowitego uszkodzenia silnika, co jak łatwo się domyślić, wiąże się z bardzo dużym wydatkiem – nierzadko wyższym, niż wartość całego pojazdu.

Rozrząd do wymiany – objawy

Przejdźmy do sedna artykułu, czy tego, jakie są objawy zużycia rozrządu, choć w tym miejscu warto zaznaczyć, że mogą się różnić od siebie w zależności od rodzaju konstrukcji. Oznaki, że trzeba wymienić rozrząd najlepiej słychać na układach, w których został zastosowany łańcuch. Po pierwsze rozciągnięty łańcuch spowoduje zapalenie się kontrolki check engine. To jednak nie wszystko – typowymi sygnałami dla zużytego rozrządu jest:

  • głośna praca z okolic rozrządu,
  • tarcie o obudowę,
  • nierówna praca silnika (często dochodzi do ślizgów łańcucha),
  • problem z rozruchem,
  • klekot spod maski,
  • przerwy w zapłonie,
  • wyciek oleju z przedniej części jednostki napędowej.

video

Miłośnicy 4 Kółek - kupiłem używane auto i co dalej?

first frame of video

Objawy rozrządu do wymiany – czy układ zawsze daje znać zawczasu, że wymaga serwisu?

Odpowiedzieliśmy już na pytanie, jak rozpoznać rozrząd do wymiany – w tym miejscu przejdźmy do kolejnego zagadnienia, a mianowicie: czy zawsze dostaniemy informacje o kończącym się rozrządzie? Warto wiedzieć, że objawy zużycia rozrządu nie zawsze muszą występować – tak jest w przypadku paska. W przypadku tego rozwiązania najczęściej dochodzi do jego zerwania, które nie jest poprzedzone żadnym wcześniejszym niepokojącym hałasem. Sam moment zerwania objawia się natychmiastowymi problemami z kompresją silnika. W przypadku, gdy w Twoim pojeździe pasek ulegnie przerwaniu, nie próbuj uruchamiać jednostki napędowej – w przeciwnym razie bardzo łatwo o jej całkowite zniszczenie. Co ważne jednak: mówiąc o pasku, może jednak zdarzyć się tak, że w czasie uruchamiania silnika słychać, że jednostka nierównomiernie pracuje, a przy jej gaszeniu odczuwalne jest charakterystyczne szarpnięcie. Takie zjawisko można traktować jako objaw zużycia się paska.

Zobacz też: Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Jak rozpoznać rozrząd do wymiany od strony wizualnej?

Problem z rozrządem jest taki, że przez cały okres eksploatacji jego wygląd nie ulega zmianie, dlatego też ciężko jest ocenić jego zużycie, opierając się o to, co widzimy. Jest jednak jeden sposób, który można rozważyć – dotyczy to jednak jedynie paska rozrządu. W większości przypadków na pokrywie znajdziemy niewielką przykrywkę, którą możemy zdjąć bez konieczności demontowania innych części. Po jej zdjęciu możemy ocenić, czy na pasku obecne są wszystkie ząbki – jeśli nie, jest to sygnał, że trzeba wymienić elastomer. W przeciwnym razie może dojść do zerwania się paska lub innych problemów z układem.

Jak uniknąć przedwczesnego zużycia się rozrządu?

Awarie rozrządu najczęściej biorą się z zużycia się z jego poszczególnych elementów, w tym paska, trzonków zaworów czy sprężyn zaworowych. Choć ich degradacji nie jesteśmy w stanie zatrzymać, tak warto pamiętać, że odpowiednia eksploatacja pojazdu, regularna pielęgnacja układów oraz korzystanie z usług zaufanych warsztatów niesie ze sobą wiele korzyści i może oszczędzić poważnych awarii. Do tego dochodzi kwestia dolewania odpowiedniej jakości oleju silnikowego.

Popychacze zaworów a kondycja rozrządu

Mówiąc o rozrządzie, należy mieć na uwadze, że do układu zaliczają się również elementy, które sterują zaworami. W szczególności wrażliwe na degradacje są popychacze, których zadaniem jest kasowanie luzu zaworowego. Z czasem jednak dochodzi do zmian jego wartości – w przypadku rozrządu szczególnie niepożądaną sytuacją jest, gdy luz jest zbyt duży – przyspiesza to bowiem ścieranie się zaworów oraz innych elementów układu. Zużyte popychacze dadzą o sobie znać w postaci hałasu przypominającego stukanie. Co ważne; objaw ten nie oznacza ich uszkodzenia – może być bowiem sygnałem, że wymagają one konserwacji.

Zobacz też: Objawy przestawionego rozrządu

Płukanie jednostki – sposób, który może oszczędzić dużych szkód z układem

Jak można zadbać o stan popychaczy, a tym samym – reszty układu rozrządu? Dobrym nawykiem jest regularne płukanie silnika za pomocą odpowiedniego preparatu. Dużą popularnością wśród mechaników i kierowców w Polsce cieszy się TEC 2000 Engine Flush, którego możesz zakupić na naszej stronie. Jest to chemiczny preparat, który bazuje na silnych rozpuszczalnikach doskonale radzącymi sobie z zanieczyszczeniami znajdującymi się m.in. w popychaczach zaworowych, tłokach czy magistrali olejowej. Jest to środek, który usprawnia prace szklanek (popychaczy) oraz wydłuża ich żywotność. Puszka to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, co w porównaniu z potencjalnymi usterkami rozrządu jest naprawdę niewielki.

Wpisy

z tej samej kategorii

Objawy przestawionego rozrządu
Układ rozrządu

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wieleelementów. Z racji na swoją budowę i system…...

author

Patryk Gałązka

Autor

author

Patryk Gałązka

Autor