Zmiany na polskim rynku paliwowym przyniosły wiele pytań i wątpliwości wśród kierowców, zwłaszcza w kontekście nowego standardu paliwa – E10. Zwiększona zawartość etanolu w tym paliwie może rodzić pytania o kompatybilność z różnymi typami pojazdów. Warto mieć świadomość, że nie każdy silnik jest przystosowany do pracy z taką mieszanką. Czy możesz tankować E10? Tego dowiesz się z dalszej części wpisu, w których opisałem pojazdy, do których lepiej nie lać nowej benzyny – musisz jednak wiedzieć, że istnieje prosty sposób, by uniknąć konsekwencji wlania tego paliwa, o czym również rozmawiam w dzisiejszym artykule. Zapraszam do lektury.
Co to jest E10?
E10 to nowa benzyna 95-oktanowa, która pojawiła się na polskich stacjach benzynowych od 1 stycznia 2024 roku. Jej główną cechą jest zawartość do 10% biokomponentów, takich jak bioetanol, który może być pozyskiwany z roślin takich jak pszenica czy kukurydza.
Wprowadzenie E10 to odpowiedź na potrzebę redukcji emisji CO2, a także promowanie bardziej ekologicznego podejścia do motoryzacji. Nowe paliwo zastępuje dotychczasową benzynę E5, która zawierała do 5% biododatków (nie oznacza to jednak końca E5; będzie ono dostępne w wersji Pb98).
Sprawdź, czym różni się paliwo E5 i E10 aby być lepiej poinformowany w kwestii tankowania swojego samochodu.
Dlaczego doczekaliśmy się zmian na stacjach?
Wprowadzenie E10 jest wynikiem regulacji mających na celu ograniczenie emisji szkodliwych gazów, szczególnie CO2. Jest to krok w kierunku realizacji europejskich celów ekologicznych, mających na celu redukcję zależności od paliw kopalnych oraz poprawę jakości powietrza. E10, ze względu na swoją ekologiczną naturę, stało się ważnym elementem w strategii ochrony środowiska. Zmiana ta nie tylko przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2, ale również wspiera rozwój rynku biopaliw, który stanowi ważny element w walce ze zmianami klimatycznymi.
Czy mogę tankować E10? Jak sprawdzić, czy auto jest przystosowane na pracy z taką mieszanką?
Jeśli symbol E10 jest widoczny, oznacza to, że auto zostało przystosowane do pracy z tym paliwem. W przypadku wątpliwości zawsze warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub bezpośrednio z producentem.
Jak sprawdzić, czy auto pasuje do E10? Skorzystaj z wyszukiwarki
Aby ułatwić sprawdzenie kompatybilności samochodu z E10, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło wyszukiwarkę E10 dostępną pod adresem e10.klimat.gov.pl. Po wpisaniu marki, modelu oraz rocznika pojazdu, system podaje informacje, czy auto jest przystosowane do paliwa E10. Jednak należy zachować ostrożność – w wyszukiwarce mogą pojawić się błędy, na przykład takie, które zalecają tankowanie E10 do silników wysokoprężnych czy elektrycznych, co oczywiście nie ma sensu i jest bardzo dużym niedopatrzeniem.
Gdzie nie tankować E10?
Użytkowanie E10 w tych pojazdach może prowadzić do uszkodzenia układu paliwowego, na przykład poprzez napuchnięcie przewodów paliwowych oraz rozszczelnianie układu. Krótko mówiąc: długoterminowe stosowanie nowego paliwa w nieprzystosowanych pojazdach może skutkować poważnymi uszkodzeniami.
Lista aut, które nie są przystosowane do pracy na benzynie E10
Nie wszystkie modele samochodów są przystosowane do pracy na benzynie E10. Aby ułatwić rozpoznanie, przygotowałem listę takich aut; należą do nich:
- Alfa Romeo: 147, 156, 159 (1.9 JTS, 2.2 JTS), Brera 2.2,
- Audi: A2 1.6 FSI, A3 8P 1.6 FSI (do rocznika 2004), A4 B6 2.0 FSI (do rocznika 2004),
- Daewoo: Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
- Fiat: Doblo I 1.6 16V (do rocznika 2010), Stilo 1.6 16V, Stilo 1.8 16V, Stilo 2.4 20V,
- Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI,
- Lexus IS 250 (do rocznika 2007), GS 300 (do rocznika 2007),
- Mazda: 323, 626, Demio, MX-5 NA (do rocznika 1998), MX-5 NB (do rocznika 2005),
- Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI,
- Mitsubishi Carisma 1.8 GDI,
- Opel Vectra C, Signum 2.2, Zafira B 2.2,
- Renault Laguna II, Vel Satis, Avantime, Espace IV (wszystkie z silnikiem 2.0 Turbo),
- Seat: Altea, Leon II, Toledo III (wszystkie 2.0 FSI do odpowiednich roczników),
- Skoda Felicia 1.3,
- Toyota Avensis (różne modele),
- Volkswagen: Lupo, Polo, Golf IV/V, Bora, Touran (wszystkie z silnikiem 1.6 FSI do odpowiednich roczników),
- Volvo S40/V40 1.8 GDI.
Zobacz również listę aut pasujących do E10.
Czy mogę tankować E10, nawet jeśli zalecenia są inne?
Mimo że niektóre pojazdy nie są przystosowane do pracy na E10, istnieje sposób na bezpieczne korzystanie z tego paliwa. Stosowanie dodatku TEC 2000 Fuel System Cleaner może umożliwić bezproblemowe używanie E10 nawet w pojazdach, dla których producent nie zaleca tego typu paliwa. Preparat ten chroni układ paliwowy przed negatywnymi skutkami etanolu, zapobiegając problemom takim jak korozja czy zapychanie filtrów. Regularne stosowanie FSC może sprawić, że paliwo E10 stanie się bezpieczną opcją dla szerszego zakresu pojazdów, a dodatkowo poskutkuje wydłużoną żywotnością wtryskiwaczy, a także pozytywnie wpłynie na moc pojazdu.
Więcej na ten temat poczytasz we wpisie pt. co zrobić, by móc tankować E10.