Czym jest kąt wtrysku, jaki ma wpływ na pracę silnika i jak go ustawić?

Czym jest kąt wtrysku, jaki ma wpływ na pracę silnika i jak go ustawić?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Wtryskiwacze

W dzisiejszych czasach samochody bazują na coraz to nowocześniejszych i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Z tego powodu na wydajność jazdy ma wpływ tak naprawdę niezliczona ilość czynników, do których zaliczyć można m.in. odpowiedni kąt wtrysku, o którym porozmawiam przy okazji dzisiejszego artykułu. W dalszej części wpisu skupię się na najważniejszych aspektach, czyli: czym konkretnie jest kąt wtrysku, czym objawić może się jego nieprawidłowe ułożenie oraz w jaki sposób można go nastawić, aby przywrócić silnikowi optymalne warunki pracy.

Kąt wtrysku – co to właściwie jest?

Kąt wtrysku paliwa w silnikach Diesla jest niczym innym jak kątem obrotu wału korbowego między rozpoczęciem wtrysku a osiągnięciem przez tłok górnego martwego położenia, czyli sytuacji, w której tłok jest najbardziej oddalony od wału korbowego.

Należy być świadomym, że sam początek wtrysku musi rozpocząć się chwilę przed momentem, w którym tłok osiągnie wspomniane GMP – dzięki temu mieszanka paliwowo-powietrzna ma zapewniony czas, by swobodnie móc się zapalić.

Kąt wyprzedzenia wtrysku – pomijany parametr o dużym znaczeniu dla prawidłowej pracy silnika

Mechanicy, a także bardziej świadomi kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jaką rolę w silnikach benzynowych i wysokoprężnych odgrywają wtryskiwacze, a także cały układ wtryskowy. Często pomijaną kwestią w przypadku Diesli jest jednak wspomniany kąt wyprzedzenia wtrysku, który jest tak naprawdę jednym z najważniejszych parametrów. To właśnie do niego uzależnione są m.in.:

  • osiągi jednostki – prawidłowy kąt wtrysku zwiększa moc silnika, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie oraz osiągi pojazdu,
  • zużycie paliwa – ustawienie kąta na optymalnym poziomie pozytywnie wpływa na wykorzystanie paliwa, co w praktyce oznacza niższe koszty eksploatacji,
  • emisja spalin – dobre ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku ogranicza ilość emitowanych zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Analogicznie można więc powiedzieć, że wszelkie nieprawidłowości z położeniem kąta odbiją się negatywnie wydajności jednostki napędowej, ekonomice silnika, a także środowisku naturalnym przez zwiększoną ilość szkodliwych zanieczyszczeń.

Czym objawia się zły kąt wtrysku?

O czym zdążyłem wspomnieć w poprzednim akapicie – prawidłowe ustawienie kąta wtrysku ma niebagatelne znaczenie dla pracy całego pojazdu. Jeżeli będzie on zbyt wczesny bądź późny, w czasie pracy jednostki pojawią się objawy sugerujące o problemie z jego ustawieniem.

Zbyt wczesny kąt wtrysku

Za wczesny kąt sprawi, że samochód może bardziej drgać oraz wydawać nieprzyjemny dźwięk klekotania.

Za późny kąt wtrysku

Jeżeli kąt wtrysku jest za późny, mogą pojawić się problemy z rozruchem zimnego silnika**, a także dymieniem silnika.**Co ważne jednak – powyższe objawy niekoniecznie muszą oznaczać problemy z prawidłowym ustawieniem kąta wyprzedzenia wtrysku. Są to dość ogólne sygnały mogące mieć również inne podłoże, dlatego, zanim udamy się do mechanika, dobrze jest przeczyścić układ wtryskowy za pomocą odpowiednich środków jak np. TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, który skutecznie pozbędzie się nagromadzonych zanieczyszczeń w końcówkach i dyszach wtryskiwaczy i tym samym wydłuży ich żywotność, eliminując m.in. problem nadmiernego dymienia czy zapłonu zimnej jednostki napędowej.

  • Jak sprawdzić, czy kąt wtrysku jest prawidłowo ustawiony?

    Można to zrobić “na słuch”. Metoda polega na nasłuchiwaniu tego, jak pracuje silnik (na wolnych oraz wysokich obrotach). Taką próbę przeprowadzić należy w trasie – jeśli podczas gwałtownego przyspieszania na wysokim biegu nie usłyszymy "strzelania" z układu wydechowego, może to oznaczać, że kąt wyprzedzenia wtrysku jest ustawiony prawidłowo.

    Co ważne jednak, w nowoczesnych konstrukcjach wysokoprężnych taki test nie zda egzaminu, dlatego też z takim problemem należy zwrócić się do specjalistów posługujących się specjalistycznymi urządzeniami i narzędziami diagnostycznymi, za pomocą których możliwy jest odczyt ustawienia kąta wtrysku.

    Jeśli chodzi zaś o ustawianie kata wtrysku, to można to zrobić na kilka sposobów, choć warto mieć na uwadze, że wymaga to odpowiedniej wiedzy, umiejętności praktycznych, a także wykorzystania odpowiednich narzędzi jak czujnik zegarowy, który wkręcany jest w głowicę pompy. Chcesz wiedzieć więcej o układzie wtryskowym? Zajrzyj do zakładki wtryskiwacze na blogu. Zachęcam do lektury poprzednich wpisów, a także artykułów z innych kategorii.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami