Jak dbać o samochód?

Ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym?

Ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym?
Jak dbać o samochód?

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i ekonomicznej samochody elektryczne stają się coraz popularniejszym środkiem transportu na polskich drogach pomimo tego, że wciąż budzą szereg (często słusznych wątpliwości). Wiele osób zastanawia się jednak, jak w praktyce kształtują się koszty ich użytkowania. W szczególności interesujące jest, ile naprawdę kosztuje przejechanie 100 km takim pojazdem. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników – od wybranych taryf energetycznych, przez sposób ładowania, aż po miejsce użytkowania samochodu.

Koszt jazdy samochodem elektrycznym na podstawie stawek operatorów w 2024 roku

Podróżowanie autem elektrycznym zyskuje na popularności, ale jak to się ma do ekonomii? Aby to ocenić, przyjrzyjmy się kosztom przejechania 100 km. Warto jednak wiedzieć, że jest on wynikiem wielu zmiennych, w tym wydajności baterii, typu ładowarki i ceny za kWh. Przyjmując średnie zużycie energii na poziomie 15 kWh na 100 km, łatwo możemy oszacować, że koszt przejazdu waha się od 18,15 zł przy stawce 1,21 zł/kWh oferowanej przez Tauron, do 32,25 zł przy stawce 2,15 zł/kWh od Eleport. Oznacza to, że wybór dystrybutora energii i typu ładowarki może znacząco wpłynąć na koszty podróży. Dlatego też ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć, ile kosztuje przejechanie 100 km elektrycznym – wszystko bowiem zależy od stawki operatora, a także wspomnianych czynników, w tym pojemności i wydajności baterii.

Zobacz również: Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego?

Zasięg i wydatki – ile naprawdę kosztuje 100 km elektryczną jazdą?

Zasięg samochodów elektrycznych rośnie, ale czy rosną też koszty ich użytkowania? Biorąc pod uwagę, że średnie zużycie energii dla nowoczesnych samochodów elektrycznych może wynosić około 15 kWh na 100 km, koszty mogą być zaskakująco niskie. Jeżeli naładujemy akumulator przy użyciu prądu AC z najtańszego źródła, 100 km jazdy może nas kosztować poniżej 20 złotych. To konkurencyjna oferta w porównaniu do tradycyjnych paliw, gdzie koszty mogą być nawet dwukrotnie wyższe. Oczywiście, wybierając szybkie ładowanie DC, należy liczyć się z większymi wydatkami – nawet 50 zł – tyle mogą zapłacić kierowcy, którzy decydują się na ładowanie na stacji.

Choć zasięg samochodów elektrycznych rośnie, to jednak warto zwrócić uwagę na znaczące obciążenia, jakie niosą ze sobą różne warunki eksploatacji. W warunkach niskich temperatur, a także przy włączonym ogrzewaniu, klimatyzacji, grzanych fotelach, światłach czy wycieraczkach, dochodzi do znaczącego spadku zasięgu.

  • . Te czynniki mogą zwiększyć zużycie energii nawet o kilkanaście procent, co bezpośrednio wpływa na konieczność częstszego ładowania i tym samym podnosi koszty użytkowania. Wpływ niskich temperatur jest również widoczny w zmniejszonej wydajności ładowania, co wydłuża czas potrzebny do pełnego naładowania pojazdu.

    Samochód elektryczny a koszt 100 km: ładowanie w domu najtańszą opcją nie tylko ze względu na zużycie prądu

    Wśród mieszkańców dużych miast zdecydowana większość użytkowników aut elektrycznych ceni sobie wygodę i oszczędność wynikającą z ładowania pojazdów we własnych garażach. Taki zabieg pozwala nie tylko na redukcję kosztów związanych z energią elektryczną, ale również na oszczędności na parkowaniu, które mogą wynieść nawet 80-90 zł dziennie w strefach płatnego parkowania. Jest to znaczący czynnik ekonomiczny, który przyciąga coraz więcej użytkowników do ekosystemu elektromobilności.

    Wpływ taryfy na koszty przejechanie 100 km elektrykiem

    Koszt przejazdu 100 km samochodem elektrycznym może znacząco różnić się w zależności od taryfy energetycznej, z której korzystamy. Dla przykładu popularna taryfa G11 przewiduje koszt na poziomie 14,94 zł, podczas gdy taryfa G12 obniża go do 14,57 zł. Jeszcze większe oszczędności zapewniają taryfy nocne G12n oraz weekendowe G12w, gdzie cena za tę samą odległość to odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł. Takie różnice pokazują, jak wielkie znaczenie dla domowego budżetu ma świadomy wybór oferty energetycznej, szczególnie dla osób mieszczących się w modelu domowego ładowania.

    Jak ładować, by odnieść korzyści?

    Korzystając z szybkich ładowarek DC, średni koszt przejechania 100 km wynosi w przybliżeniu 50 zł, co jest istotne, biorąc pod uwagę, że tego typu ładowania używane są średnio 48 razy w ciągu roku. Mieszając natomiast korzystanie z prądu zmiennego (AC) i stałego (DC) w domu, pracy czy na trasie, przeciętny koszt 100 km spada do około 23 zł. To wskazuje na to, że wybór miejsca ładowania ma znaczący wpływ na roczne budżety kierowców.

    Warto jednak zaznaczyć, że choć korzystanie z różnych typów ładowarek może optymalizować koszty, istnieje realne ryzyko napotkania wyłączonych lub uszkodzonych stacji ładowania. To problem szczególnie irytujący w dłuższych podróżach, gdzie planowanie trasy pod kątem dostępności sprawnych ładowarek staje się koniecznością.

    Przypadki, gdy kierowcy muszą zmieniać trasę lub szukać alternatywnych stacji, nie są rzadkością. Takie sytuacje nie tylko wydłużają czas podróży, ale też podnoszą poziom stresu i frustracji, co jest wartością trudną do przeliczenia na koszty finansowe. Na koniec warto dodać, że osoby, które zapłacą średnio 50 zł na 100 km, jeżdżąc elektrykiem, muszą liczyć się z tym, że są to koszty podobne do jazdy tradycyjnym samochodem spalinowym, który zużyje 8 l/100 km przy średniej cenie 6,30 za Pb95 (jest to średnia, jaką musimy zapłacić od początku 2024 roku).

    Zobacz również: Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

    Podsumowanie

    Analiza kosztów użytkowania samochodu elektrycznego pokazuje, że choć wyjściowo może się wydawać, iż są one wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych, w rzeczywistości mogą okazać się bardziej ekonomiczne – szczególnie przy odpowiednim planowaniu i wykorzystywaniu dostępnych taryf oraz stacji ładowania. Przy średnich miesięcznych przebiegach, kierowcy samochodów elektrycznych mogą oczekiwać miesięcznych kosztów na poziomie około 345 zł, co jest konkurencyjne w stosunku do kosztów paliw kopalnych. Biorąc pod uwagę koszty użytkowania samochodu elektrycznego, zauważyć można nie tylko potencjalne oszczędności, ale i szereg wyzwań, które mogą znacząco wpłynąć na komfort i efektywność eksploatacji tych pojazdów. Wymagają one od użytkowników nie tylko większego planowania, ale także gotowości do zmierzenia się z ograniczeniami technologicznymi, które obecnie wciąż stanowią istotny aspekt użytkowania elektryków. Warto zatem zastanowić się, czy w obecnej fazie rozwoju technologii elektrycznych, samochody te są już w pełni konkurencyjne dla tradycyjnych pojazdów spalinowych – moim zdaniem nie i ciężko, by miałoby to się zmienić.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?
    Jak dbać o samochód?

    Jak kompleksowo zadbać o samochód?

    Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędowąw doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak naprawić gniazda zaworowe?
    Jak dbać o samochód?

    Jak naprawić gniazda zaworowe?

    Gniazda zaworowe to integralne komponenty silnika spalinowego, mające kluczoweznaczenie dla jego prawidłowego działania. Ich uszkodzenie może prowadzić…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest AdBlue w samochodzie?
    Jak dbać o samochód?

    Czym jest AdBlue w samochodzie?

    AdBlue to innowacyjny płyn, który odgrywa kluczową rolę w oczyszczaniu spalin wnowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Jego…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić
    Jak dbać o samochód?

    Jak oszukać AdBlue? Lepiej tego nie robić

    AdBlue to system stosowany w nowoczesnych pojazdach Diesla służący do redukcjiemisji szkodliwych tlenków azotu, poprzez dodawanie roztworu…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor