Układ chłodzenia

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?
Układ chłodzenia

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia silnikowi odpowiednich warunków pracy. Niestety bardzo często kierowcy zapominają o prawidłowej pielęgnacji tego systemu, a zaniedbania mogą prowadzić do powstawania poważnych problemów. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, skąd bierze się kamień kotłowy, jakie są tego skutki i jak wyczyścić chłodnice z kamienia. Zapraszamy do lektury!

Zakamieniona chłodnica – czym jest kamień kotłowy?

Kamień kotłowy to osad powstający w wyniku termicznego rozkładu wodorowęglanów wapnia oraz magnezu, czyli składników wody kranowej. Nawet jeżeli spotykasz się z tym terminem pierwszy raz, na pewno miałeś już z nim do czynienia. Występuje on bowiem także na grzałkach w pralkach automatycznych, w czajnikach elektrycznych, na dnie garnków czy w bojlerach – czyli wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z połączeniem wody z wysoką temperaturą. Szczególnie widoczne jest to w przypadku występowania wody z dużą zawartością soli i magnezu, która nazywana jest potocznie terminem „twarda”.

  • Odkamienianie chłodnicy – skąd bierze się kamień w układzie chłodzenia?

    Występowanie kamienia w układzie chłodzenia jest winą kierowców, którzy dolewają do chłodnicy wody. Producenci samochodów, jasno precyzują jakie właściwości powinien posiadać płyn chłodniczy przeznaczony do danego pojazdu. Są to środki posiadające odpowiednią specyfikację i zapewniające prawidłową ochronę gumowych przewodów, uszczelek i kanalików, przez które przepływają. Główną różnicą pomiędzy wodą a płynem chłodniczym jest podatność na ekstremalne temperatury. Ta pierwsza zagotuje się już przy 100 stopniach Celsjusza a płyn dzięki zawartości specjalnych dodatków chemicznych dopiero w temperaturze około 130 stopni Celsjusza. Ponadto woda zamarza, a płyn chłodniczy nie – ma to ogromne znaczenie podczas mrozów. Jednorazowe użycie wody w chłodnicy, nie spowoduje natychmiastowych problemów, dlatego niektórzy kierowcy w celach oszczędności decydują się zastąpić go zwykłą wodą z kranu. Problem z kamieniem w chłodnicy wystąpi w przypadku:

    • stosowania wody kranowej zamiast płynu chłodniczego,
    • uzupełniania poziom płynu chłodniczego wodą kranową,
    • rozcieńczania wodą kranową środka chłodniczego.

    Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

    Czyszczenie chłodnicy z kamienia – czy można wlewać wodę do chłodnicy?

    Nie powinniśmy używać wody jako zamiennik płynu chłodniczego, jednak w niektórych wypadkach, gdy w trasie nie będziemy mieli go pod ręką może to być jedyne rozwiązanie. Będzie to znacznie lepsze niż całkowity brak jakiegokolwiek chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeżeli znajdziemy się w takiej sytuacji, należy w miarę możliwości zastosować wodę zdemineralizowaną a po dotarciu do celu dokonać wymiany płynu chłodniczego, wcześniej dokładnie pozbywając się resztek wody, ponieważ odkamienianie układu chłodzenia nie należy do najprostszych czynności.

    Zakamieniona chłodnica – objawy

    W dłuższej perspektywie czasu używanie wody jako zamiennika płynu chłodniczego doprowadzi to do powstania wspomnianego wyżej kamienia, co może spowodować poważne uszkodzenia. Kamień kotłowy powoduje straty energii cieplnej, ponieważ poszczególne elementy układu chłodzenia nie funkcjonują tak, jak powinny. Osad w nagrzewnicy sprawi, że znacznie spadnie jakość ogrzewania wewnątrz auta. Osadzający się kamień będzie także blokować pracę zaworów regulujących przepływ płynu chłodniczego. Wszystko to może spowodować niedogrzania lub zmniejszenie przekroju rury, co doprowadzi do zmniejszenia i niestabilności przepływu, a w ostateczności do awarii instalacji. Może dojść do przegrzania silnika a na skutek pracy w podwyższonej temperaturze do szybkiego zużycia uszczelki pod głowicą, a nawet zatarcia silnika spowodowanego przegrzaniem się oleju silnikowego i utraty właściwości smarnych. Problemy z właściwym przepływem płynu chłodniczego w zapchanym kanałach mogą powodować także – przyspieszone zużycie pompy, zwiększone zużycie elementów układu chłodniczego czy przeciążenie wentylatora. W miejscu, w którym występuję zator, może dojść również do znacznego wzrostu ciśnienia i rozszczelnienia układu chłodzenia co uniemożliwi nawet dalszą podróż.

    Czym wyczyścić chłodnicę z kamienia?

    Jak odkamienić układ chłodzenia samodzielni? Przez wiele lat panowało przekonanie, że najlepszym sposobem na pozbycie się kamienia jest zastosowanie octu. Metoda ta stosowana była bardzo chętnie przez starszych kierowców, tak samo jak w przypadku gospodyń domowych do czyszczenia różnego rodzaju sprzętów. Pomimo że ocet rzeczywiście ocet ma właściwości pozwalające rozpuszczać uciążliwy osad, to zdecydowanie nie poleca się go stosować w układzie chłodzenia. Z jakiego powodu? Ocet oraz kwasek cytrynowy bardzo źle wpływają na gumowe elementy, których występuje tutaj całkiem sporo. Decydując się na takie rozwiązanie, osłabimy znacznie strukturę uszczelek, co przyczyni się do ich kruszenia i powstawania nieszczelności. W takim razie jak odkamienić chłodnice w samochodzie? Sięgając po profesjonalny środek posiadający odpowiednio dobrany i przebadany skład, co zagwarantuje nam skuteczność działania i pełne bezpieczeństwo.

    Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego - dlaczego jest takie ważne?

    Jak wyczyścić chłodnicę z kamienia?

    Usunąć kamień z układu chłodzenia możesz we własnym garażu korzystając z płynu do odkamieniania chłodnic TEC 2000 Radiator Flush. Preparat ten jest niezwykle skuteczny i działa bardzo szybko – bez problemu pozbędziesz się zalegającego kamienia, rdzy oraz wszelkich pozostałości po zmiękczaczach wody, oraz preparatach anti-freeze. Skład TEC 2000 Radiator Flush bazuje na dokładnie przebadanych substancjach chemicznych i detergentach – stosujemy najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne na rynku. Dzięki temu nasz środek jest nie tylko efektywny i wydajny, ale również w pełni bezpieczny dla wszystkich metalowych i gumowych elementów. Potwierdzają to liczne pozytywne opinie na całym świecie – od wielu lat ułatwiamy pracę mechanikom samochodowym i zapewniamy komfort użytkownikom samochodów. Używaj naszego środka do odkamieniania chłodnic dwa razy w ciągu roku, a nie będziesz mieć żadnego problemu z osadami w swoim samochodzie. Bez problemu poradzisz sobie z jego aplikacją nawet w domowych warunkach. Zadbaj o swoje auto i zapewnij mu długie lata bezawaryjnej jazdy korzystając z produktów TEC2000 – zapraszamy.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Termostat w pozycji otwartej – jak wpływa na pracę silnika?
    Układ chłodzenia

    Termostat w pozycji otwartej – jak wpływa na pracę silnika?

    Termostat w pozycji otwartej może wywołać całą serię niepożądanych efektów, które wpłyną na wydajność silnika. Kiedy przestaje działać prawidłowo, silnik może nigdy nie osiągnąć swojej optymalnej temperatury pracy. Skutki? Zwiększone zużycie paliwa, ospał...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak awaria termostatu wpływa na efektywność spalania w samochodzie?
    Układ chłodzenia

    Jak awaria termostatu wpływa na efektywność spalania w samochodzie?

    Uszkodzony termostat w samochodzie może być przyczyną wielu nieoczekiwanych problemów, które wpływają na efektywność spalania, ale także na ogólną kondycję silnika. Zrozumienie, jak awaria tego niewielkiego, ale kluczowego komponentu oddziałuje na pojazd,...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Kiedy warto naprawiać, a kiedy wymieniać termostat w samochodzie?
    Układ chłodzenia

    Kiedy warto naprawiać, a kiedy wymieniać termostat w samochodzie?

    Czy warto naprawiać termostat, czy lepiej od razu go wymienić? To pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Choć na pierwszy rzut oka naprawa może wydawać się tańszą opcją, rzeczywistość jest zupełnie inna. Termostat to element precyzyjny, a jego uszko...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest termostat w samochodzie i dlaczego jest tak ważny?
    Układ chłodzenia

    Czym jest termostat w samochodzie i dlaczego jest tak ważny?

    Termostat w samochodzie to element, który może wydawać się mało istotny, ale jego rola w prawidłowym funkcjonowaniu pojazdu jest nieoceniona. Dzięki niemu silnik szybciej osiąga optymalną temperaturę, co jest kluczowe nie tylko dla jego wydajności, ale ta...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mieszanie płynów chłodniczych – czy to bezpieczne dla pojazdu?
    Układ chłodzenia

    Mieszanie płynów chłodniczych – czy to bezpieczne dla pojazdu?

    Zastanawiałeś się kiedyś, co się stanie, jeśli przez przypadek zmieszasz różne płyny chłodnicze w swoim samochodzie? To pytanie, które nurtuje wielu kierowców, dlatego postanowiłem wziąć na warsztat ten temat i rozwiać wszelkie wątpliwości. Czytaj dalej i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami