DPF

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?
DPF

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym napędzanym silnikiem Diesla zaszła konieczność montażu filtra DPF. Wchodzi on w skład układu wydechowego, w którym pełni bardzo ważną funkcję – oczyszcza on spaliny z cząstek stałych, czyli sadzy. Z racji na to, w jakich warunkach na co dzień musi pracować, z czasem może ulec degradacji. Im wyższy przebieg pojazdu, tym większa szansa, że filtr DPF może wymagać regeneracji bądź wymiany. Po czym to poznać? Z pomocą przychodzi zapalona kontrolka filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. O czym konkretnie informuje i czy jej zaświecenie jest powodem do obaw? Zapraszam do lektury.

Regularne wypalanie filtra cząstek stałych, czyli podstawa długowieczności DPF

DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest częścią układu wydechowego, która odpowiada za usuwanie zanieczyszczeń z gazów wydechowych. Z racji tego, pochłania on cząstki stałe, stopniowo się zatyka. W momencie, gdy nagromadzona sadza i popiół zaczynają być problematyczne (zmniejszą wydajność pracy filtra), zachodzi potrzeba przepalenia DPF-u, czyli pozbycia się z jego wnętrza zanieczyszczeń. Samo czyszczenie DPF odbywa się automatycznie – pod warunkiem że zachodzą ku temu właściwe warunki (odpowiednie obroty oraz prędkość). Aby wypalenie się udało, wymagane jest utrzymanie takich parametrów pracy pojazdu przez kilkanaście minut/kilometrów. Każde zahamowanie/zatrzymanie powoduje przerwanie przepalania, co z kolei może rodzić problemy np. w postaci zbyt wysokiego poziomu oleju w aucie z DPF. Co więcej, niedokończone czyszczenie sprawi, że we wnętrzu filtra wciąż będą znajdować się pokaźne ilości sadzy i popiołu, które ponownie doprowadzą do jego zapchania.

O czym informuje nas zapalona kontrolka DPF?

Po czym poznać, że z filtrem cząstek stałych jest coś nie tak? Z pomocą przychodzi kontrolka DPF, która pełni funkcję informacyjną. W momencie, gdy się zaświeci (na żółto lub pomarańczowo), kierowca otrzymuje sygnał, że filtr uległ zapchaniu, przez co konieczne będzie jego wypalenie lub regeneracja. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zainicjować proces wypalania – po prawidłowym przeprowadzeniu zabiegu, kontrolka powinna zgasnąć. O tym, jak to zrobić, dowiesz się z poprzednich wpisów, w których omówiłem to, jak wypalić DPF podczas jazdy, a także jak wygląda przepalanie filtra cząstek stałych na postoju. W skrócie jednak powiem, że samoczynny proces regeneracji (wypalenia) można "wymusić", wybierając się w dłuższą trasę na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu i utrzymywać stałą prędkość (80-120 km/h) przez kilkanaście minut.

Świecąca kontrolka DPF to również możliwy problem z filtrem cząstek stałych

Choć zapalenie się kontrolki filtra DPF z reguły oznacza, że w jego wnętrzu nagromadziła się sadza i popiół, zdarzają się sytuację, w których może nas informować o poważniejszych problemach. Nie należy bagatelizować takiego stanu rzeczy, bo może to prowadzić do drugiego powodu zapalenia się ikony filtra cząstek stałych, czyli sygnalizacji usterki układu DPF, co może wiązać się z wizytą w warsztacie samochodowym oraz wydatkiem związanym z regeneracją bądź wymianą filtra na nowy.

Co oznacza dioda DPF? To zależy od samochodu

Warto wiedzieć, że pojawienie się kontrolki filtra cząstek stałych może również oznaczać, że samochód rozpoczął proces wypalania, co jest bardzo pomocnym sygnałem dla kierowców. Co ważne jednak dioda DPF zależnie od producenta może oznaczać co innego. Aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów z działaniem filtra, a także całego samochodu, warto sprawdzić znaczenie kontrolki w danym samochodzie za sprawą instrukcji obsługi pojazdu – zaleca się to zrobić na samym początku, czyli zaraz po kupnie auta.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Co zrobić, gdy zapala się kontrola DPF? Podsumowanie

Na sam koniec artykułu zbiorę wszystko, co warto zrobić, w momencie zaświecenia się kontrolki.

  • To jednak nie wszystko – każdy właściciel samochodu wysokoprężnego powinien pamiętać o odpowiednim stylu jazdy (poruszanie się głównie po mieście i w korkach sprzyja szybkiemu zapchani się DPF), dlatego co jakiś czas warto wybrać się w dłuższą trasę, by filtr mógł się przeczyścić, ale nie tylko. Aby sam proces przepalania przebiegał lepiej, warto dbać o układ wtryskowy pojazdu, stosując odpowiednie dodatki, które pomogą utrzymać go w dobrej kondycji. Przykładem takiego preparatu jest TEC 2000 Diesel System Cleaner, czyli uszlachetniacz do Diesla, który skutecznie pozbywa się sadzy i popiołu z filtra i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się na ściankach DPF, eliminując jednocześnie problem czarnego dymu z wydechu.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?
    DPF

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?

    Regeneracja filtra DPF to kluczowy proces, który pozwala na utrzymanie optymalnej efektywności pracy silników diesla oraz minimalizację ich wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji szkodliwych cząstek. W miarę eksploatacji pojazdu DPF ulega zapychaniu...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    O żywotności DPF słów kilka
    DPF

    O żywotności DPF słów kilka

    Filtr cząstek stałych jest jednym z kluczowych elementów w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Jego efektywność oraz żywotność zależą od kilku czynników, które warto zrozumieć, by zapewnić długotrwałe i bezproblemowe funkcjonowanie pojazdu. Co...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania
    DPF

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

    Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszysię popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor