Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Wtryskiwacze

Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za dawkowanie paliwa do komory spalania, a także za prawidłowe jego rozpylenie. Z czasem jednak może dojść do nieprawidłowości w ich pracy, czego efektem będą problemy z wydajnością silnika. Przykładem takiej sytuacji jest minusowa korekta wtrysku, o której opowiem w dalszej części wpisu.

Czym jest korekcja wtryskiwaczy i dlaczego właściwie występuje?

Wtryskiwacze, o czym wspomniałem we wstępie artykułu, są podzespołami, które mają ogromny, a wręcz – kluczowy wpływ na wydajną pracę jednostki napędowej. To właśnie od nich zależy, ile paliwa trafi do komory spalania – odpowiednie dawkowanie poskutkuje bezawaryjną i bezproblemową jazdę, z kolei wszelkie nieprawidłowości przełożą się na problemy m.in. z osiągami silnika czy emisją spalin, ale nie tylko. Aby jednostka miała zapewnione optymalne warunki, układ sterujący cały czas monitoruje poszczególne parametry pracy silnika (m.in. obroty, temperatura, ciśnienie) – na ich podstawie oblicza, a także dostosowuje właściwe wartości wtryskiwanego paliwa – są to właśnie tzw. korekty wtrysku. Taka optymalizacja pozytywnie wpływa na wydajność, osiągi, ekonomię zużycia paliwa, a także emisję spalin – pod warunkiem oczywiście, że mówimy o prawidłowej korekcie wtryskiwaczy – zdarzyć się może, że może być ona "na minusie" lub "na plusie" – jedna i druga sytuacja wykracza poza normę i może negatywnie odbić się na wydajności pojazdu. Zgodnie z powyższym można powiedzieć, że prawidłowe korekcje wtryskiwaczy mają wpływ na optymalną pracę sterownika silnika, który z kolei odpowiada za poprawną pracę jednostki napędowej

video

Diesel VAG, duże korekty wtryskiwaczy- czyścimy układ!

first frame of video

Kiedy mówimy o korekcie wtrysku na minusie i po czym ją poznać?

Minusowa (ujemna) korekta wtryskiwaczy to sytuacja, w której ilość wtryskiwanego paliwa jest mniejsza niż ta, którą założył układ sterujący (analogicznie wygląda to w przypadku dodatniej korekty, w czasie której paliwo wtryskiwane jest w nadmiarze). Taki stan rzeczy w praktyce oznacza, że jednostka jest mniej efektywna, niż powinna być w czasie spalania paliwa. Po czym rozpoznać minusową korektę? W takim wypadku komputer pokładowy powinien wyświetlić błąd (P0171, P0172, P0174 bądź P0175). Co więcej, takie zjawisko mogą zasygnalizować konkretne objawy, w tym:

  • problemy z przyspieszeniem (poznać je można po opóźnionej reakcji na dociśnięcie pedału gazu),
  • nierówna praca silnika, która objawi się drganiami oraz szarpaniem w czasie jazdy,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Ujemna korekta wtrysku paliwa – przyczyny

Co może powodować ujemną korektę? Ciężko jest przypisać jednego winowajcę – za taki stan rzeczy odpowiadać może bowiem:

  • niedrożny bądź zatkany wtrysk,
  • uszkodzona/zużyta pompa paliwowa,
  • zapchany filtr powietrza,
  • niedrożny układ wydechowy,
  • uszkodzona lub zużyta sonda lambda.

Jak rozwiązać problem ujemnej korekty wtrysku paliwa?

Z racji tego, że przyczyn takiej sytuacji jest wiele, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu samochodowego w celu przeprowadzenia diagnostyki za pomocą profesjonalnego sprzętu, który pomoże określić winowajcę, co ułatwi podjęcie kolejnych kroków – może się bowiem okazać, że do rozwiązania problemu wystarczy np. wyczyszczenie wtryskiwaczy, a nie np. pełna regeneracja bądź wymiana części na nowe.

Warto wiedzieć, że to właśnie zanieczyszczone wtryski są najczęstszą przyczyną minusowej korekty, stąd też, zanim zdecydujemy się na demontaż układu, co warto sięgnąć po dobrej jakości preparat do czyszczenia wtryskiwaczy, za pomocą którego usuniemy zabrudzenia i przywrócimy optymalne parametry pracy wtrysków.

  • W tym miejscu zarekomenduje preparat dostępny na stronie tec2000.pl – TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli "narzędzie w płynie" służące do czyszczenia końcówek i dysz wtrysków w silnikach wysokoprężnych. Preparat bazuje na wielu składnikach czyszczących i rozpuszczających zabrudzenia, a także środkach smarnych wydłużających żywotność wtryskiwaczy w Dieslach.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami