Wtryskiwacze

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?

Minusowa korekta wtrysku – co oznacza i czym się objawia?
Wtryskiwacze

Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za dawkowanie paliwa do komory spalania, a także za prawidłowe jego rozpylenie. Z czasem jednak może dojść do nieprawidłowości w ich pracy, czego efektem będą problemy z wydajnością silnika. Przykładem takiej sytuacji jest minusowa korekta wtrysku, o której opowiem w dalszej części wpisu.

Czym jest korekcja wtryskiwaczy i dlaczego właściwie występuje?

Wtryskiwacze, o czym wspomniałem we wstępie artykułu, są podzespołami, które mają ogromny, a wręcz – kluczowy wpływ na wydajną pracę jednostki napędowej. To właśnie od nich zależy, ile paliwa trafi do komory spalania – odpowiednie dawkowanie poskutkuje bezawaryjną i bezproblemową jazdę, z kolei wszelkie nieprawidłowości przełożą się na problemy m.in. z osiągami silnika czy emisją spalin, ale nie tylko. Aby jednostka miała zapewnione optymalne warunki, układ sterujący cały czas monitoruje poszczególne parametry pracy silnika (m.in. obroty, temperatura, ciśnienie) – na ich podstawie oblicza, a także dostosowuje właściwe wartości wtryskiwanego paliwa – są to właśnie tzw. korekty wtrysku. Taka optymalizacja pozytywnie wpływa na wydajność, osiągi, ekonomię zużycia paliwa, a także emisję spalin – pod warunkiem oczywiście, że mówimy o prawidłowej korekcie wtryskiwaczy – zdarzyć się może, że może być ona "na minusie" lub "na plusie" – jedna i druga sytuacja wykracza poza normę i może negatywnie odbić się na wydajności pojazdu. Zgodnie z powyższym można powiedzieć, że prawidłowe korekcje wtryskiwaczy mają wpływ na optymalną pracę sterownika silnika, który z kolei odpowiada za poprawną pracę jednostki napędowej

video

Diesel VAG, duże korekty wtryskiwaczy- czyścimy układ!

first frame of video

Kiedy mówimy o korekcie wtrysku na minusie i po czym ją poznać?

Minusowa (ujemna) korekta wtryskiwaczy to sytuacja, w której ilość wtryskiwanego paliwa jest mniejsza niż ta, którą założył układ sterujący (analogicznie wygląda to w przypadku dodatniej korekty, w czasie której paliwo wtryskiwane jest w nadmiarze). Taki stan rzeczy w praktyce oznacza, że jednostka jest mniej efektywna, niż powinna być w czasie spalania paliwa. Po czym rozpoznać minusową korektę? W takim wypadku komputer pokładowy powinien wyświetlić błąd (P0171, P0172, P0174 bądź P0175). Co więcej, takie zjawisko mogą zasygnalizować konkretne objawy, w tym:

  • problemy z przyspieszeniem (poznać je można po opóźnionej reakcji na dociśnięcie pedału gazu),
  • nierówna praca silnika, która objawi się drganiami oraz szarpaniem w czasie jazdy,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Ujemna korekta wtrysku paliwa – przyczyny

Co może powodować ujemną korektę? Ciężko jest przypisać jednego winowajcę – za taki stan rzeczy odpowiadać może bowiem:

  • niedrożny bądź zatkany wtrysk,
  • uszkodzona/zużyta pompa paliwowa,
  • zapchany filtr powietrza,
  • niedrożny układ wydechowy,
  • uszkodzona lub zużyta sonda lambda.

Jak rozwiązać problem ujemnej korekty wtrysku paliwa?

Z racji tego, że przyczyn takiej sytuacji jest wiele, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu samochodowego w celu przeprowadzenia diagnostyki za pomocą profesjonalnego sprzętu, który pomoże określić winowajcę, co ułatwi podjęcie kolejnych kroków – może się bowiem okazać, że do rozwiązania problemu wystarczy np. wyczyszczenie wtryskiwaczy, a nie np. pełna regeneracja bądź wymiana części na nowe.

Warto wiedzieć, że to właśnie zanieczyszczone wtryski są najczęstszą przyczyną minusowej korekty, stąd też, zanim zdecydujemy się na demontaż układu, co warto sięgnąć po dobrej jakości preparat do czyszczenia wtryskiwaczy, za pomocą którego usuniemy zabrudzenia i przywrócimy optymalne parametry pracy wtrysków.

  • W tym miejscu zarekomenduje preparat dostępny na stronie tec2000.pl – TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli "narzędzie w płynie" służące do czyszczenia końcówek i dysz wtrysków w silnikach wysokoprężnych. Preparat bazuje na wielu składnikach czyszczących i rozpuszczających zabrudzenia, a także środkach smarnych wydłużających żywotność wtryskiwaczy w Dieslach.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Drgania na biegu jałowym – przyczyny, diagnostyka i skuteczne rozwiązania
    Wtryskiwacze

    Drgania na biegu jałowym – przyczyny, diagnostyka i skuteczne rozwiązania

    Spotkałeś się z sytuacją, w której auto wibruje na luzie (biegu jałowym)? To nie tylko irytujący problem, ale też sygnał, że pojazd wymaga uwagi. Niezależnie od tego, czy jeździsz nowym modelem, czy starszym samochodem – te niepokojące wibracje mogą dotkn...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czyszczenie gniazd wtryskiwaczy: proste sposoby na lepszą wydajność
    Wtryskiwacze

    Czyszczenie gniazd wtryskiwaczy: proste sposoby na lepszą wydajność

    Czyszczenie gniazd wtryskiwaczy to ważny krok w utrzymaniu wydajności Twojego silnika, ale często pomijany przez wielu kierowców. W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto poświęcić trochę czasu na tę czynność i jak może ona przedłużyć żywotność Twojego ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny
    Wtryskiwacze

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny

    Masz problemy z układem wtryskowym? Może to być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Warto poznać najczęstsze przyczyny, aby wiedzieć, jak im zapobiegać i co robić, gdy wystąpią pierwsze objawy awarii. Czytaj dalej i zobacz, jak zadbać o prawidłowe fun...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?
    Wtryskiwacze

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?

    Zdarza się, że w czasie jazdy może nas zaskoczyć zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej lub nagły spadek mocy silnika. Te symptomy mogą wskazywać na problemy z systemem wtrysku paliwa. Jak rozpoznać te objawy i co wtedy zrobić? W tym w...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym jest wtrysk sterujący i po czym poznać, że wymaga regeneracji?
    Wtryskiwacze

    Czym jest wtrysk sterujący i po czym poznać, że wymaga regeneracji?

    Wtrysk sterujący to podstawowy składnik nowoczesnych silników spalinowych, od którego zależy nie tylko wydajność, ale także zdrowie całego pojazdu. Zrozumienie jego funkcji, zdolność do rozpoznawania objawów potencjalnych problemów oraz wiedza o odpowiedn...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami