Nieodłącznym elementem każdego silnika spalinowego jest układ wtryskowy, którego sercem z kolei są wtryskiwacze. Odpowiedzialne są one za dawkowanie paliwa do komory spalania, a także za prawidłowe jego rozpylenie. Z czasem jednak może dojść do nieprawidłowości w ich pracy, czego efektem będą problemy z wydajnością silnika. Przykładem takiej sytuacji jest minusowa korekta wtrysku, o której opowiem w dalszej części wpisu.
Czym jest korekcja wtryskiwaczy i dlaczego właściwie występuje?
Wtryskiwacze, o czym wspomniałem we wstępie artykułu, są podzespołami, które mają ogromny, a wręcz – kluczowy wpływ na wydajną pracę jednostki napędowej. To właśnie od nich zależy, ile paliwa trafi do komory spalania – odpowiednie dawkowanie poskutkuje bezawaryjną i bezproblemową jazdę, z kolei wszelkie nieprawidłowości przełożą się na problemy m.in. z osiągami silnika czy emisją spalin, ale nie tylko. Aby jednostka miała zapewnione optymalne warunki, układ sterujący cały czas monitoruje poszczególne parametry pracy silnika (m.in. obroty, temperatura, ciśnienie) – na ich podstawie oblicza, a także dostosowuje właściwe wartości wtryskiwanego paliwa – są to właśnie tzw. korekty wtrysku. Taka optymalizacja pozytywnie wpływa na wydajność, osiągi, ekonomię zużycia paliwa, a także emisję spalin – pod warunkiem oczywiście, że mówimy o prawidłowej korekcie wtryskiwaczy – zdarzyć się może, że może być ona "na minusie" lub "na plusie" – jedna i druga sytuacja wykracza poza normę i może negatywnie odbić się na wydajności pojazdu. Zgodnie z powyższym można powiedzieć, że prawidłowe korekcje wtryskiwaczy mają wpływ na optymalną pracę sterownika silnika, który z kolei odpowiada za poprawną pracę jednostki napędowej
Kiedy mówimy o korekcie wtrysku na minusie i po czym ją poznać?
Minusowa (ujemna) korekta wtryskiwaczy to sytuacja, w której ilość wtryskiwanego paliwa jest mniejsza niż ta, którą założył układ sterujący (analogicznie wygląda to w przypadku dodatniej korekty, w czasie której paliwo wtryskiwane jest w nadmiarze). Taki stan rzeczy w praktyce oznacza, że jednostka jest mniej efektywna, niż powinna być w czasie spalania paliwa. Po czym rozpoznać minusową korektę? W takim wypadku komputer pokładowy powinien wyświetlić błąd (P0171, P0172, P0174 bądź P0175). Co więcej, takie zjawisko mogą zasygnalizować konkretne objawy, w tym:
- problemy z przyspieszeniem (poznać je można po opóźnionej reakcji na dociśnięcie pedału gazu),
- nierówna praca silnika, która objawi się drganiami oraz szarpaniem w czasie jazdy,
- zwiększone zużycie paliwa.
Ujemna korekta wtrysku paliwa – przyczyny
Co może powodować ujemną korektę? Ciężko jest przypisać jednego winowajcę – za taki stan rzeczy odpowiadać może bowiem:
- niedrożny bądź zatkany wtrysk,
- uszkodzona/zużyta pompa paliwowa,
- zapchany filtr powietrza,
- niedrożny układ wydechowy,
- uszkodzona lub zużyta sonda lambda.
Jak rozwiązać problem ujemnej korekty wtrysku paliwa?
Z racji tego, że przyczyn takiej sytuacji jest wiele, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu samochodowego w celu przeprowadzenia diagnostyki za pomocą profesjonalnego sprzętu, który pomoże określić winowajcę, co ułatwi podjęcie kolejnych kroków – może się bowiem okazać, że do rozwiązania problemu wystarczy np. wyczyszczenie wtryskiwaczy, a nie np. pełna regeneracja bądź wymiana części na nowe.
W tym miejscu zarekomenduje preparat dostępny na stronie tec2000.pl – TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli "narzędzie w płynie" służące do czyszczenia końcówek i dysz wtrysków w silnikach wysokoprężnych. Preparat bazuje na wielu składnikach czyszczących i rozpuszczających zabrudzenia, a także środkach smarnych wydłużających żywotność wtryskiwaczy w Dieslach.