Paliwa premium: czy warto je tankować?
Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…
Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to właśnie on odpowiada za prawidłowe smarowanie elementów w jednostce napędowej, dzięki czemu jest ona w stanie w wydajny i bezawaryjny sposób pracować każdego dnia w czasie jazdy. Dlatego też bardzo ważne jest zachowanie prawidłowego ciśnienia oleju w samochodzie – a to niestety nie jest takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Kierowcy często spotykają się z sytuacją, gdy jest ono za duże lub zbyt niskie. Co jest tego przyczyną? Jakie powinno być ciśnienie oleju w silniku? Jak doprowadzić je do prawidłowego poziomu? Zapraszamy do lektury – zespół TEC 2000.
W prostych słowach można rzec, że olej silnikowy jest dla pojazdu tak samo ważny, jak krew dla człowieka. Dlatego też jeżeli środek smarny posiada zbyt duże lub za małe ciśnienie, silnik w naszym samochodzie jest zagrożony. Dlaczego?
Zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek niesie ze sobą pewne konsekwencje dla jednostki napędowej. W przypadku wysokiego poziomu oleju (przyczyna nadmiernego ciśnienia) może dojść do rozszczelnienia silnika lub uszkodzenia rozrządu.
Nie jest to jednak najgorszy scenariusz – o wiele poważniejszą sytuacją jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Najczęściej oznacza ono ubytki oleju – a to prosta droga do zatarcia silnika.
Zbyt duże ciśnienie oleju w silniku występuje z reguły w starszych samochodach (kilkunastoletnich) – w nowszych pojazdach jest to rzadkość, choć całkowicie nie można wykluczyć takiego zjawiska. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy są zapchane kanały olejowe, w których gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, blokując tym samym przepływ oleju, co prowadzi z kolei do wzrostu ciśnienia środka smarnego. Oprócz nich wśród podejrzanych należy rozpatrywać także:
Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?
Jak zostało wspomniane wyżej – najczęstszą przyczyną małego ciśnienia oleju w silniku jest jego niewłaściwy poziom. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest sprawdzenie stanu oleju na bagnecie – jeżeli rozpoznamy ubytek, dolewamy mieszanki i obserwujemy, czy dalej dochodzi to problemu z niskim ciśnieniem. Jeżeli jednak to nie pomogło, przyczyn trzeba szukać gdzie indziej, a mianowicie w:
Przejdźmy do kolejnej kwestii, czyli do tego, jakie powinno być ciśnienie oleju. Warto wiedzieć, że jego prawidłowy poziom jest zmienny i zależy od obrotów, a także obciążenia silnika.
Ogólnie przyjęło się, że optymalnie jest to zakres od 1,4 bara do 4 barów. Jeśli chodzi o ciśnienie oleju na biegu jałowym, to powinno ono wynieść 0,8 bara. Warto wspomnieć, że parametry te różnią się również od rodzaju silnika.
To zależy tak naprawdę od rodzaju usterki, dlatego też pierwszym krokiem jest zdiagnozowanie problemu.
Ważne!
Źródłem wyjścia powinna być zawsze kontrolka sugerująca problemy z ciśnieniem, a te – mogą okazać się dość błahe bądź bardzo poważne. W każdym razie nigdy nie należy zwlekać z nieprawidłowościami olejowymi – w przeciwnym razie może dojść do naprawdę kosztownych awarii, których można byłoby sobie oszczędzić.
Dlatego bardzo ważne jest to, aby regularnie sięgać po bagnet i sprawdzać poziom oleju – jeśli zauważysz ubytek, po prostu uzupełnij środek smarny. W takim wypadku warto jednak poradzić się mechanika, co może być przyczyną ubywania – zużyte panewki w szczególności są niebezpieczne dla jednostki i często oznaczają remont silnika.
Czy można zapobiegać ewentualnym problemom z ciśnieniem oleju w silniku? Oczywiście – podstawą jest prawidłowa pielęgnacja układu napędowego. Choć poważnych usterek nie da się zlikwidować bez regeneracji bądź wymiany uszkodzonych części, tak za sprawą odpowiednich preparatów można uchronić się przed potencjalnymi nieprawidłowościami z ciśnieniem środka smarnego, a tym samym – późniejszymi awariami.
Dobrym tego przykładem jest dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, z którego skorzystać mogą zarówno kierowcy w warunkach domowych, jak i profesjonaliści pracujący w serwisach samochodowych. Jest to prosty w użyciu preparat, który pomaga zmniejszyć zużycie oleju, a także utrzymać prawidłowe ciśnienie środka smarnego, co z kolei pozwala ochronić jednostki napędowe przed przedwczesną degradacją. Oil Booster od TEC 2000 posiada właściwości spowalniające wydostawanie się szkodliwych kwasów z zużytych olejów, dzięki czemu regularne stosowanie tego środka chroni silnik przed zakwaszeniem kwasem olejowym.
Jest to środek, po który warto sięgać w momencie, gdy zauważymy wysokie zużycie oleju i poruszamy się głównie po mieście, co sprzyja szybszemu zużyciu środka smarnego. Regularne sięganie po TEC 2000 Oil Booster pozwoli zachować silnik w czystości, a także zapobiegnie utlenianiu i twardnieniu oleju, czego efektem jest mniejsze zużycie formulacji. Sama aplikacja środka jest bardzo prosta – preparat dolewany jest do silnika (przy wyłączonym zapłonie) – dokładnie tak samo, jak w przypadku oleju silnikowego. Kolejnym krokiem jest uruchomienie jednostki i pozostawienie jej na wolnych obrotach na około 5 minut.