Układ olejowy

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?
Układ olejowy

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to właśnie on odpowiada za prawidłowe smarowanie elementów w jednostce napędowej, dzięki czemu jest ona w stanie w wydajny i bezawaryjny sposób pracować każdego dnia w czasie jazdy. Dlatego też bardzo ważne jest zachowanie prawidłowego ciśnienia oleju w samochodzie – a to niestety nie jest takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Kierowcy często spotykają się z sytuacją, gdy jest ono za duże lub zbyt niskie. Co jest tego przyczyną? Jakie powinno być ciśnienie oleju w silniku? Jak doprowadzić je do prawidłowego poziomu? Zapraszamy do lektury – zespół TEC 2000.

Prawidłowe ciśnienie oleju – dlaczego jest tak istotne dla naszego silnika?

W prostych słowach można rzec, że olej silnikowy jest dla pojazdu tak samo ważny, jak krew dla człowieka. Dlatego też jeżeli środek smarny posiada zbyt duże lub za małe ciśnienie, silnik w naszym samochodzie jest zagrożony. Dlaczego? Zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek niesie ze sobą pewne konsekwencje dla jednostki napędowej. W przypadku wysokiego poziomu oleju (przyczyna nadmiernego ciśnienia) może dojść do rozszczelnienia silnika lub uszkodzenia rozrządu. Nie jest to jednak najgorszy scenariusz – o wiele poważniejszą sytuacją jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Najczęściej oznacza ono ubytki oleju – a to prosta droga do zatarcia silnika.

Za duże ciśnienie oleju w silniku – przyczyny

Zbyt duże ciśnienie oleju w silniku występuje z reguły w starszych samochodach (kilkunastoletnich) – w nowszych pojazdach jest to rzadkość, choć całkowicie nie można wykluczyć takiego zjawiska. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy są zapchane kanały olejowe, w których gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, blokując tym samym przepływ oleju, co prowadzi z kolei do wzrostu ciśnienia środka smarnego. Oprócz nich wśród podejrzanych należy rozpatrywać także:

  • wadliwy filtr oleju,
  • uszkodzony zawór przelewowy,
  • zbyt duża ilość oleju (najczęściej w silnikach Diesla, w których jednostka próbuje wielokrotnie wypalić sadzę w filtrze DPF, przez co dodaje dużą ilość paliwa do oleju, podnosząc tym samym jego ciśnienie),
  • **źle przeprowadzony serwis olejowy – może zdarzyć się tak, że kierowca (lub mechanik) wlał olej w ilości zgodnej z zaleceniami producenta do zbiorniczka, w którym obecna była jeszcze stara ciecz; w takim przypadku tworzy się nadwyżka, a to oznacza zwiększone ciśnienie oleju w silniku i ciągłe świecenie się kontrolki.

Zobacz też: Jak ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

video

Serwis ciągnika Ferguson z Piter ZróbToSam

first frame of video

Słabe ciśnienie oleju w silniku – skąd się bierze?

Jak zostało wspomniane wyżej – najczęstszą przyczyną małego ciśnienia oleju w silniku jest jego niewłaściwy poziom. Dlatego pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest sprawdzenie stanu oleju na bagnecie – jeżeli rozpoznamy ubytek, dolewamy mieszanki i obserwujemy, czy dalej dochodzi to problemu z niskim ciśnieniem. Jeżeli jednak to nie pomogło, przyczyn trzeba szukać gdzie indziej, a mianowicie w:

  • uszkodzonym czujniku ciśnienia oleju,
  • zapchanym wlocie olejowym (od pompy do miski olejowej),
  • zatartej pompie paliwowej,
  • zużytych panewkach (wał korbowy; jest to najpoważniejsza usterka ze wszystkich tu wymienionych opcji)
  • zablokowanym zaworze przelewowym (odpowiada on za regulowanie ciśnienia oleju).

Jakie jest prawidłowe ciśnienie oleju w silniku benzynowym i Diesla?

Przejdźmy do kolejnej kwestii, czyli do tego, jakie powinno być ciśnienie oleju. Warto wiedzieć, że jego prawidłowy poziom jest zmienny i zależy od obrotów, a także obciążenia silnika. Ogólnie przyjęło się, że optymalnie jest to zakres od 1,4 bara do 4 barów. Jeśli chodzi o ciśnienie oleju na biegu jałowym, to powinno ono wynieść 0,8 bara. Warto wspomnieć, że parametry te różnią się również od rodzaju silnika.

  • W przypadku jednostki benzynowej prawidłowe ciśnienie oleju będzie mieściło się od 2 do 4 barów.
  • Dla silników wysokoprężnych będzie to od 3 do 4 barów.

Zobacz też: Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Jak przywrócić prawidłowe ciśnienie oleju w silniku?

To zależy tak naprawdę od rodzaju usterki, dlatego też pierwszym krokiem jest zdiagnozowanie problemu.

Źródłem wyjścia powinna być zawsze kontrolka sugerująca problemy z ciśnieniem, a te – mogą okazać się dość błahe bądź bardzo poważne. W każdym razie nigdy nie należy zwlekać z nieprawidłowościami olejowymi – w przeciwnym razie może dojść do naprawdę kosztownych awarii, których można byłoby sobie oszczędzić.

Dodatek do oleju – preparat, który może uchronić przed nieprawidłowościami

Czy można zapobiegać ewentualnym problemom z ciśnieniem oleju w silniku? Oczywiście – podstawą jest prawidłowa pielęgnacja układu napędowego. Choć poważnych usterek nie da się zlikwidować bez regeneracji bądź wymiany uszkodzonych części, tak za sprawą odpowiednich preparatów można uchronić się przed potencjalnymi nieprawidłowościami z ciśnieniem środka smarnego, a tym samym – późniejszymi awariami. Dobrym tego przykładem jest dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, z którego skorzystać mogą zarówno kierowcy w warunkach domowych, jak i profesjonaliści pracujący w serwisach samochodowych. Jest to prosty w użyciu preparat, który pomaga zmniejszyć zużycie oleju, a także utrzymać prawidłowe ciśnienie środka smarnego, co z kolei pozwala ochronić jednostki napędowe przed przedwczesną degradacją. Oil Booster od TEC 2000 posiada właściwości spowalniające wydostawanie się szkodliwych kwasów z zużytych olejów, dzięki czemu regularne stosowanie tego środka chroni silnik przed zakwaszeniem kwasem olejowym. Jest to środek, po który warto sięgać w momencie, gdy zauważymy wysokie zużycie oleju i poruszamy się głównie po mieście, co sprzyja szybszemu zużyciu środka smarnego. Regularne sięganie po TEC 2000 Oil Booster pozwoli zachować silnik w czystości, a także zapobiegnie utlenianiu i twardnieniu oleju, czego efektem jest mniejsze zużycie formulacji. Sama aplikacja środka jest bardzo prosta – preparat dolewany jest do silnika (przy wyłączonym zapłonie) – dokładnie tak samo, jak w przypadku oleju silnikowego. Kolejnym krokiem jest uruchomienie jednostki i pozostawienie jej na wolnych obrotach na około 5 minut.

  • Dodatek do oleju – preparat, który może uchronić przed nieprawidłowościami

    Czy można zapobiegać ewentualnym problemom z ciśnieniem oleju w silniku? Oczywiście – podstawą jest prawidłowa pielęgnacja układu napędowego. Choć poważnych usterek nie da się zlikwidować bez regeneracji bądź wymiany uszkodzonych części, tak za sprawą odpowiednich preparatów można uchronić się przed potencjalnymi nieprawidłowościami z ciśnieniem środka smarnego, a tym samym – późniejszymi awariami. Dobrym tego przykładem jest dodatek do oleju TEC 2000 Oil Booster, z którego skorzystać mogą zarówno kierowcy w warunkach domowych, jak i profesjonaliści pracujący w serwisach samochodowych. Jest to prosty w użyciu preparat, który pomaga zmniejszyć zużycie oleju, a także utrzymać prawidłowe ciśnienie środka smarnego, co z kolei pozwala ochronić jednostki napędowe przed przedwczesną degradacją. Oil Booster od TEC 2000 posiada właściwości spowalniające wydostawanie się szkodliwych kwasów z zużytych olejów, dzięki czemu regularne stosowanie tego środka chroni silnik przed zakwaszeniem kwasem olejowym. Jest to środek, po który warto sięgać w momencie, gdy zauważymy wysokie zużycie oleju i poruszamy się głównie po mieście, co sprzyja szybszemu zużyciu środka smarnego. Regularne sięganie po TEC 2000 Oil Booster pozwoli zachować silnik w czystości, a także zapobiegnie utlenianiu i twardnieniu oleju, czego efektem jest mniejsze zużycie formulacji. Sama aplikacja środka jest bardzo prosta – preparat dolewany jest do silnika (przy wyłączonym zapłonie) – dokładnie tak samo, jak w przypadku oleju silnikowego. Kolejnym krokiem jest uruchomienie jednostki i pozostawienie jej na wolnych obrotach na około 5 minut.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Co grozi, gdy jedziesz ze stukającą panewką? Skutki i ryzyka dla silnika
    Układ olejowy

    Co grozi, gdy jedziesz ze stukającą panewką? Skutki i ryzyka dla silnika

    Stukająca panewka to jedno z najbardziej niepokojących sygnałów, jakie może wydawać silnik – jest to znak, że uległa poważnemu zużyciu. Ignorowanie tego dźwięku może prowadzić do poważnych uszkodzeń, które mogą zakończyć się kosztowną naprawą lub nawet ko...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Bagnet oleju – jak odczytać?
    Układ olejowy

    Bagnet oleju – jak odczytać?

    Czy wiesz, jak odczytać poziom oleju na bagnecie w Twoim samochodzie? Ta prosta, ale kluczowa umiejętność może znacząco wpłynąć na żywotność i wydajność silnika. Jeśli nie jesteś pewny, jak wykonać pomiar w prawidłowy sposób, ten artykuł jest właśnie dla ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego olej silnikowy staje się rzadki? Jak temu zapobiec?
    Układ olejowy

    Dlaczego olej silnikowy staje się rzadki? Jak temu zapobiec?

    Olej silnikowy pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego pojazdu, zapewniając odpowiednie smarowanie i ochronę elementów silnika. Jednak z czasem może ulec rozrzedzeniu, co znacząco obniża jego efektywność i może prowadzić do poważnych uszk...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik po naprawie bierze więcej oleju niż przed remontem?
    Układ olejowy

    Dlaczego silnik po naprawie bierze więcej oleju niż przed remontem?

    Remont silnika to poważna inwestycja, która ma na celu przywrócenie sprawności i wydłużenie żywotności jednostki napędowej. Jednak nierzadko zdarza się, że po tak gruntownej naprawie właściciele pojazdów obserwują zjawisko zwiększonego zużycia oleju. Dlac...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co robić, gdy silnik pali olej? Co wymienić?
    Układ olejowy

    Co robić, gdy silnik pali olej? Co wymienić?

    Samochód to nie tylko środek transportu, ale często także istotna inwestycja i narzędzie codziennego użytku. Dlatego gdy pojawia się problem z silnikiem jak spalanie oleju, może to budzić uzasadniony niepokój. Spalanie oleju przez jednostkę napędową to ni...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami