Porady

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Porady

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące obroty, spadek mocy i nierówna praca – wszystko to alarmuje nas o problemach z jednostką napędową. Czy od razu oznacza to, że Twój samochód jest uszkodzony? Bardzo często przyczyną nie jest awaria, a zanieczyszczenie układu dolotowego. Jak skutecznie wyczyścić wszystkie jego elementy? Czy jesteśmy w stanie szybko przywrócić optymalne osiągi samochodu? W dzisiejszym wpisie przedstawimy proste i skuteczne rozwiązanie tego problemu. Zapraszamy.

Jaką rolę spełnia układ dolotowy w samochodzie?

Zanim zaprezentujemy preparat do czyszczenia dolotu, warto przedstawić, jaką rolę spełniają jego poszczególne elementy i jak jego poprawne działanie wpływa na pracę silnika. Doskonale wiemy, że każdy silnik spalinowy do funkcjonowania potrzebuje paliwa, natomiast układ dolotowy zajmuje się doprowadzeniem do jednostki napędowej powietrza – innego czynnika niezbędnego do jej działania. Zasysane jest ono przez rurę dolotową, a następnie przepływa poprzez filtr powietrza. Układ dolotowy spełnia niezwykle ważną dla pracy silnika funkcję. Jest w zasadzie wielką pompą powietrza – zasysa je, dodając do tego paliwo i spalając je, a następnie wypycha spaliny prosto do układu wydechowego. Przy długim użytkowaniu nie sposób zapobiegać całkowitemu dostawania się do układu zanieczyszczeń z zewnątrz. Pomimo że filtr powietrza robi co może, nie jest on w 100% skuteczny, przez co do silnika zawsze trafią drobne pyłki. Dlatego niezwykle ważne jest regularne czyszczenie kolektora ssącego i wszystkich elementów układu dolotowego.

  • Czyszczenie dolotu – skąd bierze się nagar?

    Powstawanie nagaru dotyczy każdego typu silnika niezależnie od jego rodzaju czy wieku. Wszędzie gdzie mamy do czynienia ze spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej z czasem gromadzić się będą niechciane osady. Jednym z elementów układu dolotowego jest zawór EGR, którego zadaniem jest obniżenie zawartości tlenu w dostarczanym do komory spalania powietrzu. Ma to na celu zmniejszenie temperatury i spowolnienie procesu spalania, dzięki czemu obniżona zostaje emisja tlenków azotu. Jest to ekologiczne rozwiązanie, które, dla kierowców może być jednak często bardzo problematyczne. Na jego ściankach osadza się bowiem olej silnikowy, pochodzący z odpowietrzenia skrzyni korbowej oraz nieszczelności turbosprężarki. W dłużej perspektywie doprowadza to do zanieczyszczenia kolektora dolotowego powstającym nagarem i zmniejszenia przekroju kanałów, którymi doprowadzane jest powietrze.

    Sprawdź także: Czyszczenie silnika z nagaru - jaki preparat wykorzystać?

    Tak więc czyszczenie kolektora ssącego jest niezbędne, jeśli chcemy zachować odpowiedni dopływ powietrza do silnika i utrzymać jego prawidłową pracę.

    Czyszczenie kolektora dolotowego – benzyna

    Po przejechaniu tysięcy kilometrów w układzie dolotowym nawarstwiają się nowe zanieczyszczenia spowodowane pozostałościami po spalaniu. Wyżej wspomniany nagar przyczynia się do stałego ograniczania przepustowości kolektora dolotowego, utrudniając prawidłowe doprowadzanie powietrza. Z takim problemem bardzo często zmagają się właściciele samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem. W takich konstrukcjach paliwo trafia od razu do cylindra, a nie do kolektora co sprzyja gromadzeniu się jego resztek na powierzchni kanałów dolotowych. Z czasem bez odpowiedniej pielęgnacji tego układu nagar nawarstwia się i zapieka, powodując zmniejszenie przepływu powietrza, co doprowadzi do obniżenia parametrów jednostki napędowej. W przypadku wtrysku pośredniego paliwo na bieżąco zmywa pojawiające się osady i cały proces przebiega bez większych komplikacji, co nie oznacza, że regularne czyszczenie kolektora dolotowego jest kiepskim pomysłem – z czasem tam także pojawiają się szkodliwe osady. Przyczyną gromadzenia nagaru może być również zbyt rzadka wymiana oleju. Wydłużenie okresu pomiędzy przeglądami i jazda na starej mieszance powoduje zmniejszenie efektywności wszystkich systemów i ma wpływa na gorsze spalanie mieszanki, czego bezpośrednim skutkiem jest powstawanie nagaru.

    Czyszczenie układu dolotowegoCo daje czyszczenie kolektora ssącego?

    Zanieczyszczenia dostające się do układu dolotowego, olej z uszkodzonej odmy lub turbo – wszystko to przyczynia się do powstawania nagaru w układzie dolotowym. Jest on szczególnie niebezpieczny dla klap dolotu, w które wyposażone są współczesne kolektory dolotowe. Przyczyniają się one do poprawy momentu obrotowego na najniższych obrotach silnika oraz usprawniają przepływ powietrza, ułatwiając mieszanie się z paliwem. Duża ilość nagaru będzie utrudniała ich pracę i powodowała blokowanie się klap, co może doprowadzić do wyginania a ostatecznie nawet do ich urwania i uszkodzenia silnika. Jedynym rozwiązaniem pozwalającym zapobiec tego typu problemom jest dokładne czyszczenie kolektora dolotowego. Kolejne podzespoły wchodzące w skład układu dolotowego to czujnik przepływu powietrza i czujnik temperatury powietrza. Osadzające się na nich zanieczyszczenia zaburzają odczyty, przekazując niepoprawne dane do komputera o ilości i jakości zassanego powietrza, co powoduje zaburzenie działania silnika.

    Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) - objawy, skutki, jak się pozbyć?

    Jak widać lista problemów spowodowanych gromadzeniem się pochodzących z zewnątrz zanieczyszczeń i powstającego wewnątrz jednostki nagaru jest bardzo długa i zaniedbania mogą doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji. Rozwiązaniem problemów jest czyszczenie układu dolotowego specjalnym środkiem. Dzięki produktom marki TEC 2000 możesz to zrobić już dziś w domowych warunkach.

    Skuteczny środek do czyszczenia układu dolotowego – poznaj TEC 2000 Induction Cleaner

    TEC 2000 Induction Cleaner to preparat pozwalajacy na czyszczenie układu dolotowego, dzięki któremu pozbędziesz się większości zanieczyszczeń samodzielnie. Zastosowanie tego środka pozwala obniżyć koszty eksploatacji oraz uniknąć opłat za naprawy. Jedną z największych zalet środka TEC 2000 Induction Cleaner obok niezwykłej skuteczności jest prostota użycia pozwalająca na czyszczenie kolektora ssącego, kanałów, klap, czy zaworu EGR bez demontażu poszczególnych elementów. Kierując się instrukcją obsługi, nie będzie potrzebna Ci specjalistyczna wiedza, dzięki czemu bez problemu wyczyścisz układ dolotowy w warunkach domowych.Czyszczenie układu dolotowegoŚrodek do czyszczenia kolektora dolotowego TEC 2000 posiada doskonałe opinie wielu kierowców i mechaników, co świetnie świadczy o jego skuteczności. Poprawa osiągów jest widoczna gołym okiem, dlatego właściciele samochodów z chęcią sięgają po nasz produkt, regularnie wykonując czyszczenie kolektora dolotowego bez demontażu. Postaw na preparat do czyszczenia kolektora dolotowego marki TEC 2000 i ciesz się komfortową bezawaryjną jazdą swoim samochodem. Zadbany silnik to podstawa prawidłowego funkcjonowania samochodu – korzystając z naszych produktów, nie musisz martwić się o uciążliwe zanieczyszczenia. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą naszego sklepu – poznaj profesjonalne dodatki do paliwa TEC 2000.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Porady

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Porady

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Porady

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy
    Porady

    Co sprawia, że biegi ciężko wchodzą na zimnym silniku? Sprawdzamy

    Zdarzyło Ci się kiedykolwiek odpalić samochód i doświadczyć problemów ze zmianą biegów? Problem ten – choć nie występujący zbyt często – może znacząco obniżyć komfort podróży, stąd też warto wiedzieć, jakie może mieć podłoże. Czy jest to sytuacja, która m...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Porady

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Porady

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?
    Porady

    Czym posmarować uszczelkę pod głowicę i czy w ogóle należy to robić?

    W samochodzie każdy szczegół ma znaczenie, a uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który, choć niewidoczny na co dzień, pełni fundamentalną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy uszczelkę pod głowicą należ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?
    Porady

    Czy warto smarować uszczelki w samochodzie?

    Odpowiednia pielęgnacja uszczelek w samochodzie to temat, który może wydawać się drugorzędny, ale ma dość duże znaczenie dla długotrwałej kondycji pojazdu i komfortu jazdy. Regularne smarowanie bowiem nie tylko zapobiega ich przymarzaniu zimą, ale także c...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor