Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?
Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…
Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli nasz silnik gaśnie, dusi się i odczuwamy znaczne falowanie obrotów, może oznaczać to, że doszło do zanieczyszczenia tego komponentu. W poniższym wpisie postaramy się kompleksowo opisać, jak należy postępować w takim przypadku i jakie preparaty do czyszczenia przepustnicy będą najskuteczniejsze.
Przepustnica samochodowa osadzona jest w plastikowej obudowie i przymocowana do boku silnika w kanale dolotowym. Reguluje ona ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów, a co za tym idzie, odpowiada za płynne przyspieszanie samochodu. Kiedy dodajemy gazu, dochodzi do uchylenia niewielkiego zaworu motylkowego, który jest połączony z pedałem przyspieszenia metalową linką oraz sprężyną – w ten sposób dochodzi do zwiększenia obrotów silnika i jego mocy. W nowszych jednostkach nie będzie takich problemów, ponieważ pedał gazu jest elektroniczny i wysyła sygnał bezpośrednio do sterownika.
W jaki sposób może dojść do zanieczyszczenia tego elementu? Przepustnica znajduje się pomiędzy kolektorem dolotowym a filtrem powietrza, przez co narażona jest szczególnie na działanie dwóch typów zabrudzeń – kurzu i pyłu dostającego się do silnika z zewnątrz, oraz nagaru i resztek oleju, czyli brud powstający wewnątrz jednostki napędowej. Wielu producentów stosuje wylot z zaworu EGR prosto przed przepustnice powodując jej zabrudzenie.
Sprawdź także: Jak kompleksowo zadbać o samochód?
Kiedy zorientujemy się, że doszło do zabrudzenia przepustnicy? Zanieczyszczenie lub nawet uszkodzenie tego elementu jest bardzo często trudne do zidentyfikowania, ponieważ objawy są przeważnie podobne do awarii innych układów – przypominają one między innymi problemy ze świecami zapłonowymi czy zaworem EGR.
Odczujemy pogorszenie się osiągów naszego samochodu i spadek jego mocy. Głównymi objawami, które wyróżniają zanieczyszczenie przepustnicy, są falowanie obrotów oraz regularne gaśnięcie silnika. Zaobserwujemy to najlepiej podczas pracy silnika na biegu jałowym. Kiedy będziemy próbowali przyspieszyć, będzie dochodzić do szarpnięć, a auto będzie „zbierać się” znacznie wolniej. Dzieje się tak, ponieważ przepustnica ma utrudnione zadanie w domykaniu się do końca, sterownik silnika nie może wyregulować obrotów przez to, że nagar blokuje dojście klapki przepustnicy do wymaganej pozycji.
Zablokowana przepustnica może również utrudnić rozruch – nie będzie mogła się otworzyć wystarczająco, aby doprowadzić odpowiednią ilość tlenu do silnika, gdzie dochodzi do zapłonu wtryśniętego paliwa.
Jeżeli czujesz, że Twój samochód nie jest tak dynamiczny jak powinien, warto sprawdzić, czy to właśnie nieprawidłowe działanie przepustnicy nie jest za to odpowiedzialne. Jeżeli zabrudzenia blokują swobodne otwieranie i zamykanie się jej klapki, jednostka napędowa będzie pracować nieregularnie. Zamiast jednostajnie dostarczanego powietrza będzie dochodzić do niestabilnego dawkowania – w ten sposób samochód będzie niespodziewanie przyspieszać i zwalniać.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Ceny za usługę wyczyszczenia przepustnicy mogą być bardzo różne, jednak nie jest to czynność specjalnie czasochłonna ani zbytnio skomplikowana dla wykwalifikowanego mechanika. Cały proces łącznie z rozebraniem i montażem nie powinien zająć więcej niż 2 godziny, wciąż jednak musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 200 zł. Zdecydowanie taniej będzie więc zakupić nawet wysokiej jakości płyn do czyszczenia przepustnicy.
Jej usytuowanie i budowa sprawia, że możliwe jest czyszczenie przepustnicy bez demontażu w domowych warunkach. Do profilaktycznej pielęgnacji i usunięcia niewielkich zanieczyszczeń możemy użyć różnego rodzaju środki, o których więcej dowiesz się poniżej.
Czym czyścić przepustnicę? Sięgnij po niezwykle skuteczny środek do czyszczenia przepustnicy i układu dolotowego Induction Cleaner TEC2000. Ten profesjonalny preparat do czyszczenia układu dolotowego to innowacyjny produkt, który zawiera najwyższej jakości substancje rozpuszczające i smarujące. Pozwala mu to niezawodnie pozbywać się zanieczyszczeń z wszystkich jego elementów, dokładnie je rozpuszczając i usuwając. Zawiera także w składzie emulgator, który sprawia, że zanieczyszczenia gromadzące się na poszczególnych elementach systemu można zmyć zwykłym strumieniem wody.
Nasz środek świetnie sprawdzi się do wyczyszczenia przepustnicy oraz turbosprężarki, całego kolektora dolotowego, obudowy przepustnic, zaworów sterujących czy gaźników, dzięki czemu utrzymasz układ dolotowy w doskonałej kondycji i przywrócisz jednostce napędowej odpowiednią moc.
TEC2000 Induction Cleaner to uniwersalny spray do czyszczenia przepustnicy przeznaczony zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i właścicieli warsztatów samochodowych i mechaników.
Zanieczyszczenia przepustnicy bardzo negatywnie wpływają na komfort jazdy i są niebezpieczne dla różnych elementów silnika. Nieprawidłowe działanie i przeciążenia wywołane nagromadzonym brudem mogą przyczynić się do szybszego ich zużywania oraz różnego rodzaju awarii. Szczególnie narażone na działanie szkodliwego nagaru są starsze samochody, które na liczniku mają już przejechane ponad 100 tys. kilometrów.
Oczywiste jest więc, że lepiej zapobiegać niż leczyć – zwłaszcza że wiąże się to z wysokimi kosztami. Nie ma jednak określonych konkretnych odstępów czasowych, w jakich należy dokonywać czyszczenia przepustnicy czy całego układu dolotowego. Zalecamy więc samodzielnie kontrolować kondycję poszczególnych elementów i reagować, gdy pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości. Nie warto czekać, aż samochód zacznie dawać jednoznaczne oznaki – profilaktyka może uchronić nas przed wieloma problemami.
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Prostota użycia pozwalająca na czyszczenie kolektora ssącego, kanałów, klap, zaworu EGR czy przepustnicy bez demontażu, co jest jedną z największych zalet środka TEC 2000 Induction Cleaner. Cały proces wykonasz w domowych warunkach bez konieczności wykorzystania specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy. Nie ma tu nic skomplikowanego, z czym nie mógłby sobie poradzić przeciętny kierowca. Wystarczy kierować się instrukcją obsługi znajdującą się na naszej puszce.
TEC 2000 Induction Cleaner należy aplikować na pracującym silniku bezpośrednio za filtrem powietrza. Nanieś niewielką ilość środka i odczekaj 2-3 sekundy. Obroty powinny stale wynosić ok. 2-2,5 tys./obrotów na minutę. Najlepiej stosować preparat w dwie osoby – jedna odpowiedzialna będzie za dodanie środka a druga za utrzymanie obrotów na odpowiednim poziomie. Cały zabieg potrwa najwyżej 20 minut, w czasie których dokładnie wyczyścisz układ dolotowy i jego elementy.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą dostępną na stronie TEC 2000 – znajdziesz tam nie tylko środek do czyszczenia przepustnicy bez demontażu, ale także płukankę do silnika czy preparat do czyszczenia wtrysków. Dzięki naszym produktom zadbasz o doskonałą kondycję swojego auta i zdecydowanie przedłużysz jego żywotność – zapraszamy.