Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-08-2022
Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli nasz silnik gaśnie, dusi się i odczuwamy znaczne falowanie obrotów, może oznaczać to, że doszło do zanieczyszczenia tego komponentu. W poniższym wpisie postaramy się kompleksowo opisać, jak należy postępować w takim przypadku i jakie preparaty do czyszczenia przepustnicy będą najskuteczniejsze.

Zanieczyszczona przepustnica – skąd biorą się zabrudzenia?

Przepustnica samochodowa osadzona jest w plastikowej obudowie i przymocowana do boku silnika w kanale dolotowym. Reguluje ona ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów, a co za tym idzie, odpowiada za płynne przyspieszanie samochodu. Kiedy dodajemy gazu, dochodzi do uchylenia niewielkiego zaworu motylkowego, który jest połączony z pedałem przyspieszenia metalową linką oraz sprężyną – w ten sposób dochodzi do zwiększenia obrotów silnika i jego mocy.  W nowszych jednostkach nie będzie takich problemów, ponieważ pedał gazu jest elektroniczny i wysyła sygnał bezpośrednio do sterownika.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

W jaki sposób może dojść do zanieczyszczenia tego elementu? Przepustnica znajduje się pomiędzy kolektorem dolotowym a filtrem powietrza, przez co narażona jest szczególnie na działanie dwóch typów zabrudzeń – kurzu i pyłu dostającego się do silnika z zewnątrz, oraz nagaru i resztek oleju, czyli brud powstający wewnątrz jednostki napędowej. Wielu producentów stosuje wylot z zaworu EGR prosto przed przepustnice powodując jej zabrudzenie.

Sprawdź także: Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Brudna przepustnica – objawy

Kiedy zorientujemy się, że doszło do zabrudzenia przepustnicy? Zanieczyszczenie lub nawet uszkodzenie tego elementu jest bardzo często trudne do zidentyfikowania, ponieważ objawy są przeważnie podobne do awarii innych układów – przypominają one między innymi problemy ze świecami zapłonowymi czy zaworem EGR.

Odczujemy pogorszenie się osiągów naszego samochodu i spadek jego mocy. Głównymi objawami, które wyróżniają zanieczyszczenie przepustnicy, są falowanie obrotów oraz regularne gaśnięcie silnika. Zaobserwujemy to najlepiej podczas pracy silnika na biegu jałowym. Kiedy będziemy próbowali przyspieszyć, będzie dochodzić do szarpnięć, a auto będzie „zbierać się” znacznie wolniej. Dzieje się tak, ponieważ przepustnica ma utrudnione zadanie w domykaniu się do końca, sterownik silnika nie może wyregulować obrotów przez to, że nagar blokuje dojście klapki przepustnicy do wymaganej pozycji.

Zablokowana przepustnica może również utrudnić rozruch – nie będzie mogła się otworzyć wystarczająco, aby doprowadzić odpowiednią ilość tlenu do silnika, gdzie dochodzi do zapłonu wtryśniętego paliwa.

Jeżeli czujesz, że Twój samochód nie jest tak dynamiczny jak powinien, warto sprawdzić, czy to właśnie nieprawidłowe działanie przepustnicy nie jest za to odpowiedzialne. Jeżeli zabrudzenia blokują swobodne otwieranie i zamykanie się jej klapki, jednostka napędowa będzie pracować nieregularnie. Zamiast jednostajnie dostarczanego powietrza będzie dochodzić do niestabilnego dawkowania – w ten sposób samochód będzie niespodziewanie przyspieszać i zwalniać.

Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Ile kosztuje czyszczenie przepustnicy w warsztacie?

Ceny za usługę wyczyszczenia przepustnicy mogą być bardzo różne, jednak nie jest to czynność specjalnie czasochłonna ani zbytnio skomplikowana dla wykwalifikowanego mechanika. Cały proces łącznie z rozebraniem i montażem nie powinien zająć więcej niż 2 godziny, wciąż jednak musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 200 zł. Zdecydowanie taniej będzie więc zakupić nawet wysokiej jakości płyn do czyszczenia przepustnicy.

Jej usytuowanie i budowa sprawia, że możliwe jest czyszczenie przepustnicy bez demontażu w domowych warunkach. Do profilaktycznej pielęgnacji i usunięcia niewielkich zanieczyszczeń możemy użyć różnego rodzaju środki, o których więcej dowiesz się poniżej.

Skuteczny preparat do czyszczenia przepustnicy? Tylko od TEC2000!

Czym czyścić przepustnicę? Sięgnij po niezwykle skuteczny środek do czyszczenia przepustnicy i układu dolotowego Induction Cleaner TEC2000. Ten profesjonalny preparat do czyszczenia układu dolotowego to innowacyjny produkt, który zawiera najwyższej jakości substancje rozpuszczające i smarujące. Pozwala mu to niezawodnie pozbywać się zanieczyszczeń z wszystkich jego elementów, dokładnie je rozpuszczając i usuwając. Zawiera także w składzie emulgator, który sprawia, że zanieczyszczenia gromadzące się na poszczególnych elementach systemu można zmyć zwykłym strumieniem wody.

Nasz środek świetnie sprawdzi się do wyczyszczenia przepustnicy oraz turbosprężarki, całego kolektora dolotowego, obudowy przepustnic, zaworów sterujących czy gaźników, dzięki czemu utrzymasz układ dolotowy w doskonałej kondycji i przywrócisz jednostce napędowej odpowiednią moc.

TEC2000 Induction Cleaner to uniwersalny spray do czyszczenia przepustnicy przeznaczony zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i właścicieli warsztatów samochodowych i mechaników.

Jak często czyścić przepustnicę?

Zanieczyszczenia przepustnicy bardzo negatywnie wpływają na komfort jazdy i są niebezpieczne dla różnych elementów silnika. Nieprawidłowe działanie i przeciążenia wywołane nagromadzonym brudem mogą przyczynić się do szybszego ich zużywania oraz różnego rodzaju awarii. Szczególnie narażone na działanie szkodliwego nagaru są starsze samochody, które na liczniku mają już przejechane ponad 100 tys. kilometrów.

Oczywiste jest więc, że lepiej zapobiegać niż leczyć – zwłaszcza że wiąże się to z wysokimi kosztami. Nie ma jednak określonych konkretnych odstępów czasowych, w jakich należy dokonywać czyszczenia przepustnicy czy całego układu dolotowego. Zalecamy więc samodzielnie kontrolować kondycję poszczególnych elementów i reagować, gdy pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości. Nie warto czekać, aż samochód zacznie dawać jednoznaczne oznaki – profilaktyka może uchronić nas przed wieloma problemami.

Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić?

Prostota użycia pozwalająca na czyszczenie kolektora ssącego, kanałów, klap, zaworu EGR czy przepustnicy bez demontażu, co jest jedną z największych zalet środka TEC 2000 Induction Cleaner. Cały proces wykonasz w domowych warunkach bez konieczności wykorzystania specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy. Nie ma tu nic skomplikowanego, z czym nie mógłby sobie poradzić przeciętny kierowca. Wystarczy kierować się instrukcją obsługi znajdującą się na naszej puszce.

TEC 2000 Induction Cleaner należy aplikować na pracującym silniku bezpośrednio za filtrem powietrza. Nanieś niewielką ilość środka i odczekaj 2-3 sekundy. Obroty powinny stale wynosić ok. 2-2,5 tys./obrotów na minutę. Najlepiej stosować preparat w dwie osoby – jedna odpowiedzialna będzie za dodanie środka a druga za utrzymanie obrotów na odpowiednim poziomie. Cały zabieg potrwa najwyżej 20 minut, w czasie których dokładnie wyczyścisz układ dolotowy i jego elementy.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą dostępną na stronie TEC 2000 – znajdziesz tam nie tylko środek do czyszczenia przepustnicy bez demontażu, ale także płukankę do silnika czy preparat do czyszczenia wtrysków. Dzięki naszym produktom zadbasz o doskonałą kondycję swojego auta i zdecydowanie przedłużysz jego żywotność – zapraszamy.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?

Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…

Falujące obroty na zimnym silniku

Kiedy na zewnątrz jest zimno, a Twoje auto tylko czeka, aby je uruchomić, czasem możemy zauważyć pewne niecodzienne…

Czym jest wypadanie zapłonu i co może oznaczać?

Wypadanie zapłonu w samochodzie to jedno z tych zjawisk, które potrafią sprowadzić nawet najbardziej doświadczonego kierowcę na ziemię….

Wysokie spalanie paliwa – przyczyn może być wiele. Poznaj je wszystkie!

Każdy kierowca wie, jak ważne jest ekonomiczne zużycie paliwa. Optymalne spalanie nie tylko oszczędza nasze pieniądze przy każdym…

Pasek klinowy piszczy? Poznaj powody i zobacz, jak sobie z tym poradzić

Piszczący pasek klinowy to problem, z którym spotkało się wielu kierowców. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pasek klinowy…

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe – czym grozi jazda z nimi?

Każdy kierowca pragnie, aby jego samochód działał sprawnie i bezproblemowo. Jednak nie zawsze jesteśmy świadomi tego, co się…

Czym są zawory w silniku?

W głębi każdego silnika spalinowego skrywają się elementy, które, choć często niedostrzegane, odgrywają kluczową rolę w procesie jego…

Dolewka oleju – na zimnym czy ciepłym silniku i co ile uzupełniać środek smarny w aucie?

Dolewanie oleju do silnika to praktyka, na którą decyduje się spora część kierowców. Nic w tym dziwnego –…

Wzmożony hałas spod maski: co właściwie oznacza i co jest przyczyną głośnej pracy silnika benzynowego?

Dobrze działający silnik działa cicho – tak, że praktycznie go nie słyszymy. Tyczy się to zwłaszcza jednostek benzynowych,…

Głośna praca silnika: wszystko, o czym warto wiedzieć

Choć jednostki napędowe są skomplikowanymi układami, w których w ciągu każdej sekundy dochodzi do niezliczonej ilości ruchów, gdy…

Gniazda zaworowe – wszystko, co warto o nich wiedzieć

Zawory – choć często niedoceniane – pełnią kluczową rolę w wielu konstrukcjach mechanicznych. Jednak bez odpowiednio zaprojektowanego gniazda,…

Stukanie panewek – sygnał poważnej awarii

Każdy właściciel samochodu marzy o tym, by jego pojazd działał jak najsprawniej przez jak najdłuższy czas. Jednakże nawet…

Sprawdzanie płynu chłodniczego – jak się do tego zabrać?

Każdy właściciel samochodu wie, jak ważne jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego. Niemniej ważne, choć często niedoceniane,…

Jaki powinien być poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku?

Płyn chłodniczy, często nazywany również antyfreezem, odgrywa nieocenioną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury w silniku pojazdu. Dzięki niemu…

Szarpanie na zimnym silniku – co oznacza i jak sobie z tym poradzić?

Rano wsiadasz do samochodu, klucz w stacyjce, silnik pali od pierwszego obrotu kluczyka, i wreszcie jesteś gotowy do…

Spadek mocy silnika benzynowego – przyczyny

Załóżmy, że jesteś miłośnikiem samochodów i swoją pasję przekuwasz na codzienne doświadczenie za kierownicą. Cieszysz się brzmieniem silnika,…

Nagły spadek mocy silnika podczas jazdy

Czasami samochód nie zachowuje się tak, jak powinien. Nagle możemy zauważyć, że nie jest tak wydajny jak zwykle,…

Kontrolka silnika i spadek mocy: w czym rzecz?

Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej…

Jak zwiększyć kompresję w silniku?

Zwiększenie kompresji w silniku to jeden z najważniejszych aspektów, które mogą przyczynić się do poprawy jego osiągów oraz…

Brak kompresji w silniku benzynowym – objawy

Kiedy Twoje auto zaczyna działać inaczej, może to sugerować różne kłopoty. Czasami jest to coś prostego, jak wymiana…

Jak sprawdzić kompresję silnika?

Twój silnik nie działa jak kiedyś? Może masz podejrzenia, że problem może leżeć w kompresji? Bez obaw, jesteś…

Opiłki w skrzyni biegów: co oznaczają i jak z nimi walczyć?

W świecie motoryzacji pojawienie się opiłków w skrzyni biegów może zapowiadać potencjalne problemy. Warto wiedzieć, co oznaczają i…

Opory toczenia a spalanie: jak je zmniejszyć? Zadbaj o dobrą kondycję skrzyni biegów!

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak poprawić efektywność swojego pojazdu, zmniejszyć spalanie i poprawić przyspieszenie? Kluczem do tych pytań…

Głośna praca skrzyni biegów? Remont nie musi być jedynym wyjściem!

Podróże samochodem to nieodłączny element naszego codziennego życia. Niemal każdego dnia korzystamy z auta, aby dostać się do…

Płukanie skrzyni biegów: niezastąpiony element konserwacji Twojego samochodu

Nie jest tajemnicą, że nasze samochody to skomplikowane systemy pełne różnych mechanizmów i komponentów, które są niezbędne do…

Wymiana oleju co 2 lata – czy to bezpieczne?

Większość kierowców jest świadoma konieczności regularnej wymiany oleju silnikowego. Wielu z nich zna ogólne zalecenia – serwis co…

Na czym polega odpowietrzanie skrzyni korbowej i kiedy jest przeprowadzane?

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to istotny aspekt utrzymania samochodu w doskonałej kondycji. To proces, który pozwala na regulację ciśnienia…

Czym jest, za co odpowiada odma w silniku i jakie są objawy jej zatkania?

Każdy silnik spalinowy jest skomplikowaną konstrukcją składającą się z wielu układów i jeszcze większej ilości elementów. Wśród nich…

Co może oznaczać czarny dym z wydechu i brak mocy?

Czy zdarzyło Ci się zauważyć czarny dym wydobywający się z rury wydechowej Twojego samochodu, jednocześnie odczuwając utratę mocy?…

Jak skutecznie ograniczyć zużycie oleju silnikowego?

Z dużym poborem oleju spotkał się niejeden kierowca. Choć problem ten jest powszechnie znany, mam wrażenie, że wciąż…

Objawy spalania oleju przez silnik

Spalanie oleju przez silnik to przypadłość, który może przyprawić o zawroty głowy każdego kierowcę. Ale jak poznać ewentualne…

Dlaczego silnik spala olej?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód zużywa więcej oleju, niż powinien? Jeżeli tak, to ten artykuł jest…

Czym są luzy zaworowe i jak je ustawić i sprawdzić?

Wielu z nas słyszało o luzach zaworowych, zwłaszcza jeśli jesteśmy właścicielami samochodów lub pasjonujemy się mechaniką. Ale do…

Rodzaje popychaczy zaworowych – co powinieneś wiedzieć?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik spalinowy? Czy rozważałeś, jakie kluczowe elementy odpowiadają za jego płynne działanie? Jednym…

Za co odpowiadają popychacze zaworów?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co tak naprawdę dzieje się wewnątrz silnika samochodu? Czy zdarzało Ci się zamyślić nad…

Co to jest magistrala olejowa w silniku i jak zadbać o jej czystość?

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, co oznacza termin “magistrala olejowa” w kontekście silnika? Jakie jest jej zadanie i dlaczego tak…

Kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić na własną rękę?

Zastanawiasz się, kiedy wymieniać pierścienie tłokowe i czy warto to robić samodzielnie? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na…

Co wymienia się przy remoncie silnika?

Chciałbyś zrozumieć, co należy wymienić przy remoncie silnika? W dzisiejszym artykule podejmę próbę przeprowadzenia Cię przez ten skomplikowany…

Nagar w kolektorze: czym się objawia i jak się go pozbyć?

Czy zauważyłeś ostatnio, że Twój samochód nie działa tak, jak powinien? Czy brakuje mu mocy, a zużycie paliwa…

Objawy uszkodzonego czujnika temperatury silnika – po czym rozpoznać problemy w jego działaniu?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co może oznaczać miganie kontrolki silnika na desce rozdzielczej Twojego samochodu? Zdecydowanie nie jest…

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…