Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy tyczące się emisji spalin. Sam filtr niejednokrotnie jednak powoduje niemały ból głowy u kierowców – głównie ze względu na to, że dość często może dojść do jego zapełnienia, co oznacza konieczność jego wypalenia. Nie jest to jednak jedyny "problem", z jakim muszą mierzyć się użytkownicy ropniaków. W samochodach napędzanych przez jednostkę Diesla, w których obecny jest również DPF, może dochodzić do podniesienia się poziomu oleju silnikowego. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy? Czy jest to poważna usterka, która wymaga natychmiastowej interwencji? Oto kilka informacji na ten temat.
DPF – filtr, który lubi się zapchać
DPF to filtr, który ma za zadanie wyłapywać cząstki stałe z emitowanych przez samochód spalin. Zazwyczaj znajduje się on na końcu/środku układu wydechowego i składa się z porowatej struktury, która pozwala wyłapywać i zatrzymywać sadzę oraz popiół. Z racji na warunki, w jakich musi pracować, z czasem może dojść do jego zapełnienia. W takiej sytuacji wymagane jest wypalenie filtra, co pozwala oczyścić jego wnętrze z zanieczyszczeń i tym samym przywrócić mu wydajność. Samo przepalenie przeprowadzić można automatycznie (w momencie, gdy zajdą ku temu odpowiednie warunki pojazd samoczynnie rozpocznie proces wypalania DPF) bądź ręcznie. O jednym i drugim sposobie poczytasz więcej na naszym blogu.
Zobacz też: Jak wypalić DPF podczas jazdy? Zobacz też: Jak wypalić DPF na postoju?
W silniku przybywa oleju? Przerwanie wypalania DPF jako najczęstsza przyczyna
Nie bez powodu wspomnieliśmy o tym, że zapchany filtr cząstek stałych musi co jakiś czas zostać poddany procesowi wypalenia. Warto być jednak świadomym, że przepalenie może zostać przerwane w każdym momencie – najlepszym przykładem jest nagłe zahamowanie pojazdu (aby filtr zaczął się wypalać, niezbędne jest utrzymanie takich samych warunków pracy przez kilkanaście minut). I to właśnie niedokończony proces czyszczenia DPF jest najczęstszą przyczyną przybywania oleju w pojazdach wysokoprężnych. Dlaczego? W trakcie wypalania układ wtryskowy podaje więcej paliwa, aby wypalić filtr. Gdy wypalanie nie przebiega poprawnie, nadmiar paliwa przepływa z komory spalania do oleju, powodując podniesienie jego poziomu.
Niedokończone wypalanie DPF a wysoki poziom oleju – czym to grozi?
Nadmiar paliwa, które spływa po ściankach w cylindrze i następnie dostaje się do miski olejowej, jest groźnym zjawiskiem. Jest to niebezpieczne dla silnika, ponieważ jednostka napędowa traci odpowiednie smarowanie – spowodowane jest to rozcieńczeniem oleju silnikowego przez wspomniane paliwo. W efekcie czego w misce olejowej zamiast czystej formulacji znajduje się mieszanka olejowo paliwowa, która ma o wiele słabsze właściwości smarne, aniżeli sam olej silnikowy. Zbagatelizowanie tematu wysokiego poziomu oleju w silniku w aucie z DPF może poskutkować szybszym zużyciem się układu napędowego, a nawet zatarciem jednostki napędowej.
Zobacz też: Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania
Niesprawne wtryski paliwa w samochodzie z DPF – to również może być powód zbyt wysokiego poziomu oleju
Kolejnym czynnikiem, który może wpłynąć na wzrost poziomu oleju w samochodzie z DPF, jest wtrysk paliwa. W niektórych przypadkach wtryskiwacz paliwa może nie działać prawidłowo, co skutkuje niepełnym spalaniem paliwa. Niespalone cząstki paliwa z kolei trafiają do DPF, co powoduje jego szybsze zanieczyszczanie.
Co zrobić, gdy w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju?
Najprościej mówiąc, podstawą jest świadome zadbanie o układ wtryskowy. W tym celu warto sięgnąć po odpowiednie preparaty chemiczne, które stanowią podstawę pielęgnacji. Częstym wyborem wśród kierowców i mechaników jest TEC 2000 Diesel System Cleaner, czyli uszlachetniacz o doskonałych właściwościach czyszczących. Środek ten wykorzystywany jest m.in. do rozwiązywania problemów nierównej pracy silnika, czyszczenia wtryskiwaczy, redukcji czarnego dymu z wydechu, a także czyszczenia filtra cząstek stałych.
DSC od TEC 2000 bazuje na silnych rozpuszczalnikach, które doskonale radzą sobie z rozpuszczaniem sadzy. Co więcej, specjalne substancje wchodzące w skład preparatu zabezpieczają ścianki DPF przed ponownym osadzaniem się zanieczyszczeń – zadaniem DPF jest właśnie wychwytywanie i osadzanie cząstek, co z kolei ułatwia kolejne wypalanie filtra. Więcej na temat preparatu poczytasz w moim poprzednim wpisie pt. jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem. Zapraszam do lektury. Co ważne – opisywany preparat stanowi dodatek do wypalania DPF, o którym absolutnie nie należy zapominać i co ważniejsze – przerywać. W przeciwnym razie nadmiar oleju będzie powracającym problemem, który może przysporzyć wielu kłopotów. Co jeszcze warto zrobić, gdy stan oleju w aucie z DPF jest zbyt wysoki?
- Na bieżąco sprawdzać stan oleju silnikowego.
- Udać się do mechanika w celu diagnozy i zweryfikowania przyczyn takiego stanu rzeczy – problem może dotyczyć zarówno DPF, jak i innych podzespołów jak m.in. wtryskiwacze.
- Wymienić olej (jeśli problem leży w DPF, ponieważ zwiększona sadza w silniku może znacząco obniżyć jakość właściwości smarnych formulacji).
- Sprawdzić, czy DPF całkowicie nie uległ uszkodzeniu – jeśli tak, nie pozostaje nic innego, jak wymiana filtra.
- Unikać krótkich tras, które uniemożliwią rozpoczęcie procesu czyszczenia DPF bądź sprawią, że nie zostanie dokończony.
Chcesz wiedzieć więcej na temat filtra cząstek stałych? W takim razie przejdź do sekcji porady i zapoznaj się z dostępnymi na stronie materiałami.