
Zużycie paliwa w kombajnie – ile naprawdę spala i jak zmniejszyć koszty eksploatacji?
Koszty paliwa to jeden z największych wydatków w rolnictwie, a ile pali kombajn, zależy od...
Rola wtryskiwaczy zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych jest na tyle istotna, że w momencie, gdy wtryski ulegają zużyciu lub uszkodzeniu, jazda samochodem może okazać się niemożliwa. Wyjściem w takich sytuacjach często okazuje się tzw. regeneracja, czyli serwis mający na celu przywrócić wtryskiwaczom optymalne parametry pracy, które z kolei przełożą się na wydajne działanie jednostki napędowej, a tym samym – całego pojazdu. Pytanie jednak kiedy zdecydować się na taki zabieg i czy jest on jedynym rozwiązaniem na problemy z wtryskami? Zapraszam do dalszej lektury wpisu.
Regeneracja wtrysków jest zabiegiem polegającym na dokładnym wyczyszczeniu poszczególnych elementów wtryskiwaczy, a także wymianie uszczelek oraz innych uszkodzonych podzespołów, co ma na celu przywrócenie właściwej wydajności pracy. Sam proces zregenerowania podzielić można na kilka etapów, czyli:
Kiedy warto pomyśleć o regeneracji wtrysków? Przede wszystkim po wystąpieniu typowych objawów uszkodzonych wtryskiwaczy, o których pisałem w jednym z poprzednich artykułów na blogu – z tego miejsca zachęcam do lektury. W dzisiejszym wpisie skrótowo jednak opiszę, co może być sygnałem do tego, by zainteresować się tematem regeneracji, dzięki której nie tylko przywrócimy optymalne warunki pracy wtrysków i silnika, ale również oszczędzimy sobie poważnych usterek układu wtryskowego oraz całej jednostki napędowej. Te z kolei mogą wiązać się z wydatkami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Najczęstszymi objawami świadczącymi o problemach z wtryskiwaczami są:
Przeczytaj również: Jak sprawdzić, który wtrysk jest uszkodzony?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć jest na to pytanie – wszystko zależy bowiem od indywidualnego cennika warsztatu samochodowego, a także marki oraz modelu pojazdu, rodzaju wtryskiwaczy, jednostki napędowej, a także stopnia uszkodzenia wtrysków.
W wielu warsztatach diagnostyka regeneracji to koszt około 100-200 zł, sama regeneracja z kolei może wynieść od 500 zł w górę za sztukę. Do tego dochodzi również koszt robocizny. Jeżeli zużyciu/uszkodzeniu uległo kilka wtryskiwaczy, całość może kosztować nawet parę tysięcy. Często jednak regeneracja jest tańsza, aniżeli zakup nowych wtrysków.
Jak wspomniałem – wszystko to jednak jest zależne od siebie i powyższych informacji nie należy brać za pewnik.
Musisz wiedzieć, że problemy, o których przeczytałeś wyżej, niekoniecznie oznaczają konieczność regeneracji bądź całkowitej wymiany wtryskiwaczy. Kluczowa jest odpowiednia diagnoza – może okazać się bowiem, że przyczyną takiego stanu rzeczy nie jest uszkodzenie konkretnej części wtrysków, a jedynie ich zanieczyszczenie, przez co mogą one ulec zatkaniu. Oczywiście, udając się do profesjonalnego warsztatu, można skorzystać z usługi czyszczenia – warto jednak wiedzieć, że taki proces można przeprowadzić na własną rękę, co często jest tańsze, niż korzystanie z usług profesjonalistów.
W jednym z poprzednich akapitów wspomniałem o tym, że wtryski można spróbować wyczyścić za pomocą narzędzi w płynie w postaci chemicznych preparatów, zamiast myśleć o ich regeneracji lub całkowitej wymianie na nowe wtryskiwacze. Taki zabieg jest nie tylko prostszy (można go przeprowadzić na własną rękę w przydomowym garażu i nie tylko), ale także bardziej opłacalny pod kątem finansowym – zakup środka oraz potrzebnego osprzętu to wydatek niecałych 100 zł, gdzie jak napisałem wcześniej – regeneracja może wynieść nawet parę tysięcy złotych, nie wspominając już o wymianie. Po jakie więc preparaty sięgnąć? Tutaj, według mnie (i wielu ekspertów z branży moto), najlepszym wyborem są produkty od TEC 2000, które w skrócie opiszę poniżej.
Preparat, który przeznaczony jest do dokładnego wyczyszczenia końcówek oraz dysz wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych. Jest to przetestowany środek, który nie tylko usuwa zalegające zabrudzenia z wtrysków, ale także chroni je przed całkowitym zablokowaniem, a tym samym – poważnymi usterkami. Regularne dolewanie/stosowanie TEC 2000 Diesel Injector Cleaner pozwoli uporać się z problemem czarnego wydechu z dymu i nie tylko.
TEC 2000 Diesel System Cleaner to uszlachetniacz do silników Diesla, który posiada w składzie wiele substancji czyszczących, które dokładnie czyszczą wtryski, a także całe systemy paliwowe. Jest to dodatek, który m.in. zmniejszy zużycie tłoków, zwiększy żywotność pompy paliwa, a także zredukuje czarny dym z wydechu.
TEC 2000 Fuel Injector Cleaner to odpowiednik opisanego wyżej DIC. Stanowi wielofunkcyjny preparat, który traktowany jest często jako ostateczność przed demontażem wtrysków. Oprócz tego, że działa niezwykle skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń gromadzących się we wtryskach, to dodatkowo zapobiega gromadzeniu się wilgoci wokół wtryskiwaczy oraz w cylindrach. Preparat łatwy w aplikacji – dolewany bezpośrednio do listy przez elastyczne przewody.
Dodatek do benzyny TEC 2000 Fuel System Cleaner jest środkiem, który ma za zadanie zbierać wodę ze zbiornika paliwa. To jednak nie wszystko – za sprawą swoich właściwości smarnych przyczynia się do wydłużenia żywotności wtryskiwaczy.