Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-01-2023
Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować zanieczyszczenia generowane w czasie jazdy. Z racji na warunki, w jakich pracuje na co dzień, narażony jest na zapchanie powstającą i zbierającą się na jego ściankach sadzą. Aby uniknąć takiej sytuacji, sprawny DPF co jakiś czas powinien samoczynnie ją wypalać. Zdarza się jednak, że filtr robi to np. co 300 kilometrów. Czy taki interwał nie jest zbyt mały? Czy zbyt częste wypalanie filtra cząstek stałych jest problemem?

Częste wypalanie DPF: kiedy możemy o tym mówić?

Filtry cząstek stałych montowane w samochodach skonstruowane są w taki sposób, by co jakiś czas mogły się przepalić z nagromadzonej sadzy, czyli, innymi słowy, „przeczyścić” swoje wnętrze. Taki zabieg ma oczywiście na celu niedoprowadzenie do zapchania filtra, który w takiej sytuacji nie jest w stanie wydajnie pracować, co z kolei mogłoby poskutkować w przyszłości poważniejszymi awariami w pojeździe.

Częste wypalanie DPF to temat, który od lat budzi spore zainteresowanie wśród właścicieli popularnych ropniaków, którzy wciąż zastanawiają się, jaka jest norma samoczynnego przepalania filtra. Kiedy możemy powiedzieć, że dzieje się to zbyt często? Wszystko to zależy od modelu auta, choć przyjęło się, że prawidłowymi interwałem jest czyszczenie co kilkaset kilometrów np. 500-700 km.

Dla przykładu – wypalanie DPF co 300 km można uznać za sygnał, że z filtrem dzieje się coś niepożądanego. Dlaczego? O tym w kolejnym akapicie.

Zobacz też: Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Zbyt częste wypalanie DPF, czyli samoczynne czyszczenie filtra cząstek stałych co 300 kilometrów lub mniej. Czy jest się czego obawiać?

Przynajmniej w teorii częste wypalania filtra DPF powinno cieszyć kierowców – w końcu taki zabieg ma na celu pozbycie się sadzy, a więc przy takiej częstotliwości filtr pozostaje czysty praktycznie przez cały czas. Jak jest w rzeczywistości? Nie tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać.

Ważne!

Taki stan rzeczy sprawia, że pomimo częstego spalania sadzy DPF robi to zbyt krótko, przez co we filtrze osadza się popiół siarczanowy. Przy takich interwałach bardzo szybko o nagromadzenie się go w takiej ilości, by skutecznie zatkać filtr cząstek stałych.

Wypalanie DPF co np. 300 km nie jest dobre dla jednostki napędowej (negatywnie wpływa na jej pracę). Odczuwalny może być również spadek komfortu jazdy, ale to wcale nie jest najgorsze – zbyt częste przepalanie filtra świadczy bowiem o usterce DPF lub innego podzespołu w pojeździe, co w konsekwencji może skończyć się poważniejszymi awariami i kosztownymi wymianami.

Zbyt częste wypalanie DPF – przyczyny

Jeżeli filtr cząstek stałych samoczynnie wypala się np. co wspomniane 300 kilometrów (lub częściej) nie należy bagatelizować takiego stanu rzeczy i udać się do warsztatu samochodowego w celu diagnozy.

Ważne!

Najczęstszą przyczyną zbyt częstego wypalania DPF jest układ wtryskowy, a konkretniej lejące wtryskiwacze. W takiej sytuacji wtrysk powoduje zwiększone gromadzenie się sadzy w układzie filtra DPF, co w konsekwencji prowadzi do jego częstszego wypalania.

Jeżeli jednak wina nie leży po stronie wtryskiwaczy, przyczyną może być również:

  • uszkodzony kolektor ssący,
  • nieprawidłowo działający zawór EGR,
  • źle dobrany olej silnikowy.

Co więcej, za częste wypalanie filtra DPF spowodowane może być również tankowaniem słabej jakości paliw.

Kiedy filtr DPF samoczynnie inicjuje proces wypalania sadzy?

Mówiąc o częstym wypalaniu DPF i przyczynach takiej sytuacji, warto dowiedzieć się nieco więcej na temat samego procesu, czyli w jaki sposób i kiedy jest on inicjowany. Za całe „zamieszanie” odpowiedzialny jest sterownik silnika – to właśnie on na podstawie oceny sytuacji może wysłać do wtryskiwaczy sygnał, żeby w tym momencie wtrysnęły dodatkową dawkę paliwa. Nadwyżka ta jednak zamiast w cylindrze przepalana jest bezpośrednio w filtrze.

W takim przypadku pod uwagę brane są odpowiednie obroty silnika, a także obciążenie jednostki napędowej – by zainicjować i przeprowadzić w prawidłowy sposób wypalanie DPF należy utrzymać je na stałym poziomie przez kilkanaście kilometrów/minut, dlatego dobrym do tego miejscem jest odcinek autostradowy (obroty muszą być odpowiednio wysokie).

Zobacz też: Czy płukanka silnika jest bezpieczna dla uszczelnień gumowych?

Kto powinien pomyśleć o częstym przepaleniu DPF na własną rękę?

Samoczynne częste wypalanie DPF może stanowić problem dla jednostki napędowej – zdarzają się jednak sytuacje, w których kierowcy są niejako zmuszeni do regularnego przepalania filtra cząstek stałych na własną rękę (mowa tutaj o przepalaniu DPF na postoju z pomocą testera diagnostycznego). Choć taki zabieg również nie jest korzystny dla silnika (mocno obciąża napęd), w określonych sytuacjach przynosi korzyści dla samego DPF. Kto powinien zdecydować się na tego typu praktykę? Najlepszym przykładem są kierowcy, którzy na co dzień poruszają się w korkach, przez które silnik w pojeździe nie jest w stanie utrzymać odpowiednich warunków do samoczynnego przepalenia sadzy w filtrze, co z kolei szybko prowadzi do nadmiernego nagromadzenia się jej na ściankach i zwiększenia ryzyka zapchania się DPF-u.

Zadbaj o czysty DPF i oszczędź sobie problemów z silnikiem i nie tylko z TEC 2000

Na sam koniec propozycja dla każdego świadomego kierowcy, który nie chce przechodzić obojętnie obok tematu zbyt częstego przepalania filtra cząstek stałych. O czym mowa? O wielofunkcyjnym uszlachetniaczu TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to preparat, który za sprawą swoich właściwości rozpuszczających znalazł zastosowanie w m.in. czyszczeniu filtrów cząstek stałych.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Środek bazuje na mieszance rozpuszczalników oraz substancji czyszczących doskonale radzących sobie z sadzą, popiołem i innymi zanieczyszczeniami, gwarantując czystość w układzie, a także ochronę przed gromadzeniem się nowych zabrudzeń. Regularne stosowanie wyeliminuje czarny dym z wydechu, precyzyjnie wyczyści DPF i układ wtryskowy, a także przyczyni się do redukcji szkodliwych spalin.

Jeśli chcesz poznać więcej zalet DSC od TEC 2000, przeczytaj poprzedni artykuł, w którym opisałem, jak wyczyścić DPF, nie wydając na to setek lub nawet tysięcy złotych.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak wypalić mokry DPF?

Mokry filtr cząstek stałych stał się istotnym elementem wielu współczesnych samochodów, pełniąc kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych…

Czym jest mokry DPF i jakie są różnice między nim a suchym filtrem cząstek stałych?

W ostatnich latach technologia filtrów cząstek stałych stała się standardem w Dieslach, mając na celu redukcję emisji szkodliwych…

Jak sprawdzić DPF w samochodzie? Gdzie się znajduje i czy w ogóle go mam?

Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym, niezależnie od jego marki czy modelu, powinien posiadać filtr cząstek stałych, znany jako…

Wypalanie DPF na postoju – jak to zrobić i czy w ogóle warto?

Filtr cząstek stałych, znany jako DPF, jest kluczowym elementem układu wydechowego w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Jego główna…

Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie…

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…