Spalanie busa – ile naprawdę zużywa paliwa i jak je ograniczyć?

Spalanie busa – ile naprawdę zużywa paliwa i jak je ograniczyć?
Utworzono
Zaktualizowano
AutorŁukasz Młodkowski
Układ paliwowy

Każdy kierowca busa, niezależnie od tego, czy przewozi pasażerów, czy towary, w pewnym momencie zadaje sobie pytanie: ile pali bus i jak można zmniejszyć spalanie? Rzeczywiste zużycie paliwa potrafi mocno odbiegać od katalogowych wartości – wpływa na nie styl jazdy, warunki na drodze, a nawet stan techniczny pojazdu. Ile przeciętnie pali bus? Postanowiliśmy to sprawdzić – zachęcamy do lektury.

Od busa osobowego po miejski kolos – ile naprawdę spalają różne typy busów?

Jeśli zastanawiasz się, ile pali bus, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od jego rodzaju, silnika, ładowności i stylu jazdy. 

  • Bus 9-osobowy jak Renault Trafic czy Opel Vivaro, może zużywać od 6,5 do nawet 12 litrów na 100 km – różnica jest ogromna, a wpływ na nią mają zarówno warunki drogowe, jak i techniczne aspekty pojazdu. 
  • Ile pali bus dostawczy? To już wyższa półka – Ford Transit w wersji pełnowymiarowej spala około 10,7 l/100 km, a Mercedes Sprinter dochodzi do 11,2 l/100 km
  • Z kolei ile pali bus 20 osobowy? Tu wartości zaczynają się od 12 litrów, ale mogą sięgnąć nawet 18 l/100 km. Różnica w stosunku do mniejszych pojazdów wynika nie tylko z większej wagi, ale i aerodynamiki. 
  • Sprawa robi się jeszcze ciekawsza w przypadku spalania autobusów – miejskie potrafią spalić 45-55 litrów w korkach, a autobusy międzymiastowe utrzymują się na poziomie 25-35 l/100 km

Każdy typ pojazdu to inna historia, a realne wartości zależą od specyfiki trasy, liczby pasażerów i obciążenia.

  • Dlaczego ten sam bus może palić 6,5 lub 12 litrów? Czynniki, które mają największy wpływ na spalanie

    Każdy, kto prowadził busa na dłuższym dystansie, wie, że spalanie busa w teorii i w praktyce to często dwie różne wartości. Ten sam model, na tej samej trasie, może w różnych warunkach palić o kilka litrów więcej lub mniej. Główne czynniki? 

    • Styl jazdy kierowcy, który ma kluczowe znaczenie – nagłe przyspieszanie, częste hamowanie i jazda na wysokich obrotach mogą podnieść zużycie paliwa nawet o 20%
    • Duże znaczenie ma także obciążenie pojazdu – puste auto spali znacznie mniej niż bus wypełniony pasażerami i bagażami. 
    • Warunki drogowe to kolejny aspekt – jazda po autostradzie z równą prędkością będzie zdecydowanie bardziej ekonomiczna niż poruszanie się po mieście, gdzie dochodzi do ciągłych postojów i ruszania spod świateł. 
    • Nie bez znaczenia jest też stan techniczny pojazdu – zatkane filtry, zużyte wtryski czy niewłaściwe ciśnienie w oponach mogą zwiększyć spalanie nawet o kilka litrów. Jeśli więc Twój bus nagle zaczął zużywać więcej paliwa, warto sprawdzić, czy nie jest to efekt któregoś z tych czynników.

    Nowoczesne technologie kontra stare diesle – jak innowacje wpływają na zużycie paliwa?

    Jeszcze kilkanaście lat temu spalanie rzędu 12-15 litrów na 100 km dla busa było standardem, ale postęp technologiczny sprawił, że dziś można zejść nawet poniżej 7 l/100 km. Nowoczesne silniki Diesla są znacznie bardziej wydajne, a systemy start-stop pozwalają na oszczędność w ruchu miejskim, ograniczając spalanie na postojach. Coraz więcej producentów wprowadza także hybrydowe układy napędowe, które realnie zmniejszają zużycie paliwa – w testach wykazano, że autobusy hybrydowe mogą palić nawet o 30% mniej niż tradycyjne diesle. Nie można zapominać o dodatkach do paliwa – na przykład Diesel System Cleaner od TEC 2000, który sprawdził się w testach na ciężarówkach i busach pozwala ograniczyć spalanie i jednocześnie poprawia kondycję układu wtryskowego

    Jak jeździć ekonomicznie busem? Podpowiadamy!

    Pierwsza i najważniejsza zasada – płynna jazda. Unikanie gwałtownych przyspieszeń i hamowań pozwala zaoszczędzić nawet do 2 litrów paliwa na 100 km. Warto też kontrolować ciśnienie w oponach, bo zbyt niskie zwiększa opory toczenia, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa. Kluczowe znaczenie ma również regularna konserwacja pojazdu – brudne filtry powietrza i paliwa potrafią zwiększyć spalanie o kilka litrów. Dobrą praktyką jest również stosowanie dodatków do paliwa takich jak DSC TEC 2000 – testy wykazały, że pomagają one utrzymać wtryskiwacze w idealnym stanie i mogą obniżyć zużycie paliwa o 3-4%. Warto więc dbać o busa, nie tylko dla oszczędności, ale i dla jego dłuższej żywotności.

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Mechanik z ośmioletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. W swojej kolekcji posiada Fiata 125p oraz FS Lublin – klasyki polskiej motoryzacji, które nie tylko przywołują wspomnienia minionych lat, ale również stanowią prawdziwe wyzwanie techniczne. Na co dzień jeździ Toyotą Paseo z 1996 roku, którą ceni za niezawodność i prostotę konstrukcji. Jego wiedza oraz pasja do naprawy i przywracania starych samochodów do życia sprawiają, że wciąż poszukuje nowych wyzwań w tym obszarze.

    Dlaczego TEC 2000?

    Na czasie

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami