
Zużycie paliwa w kombajnie – ile naprawdę spala i jak zmniejszyć koszty eksploatacji?
Koszty paliwa to jeden z największych wydatków w rolnictwie, a ile pali kombajn, zależy od...
Wtryski, niezależnie od rodzaju paliwa, na jakie jest przystosowany pojazd, pełnią kluczową rolę w układzie paliwowym. Ich prawidłowe działanie jest niezbędne do ruszenia samochodem, a ewentualne usterki mogą prowadzić do poważnych problemów, uniemożliwiając dalszą jazdę. Ale jak rozpoznać, że coś jest nie tak z naszymi wtryskami? Jakie są objawy zepsutych wtrysków? O tym wszystkim dowiesz się, czytając dalszą część artykułu.
Wtryski pełnią niezaprzeczalnie ważną funkcję w każdym samochodzie. To one decydują o tym, ile i kiedy paliwo trafi do silnika. W skrócie, po otrzymaniu informacji z komputera pokładowego, dostarczają one odpowiednią ilość paliwa do komory spalania. Dlatego też ich prawidłowe działanie jest niezbędne dla całego pojazdu. Niemniej jednak, z upływem czasu wtryski mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Czy zużyty wtryskiwacz daje objawy?
video
Uszkodzone wtryski mogą objawiać się na wiele sposobów, co bywa wyzwaniem dla kierowców. Jednym z pierwszych sygnałów problemów mogą być trudności z uruchomieniem silnika, zarówno w chłodniejsze dni, jak i po jego rozgrzaniu. W pierwszym przypadku problem może wynikać z nieprawidłowych parametrów wtrysku, natomiast w drugim z nieszczelności w jego budowie. Innym objawem zużytych wtrysków mogą być nieregularności w pracy silnika, takie jak szarpanie czy przerywanie. Może to sugerować, że dysza wtryskiwacza jest zatkana lub wtrysk jest przegrzany. Warto również zwrócić uwagę na sytuacje, gdy samochód nagle gaśnie podczas jazdy na luzie. Może to być jeden z objawów zużycia wtryskiwaczy w Dieslu, gdy sterownik nie jest w stanie dostosować się do parametrów wtrysków, co prowadzi do awaryjnego wyłączenia zapłonu.
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
To, czy silnik się nie uruchamia, czy też gaśnie w czasie jazdy na biegu jałowym, to jedno. Niestety, objawów zepsutych wtrysków jest więcej. Do typowych sygnałów zaliczyć można:
Warto wiedzieć, że objawy uszkodzonego wtryskiwacza mogą być inne w przypadku silnika wysokoprężnego, a jeszcze inne w jednostkach benzynowych.
Choć dawniej samochody z silnikiem Diesla były znane z charakterystycznego "kopcenia", obecnie technologia poszła do przodu, a takie zachowanie nie jest już normą. Intensywne dymienie na czarno z rury wydechowej może być jednym z objawów uszkodzenia wtryskiwaczy. Gdy paliwo nie spala się w pełni, jest to często wynikiem niedostatecznej ilości tlenu podczas pracy silnika. W efekcie zamiast dwutlenku węgla w spalinach pojawia się sadza, która nadaje im czarne zabarwienie. Najczęstszą przyczyną takiego dymienia jest nadmierna dawka paliwa dostarczana przez uszkodzone wtryski.
Jeśli zauważysz objawy wskazujące na problem z wtryskiwaczami w silniku Diesla, nie zwlekaj z działaniem. Uszkodzony wtryskiwacz, który przepuszcza zbyt dużo paliwa, może prowadzić do stopienia tłoka z powodu zbyt wysokiej temperatury w komorze spalania. Takie zdarzenie może skutkować poważną i kosztowną awarią silnika.
Znamy już typowe objawy uszkodzonych wtrysków w silnikach Diesla, ale jak to wygląda w przypadku silników benzynowych? Chociaż wtryski w benzyniakach są generalnie bardziej wytrzymałe (są mniej precyzyjne i mniej obciążane), nie są one odporne na uszkodzenia. Wśród objawów wskazujących na problemy z wtryskami w silnikach benzynowych można wymienić trudności z uruchomieniem silnika oraz nieregularną pracę jednostki, w tym wypadanie zapłonu.
Zobacz też: Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?
Objawów uszkodzenia wtryskiwaczy jest wiele i żadnego z nich nie należy ignorować. Jeżeli zauważysz, że z Twoim samochodem dzieje się coś niedobrego (problem z rozruchem, spadek mocy, stukanie, nadmierne dymienie), przeciwdziałaj zawczasu. W jaki sposób? Opcje są trzy: regeneracja, wymiana lub czyszczenie wtrysków. Dwa pierwsze warianty wiążą się z większym wydatkiem, dlatego też w pierwszej kolejności warto rozważyć ich przepłukanie za pomocą specjalnego chemicznego środka czyszczącego.
TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli profesjonalny preparat do czyszczenia końcówek i dysz wtryskiwaczy w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Środek bazuje na mieszaninie bardzo silnych środków smarnych, dzięki czemu bardzo dokładnie usuwa wszelkie zanieczyszczenia, w tym m.in. nagar. Regularne sięganie po TEC 2000 Diesel Injector Cleaner pozwoli uchronić wtryskiwacze przed zablokowaniem i wieloma kosztownymi naprawami. Produkt posiada właściwości ograniczające emisję szkodliwych spalin oraz redukujące czarny dym z układu wydechowego. Zanim jednak sięgniemy po puszkę preparatu, należy zdiagnozować usterkę (za pomocą testu przelewowego i komputera). Przy poważniejszych awariach płukanie nie pomoże uratować wtrysków, więc wtedy należy pomyśleć o ich regeneracji bądź wymianie.
Najważniejsze zagadnienia związane z objawami uszkodzonych wtryskiwaczy
Trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca na biegu jałowym, gaśnięcie silnika, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, nadmierne dymienie (czarny lub biały dym), stukanie spod maski, zapach paliwa w oleju silnikowym.
Tak, czarny dym może oznaczać nadmierną dawkę paliwa, a biały dym może wskazywać na obecność oleju silnikowego w mieszance paliwowej
Może to prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika, takich jak awarie turbosprężarki czy filtra DPF, a nawet wypalenie tłoków.
Tak, mogą powodować zwiększone zużycie paliwa.
Trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, nadmierne dymienie z wydechu.
Samodzielna diagnoza jest trudna; zaleca się konsultację z mechanikiem i przeprowadzenie testu przelewowego.
W zależności od stopnia uszkodzenia, wtryskiwacze można naprawić, zregenerować lub wymienić na nowe.
Tak, odpowiednie dodatki mogą pomóc w utrzymaniu czystości wtryskiwaczy i przedłużyć ich żywotność.
Trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, dymienie na czarno lub biało.
Tak, mogą powodować charakterystyczne stukanie spod maski podczas jazdy.
Trudności z uruchomieniem, nierówna praca, gaśnięcie na biegu jałowym, dymienie na czarno, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa.
Tak, mogą prowadzić do szybszego zapychania się filtra DPF z powodu niepełnego spalania paliwa.
Nierówna praca silnika, szarpanie, przerywanie podczas jazdy.
Tak, mogą powodować gaśnięcie silnika na biegu jałowym.
Tak, mogą powodować przedostawanie się paliwa do oleju silnikowego, co skutkuje charakterystycznym zapachem.
Trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca, zwiększone zużycie paliwa, dymienie z wydechu.
Tak, mogą powodować spadek mocy i przejście silnika w tryb awaryjny.