Czy i jak długo można jeździć z uszkodzonym wtryskiem?
Silniki spalinowe potrzebują wielu sprawnych podzespołów, które zapewnią im optymalne warunki pracy oraz osiągi. Dobrym tego przykładem są…
Wtryskiwacze – niezależnie od tego, czy mówimy o pojazdach benzynowych, czy tych napędzanych przez silniki wysokoprężne – stanowią bardzo ważną część układu paliwowego. Bez nich pojazd nie byłby w stanie ruszyć z miejsca, stąd też nietrudno się domyślić, że ich ewentualne uszkodzenie może poskutkować poważnymi awariami, przez które samochód nie będzie nadawał się do użytku. Ale po czym poznać, że ze wtryskami w naszym aucie dzieje się coś nie tak? Jakie są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy? O tym w dalszej części wpisu – zapraszamy.
Wtryski niezaprzeczalnie są bardzo istotnym elementem wyposażenia każdego pojazdu. To właśnie one odpowiadają za dawkowanie paliwa do jednostki napędowej. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że po otrzymaniu sygnału z komputera sterującego zaczynają przekazywać paliwo do komory spalania w odpowiedniej dla danego momentu ilości. Można więc stwierdzić, że prawidłowe działanie wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy silnika i tym samym – całego pojazdu. Niestety, wtryski z czasem mogą ulec uszkodzeniu.
Na nieszczęście dla kierowców uszkodzone wtryskiwacze objawy mają różne. Ewentualne dysfunkcje wtrysków możemy podejrzewać zwłaszcza wtedy, gdy mamy problem z uruchomieniem silnika (zarówno „na zimno”, jak i po rozgrzaniu do odpowiedniej temperatury). Pierwsza sytuacja ma miejsce, gdy wtrysk ma niewłaściwy parametr, z kolei problem z odpaleniem jednostki „na ciepło” bierze się z nieszczelności w budowie wtryskiwacza.
Do tego dojść może również szarpanie i przerywana praca jednostki napędowej – oczywiście pod warunkiem, że uda się ją odpalić. Taka sytuacja może oznaczać dwie rzeczy: dysza wtryskiwacza jest zatkana bądź sam wtrysk jest przegrzany. Do typowych objawów uszkodzonych wtryskiwaczy można zaliczyć również sytuację, w której samochód jadący na luzie, zaczyna gasnąć (sterownik nie jest w stanie uzyskać optymalnych parametrów wtrysków, a sam komputer pokładowy awaryjnie wyłącza zapłon).
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
To, czy silnik się nie uruchamia, czy też gaśnie w czasie jazdy na biegu jałowym, to jedno. Niestety, objawów zepsutych wtrysków jest więcej. Do typowych sygnałów zaliczyć można:
Warto wiedzieć, że objawy uszkodzonego wtryskiwacza mogą być inne w przypadku silnika wysokoprężnego, a jeszcze inne w jednostkach benzynowych.
Jeszcze kilkanaście lat temu pojazdy napędzane silnikiem Diesla charakterystycznie „kopciły” – dziś wcale tak być nie musi. Dlatego też użytkownicy popularnych „ropniaków” w chwili wychwycenia intensywnego dymienia na czarno z rury wydechowej, mogą podejrzewać, że wtryskiwacze w ich pojeździe mogły ulec uszkodzeniu. Taka sytuacja ma miejsce, gdy paliwo nie spala się w całości, co jest z kolei spowodowane zbyt małą ilością tlenu w czasie pracy jednostki napędowej, przez co zamiast dwutlenku węgla pojawia się sadza i to właśnie ona odpowiada za charakterystyczne czarne zabarwienie. Dlaczego są to objawy awarii wtryskiwaczy w Dieslu? Dlatego, że najczęstszym powodem występowania czarnego dymu jest zbyt duża dawka paliwa przesyłanego przez wtrysk.
Pozostając w temacie objawów awarii wtryskiwaczy Diesla, warto dopowiedzieć, że taka sytuacja wymaga natychmiastowego działania. Dlaczego? Gdy wtryskiwacz jest uszkodzony i przelewa paliwo, może dojść do stopienia się tłoka, czego powodem jest nadmierny wzrost temperatury w komorze spalania. Taka sytuacja może doprowadzić do szybkiej, poważnej i kosztownej awarii jednostki napędowej.
Wiemy już, jakie są najczęstsze objawy uszkodzonego wtryskiwacza w Dieslu – jak to jednak prezentuje się w przypadku jednostek o zapłonie iskrowym? Układy wtryskowe w silnikach benzynowych są trwalsze od dieslowskich (są mniej precyzyjne i mniej obciążane w czasie pracy), stąd też bardzo rzadko ulegają awarii. Nie oznacza to jednak, że są one niezniszczalne, dlatego też jeśli chodzi o objawy zepsutych wtrysków w benzynie, to zaliczyć do nich trzeba brak możliwości uruchomienia silnika oraz nierówną pracę jednostki, w tym wypadanie zapłonu.
Zobacz też: Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?
Objawów uszkodzenia wtryskiwaczy jest wiele i żadnego z nich nie należy ignorować. Jeżeli zauważysz, że z Twoim samochodem dzieje się coś niedobrego (problem z rozruchem, spadek mocy, stukanie, nadmierne dymienie), przeciwdziałaj zawczasu. W jaki sposób? Opcje są trzy: regeneracja, wymiana lub czyszczenie wtrysków. Dwa pierwsze warianty wiążą się z większym wydatkiem, dlatego też w pierwszej kolejności warto rozważyć ich przepłukanie za pomocą specjalnego chemicznego środka czyszczącego.
TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli profesjonalny preparat do czyszczenia końcówek i dysz wtryskiwaczy w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Środek bazuje na mieszaninie bardzo silnych środków smarnych, dzięki czemu bardzo dokładnie usuwa wszelkie zanieczyszczenia, w tym m.in. nagar. Regularne sięganie po TEC 2000 Diesel Injector Cleaner pozwoli uchronić wtryskiwacze przed zablokowaniem i wieloma kosztownymi naprawami. Produkt posiada właściwości ograniczające emisję szkodliwych spalin oraz redukujące czarny dym z układu wydechowego.
Zanim jednak sięgniemy po puszkę preparatu, należy zdiagnozować usterkę (za pomocą testu przelewowego i komputera). Przy poważniejszych awariach płukanie nie pomoże uratować wtrysków, więc wtedy należy pomyśleć o ich regeneracji bądź wymianie.