Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają się kłęby czarnego dymu, niektórzy kierowcy, zamiast pomyśleć o wyczyszczeniu bądź wymianie, decydują się na wycięcie filtra cząstek stałych, co oczywiście jest niezgodne z prawem. Warto mieć świadomość, że zapchany filtr można stosunkowo łatwo przeczyścić i to całkowicie bez konieczności demontowania części. W jaki sposób? Odpowiedzią na to jest zastosowanie odpowiedniego preparatu chemicznego takiego jak TEC 2000 Diesel System Cleaner, o którym więcej opowiemy przy okazji omawiania problemów z zatkanym filtrem cząstek stałych.
Po co w samochodach montowany jest filtr DPF?
Filtry DPF (filtr DPF mokry i filtr DPF suchy) montowane są w samochodach od przeszło kilkunastu lat, co zostało podyktowane wprowadzeniem normy emisji spalin EURO 4. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że podzespoły te mają zadanie zatrzymywać szkodliwe substancje za sprawą filtracji gazów spalinowych. Mowa tutaj o tzw. cząstkach stałych, czyli chemicznych związkach będących mieszaniną azotanów, siarczanów czy też węglowodorów. Stąd też DPF nazywane są filtrami cząstek stałych – elementami układu wydechowego wyłapującymi te związki i dopalającymi je tak, by samochody w znacznie mniejszym stopniu emitowały szkodliwe związki do atmosfery.
Zapchanie filtra cząstek stałych – to się zdarza
Filtr cząstek stałych ze względu na swoją rolę z czasem po prostu się zapycha. Co jest tego powodem? Sadza, a konkretniej – popiół, który jest efektem jej spalania. Co więcej, często proces ten przebiega w sposób nieprawidłowy, co najczęściej jest spowodowane zbyt niską temperaturą spalin przepływających przez filtr cząstek stałych (sytuacja ta najczęściej ma miejsce w układach, w których DPF montowany jest daleko od kolektora wydechowego). W takim przypadku do zapchania dochodzi zdecydowanie szybciej i częściej, czego przyczyną jest wspomniana sadza.
Sadza w DPF – wina może leżeć również po stronie wtryskiwaczy
W tym miejscu warto dodać to, że do powstawania sadzy w filtrze cząstek stałych mogą przyczynić się również wtryskiwacze paliwa. Dzieje się tak ze względu na nieprawidłowości w rozpylaniu oleju napędowego w komorze spalania. W takiej sytuacji, w czasie suwu generującego moc, nie dochodzi do całkowitego spalania paliwa (część oleju napędowego nagrzewa się i zamienia w sadzę).
Po czym poznać, że filtr DPF się zapchał?
Zatkany przez popiół filtr DPF nie od razu da o sobie znać. Ciemne kłęby dymu, o których wspomnieliśmy we wstępie artykułu, można potraktować jako objaw zapchania, choć oczywiście problem ten może mieć również inne podłoże (wtryski, turbosprężarka, filtr powietrza). W przypadku silnika Diesla typowym objawem jest spadek osiągów, co łatwo jest zauważyć w czasie szybkiej jazdy na jednym biegu i utrzymywaniem stałej prędkości. Kolejnymi aspektami są zwiększone obroty, a także przechodzenie jednostki w tryb awaryjny. Mówiąc o zanieczyszczonym filtrze DPF, należy wspomnieć również o takich objawach jak m.in.:
- szarpanie kierownicy,
- zwiększone zużycie paliwa,
- problemy z rozruchem silnika,
- pojawienie się błędów P2463 bądź P2002.
Dlaczego czyszczenie filtra DPF w przypadku wystąpienia objawów jest takie ważne?
Nagromadzone osady w pierwszej chwili nie będą dużym problemem dla pojazdu.
Warto mieć na uwadze, że sprawny filtr cząstek stałych zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu korbowo-tłokowego. W momencie, gdy zbagatelizujemy objawy zatkania DPF, cylindry będą miały problem z wydaleniem zanieczyszczeń, a z kolei tłoki spotkają się z dużym oporem ze strony spalin. Zapchany DPF pogarsza również właściwości smarne oleju silnikowego, co w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do zatarcia jednostki napędowej.
Jak wyczyścić DPF bez demontażu części? To prostsze, niż się wydaje
Omówiliśmy najważniejsze kwestie związane z rolą filtra cząstek stałych – w tym miejscu możemy przejść do sedna, czyli do tego, jak przeczyścić DPF w prosty sposób. Dla niektórych kierowców czyszczenie = wizyta u mechanika i demontaż części. Warto jednak być świadomym, że w dzisiejszych czasach tego typu zabieg można przeprowadzić w prostszy, szybszy i co najważniejsze – tańszy sposób. Jak? Wykorzystując w tym celu specjalny preparat chemiczny o właściwościach czyszczących i rozpuszczających sadzę i innego rodzaju zanieczyszczenia.
Czym czyścić DPF? TEC 2000 Diesel System Cleaner jako wybór numer jeden
Mając świadomość problemu sadzy w filtrze cząstek stałych oraz tego, w jaki sposób można się pozbyć jej z DPF, warto poznać nieco bliżej preparat, po który chcemy sięgnąć. W dzisiejszym wpisie chcemy przybliżyć charakterystykę uszlachetniacza do silników Diesla TEC 2000 Diesel System Cleaner. Jest to bowiem wielofunkcyjny dodatek do paliwa, który chętnie wykorzystywany jest zarówno przez kierowców, jak i mechaników m.in. do czyszczenia filtrów DPF. Preparat bazuje na silnych rozpuszczalnikach oraz środkach czyszczących, które doskonale radzą sobie z różnego rodzaju osadami, w tym m.in. sadzą i popiołem. Regularne dolewanie Diesel System Cleaner od TEC 2000 pozwoli utrzymać układ w czystości i przyczyni się do redukcji czarnych paliw – nawet do 60%, co zostało potwierdzone na licznych testach, a także mniejszego zużycia paliwa (od 4% do 8%).
Diesel System Cleaner – preparat o dobroczynnym działaniu na filtr cząstek stałych
Sadza powstająca i zbierająca się w filtrze cząstek stałych nie musi być problemem. Dlaczego? Powód jest prosty – w momencie, gdy DPF regularnie będzie przeczyszczany za pomocą TEC 2000 Diesel System Cleaner, zanieczyszczenia nie będą miały warunków, by osadzać się na ściankach układu i tym samym zbierać się do takiego stopnia, by zapychać filtr i przyczyniać się do problemów z wydajnością pojazdu, a także powstawaniem czarnego dymu z rury wydechowej. Chronienie filtra przed sadzą przyczynia się z kolei do wydłużenia jego żywotności, co w dłuższej perspektywie oznacza dużą oszczędność – nawet pomimo faktu, że raz na jakiś czas (raz lub dwa razy do roku) warto wydać kilkadziesiąt złotych na puszkę preparatu. Taki koszt w porównaniu z ewentualnymi usterkami, o których mówiliśmy wcześniej, jest praktycznie nieodczuwalny, a koniec końców chroni kierowców przed pokaźnymi wydatkami.
Konserwacja DPF i nie tylko, czyli szereg korzyści zamkniętych w puszce uszlachetniacza od TEC 2000
Jak zostało wspomniane – uszlachetniacz do Diesla od TEC 2000 jest wielofunkcyjnym preparatem, co oznacza, że jego rola nie ogranicza się jedynie do konserwacji filtra DPF, jego czyszczenia oraz ochrony przed sadzą. Diesel System Cleaner jest środkiem o doskonałych właściwościach wiążących wodę, przez co świetnie sprawdza się do "osuszania" systemu paliwowego, w tym instalacji zasilającej, zbiornika oraz przewodów. Co więcej, za sprawą swojego czystego składu, będącego mieszanką rozpuszczalników i substancji czyszczących, przyczynia się do zmniejszenia zużycia tłoków. Można powiedzieć, że jest to narzędzie w płynie o szerokim zastosowaniu. Diesel System Cleaner bowiem:
- ograniczy charakterystyczny, czarny dym z wydechu,
- zminimalizuje tworzenie się sadzy, popiołu oraz innych zanieczyszczeń pojawiających się w układzie spalania i układzie wydechowym,,
- zapobiegnie powstawaniu i gromadzeniu się sadzy w filtrze cząstek stałych,,
- zachowa w czystości DPF, PCV, zawór EGR oraz wtryskiwacze (przy regularnym stosowaniu),
- znacząco zredukuje emisję szkodliwych spalin,
- poprawi kulturę pracy na biegu jałowym,
- usunie wilgoć z układu paliwowego,
- ułatwi rozruch zimnego silnika,
- usunie algi z baku paliwowego, a przy regularnym stosowaniu (100ml na 250L) zapobiegnie ich powstawaniu.
Jak wyczyścić filtr cząstek stałych za pomocą Diesel System Cleaner od TEC 2000?
O czym mówiliśmy wcześniej – wybranie chemicznego preparatu do czyszczenia filtra cząstek stałych nie jest związane z demontowaniem DPF. Mówiąc o TEC 2000 Diesel System Cleaner, cała procedura zamyka się w 3 prostych krokach:
- wlanie TEC 2000 Diesel System Cleaner do zbiornika paliwa,
- zatankowanie paliwa do pełna,
- wypalenie paliwa wraz z wlanym preparatem TEC 2000 Diesel System Cleaner.
Wypalanie filtra DPF w czasie jazdy, czyli jak samochód czyści filtr cząstek stałych „na własną rękę”?
Na sam koniec artykułu poświęćmy jeszcze chwilę na temat czyszczenia DPF przez w pełni sprawne auto, a także jakie mogą być konsekwencje zbyt częstego wypalania. Warto mieć świadomość, że pojazdy mogą automatycznie zainicjować proces wypalania sadzy z filtra w czasie jazdy (nowoczesne auta są w stanie wyczyścić DPF nawet na postoju). Jak się to odbywa? Zasada jest prosta – w momencie, gdy komputer pokładowy uzna, że są ku temu dobre warunki (odpowiednie obciążenie i obroty silnika), wysyła sygnał do wtryskiwaczy, by podały dodatkową dawkę paliwa, która nie jest spalana w cylindrze – zamiast tego ulega zapłonowi w samym filtrze, co prowadzi do bezpośredniego oczyszczenia DPF. Co ważne: jeżeli warunki ulegną zmianie, proces wypalania jest odkładany na później – jeżeli dochodzi wielokrotnie do takiej sytuacji, komputer zasygnalizuje uszkodzenie filtra cząstek stałych.
Zbyt częste wypalanie DPF – dlaczego stanowi to problem?
Kierowcy nieraz mierzą się z problemem zbyt częstego wypalania DPF przez ich samochód. Taka sytuacja jest objawem awarii filtra cząstek stałych bądź też innego podzespołu – przykładem mogą być tutaj zużyte wtryskiwacze, ale nie tylko – do winowajców zaliczyć można także niesprawnie działający zawór EGR bądź też kolektor ssący. Co więcej, na szybkie zbieranie się zanieczyszczeń w DPF wpływ może mieć tankowanie słabej jakości paliw bądź niewłaściwie dobrany olej silnikowy.
Zbagatelizowanie tego może doprowadzić w przyszłości do usterki jednostki napędowej i kosztownych napraw, dlatego też w przypadku zbyt częstego wypalania filtra cząstek stałych należy udać się do warsztatu samochodowego i zdiagnozować przyczynę, a następnie pozbyć się usterki.
Dlaczego warto regularnie sięgać po Diesel System Cleaner od TEC 2000 – słowo na koniec
Samochody, w których został zastosowany filtr cząstek stałych, wymagają szczególnego traktowania – zaniedbanie kondycji DPF może skończyć się przykrymi konsekwencjami w postaci kosztownych usterek i awarii. Dlatego też niezwykle ważne jest, by regularnie czyścić filtr z nagromadzonej sadzy i nie bazować jedynie na tym, co spali samochód w czasie jazdy. Co więcej, należy uważać również na sytuację, gdy wypalanie odbywa się zbyt często – taki proces negatywnie wpłynie na pracę i stan jednostki napędowej.
Na szczęście na obie sytuacje jest proste rozwiązanie – Diesel System Cleaner. Regularne sięganie po preparat zapewni czystość DPF, uniemożliwi gromadzenie się większej ilości sadzy i przełoży się na dłuższą żywotność filtra. Co więcej, za sprawą swoich właściwości pozytywnie wpłynie na kulturę jazdy silnika, pozbędzie się wilgoci z układu paliwowego czy też przyczyni się do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin. A wszystko to za niecałe 70 zł, co w skali roku daje ok. 140 zł (zaleca się używać go jesienią i latem). Taki „wydatek” wydaje się jednak niczym w porównaniu do tego, ile należałoby wydać na naprawę awarii poszczególnych części będących efektem zapchania się filtra DPF.