Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-01-2023
Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W dzisiejszym artykule poruszona zostanie kwestia wycięcia DPF bez zmiany oprogramowania. Czy taki zabieg, pomijając aspekty prawne, ma sens? Jakie konsekwencje niesie ze sobą pozbycie się filtra cząstek stałych bez programu? O tym w dalszej części artykułu.

Usunięcie DPF bez programu – to możliwe, ale czy opłacalne?

Chcąc usunąć DPF w prawidłowy sposób, należy pamiętać o tym, aby w programie zmienić ustawienia. Przeprogramowanie sterownika sprawia, że zapomina on niejako o filtrze cząstek stałych – nawet pomimo tego, że fizycznie nie będzie go w pojeździe.

Niektóre osoby jednak podchodzą do tego tematu w nieco inny sposób (celowo lub w wyniku niewiedzy) i decydują się na wycięcie DPF-u bez zmiany oprogramowania. Warto jednak wiedzieć, że taki zabieg…nie ma większego sensu – usunięcie filtra musi być związane ze zmianami w sterowniku – w przeciwnym razie można spodziewać się szybkich problemów z pracą jednostki napędowej.

Usunięcie filtra cząstek stałych bez przeprogramowania – prosta droga do problemów

Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wycięcie DPF bez programu nie powinno powodować większych problemów, tak warto być świadomym, że w rzeczywistości negatywnie wpływa na współpracę poszczególnych układów, które komunikują się między sobą za pomocą wielu różnych czujników.

Ważne!

Usunięcie filtra bez zmiany oprogramowania sprawi, że do sterownika będą trafiać niezgodne ze stanem faktycznym informacje, przez co będzie on podejmować błędne decyzje, które poskutkują nieprawidłowym działaniem takich elementów jak wtryskiwacze czy EGR.

To nie koniec ewentualnych problemów – wycięcie bez programu w najgorszym wypadku może doprowadzić nawet do awarii turbosprężarki lub zatarcia silnika.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Wycięcie filtra cząstek stałych bez programu a pasywne czyszczenie DPF

Kolejną, jakże ważną kwestią, jest sprawa pasywnego czyszczenia DPF. W momencie, gdy filtra nie będzie już w układzie wydechowym, a zapomnimy o przeprogramowaniu, czujnik różnicowy na podstawie błędów może zainicjować wypalanie filtra. W takiej sytuacji może dojść do zniszczenia podzespołów, które stoją na drodze spalanych spalin.

Usunięcie DPF bez programu, czyli prosty sposób na zatrucie ludzi i środowiska naturalnego

Wrócę na chwilę do tematu współpracy DPF i EGR. W momencie, gdy wycięcie odbędzie się bez programu, EGR nie będzie w stanie dobrze ustawić przepustnic, co z kolei doprowadzi do gwałtownego wzrostu emitowanych tlenków, które są bardzo szkodliwe dla zdrowia ludzi, a także całego środowiska.

Jeśli usunięcie DPF to tylko ze zmianą oprogramowania

Dzisiejszy wpis nie ma na celu propagowania usunięcia DPF (niezależnie od sposobu, czy to ze zmianą programu, czy nie) – jest to bowiem proceder, za który grozi zatrzymanie dowodu rejestracyjnego oraz mandat. Co więcej, samochód z wyciętym filtrem cząstek stałych nie przejdzie przeglądu technicznego.

Ważne!

Jeżeli jednak ktoś jest zdecydowany na pozbycie się filtra cząstek stałych, powinien pamiętać o tym, aby po wymontowaniu DPF, a także zamontowaniu specjalnego emulatora DPF, wgrać nowe oprogramowanie, w tym m.in. nową mapę silnika.

Taki zabieg jest jednak trudny w realizacji i tym samym kosztowny. Dzięki „oszukaniu” sterownika można oszczędzić sobie ewentualnych problemów z jednostką napędową, turbosprężarką i innymi podzespołami.

Zobacz też: Jak wypalić DPF na postoju?

Zamiast usuwać, zadbaj o czystość filtra cząstek stałych! Słowo na koniec

Kolejny raz podkreślę – absolutnie odradzam usuwania DPF – niesie to wiele negatywnych skutków dla środowiska i nie tylko. Sam fakt, że jest to nielegalne, powinien dać do myślenia. Samo wycinanie jest popularne dlatego, że filtr cząstek stałych może szybko ulec zatkaniu, co w teorii generuje dodatkowe koszty związane z jego eksploatacją. Sam DPF może również wymagać wymiany, co również wiąże się ze sporym wydatkiem.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Warto jednak zapamiętać jedno: regularne dbanie o jego czystość to sposób na to, by pozostawał on tak naprawdę bezproblemowy przez długi czas (średnia żywotność zadbanego filtra to nawet 180 tysięcy kilometrów). Jest to znacznie lepsze wyjście, które de facto nie jest takie kosztowne – przykładem jest wypalanie DPF w czasie jazdy, co nic nas nie kosztuje, z kolei dolanie specjalnego preparatu czyszczącego jak np. TEC 2000 Diesel System Cleaner to w skali roku wydatek rzędu 140 zł. A to w porównaniu z demontażem (i ponownym montażem, jeżeli zajdzie taka potrzeba) jest tak naprawdę niewielki.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Niezależnie od marki czy modelu – każdy pojazd, którego sercem jest silnik wysokoprężny, musi mieć zamontowany filtr cząstek…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wypalić DPF na postoju?

Filtr cząstek stałych montowany jest w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. DPF odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazów…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…