Jak wypalić DPF na postoju?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-01-2023
Jak wypalić DPF na postoju?

Filtr cząstek stałych montowany jest w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. DPF odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, a także wypalania sadzy. Z racji na to, że codziennie pracuje on w trudnych warunkach, konieczne jest jego regularne czyszczenie – w innym wypadku może dojść do jego zapchania. Choć samochody samoczynnie wypalają DPF w czasie jazdy, warto wiedzieć, że taki zabieg można wymusić również na postoju. W jaki sposób? O tym w dalszej części wpisu. Zapraszam do lektury!

Co to znaczy, że DPF się wypala i czemu to służy?

Choć może brzmieć to zagadkowo, warto wiedzieć, że wypalenie DPF to nic innego, jak pozbycie się cząstek sadzy gromadzących się w filtrze. Ich obecność w nadmiarze prowadzi do ograniczenia drożności, a także do całkowitego zapchania się tego podzespołu. Można więc powiedzieć, że jest to zabieg pielęgnacyjny, dzięki któremu możemy przeczyścić filtr cząstek stałych i tym samym uchronić jednostkę napędową (a także poszczególne części jak np. turbosprężarka) przed poważnymi awariami.

Wypalanie filtra DPF na postoju – to możliwe

Czyszczenie filtra cząstek stałych najczęściej odbywa się samoczynnie – w momencie, gdy zajdą ku temu właściwe warunki, czyli będą utrzymane odpowiednie obroty silnika oraz obciążenie jednostki (przez co najmniej kilkanaście kilometrów), komputer wymusza na wtryskiwaczach dotrysk dodatkowej dawki paliwa w suwie, w chwili, gdy otwarte są zawory wylotowe. Dzięki temu paliwo to nie spala się w komorze, a bezpośrednio w DPF, przez co filtr się oczyszcza.

Dowiedz się więcej na temat tego, jak wypalić DPF w czasie jazdy na blogu TEC 2000.

Warto jednak wiedzieć, że właściciele aut napędzanych silnikiem Diesla są w stanie wymusić wypalanie DPF na postoju – zanim jednak o tym pomyślą, muszą pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Jak wypalić DPF na postoju?

Aby wypalenie DPF na postoju przebiegło pomyślnie i przyniosło pożądany skutek, niezbędne jest wyposażenie się w tester diagnostyczny. To właśnie dzięki niemu będziemy w stanie uruchomić całą procedurę czyszczenia filtra cząstek stałych na postoju.

Ważne!

Przed przystąpieniem do czynności należy zadbać o odpowiednią wentylację – zabronione jest robienie tego w zamkniętym pomieszczeniu ze względu na możliwość zatrucia się spalinami.

Najlepiej jest to robić z dala od ludzi – wypalanie filtra DPF na postoju wiąże się bowiem z podniesieniem obrotów od 2500 do 3500 obrotów/minutę przez dłuższą chwilę. W tym czasie sterownik zwiększa dawkę paliwa, która z kolei wypala nagromadzoną sadzę.

Zobacz też: Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?

O czym jeszcze pamiętać, wypalając filtr cząstek stałych DPF na postoju?

To, o czym zostało wspomniane wyżej, nie jest wszystkim, co trzeba wziąć pod uwagę. Chcąc wymusić wypalanie DPF na postoju, należy pamiętać o tym, by silnik i filtr cząstek stałych osiągnął odpowiednią temperaturę, a stan paliwa nie był mniejszy, niż ¼ zbiornika.

Warto wiedzieć, że przed wypaleniem DPF należy skontrolować to, czy ilość oleju silnikowego oraz płynu chłodzącego jest na odpowiednim poziomie, a także upewnić się, czy działa wentylator chłodnicy.

Ile trwa wypalanie filtra DPF na postoju?

Wiesz już, jak wymusić wypalanie DPF na postoju – aby jednak proces czyszczenia filtra cząstek stałych miał sens, należy pamiętać o odpowiedniej długości zabiegu. Jak wspomnieliśmy wyżej – utrzymanie obrotów powinno chwilę trwać – ogólnie przyjęło się, że cała procedura powinna zająć kilkanaście minut (maksymalnie pół godziny).

Zobacz też: Czy płukanka silnika jest bezpieczna dla uszczelnień gumowych?

Wypalanie DPF na postoju – kiedy się na nie zdecydować?

Temat wypalania filtra cząstek stałych na postoju od lat budzi mieszane uczucia w świecie motoryzacyjnym. Wszystko to ze względu na to, że sadza najlepiej wypala się w sposób naturalny, a więc w czasie jazdy – pod warunkiem oczywiście, że kierowca jest w stanie utrzymać przez kilkanaście kilometrów odpowiednie warunki, o których wspomniałem wyżej. Do tego również dochodzi aspekt dużego obciążenia silnika – częste przepalanie na postoju jest wyzwaniem dla poszczególnych elementów.

Dlatego też często mówi się o tym, że takie wypalanie najlepiej przeprowadzić na autostradzie, na której łatwo jest o utrzymanie stałej prędkości i stosunkowo wysokich obrotów. Zdarza się jednak, że wypalenie DPF na postoju może okazać się koniecznością. Dobrym przykładem są pojazdy, które praktycznie cały czas poruszają się w korkach i nie są w stanie samoczynnie uruchomić procesu przepalenia sadzy z filtra cząstek stałych.

Co zrobić, gdy filtr cząstek stałych uległ zapchaniu?

Na sam koniec warto wspomnieć o tym, co zrobić w momencie, gdy nagromadzona sadza doprowadziła do zapchania DPF. Czy w takim wypadku konieczna jest wymiana filtra? Niekoniecznie – z pomocą przychodzą specjalne preparaty czyszczące o właściwościach rozpuszczających zapieczone zanieczyszczenia.

Dobrym przykładem takiego środka jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – produkt, w składzie którego znajduje się mieszanka silnych rozpuszczalników oraz substancji czyszczących, które z jednej strony doskonale radzą sobie m.in. z sadzą, a z drugiej uniemożliwiają ponowne gromadzenie się jej na ściankach filtra. To z kolei sprawi, że do ponownego zapchania DPF nie powinno dochodzić. Co więcej, dolanie preparatu TEC 2000 Diesel System Cleaner przyczynia się nie tylko do wyczyszczenia filtra, ale również do redukcji czarnych spalin oraz mniejszego zużycia paliwa.

Więcej na temat tego preparatu przeczytasz we wpisie jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem – z tego miejsca gorąco zachęcam do lektury.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Niezależnie od marki czy modelu – każdy pojazd, którego sercem jest silnik wysokoprężny, musi mieć zamontowany filtr cząstek…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wypalić DPF na postoju?

Filtr cząstek stałych montowany jest w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. DPF odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazów…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…