DPF

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce
DPF

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w życie weszła norma EURO 5, producenci pojazdów zostali zobligowani do montażu filtra cząstek stałych w autach napędzanych jednostką Diesla. Sam DPF ze względu na swoją rolę w układzie wydechowym z czasem może się zapchać nadmiarem zanieczyszczeń, które osadzają się na jego ściankach. Aby nie doszło do takiej sytuacji, filtr co jakiś czas powinien się samoczynnie wypalić, czyli, innymi słowy, oczyścić z sadzy czy popiołu. W dalszej części opowiem o tym, jak wygląda wypalanie DPF w czasie jazdy i czy jest to koniecznością.

Parę słów o filtrze cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, czyli popularny DPF (Diesel Particulate Filter) jest podzespołem wchodzącym w skład układu wydechowego pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Konieczność jego stosowania pojawiła się wraz z wejściem życie normy EURO 5, a więc w 2010 roku – od tego czasu producenci muszą wyposażać samochody we wspomniany filtr, którego głównym zadaniem jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych dla otoczenia i zdrowia substancji.

  • Wypalanie DPF a problem sadzy

    Wypalanie DPF (podczas jazdy lub na postoju) jest czynnością mającą na celu oczyszczenie wnętrza filtra cząstek stałych z nagromadzonej się sadzy i popiołu. Jest to z jednej strony proces pielęgnacyjny, dzięki któremu możemy utrzymać układ w czystości, ale z drugiej często okazuje się koniecznością w momencie zatkania się DPF (dzieje się tak, gdy w jego wnętrzu osadzi się duża ilość zanieczyszczeń). W takiej sytuacji przepalenie filtra pozwala odzyskać jego pierwotne właściwości – zbagatelizowanie tego problemu z kolei może przysporzyć kierowcom wielu problemów z pracą jednostki napędowej, a także potencjalnymi awariami układu.

    Można również wypalić DPF na postoju, utrzymując odpowiednie obroty silnika przez zalecany czas, aby osiągnąć temperaturę niezbędną do wypalenia sadzy.

    Automatyczne wypalanie DPF podczas jazdy, czyli coś, co potrafi każdy samochód

    Wypalanie filtra cząstek stałych w czasie jazdy to proces, który jest w stanie automatycznie wykonać każdy samochód, w którym zastosowany został silnik Diesla – pod warunkiem oczywiście, że nie doszło do wcześniejszego zapchania DPF (w takiej sytuacji pojazd może nie uruchomić procedury ze względu na brak przestrzeni na nowe zanieczyszczenia). Sam proces przepalania jest jednak uzależniony od sposobu jazdy kierowcy – aby go zainicjować, należy zapewnić silnikowi odpowiednie warunki.

    Główne objawy zapchanego DPF to obniżona moc silnika, wyższe zużycie paliwa oraz zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Ponadto mogą pojawić się trudności z przyspieszaniem i niestabilna praca silnika na niskich obrotach.

    Jak wypalić DPF podczas jazdy?

    Wspomniałem przed chwilą o warunkach, jakie muszą być zapewnione jednostce, by móc wypalić DPF w czasie jazdy. O czym mowa? To proste – proces zainicjuje się w momencie, w którym silnik będzie utrzymywał podwyższone obroty (od 2500 do 3500/minutę) przez kilkanaście minut. Odpowiednia wysokość obrotowa oraz obciążenie jednostki zapewni filtrowi cząstek stałych wysoką temperaturę – taką, która pozwoli wypalić sadzę i popiół.

    Istotne jest, by taki styl jazdy był utrzymany przez wspomniany okres – w momencie, gdy obroty i prędkość spadną po kilku minutach (np. w wyniku zahamowania lub zatrzymania) proces przepalania zostanie przerwany.

    Więc jak wypalić DPF w czasie jazdy?

    Jazda autostradą bądź drogą szybkiego ruchu

    Najlepszym rozwiązaniem jest przejechanie dłuższego odcinka trasy na wysokiej prędkości o wspomnianych obrotach, dlatego też polecane jest przeprowadzenie wypalania na autostradzie bądź drodze ekspresowej. Można to zrobić na dwa sposoby:

    • samoczynnie kontrolując wysokość obrotową,
    • uruchomić procedurę za pomocą testera diagnostycznego.

    Jazda po mieście na wysokim biegu

    Drugim wyjściem (choć niezalecanym) jest wrzucenie wysokiego biegu w czasie jazdy po mieście – należy jednak pamiętać, że wypalanie mokrego DPF w czasie jazdy wiążę się z osiągnięciem wysokiej prędkości, dlatego też tereny zabudowane nie są polecane do tego typu praktyki, zważywszy na bezpieczeństwo kierowców oraz przechodniów, a także ewentualne mandaty.

    Kiedy wymusić wypalenie filtra cząstek stałych podczas jazdy?

    Samochód da sygnał, kiedy filtr DPF będzie potrzebował przeczyszczenia – najczęściej za pomocą zapalonej kontrolki DPF na desce rozdzielczej.

    Nie warto jej lekceważyć – zbagatelizowanie może doprowadzić do szybkiego zapchania filtra i pogorszenia wydajności i pracy silnika (pojawi się problem z przyspieszaniem), co często kończy się wprowadzeniem jednostki w tryb awaryjny.

    Ile trwa wypalanie DPF podczas jazdy?

    To zależy od ilości nagromadzonych zanieczyszczeń we filtrze cząstek stałych – cały proces trwa z reguły jednak od kilkunastu do 30 minut.

    Zobacz też: Wypalanie DPF co 300 kilometrów

    Wypalanie DPF-u w czasie jazdy: podsumowanie

    DPF to bardzo ważny element każdego „ropniaka”. Wymaga on jednak stałej pielęgnacji ze względu na to, w jakich warunkach na co dzień musi pracować. Nieodpowiedni styl jazdy może prowadzić do szybkiego zatkania filtra, czego koniecznością będzie jego przepalenie. Obecnie możemy wymusić wypalenie DPF na parę sposobów, gdzie najlepszych z nich jest wybranie się na drogę szybkiego ruchu, osiągnięcie odpowiednio wysokich obrotów i prędkości oraz utrzymanie takich parametrów przez kilkanaście minut/kilometrów. Na sam koniec wspomnę jeszcze, że regularne przeglądy techniczne oraz wymiany oleju silnikowego pomagają utrzymać filtr cząstek stałych w czystości i zmniejszają ryzyko zatkania. Do tego dochodzą kwestie pielęgnacyjne za sprawą specjalnych środków chemicznych jak np. TEC 2000 Diesel System Cleaner, które bazują na silnych rozpuszczalnikach i substancjach czyszczących doskonale usuwających sadzę i popiół, a także uniemożliwiających powstawanie nowych zanieczyszczeń na ścianach filtrów i nie tylko.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?
    DPF

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?

    Regeneracja filtra DPF to kluczowy proces, który pozwala na utrzymanie optymalnej efektywności pracy silników diesla oraz minimalizację ich wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji szkodliwych cząstek. W miarę eksploatacji pojazdu DPF ulega zapychaniu...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    O żywotności DPF słów kilka
    DPF

    O żywotności DPF słów kilka

    Filtr cząstek stałych jest jednym z kluczowych elementów w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Jego efektywność oraz żywotność zależą od kilku czynników, które warto zrozumieć, by zapewnić długotrwałe i bezproblemowe funkcjonowanie pojazdu. Co...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania
    DPF

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

    Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszysię popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami