Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 31-01-2023
Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzkiego cząstek stałych. W wyniku ciągłej eksploatacji i pracy w trudnych warunkach filtr z czasem traci swoje pierwotne właściwości, czego efektem jest nagromadzona sadza i popiół. Do pozbycia się nadmiaru zanieczyszczeń wykorzystywany jest proces tzw. wypalania DPF, który możemy przeprowadzić zarówno w czasie jazdy, jak i na postoju. W dalszej części wpisu w skrócie omówię obie metody, dzięki czemu każdy kierowca odpowie sobie, który sposób będzie odpowiedni dla jego samochodu.

Czy wypalanie DPF jest konieczne?

Na przestrzeni lat można zauważyć, że filtr cząstek stałych stał się problematyczny dla wielu użytkowników samochodów napędzanych silnikiem Diesla. Dlaczego? Ze względu na to, że dość szybko może dojść do jego zatkania. Taki stan rzeczy pozostawiony obojętnie odciśnie swoje piętno na pracy silnika – zbagatelizowanie tematu zapchanego DPF negatywnie wpłynie na wydajność jednostki (m.in. spowoduje problemy z przyspieszaniem).

Ważne!

Całkowicie zapchany filtr sprawi, że z wydechu będą wydobywać kłęby czarnych, toksycznych spalin. Co więcej, mocno zanieczyszczony DPF to prosta droga do pogorszenia kondycji poszczególnych elementów silnika, w tym m.in. turbosprężarki.

Aby oszczędzić sobie tego typu problemów (lub nawet gorszych), należy pamiętać o wypalaniu DPF, które polega na pozbyciu się nadmiaru zanieczyszczeń, co pozwala przywrócić filtrowi jego pierwotne właściwości.

Jak samemu wypalić DPF – dwie metody

Bardziej świadomi kierowcy często zastanawiają się, jak wypalić DPF samemu – warto jednak wiedzieć, że nie jest to nic skomplikowanego – wymaga to jednak spełnienia kilku warunków. Obecnie taki zabieg można przeprowadzić na dwa sposoby: w czasie jazdy lub na postoju (opcjonalnie można podjechać do serwisu i zlecić przepalenie profesjonalistom). Jak to wygląda w praktyce i która metoda jest lepsza?

Wypalanie filtra cząstek stałych w czasie jazdy

Można powiedzieć, że jest to sposób polegający na wykorzystaniu naturalnego procesu spalania cząstek stałych. Dlaczego? Dlatego, że samochody o silnikach wysokoprężnych są w stanie automatycznie inicjować proces wypalania DPF. Możliwe jest to po zapewnieniu silnikowi odpowiednich warunków (obroty i obciążenie jednostki). W takiej sytuacji komputer wysyła informację do wtryskiwaczy, by podały dodatkową dawkę paliwa, która będzie spalona bezpośrednio we filtrze, co pozwala skutecznie pozbyć się zanieczyszczeń.

Ważne!

Warunkiem jednak jest utrzymanie dość wysokich i stałych obrotów (od 2500 do 3500 na minutę) przez kilkanaście kilometrów lub minut, dzięki czemu filtr DPF będzie miał zapewnioną odpowiednią temperaturę do wypalenia sadzy i popiołu.

Sposób ten polecany jest dla kierowców regularnie pokonujących dłuższe dystanse np. na autostradzie.

Zobacz też: Jak wypalić DPF w czasie jazdy?

Wypalanie DPF na postoju

Druga metoda, dzięki której możemy wypalić DPF samemu polega na podpięciu testera diagnostycznego do samochodu. Za jego pomocą możemy wymusić proces przepalania (po podłączeniu komputer rozpoznaje, że filtr cząstek stałych jest zanieczyszczony). W trakcie wypalania silnik pracuje na wysokich obrotach, co pozwala osiągnąć potrzebną temperaturę do spalenia zanieczyszczeń. Co ważne: rozważając tę metodę, należy zadbać o dobrą wentylację, dlatego nie należy przeprowadzać jej w zamkniętych przestrzeniach i w obecności innych osób.

Sposób wypalania na postoju w szczególności powinien zainteresować osoby, które na co dzień głównie poruszają się w korkach (w takich warunkach samochód nie jest w stanie samoczynnie inicjować procesu wypalania DPF, przez co szybko dochodzi do zapychania się filtra).

Zobacz też: Jak wypalić DPF na postoju?

Jak samemu wypalić filtr DPF? Na którą metodę się zdecydować?

Wszystko uzależnione jest od stylu jazdy. Jeżeli na co dzień dużo poruszasz się po drogach szybkiego ruchu (autostrady, ekspresówki), nie musisz wymuszać wypalania na postoju – Twój samochód samoczynnie da znać o tym, kiedy trzeba przeczyścić filtr (najczęściej za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej).

Jeśli jednak głównie jeździsz po mieście i regularne pokonujesz krótkie trasy, rozważ regularne wypalanie filtra na postoju – pamiętaj jednak, że proces ten mocno obciąża silnik.

Wypalanie to nie wszystko, czyli czyszczenie DPF za pomocą chemicznych preparatów

Wiesz już, jak wypalić DPF samemu – na sam koniec chcę dać małą radę: czystość filtra zachować możesz również na inne sposoby. Choć przepalanie (zwłaszcza automatyczne) jest jak najbardziej potrzebną czynnością, tak musisz wiedzieć, że istnieją również inne sposoby na przeczyszczenie DPF, czego najlepszym przykładem jest użycie specjalnych środków czyszczących.

W tym miejscu zachęcam do przetestowania preparatu TEC 2000 Diesel System Cleaner, który od lat wykorzystywany jest do czyszczenia filtra cząstek stałych z sadzy i innych zanieczyszczeń. Jest to produkt, który w składzie posiada kilka rozpuszczalników i substancji o silnym działaniu czyszczącym, które nie tylko rozpuszczają zapieczone zabrudzenia, ale również uniemożliwiają im ponowne osadzanie się na ściankach DPF-u i nie tylko.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Regularnie stosowany DSC (dwa razy do roku):

  • przyczynia się do redukcji czarnego dymu,
  • precyzyjnie czyści DPF, wtryskiwacze i system paliwowy,
  • wydatnie ogranicza emisję szkodliwych spalin, poprawiając jednocześnie kulturę pracy silnika na biegu jałowym.

Zachęcam do przetestowania już dziś.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie…

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Niezależnie od marki czy modelu – każdy pojazd, którego sercem jest silnik wysokoprężny, musi mieć zamontowany filtr cząstek…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wypalić DPF na postoju?

Filtr cząstek stałych montowany jest w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. DPF odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazów…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…