DPF

Jak sprawdzić DPF w samochodzie? Gdzie się znajduje i czy w ogóle go mam?

Jak sprawdzić DPF w samochodzie? Gdzie się znajduje i czy w ogóle go mam?
DPF

Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym, niezależnie od jego marki czy modelu, powinien posiadać filtr cząstek stałych, znany jako DPF. Mimo że pojazd może działać bez niego, obecność DPF przynosi korzyści głównie dla środowiska, a niekoniecznie dla samego auta. Niestety, ponieważ brak DPF nie wpływa negatywnie na działanie silnika, niektórzy kierowcy postanawiają go usunąć. To często spotykane zachowanie sprawia, że osoby myślące o zakupie używanego diesla zastanawiają się, jak sprawdzić, czy jest DPF w samochodzie. W dalszej części artykułu wyjaśniam, jak to zrobić.

Czy DPF to must-have w pojazdach napędzanych silnikiem Diesla?

Zanim przejdę do podstawowego pytania dzisiejszego artykułu, czyli tego, jak sprawdzić DPF w samochodzie, zatrzymam się na chwilę na absolutnej podstawie, a więc – czy filtr cząstek stałych jest koniecznością w popularnych „ropniakach”? To nie jest jedynie marketingowy chwyt producentów. W rzeczywistości montaż DPF w autach z silnikiem Diesla wynika z przepisów prawnych, dokładniej mówiąc z norm emisji spalin EURO, które odnoszą się do cząstek stałych w spalinach.

Rola DPF w aucie

Rola DPF w samochodzie jest nie do przecenienia. Jego głównym zadaniem jest walka z cząstkami stałymi, co tłumaczy jego nazwę - filtr cząstek stałych. W praktyce jak sprawdzić filtr cząstek stałych pod względem skuteczności? Wystarczy spojrzeć na to, jak skutecznie usuwa on nadmiar sadzy i popiołu podczas pracy.

Zobacz też: Jak wypalić DPF na postoju?

Jak sprawdzić, czy mam DPF w samochodzie?

Przejdźmy do sedna, a więc do tego, w jaki sposób sprawdzić, czy w samochodzie znajduje się filtr cząstek stałych. Obecnie można to zrobić na kilka sposobów: za pomocą diagnostyki komputerowej, ręcznej (przy użyciu klucza) oraz po numerze VIN, ale nie tylko.

Jak sprawdzić filtr DPF za pomocą komputera?

Pierwsza metoda polega na podłączeniu komputera diagnostycznego do pojazdu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie podejrzeć rzeczywiste parametry z pracy filtra cząstek stałych, a konkretniej tego, czy ulegają one zmianie.

Jak sprawdzić, czy jest DPF za pomocą klucza?

Kolejny sposób, nazwę go „ręcznym”, jest bardzo prosty i polega jedynie na stuknięciu w filtr cząstek stałych kluczem. Jeżeli po uderzeniu usłyszymy metaliczny dźwięk, będzie to sygnał, że DPF jest pusty. Jeśli zaś głuchy, oznacza to, że filtr cząstek stałych znajduje się w pojeździe.

DPF – jak sprawdzić, czy jest? Wyciągnięcie czujnika temperatury

Jeśli chcemy sprawdzić, czy jest DPF w aucie, możemy zdecydować się na wykręcenie czujnika temperatury z filtra cząstek stałych. Jeżeli znajduje się w nim wkład, oznacza, że filtr nie został wycięty.

Sprawdzanie obecności filtra cząstek stałych po numerze VIN

Jeżeli nie wiesz, czy Twój pojazd oryginalnie posiadał zamontowany filtr cząstek stałych (starsze pojazdy nie były w niego wyposażane), możesz skontaktować bądź udać się do autoryzowanego serwisu (ASO) i podać numer VIN pojazdu pracownikowi. Na jego podstawie otrzyma on pełne dane na temat fabrycznego wyposażenia, w tym, czy pojazd miał kiedykolwiek zamontowany DPF. Jeżeli tak, warto upewnić się, czy nie został on wycięty – na jeden z wyżej opisanych sposobów lub zlecić sprawdzenie mechanikom pracującym na miejscu.

Zobacz też: Wypalanie DPF co 300 kilometrów

Gdzie znajduje się DPF w samochodzie?

Filtr cząstek stałych wchodzi w skład układu wydechowego. Najczęściej montowany jest pomiędzy katalizatorem a tłumikiem, choć zdarza się, że DPF umiejscowiony jest we wnętrzu katalizatora lub w pobliżu komory spalania. Sam filtr ma charakterystyczną obudowę wyglądem przypominającą metalową puszkę.

Dlaczego DPF jest wycinany?

Wiesz już, jak sprawdzić filtr cząstek stałych i to, czy jest on w samochodzie, czy nie. W tym miejscu przejdę do samego tematu wycinania DPF – dlaczego właściwie niektórzy decydują się na taki zabieg? Kierowcy tłumaczą tę decyzję jako rozwiązanie problemu zapychania się filtra, a także sposób na zwiększenie mocy samochodu. Jak to wygląda w praktyce? O ile o zatkaniu nie będzie mowy, tak warto wiedzieć, że wycięcie DPF nie polepszy osiągów auta – jest to tylko pozór ze względu na to, że przy braku filtra spaliny szybciej wydostają się z rury wydechowej.

Dlaczego brak DPF to problem?

Warto wiedzieć, że brak DPF jest bardziej problematyczny, niż mogłoby się to wydawać. Po pierwsze – bez niego samochód emituje gęste i czarne spaliny, które zanieczyszczają środowisko naturalne i stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi (są one jedną z przyczyn powstawania smogu); Co więcej, z racji na podwyższoną emisję spalin, auto nie powinno przejść przeglądu technicznego (diagnosta nie może wydać pozytywnego wyniku).

To jednak nie wszystko – za brak DPF w pojeździe w przypadku kontroli policja może ukarać kierowcę mandatem, zabraniem dowodu rejestracyjnego, a także nałożeniem obowiązku założenia filtra cząstek stałych, co może kosztować nawet 2-3 tysiące złotych.

Na sam koniec dodam, że wycięcie DPF jest nielegalne. Jeśli chcesz więcej poczytać o tym procederze, przeczytaj wpis o tym, jak usunąć DPF bez zmiany oprogramowania.

Nie wycinaj, dbaj o DPF z TEC 2000!

Jesteś właścicielem pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym, w którym obecny jest filtr DPF? W takim razie nie decyduj się na wycinanie filtra – zamiast tego sprawdź preparat Diesel System Cleaner TEC 2000. Jest to uszlachetniacz do Diesla, za pomocą którego pozbędziesz się nadmiaru sadzy i popiołu z DPF, a także zapobiegniesz gromadzeniu się nowych zanieczyszczeń w filtrze. Regularne używanie (2 razy w ciągu roku) wyeliminuje problem czarnego dymu z rury, zachowa DPF i wtryskiwacze w czystości, ułatwi rozruch zimnego silnika, usunie wodę i wilgoć z układu paliwowego i nie tylko. Poznaj bliżej omawiany preparat i przekonaj się, dlaczego warto po niego sięgnąć.

  • Wpisy

    z tej samej kategorii

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania
    DPF

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

    Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszysię popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor