Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Autor: Łukasz Młodkowski | Data publikacji: 09-06-2023
Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie i nie jesteś pewien, co jest prawdą? W takim razie dobrze trafiłeś – w dzisiejszym wpisie omawiam ten – jakże emocjonujący wśród kierowców temat i odpowiadam na najczęściej zadawane pytania. Zachęcam do dalszej lektury artykułu, z którego dowiesz się wszystkiego, co związanie z brakiem DPF względem badania technicznego.

Wycięty DPF – to trzeba wiedzieć

Zrozumienie aspektów prawnych związanych z filtrem cząstek stałych (DPF) w samochodzie jest kluczowe, jeśli chcesz uniknąć problemów z prawem. Przede wszystkim, warto podkreślić, że w świetle polskiego prawa auto bez DPF nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych. Tak, dobrze czytasz – bez tego elementu, Twój samochód jest uważany za niezgodny z prawem.

Usuwanie filtra DPF, czy to celowo, czy nie, jest po prostu nielegalne. Możesz zastanawiać się, czy istnieją jakieś obejścia, takie jak zastąpienie DPF inną częścią. Cóż, odpowiedź jest jednoznaczna – nie. Próby oszukania systemu poprzez umieszczenie w miejscu DPF innych części, które mają naśladować jego działanie, także są niezgodne z prawem.

Przepisy są tutaj bardzo jasne i niewyrozumiałe – filtr DPF ma chronić nasze środowisko, zmniejszając emisję szkodliwych cząstek stałych. Jakakolwiek próba oszustwa w tym obszarze jest traktowana bardzo poważnie. Jeśli filtr DPF w Twoim samochodzie ulegnie uszkodzeniu, jedyną legalną i odpowiedzialną opcją jest jego naprawa lub wymiana.

Poczytaj więcej o wycięciu DPF w 2023 roku na naszym blogu!

Wycięty DPF a przegląd – czy jest szansa na pozytywny wynik badania technicznego?

Czy auto z wyciętym filtrem cząstek stałych (DPF) przejdzie przegląd techniczny? W skrócie odpowiedź brzmi: nie. Dlaczego?

Otóż musimy pamiętać, że podczas przeglądu technicznego sprawdzany jest stan techniczny całego pojazdu, a układ wydechowy, do którego należy DPF, jest integralną częścią naszego samochodu. Przyjedźmy teraz na przegląd z autem, w którym brakuje filtra cząstek stałych. Co się stanie?

Diagnosta, mając do dyspozycji swoje narzędzia i doświadczenie, z pewnością szybko zauważy brak filtra. Będzie to widoczne zarówno podczas bezpośredniego oględzin podwozia, jak i podczas podłączenia samochodu do analizatora spalin. Bez DPF układ wydechowy jest niekompletny, a co za tym idzie – niesprawny. W efekcie otrzymamy wynik negatywny, z adnotacją o problemie z układem wydechowym.

Auto fabrycznie bez DPF a przegląd

Choć DPF jest podstawą w większości pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, na rynku wciąż obecne są samochody, w których filtr ten nie był montowany. I w tym miejscu pojawia się pytanie: czy nie mając fabrycznie DPF, należy martwić się o pozytywny wynik badania technicznego?

Nie – diagności doskonale wiedzą, jakie modele aut nie posiadają filtra cząstek stałych, stąd też widząc, że przyjechałeś jednym z nich, nie posądzą Cię o proceder usunięcia i tym samym zaliczą badanie techniczne.

Co zrobić, gdy auto z wyciętym DPF nie przejdzie badania technicznego?

Czy istnieje jakieś rozwiązanie, gdy już znaleźliśmy się w takiej sytuacji? Oczywiście, że tak.

Musimy jednak przygotować się na dość kosztowną operację, jaką jest zakup i montaż nowego filtra DPF. Po jego zamontowaniu powinniśmy powrócić na przegląd i sprawdzić, czy tym razem wszystko jest w porządku. Ale przede wszystkim zamiast skupiać się na tym, jak zaradzić sytuacji po fakcie, skupmy się na tym, jak zapobiegać takim problemom. Regularna konserwacja i dbałość o filtr (wypalanie DPF w czasie jazdy i przepalanie DPF na postoju), a także na przykład przez stosowanie dodatków do paliwa, które wydłużają jego żywotność, mogą zaoszczędzić nam nie tylko kłopotów związanych z niezdanym przeglądem, ale także znacznych wydatków na nowy filtr.

Na koniec zachęcam do sięgnięcia po sprawdzony preparat usuwający sadzę i popiół, czyli Diesel System Cleaner od TEC 2000. Dzięki niemu zapobiegniesz zapchaniu się DPF i ewentualnym problemom w jego działaniu.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Usunięcie DPF a przegląd: podsumowanie

Artykuł, który właśnie przeczytałeś, porusza bardzo istotną kwestię dla wszystkich posiadaczy samochodów z filtrem cząstek stałych (DPF) – jakie konsekwencje niesie za sobą usunięcie tego elementu. Kluczowe jest zrozumienie, że auto bez DPF jest niezgodne z prawem i nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych w Polsce. Usunięcie DPF, bez względu na motyw, jest po prostu nielegalne.

Kiedy przyjdzie czas na przegląd techniczny, diagnosta z pewnością zauważy brak DPF, co skutkuje otrzymaniem negatywnego wyniku badania technicznego. Jedynym rozwiązaniem dla auta bez DPF jest zakup i montaż nowego filtra, a potem powrót na przegląd. Oprócz wyjaśnienia konsekwencji prawnych i technicznych usunięcia DPF warto pamiętać o regularnej konserwacji i dbałości o ten filtr. Może to obejmować wypalanie DPF w czasie jazdy, przepalanie DPF na postoju oraz stosowanie dodatków do paliwa, które wydłużają żywotność filtra.

Łukasz Młodkowski

Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.

Zobacz także

Czy auto bez DPF przejdzie przegląd?

Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie…

DPF – objawy. Po czym poznać, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi?

Od kilkunastu lat filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach wysokoprężnych, choć coraz częściej możemy go spotkać również…

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został…

Kontrolka DPF – co zrobić, gdy się zaświeci?

Odkąd w życie weszła norma EURO 5, która reguluje wymagania tyczące się emisji spalin, w każdym samochodzie osobowym…

Dlaczego przybywa oleju w aucie z DPF? Możliwe przyczyny

Filtr cząstek stałych, czyli DPF, to obowiązkowe wyposażenie samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, co jest podyktowane przez rygorystyczne normy…

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Jak wypalić DPF samemu: w czasie jazdy czy na postoju?

DPF to kluczowy element układu wydechowego w samochodach dieslowych. Odpowiada on bowiem za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla…

Jak wypalić DPF podczas jazdy? Wypalanie filtra cząstek stałych w praktyce

Silniki wysokoprężne od lat mają łatkę tych „nieekologicznych” ze względu na swoją emisję spalin. Dlatego też, gdy w…

Jak sprawdzić, czy samochód ma DPF?

Niezależnie od marki czy modelu – każdy pojazd, którego sercem jest silnik wysokoprężny, musi mieć zamontowany filtr cząstek…

Wypalanie DPF co 300 kilometrów – jakie są tego przyczyny i czy ciągłe przepalanie jest oznaką awarii?

DPF to obowiązkowe wyposażenie pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Filtr cząstek stałych ma bowiem bardzo ważne zadanie – eliminować…

Jak wypalić DPF na postoju?

Filtr cząstek stałych montowany jest w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. DPF odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazów…

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…