Zastanawiasz się, czy auto bez filtra cząstek stałych (DPF) przejdzie przez przegląd techniczny? Być może słyszałeś różne historie i nie jesteś pewien, co jest prawdą? W takim razie dobrze trafiłeś – w dzisiejszym wpisie omawiam ten – jakże emocjonujący wśród kierowców temat i odpowiadam na najczęściej zadawane pytania. Zachęcam do dalszej lektury artykułu, z którego dowiesz się wszystkiego, co związanie z brakiem DPF względem badania technicznego.
Wycięty DPF – to trzeba wiedzieć
Zrozumienie aspektów prawnych związanych z filtrem cząstek stałych (DPF) w samochodzie jest kluczowe, jeśli chcesz uniknąć problemów z prawem. Przede wszystkim, warto podkreślić, że w świetle polskiego prawa auto bez DPF nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych. Tak, dobrze czytasz – bez tego elementu, Twój samochód jest uważany za niezgodny z prawem. Usuwanie filtra DPF, czy to celowo, czy nie, jest po prostu nielegalne. Możesz zastanawiać się, czy istnieją jakieś obejścia, takie jak zastąpienie DPF inną częścią. Cóż, odpowiedź jest jednoznaczna – nie. Próby oszukania systemu poprzez umieszczenie w miejscu DPF innych części, które mają naśladować jego działanie, także są niezgodne z prawem. Przepisy są tutaj bardzo jasne i niewyrozumiałe – filtr DPF ma chronić nasze środowisko, zmniejszając emisję szkodliwych cząstek stałych. Jakakolwiek próba oszustwa w tym obszarze jest traktowana bardzo poważnie. Jeśli filtr DPF w Twoim samochodzie ulegnie uszkodzeniu, jedyną legalną i odpowiedzialną opcją jest jego naprawa lub wymiana.
Wycięty DPF a przegląd – czy jest szansa na pozytywny wynik badania technicznego?
Czy auto z wyciętym filtrem cząstek stałych (DPF) przejdzie przegląd techniczny? W skrócie odpowiedź brzmi: nie. Dlaczego? Otóż musimy pamiętać, że podczas przeglądu technicznego sprawdzany jest stan techniczny całego pojazdu, a układ wydechowy, do którego należy DPF, jest integralną częścią naszego samochodu. Przyjedźmy teraz na przegląd z autem, w którym brakuje filtra cząstek stałych. Co się stanie? Diagnosta, mając do dyspozycji swoje narzędzia i doświadczenie, z pewnością szybko zauważy brak filtra. Będzie to widoczne zarówno podczas bezpośredniego oględzin podwozia, jak i podczas podłączenia samochodu do analizatora spalin. Bez DPF układ wydechowy jest niekompletny, a co za tym idzie – niesprawny. W efekcie otrzymamy wynik negatywny, z adnotacją o problemie z układem wydechowym.
Auto fabrycznie bez DPF a przegląd
Choć DPF jest podstawą w większości pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, na rynku wciąż obecne są samochody, w których filtr ten nie był montowany. I w tym miejscu pojawia się pytanie: czy nie mając fabrycznie DPF, należy martwić się o pozytywny wynik badania technicznego? Nie – diagności doskonale wiedzą, jakie modele aut nie posiadają filtra cząstek stałych, stąd też widząc, że przyjechałeś jednym z nich, nie posądzą Cię o proceder usunięcia DPF i tym samym zaliczą badanie techniczne.
Co zrobić, gdy auto z wyciętym DPF nie przejdzie badania technicznego?
Czy istnieje jakieś rozwiązanie, gdy już znaleźliśmy się w takiej sytuacji? Oczywiście, że tak. Musimy jednak przygotować się na dość kosztowną operację, jaką jest zakup i montaż nowego filtra DPF. Po jego zamontowaniu powinniśmy powrócić na przegląd i sprawdzić, czy tym razem wszystko jest w porządku. Ale przede wszystkim zamiast skupiać się na tym, jak zaradzić sytuacji po fakcie, skupmy się na tym, jak zapobiegać takim problemom. Regularna konserwacja i dbałość o filtr (wypalanie DPF w czasie jazdy i przepalanie DPF na postoju), a także na przykład przez stosowanie dodatków do paliwa, które wydłużają jego żywotność, mogą zaoszczędzić nam nie tylko kłopotów związanych z niezdanym przeglądem, ale także znacznych wydatków na nowy filtr. Na koniec zachęcam do sięgnięcia po sprawdzony preparat usuwający sadzę i popiół, czyli Diesel System Cleaner od TEC 2000. Dzięki niemu zapobiegniesz zapchaniu się DPF i ewentualnym problemom w jego działaniu.
Usunięcie DPF a przegląd: podsumowanie
Artykuł, który właśnie przeczytałeś, porusza bardzo istotną kwestię dla wszystkich posiadaczy samochodów z filtrem cząstek stałych (DPF) – jakie konsekwencje niesie za sobą usunięcie tego elementu. Kluczowe jest zrozumienie, że auto bez DPF jest niezgodne z prawem i nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych w Polsce. Wycięcie DPF, bez względu na motyw, jest po prostu nielegalne. Kiedy przyjdzie czas na przegląd techniczny, diagnosta z pewnością zauważy brak DPF, co skutkuje otrzymaniem negatywnego wyniku badania technicznego. Jedynym rozwiązaniem dla auta bez DPF jest zakup i montaż nowego filtra, a potem powrót na przegląd. Oprócz wyjaśnienia konsekwencji prawnych i technicznych usunięcia DPF warto pamiętać o regularnej konserwacji i dbałości o ten filtr. Może to obejmować wypalanie DPF w czasie jazdy, przepalanie DPF na postoju oraz stosowanie dodatków do paliwa, które wydłużają żywotność filtra.