Porady

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?
Porady

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc sporo dobrego w kwestii ekologii – niestety, jest to element układu recyrkulacji spalin, który nierzadko ulega awariom, co może niekiedy wiązać się z pokaźnymi wydatkami. W dzisiejszym artykule omówimy sobie rolę zaworu EGR, a także, po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepożądanego. Podpowiemy również, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia zaworu i cieszyć się wydajną jazdą na dłużej.

Czym jest zawór EGR i jak działa?

Skrót EGR oznacza układ recyrkulacji spalin (ang. Exhaust Gas Recirculation). Dlatego też łatwo można domyślić się, do czego służy zawór – jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji w spalinach silnikowych jak np. tlenek azotu. W skrócie można powiedzieć, że prowadzi on część spalin ponownie do układu dolotowego po to, by je „dopalić” i tym samym je oczyścić. Dzieje się to za sprawą obniżenia temperatury w komorze spalania oraz masowej ilości tlenu, który dostarczany jest do tej komory (ma to na celu spowolnienie procesu spalania). Sam zawór EGR reguluje ilość spalin w określonych warunkach – w momencie, gdy lekko wciskamy pedał gazu bądź przyspieszamy, pozostaje on zamknięty – otwiera się on z kolei w czasie niewielkiego nacisku na silnik.

Zobacz też: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Czy stosowanie zaworu układu recyrkulacji spalin niesie ze sobą negatywne skutki?

W środowisku motoryzacyjnym przyjęło się, że stosowanie zaworu EGR obniża moc silnika. Ale jak to wygląda w praktyce? Warto pamiętać, że silnik pracuje na najwyższych obrotach wtedy, gdy wciskamy pedał gazu w podłogę – w tej sytuacji zawór pozostaje zamknięty, o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie. A więc nie ma mowy o tym, by obniżał moc maksymalną. Inaczej sprawa wygląda przy częściowym obciążeniu – tutaj jednak możemy mówić o negatywnym odczuciu związanym ze spóźnioną reakcją silnika na dodanie gazu. Co ważne jednak: o ile w czasie jazdy nie oddziałuje na moc maksymalną jednostki, tak w dłuższej perspektywie sytuacja ulega zmianie. Dlaczego? Działanie zaworu EGR sprawia, że z czasem dochodzi do zanieczyszczenia kolektora dolotu (tworzy i gromadzi się w nim nagar), co z kolei prowadzi do zmniejszenia przekroju kanalików dolotowych. W efekcie czego do cylindrów trafia mniejsza ilość powietrza przy największym obciążeniu silnika, przez co osiągi silnika ulegają pogorszeniu. Można więc powiedzieć, że dopóki zawór EGR jest sprawny, silnik nie traci swojej mocy.

Skąd się biorą awarie zaworu EGR?

Niestety, zawór układu recyrkulacji spalin jest urządzeniem awaryjnym. Najczęściej występującą usterką jest jego zablokowanie w pozycji otwartej. Taki stan rzeczy sprawia, że do cylindrów bez przerwy cofają się spaliny, a nie jak w przypadku prawidłowego działania zaworu – okresowo. Co sprawia, że zawór EGR ulega awariom? Za taki stan rzeczy odpowiadają tworzące się i gromadzące w układzie zanieczyszczenia, chociaż w przypadku nowszych konstrukcji dojść może również do uszkodzenia układów sterujących. Wracając jednak do osadów, warto wiedzieć, że w zaworze odkłada się m.in. nagar, który w wyniku działań wysokich temperatur zaczyna twardnieć, tworząc tym samym swego rodzaju mocną skorupę, która prowadzi do zabrudzenia i zablokowania EGR.

Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Niesprawny i uszkodzony zawór EGR – czym się objawia?

Po czym poznać, że zawór EGR w naszym pojeździe nie jest w najlepszej kondycji? Z racji tego, że nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze sporym zanieczyszczeniem – a tym samym problemami z prawidłowym przepływem spalin do dolotu, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka check engine. To jednak nie wszystko. Niesprawny zawór EGR powoduje:

Co może przyspieszyć niesprawność zaworu EGR i co zrobić, gdy ulegnie on dużemu zanieczyszczeniu?

Gromadzące się zanieczyszczenia to nie wszystko, co może doprowadzić do uszkodzenia zaworu układu recyrkulacji spalin. Awarie przyspieszyć może stosowanie złego oleju silnikowego, a także lejące wtryski i nieszczelności w układzie dolotowym, dlatego też warto zadbać, aby dolot pozostawał w nienagannym staniu – pomóc w tym może np. TEC 2000 Induction Cleaner, który precyzyjnie usuwa zanieczyszczenia z dolotu oraz bezpośredniego wtrysku paliwa, a także zaworu EGR.

  • Chcąc uchronić zawór przed nagarem i sadzą, warto wypróbować również preparat do czyszczenia wtrysków TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, dzięki któremu możliwe jest dokładne wyczyszczenie końcówek oraz dysz wtryskiwaczy (środek ten przeznaczony jest dla silników wysokoprężnych). Innowacyjna formula pozwala pozbyć się zabrudzeń ze słabej jakości paliw oraz zabrudzeń gromadzących się w dyszach wtrysków, minimalizując tym samym ryzyko uszkodzenia ich oraz zaworu EGR.

  • Zawory EGR ze względu na skomplikowaną budowę, a także trudne warunki pracy, są niezwykle kosztowne wymianie – kwoty zamykają się nawet w kilku tysiącach złotych. Niestety, dość często awarie są dostrzegane późno, co niestety często oznacza konieczność kupna nowego zaworu. Dlatego też dobrą praktyką jest regularne czyszczenie EGR, co powinno wydłużyć żywotność podzespołu i przyczynić się do bezawaryjnej pracy na dłużej. Taki serwis warto przeprowadzić co około 60-80 tysięcy kilometrów.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny
    Porady

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny

    Masz problemy z układem wtryskowym? Może to być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Warto poznać najczęstsze przyczyny, aby wiedzieć, jak im zapobiegać i co robić, gdy wystąpią pierwsze objawy awarii. Czytaj dalej i zobacz, jak zadbać o prawidłowe fun...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?
    Porady

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?

    Zdarza się, że w czasie jazdy może nas zaskoczyć zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej lub nagły spadek mocy silnika. Te symptomy mogą wskazywać na problemy z systemem wtrysku paliwa. Jak rozpoznać te objawy i co wtedy zrobić? W tym w...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak spuścić płyn chłodniczy? Poradnik krok po kroku
    Porady

    Jak spuścić płyn chłodniczy? Poradnik krok po kroku

    Czy wiesz, jak ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego w twoim samochodzie? Jeśli nie, warto to zmienić. W poniższym poradniku dowiesz się, jak prawidłowo spuścić płyn chłodzący, kiedy to zrobić i jakich błędów unikać, aby oszczędzić sobie problem...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?
    Porady

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?

    Brak oleju w sprężarce klimatyzacji to problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw. Po czym możemy poznać taki stan rzeczy? W dzisiejszym wpisie omówię rolę oleju, także, jakie są objawy jego braku w sprężarce. Czytaj dalej i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor