Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 04-11-2022
Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc sporo dobrego w kwestii ekologii – niestety, jest to element układu recyrkulacji spalin, który nierzadko ulega awariom, co może niekiedy wiązać się z pokaźnymi wydatkami. W dzisiejszym artykule omówimy sobie rolę zaworu EGR, a także, po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepożądanego. Podpowiemy również, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia zaworu i cieszyć się wydajną jazdą na dłużej.

Czym jest zawór EGR i jak działa?

Skrót EGR oznacza układ recyrkulacji spalin (ang. Exhaust Gas Recirculation). Dlatego też łatwo można domyślić się, do czego służy zawór – jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji w spalinach silnikowych jak np. tlenek azotu. W skrócie można powiedzieć, że prowadzi on część spalin ponownie do układu dolotowego po to, by je „dopalić” i tym samym je oczyścić. Dzieje się to za sprawą obniżenia temperatury w komorze spalania oraz masowej ilości tlenu, który dostarczany jest do tej komory (ma to na celu spowolnienie procesu spalania). Sam zawór EGR reguluje ilość spalin w określonych warunkach – w momencie, gdy lekko wciskamy pedał gazu bądź przyspieszamy, pozostaje on zamknięty – otwiera się on z kolei w czasie niewielkiego nacisku na silnik.

Zobacz też: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Czy stosowanie zaworu układu recyrkulacji spalin niesie ze sobą negatywne skutki?

W środowisku motoryzacyjnym przyjęło się, że stosowanie zaworu EGR obniża moc silnika. Ale jak to wygląda w praktyce? Warto pamiętać, że silnik pracuje na najwyższych obrotach wtedy, gdy wciskamy pedał gazu w podłogę – w tej sytuacji zawór pozostaje zamknięty, o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie. A więc nie ma mowy o tym, by obniżał moc maksymalną. Inaczej sprawa wygląda przy częściowym obciążeniu – tutaj jednak możemy mówić o negatywnym odczuciu związanym ze spóźnioną reakcją silnika na dodanie gazu.

Co ważne jednak: o ile w czasie jazdy nie oddziałuje na moc maksymalną jednostki, tak w dłuższej perspektywie sytuacja ulega zmianie. Dlaczego? Działanie zaworu EGR sprawia, że z czasem dochodzi do zanieczyszczenia kolektora dolotu (tworzy i gromadzi się w nim nagar), co z kolei prowadzi do zmniejszenia przekroju kanalików dolotowych. W efekcie czego do cylindrów trafia mniejsza ilość powietrza przy największym obciążeniu silnika, przez co osiągi silnika ulegają pogorszeniu.

Można więc powiedzieć, że dopóki zawór EGR jest sprawny, silnik nie traci swojej mocy.

Skąd się biorą awarie zaworu EGR?

Niestety, zawór układu recyrkulacji spalin jest urządzeniem awaryjnym. Najczęściej występującą usterką jest jego zablokowanie w pozycji otwartej. Taki stan rzeczy sprawia, że do cylindrów bez przerwy cofają się spaliny, a nie jak w przypadku prawidłowego działania zaworu – okresowo. Co sprawia, że zawór EGR ulega awariom? Za taki stan rzeczy odpowiadają tworzące się i gromadzące w układzie zanieczyszczenia, chociaż w przypadku nowszych konstrukcji dojść może również do uszkodzenia układów sterujących. Wracając jednak do osadów, warto wiedzieć, że w zaworze odkłada się m.in. nagar, który w wyniku działań wysokich temperatur zaczyna twardnieć, tworząc tym samym swego rodzaju mocną skorupę, która prowadzi do zabrudzenia i zablokowania EGR.

Niesprawny i uszkodzony zawór EGR – czym się objawia?

Po czym poznać, że zawór EGR w naszym pojeździe nie jest w najlepszej kondycji? Z racji tego, że nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze sporym zanieczyszczeniem – a tym samym problemami z prawidłowym przepływem spalin do dolotu, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka check engine. To jednak nie wszystko. Niesprawny zawór EGR powoduje:

  • wysokie spadki mocy,
  • dławienie silnika (silnik przerywa podczas jazdy),
  • to, że silnik dymi podczas jazdy,
  • problemy z rozruchem,
  • wejście silnika w tryb awaryjny.

Co może przyspieszyć niesprawność zaworu EGR i co zrobić, gdy ulegnie on dużemu zanieczyszczeniu?

Gromadzące się zanieczyszczenia to nie wszystko, co może doprowadzić do uszkodzenia zaworu układu recyrkulacji spalin. Awarie przyspieszyć może stosowanie złego oleju silnikowego, a także lejące wtryski i nieszczelności w układzie dolotowym, dlatego też warto zadbać, aby dolot pozostawał w nienagannym staniu – pomóc w tym może np. TEC 2000 Induction Cleaner, który precyzyjnie usuwa zanieczyszczenia z dolotu oraz bezpośredniego wtrysku paliwa, a także zaworu EGR.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Chcąc uchronić zawór przed nagarem i sadzą, warto wypróbować również preparat do czyszczenia wtrysków TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, dzięki któremu możliwe jest dokładne wyczyszczenie końcówek oraz dysz wtryskiwaczy (środek ten przeznaczony jest dla silników wysokoprężnych). Innowacyjna formula pozwala pozbyć się zabrudzeń ze słabej jakości paliw oraz zabrudzeń gromadzących się w dyszach wtrysków, minimalizując tym samym ryzyko uszkodzenia ich oraz zaworu EGR.

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Zawory EGR ze względu na skomplikowaną budowę, a także trudne warunki pracy, są niezwykle kosztowne wymianie – kwoty zamykają się nawet w kilku tysiącach złotych. Niestety, dość często awarie są dostrzegane późno, co niestety często oznacza konieczność kupna nowego zaworu. Dlatego też dobrą praktyką jest regularne czyszczenie EGR, co powinno wydłużyć żywotność podzespołu i przyczynić się do bezawaryjnej pracy na dłużej. Taki serwis warto przeprowadzić co około 60-80 tysięcy kilometrów.

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…

Czytaj

Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…

Czytaj

Jak wyczyścić DPF niewielkim kosztem? Poznaj siłę TEC 2000 Diesel System Cleaner

Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…

Czytaj

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Czytaj

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Czytaj

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Czytaj

Czy płukanka silnika jest bezpieczna dla uszczelnień gumowych?

Silnik jest sercem każdego samochodu, dlatego tak ważne jest, by utrzymywać go w jak najlepszej kondycji. Jak to…

Czytaj

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Czytaj

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czytaj

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Czytaj

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Czytaj

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Czytaj

Nierówna praca silnika: poznaj najczęstsze przyczyny

Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…

Czytaj

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Czytaj

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Czytaj

Dlaczego stosuje się zawór EGR i czym grożą jego ewentualne awarie?

Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…

Czytaj

Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…

Czytaj

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Czytaj

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Czytaj

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Czytaj

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Czytaj

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Czytaj

Jak stosować płukankę do silnika, aby płukanie jednostki przyniosło efekt?

Płukanki do silnika w ostatnich latach stały się bardzo popularnymi środkami do konserwacji i pielęgnacji jednostek napędowych różnego…

Czytaj

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Czytaj

Jaki skład ma płukanka do silnika?

Tworząc płukankę do silnika firma TEC 2000 postawiła sobie za zadanie stworzyć preparat, który wyróżniał się będzie innowacyjnym…

Czytaj

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Czytaj

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Czytaj

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Czytaj

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Czytaj

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czytaj

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czytaj

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…

Czytaj

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…

Czytaj

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Czytaj

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…

Czytaj