Co może być przyczyną problemów z rozruchem zimnego silnika i jak się z nimi uporać?
Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…
Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc sporo dobrego w kwestii ekologii – niestety, jest to element układu recyrkulacji spalin, który nierzadko ulega awariom, co może niekiedy wiązać się z pokaźnymi wydatkami. W dzisiejszym artykule omówimy sobie rolę zaworu EGR, a także, po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepożądanego. Podpowiemy również, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia zaworu i cieszyć się wydajną jazdą na dłużej.
Skrót EGR oznacza układ recyrkulacji spalin (ang. Exhaust Gas Recirculation). Dlatego też łatwo można domyślić się, do czego służy zawór – jego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji w spalinach silnikowych jak np. tlenek azotu. W skrócie można powiedzieć, że prowadzi on część spalin ponownie do układu dolotowego po to, by je „dopalić” i tym samym je oczyścić. Dzieje się to za sprawą obniżenia temperatury w komorze spalania oraz masowej ilości tlenu, który dostarczany jest do tej komory (ma to na celu spowolnienie procesu spalania). Sam zawór EGR reguluje ilość spalin w określonych warunkach – w momencie, gdy lekko wciskamy pedał gazu bądź przyspieszamy, pozostaje on zamknięty – otwiera się on z kolei w czasie niewielkiego nacisku na silnik.
Zobacz też: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
W środowisku motoryzacyjnym przyjęło się, że stosowanie zaworu EGR obniża moc silnika. Ale jak to wygląda w praktyce? Warto pamiętać, że silnik pracuje na najwyższych obrotach wtedy, gdy wciskamy pedał gazu w podłogę – w tej sytuacji zawór pozostaje zamknięty, o czym pisaliśmy w poprzednim akapicie. A więc nie ma mowy o tym, by obniżał moc maksymalną. Inaczej sprawa wygląda przy częściowym obciążeniu – tutaj jednak możemy mówić o negatywnym odczuciu związanym ze spóźnioną reakcją silnika na dodanie gazu.
Co ważne jednak: o ile w czasie jazdy nie oddziałuje na moc maksymalną jednostki, tak w dłuższej perspektywie sytuacja ulega zmianie. Dlaczego? Działanie zaworu EGR sprawia, że z czasem dochodzi do zanieczyszczenia kolektora dolotu (tworzy i gromadzi się w nim nagar), co z kolei prowadzi do zmniejszenia przekroju kanalików dolotowych. W efekcie czego do cylindrów trafia mniejsza ilość powietrza przy największym obciążeniu silnika, przez co osiągi silnika ulegają pogorszeniu.
Można więc powiedzieć, że dopóki zawór EGR jest sprawny, silnik nie traci swojej mocy.
Niestety, zawór układu recyrkulacji spalin jest urządzeniem awaryjnym. Najczęściej występującą usterką jest jego zablokowanie w pozycji otwartej. Taki stan rzeczy sprawia, że do cylindrów bez przerwy cofają się spaliny, a nie jak w przypadku prawidłowego działania zaworu – okresowo. Co sprawia, że zawór EGR ulega awariom? Za taki stan rzeczy odpowiadają tworzące się i gromadzące w układzie zanieczyszczenia, chociaż w przypadku nowszych konstrukcji dojść może również do uszkodzenia układów sterujących. Wracając jednak do osadów, warto wiedzieć, że w zaworze odkłada się m.in. nagar, który w wyniku działań wysokich temperatur zaczyna twardnieć, tworząc tym samym swego rodzaju mocną skorupę, która prowadzi do zabrudzenia i zablokowania EGR.
Zobacz też: Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza
Po czym poznać, że zawór EGR w naszym pojeździe nie jest w najlepszej kondycji? Z racji tego, że nieprawidłowości w jego pracy wiążą się ze sporym zanieczyszczeniem – a tym samym problemami z prawidłowym przepływem spalin do dolotu, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka check engine. To jednak nie wszystko. Niesprawny zawór EGR powoduje:
Gromadzące się zanieczyszczenia to nie wszystko, co może doprowadzić do uszkodzenia zaworu układu recyrkulacji spalin. Awarie przyspieszyć może stosowanie złego oleju silnikowego, a także lejące wtryski i nieszczelności w układzie dolotowym, dlatego też warto zadbać, aby dolot pozostawał w nienagannym staniu – pomóc w tym może np. TEC 2000 Induction Cleaner, który precyzyjnie usuwa zanieczyszczenia z dolotu oraz bezpośredniego wtrysku paliwa, a także zaworu EGR.
Chcąc uchronić zawór przed nagarem i sadzą, warto wypróbować również preparat do czyszczenia wtrysków TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, dzięki któremu możliwe jest dokładne wyczyszczenie końcówek oraz dysz wtryskiwaczy (środek ten przeznaczony jest dla silników wysokoprężnych). Innowacyjna formula pozwala pozbyć się zabrudzeń ze słabej jakości paliw oraz zabrudzeń gromadzących się w dyszach wtrysków, minimalizując tym samym ryzyko uszkodzenia ich oraz zaworu EGR.
Zawory EGR ze względu na skomplikowaną budowę, a także trudne warunki pracy, są niezwykle kosztowne wymianie – kwoty zamykają się nawet w kilku tysiącach złotych. Niestety, dość często awarie są dostrzegane późno, co niestety często oznacza konieczność kupna nowego zaworu. Dlatego też dobrą praktyką jest regularne czyszczenie EGR, co powinno wydłużyć żywotność podzespołu i przyczynić się do bezawaryjnej pracy na dłużej. Taki serwis warto przeprowadzić co około 60-80 tysięcy kilometrów.
Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju…
Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszy się popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…
Zatkany filtr DPF jest zmorą wielu posiadaczy aut napędzanych silnikiem wysokoprężnym. W momencie, gdy z rury wydechowej wydobywają…
We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…
Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…
Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…
Silnik jest sercem każdego samochodu, dlatego tak ważne jest, by utrzymywać go w jak najlepszej kondycji. Jak to…
Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…
W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…
Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…
Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…
Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…
Można powiedzieć, że silnik jest sercem każdego pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest to, by pracował on w…
Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…
Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…
Zawór EGR to urządzenie, dzięki któremu pojazd emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach. Jego prawidłowe działanie niesie więc…
Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych to zabieg, który pozwala przedłużyć żywotność wtrysków i cieszyć się wydajną pracą silnika przez dłuższy…
Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…
Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…
Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…
Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…
Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…
Płukanki do silnika w ostatnich latach stały się bardzo popularnymi środkami do konserwacji i pielęgnacji jednostek napędowych różnego…
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…
Tworząc płukankę do silnika firma TEC 2000 postawiła sobie za zadanie stworzyć preparat, który wyróżniał się będzie innowacyjnym…
Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…
Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…
Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…
Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…
Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…
Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…
Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji…
Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące…
Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…
Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…