Porady

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Porady

Jeżdżąc samochodem, możesz po pewnym czasie zauważyć znaczne zmniejszenie osiągów silnika i problemy z jego poprawnym funkcjonowaniem. Skaczące obroty, spadek mocy i nierówna praca – wszystko to alarmuje nas o problemach z jednostką napędową. Czy od razu oznacza to, że Twój samochód jest uszkodzony? Bardzo często przyczyną nie jest awaria, a zanieczyszczenie układu dolotowego. Jak skutecznie wyczyścić wszystkie jego elementy? Czy jesteśmy w stanie szybko przywrócić optymalne osiągi samochodu? W dzisiejszym wpisie przedstawimy proste i skuteczne rozwiązanie tego problemu. Zapraszamy.

Jaką rolę spełnia układ dolotowy w samochodzie?

Zanim zaprezentujemy preparat do czyszczenia dolotu, warto przedstawić, jaką rolę spełniają jego poszczególne elementy i jak jego poprawne działanie wpływa na pracę silnika. Doskonale wiemy, że każdy silnik spalinowy do funkcjonowania potrzebuje paliwa, natomiast układ dolotowy zajmuje się doprowadzeniem do jednostki napędowej powietrza – innego czynnika niezbędnego do jej działania. Zasysane jest ono przez rurę dolotową, a następnie przepływa poprzez filtr powietrza. Układ dolotowy spełnia niezwykle ważną dla pracy silnika funkcję. Jest w zasadzie wielką pompą powietrza – zasysa je, dodając do tego paliwo i spalając je, a następnie wypycha spaliny prosto do układu wydechowego. Przy długim użytkowaniu nie sposób zapobiegać całkowitemu dostawania się do układu zanieczyszczeń z zewnątrz. Pomimo że filtr powietrza robi co może, nie jest on w 100% skuteczny, przez co do silnika zawsze trafią drobne pyłki. Dlatego niezwykle ważne jest regularne czyszczenie kolektora ssącego i wszystkich elementów układu dolotowego.

  • Czyszczenie dolotu – skąd bierze się nagar?

    Powstawanie nagaru dotyczy każdego typu silnika niezależnie od jego rodzaju czy wieku. Wszędzie gdzie mamy do czynienia ze spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej z czasem gromadzić się będą niechciane osady. Jednym z elementów układu dolotowego jest zawór EGR, którego zadaniem jest obniżenie zawartości tlenu w dostarczanym do komory spalania powietrzu. Ma to na celu zmniejszenie temperatury i spowolnienie procesu spalania, dzięki czemu obniżona zostaje emisja tlenków azotu. Jest to ekologiczne rozwiązanie, które, dla kierowców może być jednak często bardzo problematyczne. Na jego ściankach osadza się bowiem olej silnikowy, pochodzący z odpowietrzenia skrzyni korbowej oraz nieszczelności turbosprężarki. W dłużej perspektywie doprowadza to do zanieczyszczenia kolektora dolotowego powstającym nagarem i zmniejszenia przekroju kanałów, którymi doprowadzane jest powietrze.

    Sprawdź także: Czyszczenie silnika z nagaru - jaki preparat wykorzystać?

    Tak więc czyszczenie kolektora ssącego jest niezbędne, jeśli chcemy zachować odpowiedni dopływ powietrza do silnika i utrzymać jego prawidłową pracę.

    video

    Ford C-MAX - czyszczenie dolotu diesla bez demontażu

    first frame of video

    Czyszczenie kolektora dolotowego – benzyna

    Po przejechaniu tysięcy kilometrów w układzie dolotowym nawarstwiają się nowe zanieczyszczenia spowodowane pozostałościami po spalaniu. Wyżej wspomniany nagar przyczynia się do stałego ograniczania przepustowości kolektora dolotowego, utrudniając prawidłowe doprowadzanie powietrza. Z takim problemem bardzo często zmagają się właściciele samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem. W takich konstrukcjach paliwo trafia od razu do cylindra, a nie do kolektora co sprzyja gromadzeniu się jego resztek na powierzchni kanałów dolotowych. Z czasem bez odpowiedniej pielęgnacji tego układu nagar nawarstwia się i zapieka, powodując zmniejszenie przepływu powietrza, co doprowadzi do obniżenia parametrów jednostki napędowej. W przypadku wtrysku pośredniego paliwo na bieżąco zmywa pojawiające się osady i cały proces przebiega bez większych komplikacji, co nie oznacza, że regularne czyszczenie kolektora dolotowego jest kiepskim pomysłem – z czasem tam także pojawiają się szkodliwe osady. Przyczyną gromadzenia nagaru może być również zbyt rzadka wymiana oleju. Wydłużenie okresu pomiędzy przeglądami i jazda na starej mieszance powoduje zmniejszenie efektywności wszystkich systemów i ma wpływa na gorsze spalanie mieszanki, czego bezpośrednim skutkiem jest powstawanie nagaru.

    Czyszczenie układu dolotowegoCo daje czyszczenie kolektora ssącego?

    Zanieczyszczenia dostające się do układu dolotowego, olej z uszkodzonej odmy lub turbo – wszystko to przyczynia się do powstawania nagaru w układzie dolotowym. Jest on szczególnie niebezpieczny dla klap dolotu, w które wyposażone są współczesne kolektory dolotowe. Przyczyniają się one do poprawy momentu obrotowego na najniższych obrotach silnika oraz usprawniają przepływ powietrza, ułatwiając mieszanie się z paliwem. Duża ilość nagaru będzie utrudniała ich pracę i powodowała blokowanie się klap, co może doprowadzić do wyginania a ostatecznie nawet do ich urwania i uszkodzenia silnika. Jedynym rozwiązaniem pozwalającym zapobiec tego typu problemom jest dokładne czyszczenie kolektora dolotowego. Kolejne podzespoły wchodzące w skład układu dolotowego to czujnik przepływu powietrza i czujnik temperatury powietrza. Osadzające się na nich zanieczyszczenia zaburzają odczyty, przekazując niepoprawne dane do komputera o ilości i jakości zassanego powietrza, co powoduje zaburzenie działania silnika.

    Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) - objawy, skutki, jak się pozbyć?

    Jak widać lista problemów spowodowanych gromadzeniem się pochodzących z zewnątrz zanieczyszczeń i powstającego wewnątrz jednostki nagaru jest bardzo długa i zaniedbania mogą doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji. Rozwiązaniem problemów jest czyszczenie układu dolotowego specjalnym środkiem. Dzięki produktom marki TEC 2000 możesz to zrobić już dziś w domowych warunkach.

    Skuteczny środek do czyszczenia układu dolotowego – poznaj TEC 2000 Induction Cleaner

    TEC 2000 Induction Cleaner to preparat pozwalajacy na czyszczenie układu dolotowego, dzięki któremu pozbędziesz się większości zanieczyszczeń samodzielnie. Zastosowanie tego środka pozwala obniżyć koszty eksploatacji oraz uniknąć opłat za naprawy. Jedną z największych zalet środka TEC 2000 Induction Cleaner obok niezwykłej skuteczności jest prostota użycia pozwalająca na czyszczenie kolektora ssącego, kanałów, klap, czy zaworu EGR bez demontażu poszczególnych elementów. Kierując się instrukcją obsługi, nie będzie potrzebna Ci specjalistyczna wiedza, dzięki czemu bez problemu wyczyścisz układ dolotowy w warunkach domowych.Czyszczenie układu dolotowegoŚrodek do czyszczenia kolektora dolotowego TEC 2000 posiada doskonałe opinie wielu kierowców i mechaników, co świetnie świadczy o jego skuteczności. Poprawa osiągów jest widoczna gołym okiem, dlatego właściciele samochodów z chęcią sięgają po nasz produkt, regularnie wykonując czyszczenie kolektora dolotowego bez demontażu. Postaw na preparat do czyszczenia kolektora dolotowego marki TEC 2000 i ciesz się komfortową bezawaryjną jazdą swoim samochodem. Zadbany silnik to podstawa prawidłowego funkcjonowania samochodu – korzystając z naszych produktów, nie musisz martwić się o uciążliwe zanieczyszczenia. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą naszego sklepu – poznaj profesjonalne dodatki do paliwa TEC 2000.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny
    Porady

    Dlaczego Twój system wtrysku zawodzi? Odkryj przyczyny

    Masz problemy z układem wtryskowym? Może to być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Warto poznać najczęstsze przyczyny, aby wiedzieć, jak im zapobiegać i co robić, gdy wystąpią pierwsze objawy awarii. Czytaj dalej i zobacz, jak zadbać o prawidłowe fun...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?
    Porady

    Jak rozpoznać i reagować na objawy awarii systemu wtrysku?

    Zdarza się, że w czasie jazdy może nas zaskoczyć zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej lub nagły spadek mocy silnika. Te symptomy mogą wskazywać na problemy z systemem wtrysku paliwa. Jak rozpoznać te objawy i co wtedy zrobić? W tym w...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak spuścić płyn chłodniczy? Poradnik krok po kroku
    Porady

    Jak spuścić płyn chłodniczy? Poradnik krok po kroku

    Czy wiesz, jak ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego w twoim samochodzie? Jeśli nie, warto to zmienić. W poniższym poradniku dowiesz się, jak prawidłowo spuścić płyn chłodzący, kiedy to zrobić i jakich błędów unikać, aby oszczędzić sobie problem...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?
    Porady

    Jakie objawy wskazują na brak oleju w sprężarce klimatyzacji?

    Brak oleju w sprężarce klimatyzacji to problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw. Po czym możemy poznać taki stan rzeczy? W dzisiejszym wpisie omówię rolę oleju, także, jakie są objawy jego braku w sprężarce. Czytaj dalej i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor