Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Autor: Patryk Gałązka | Data publikacji: 06-10-2022
Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję silnika i może być przyczyną poważniejszych awarii układu napędowego, dlatego też bardzo ważne jest zdiagnozowanie, czy tego typu przypadłość nie dotyczy naszego pojazdu. Ale w jaki sposób? Czym objawia się nieszczelność układu dolotowego powietrza?

Czym jest układ dolotowy powietrza?

Na początku przypomnijmy, czym jest i jakie ma zadanie układ dolotowy powietrza. Jest to układ, który odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości przefiltrowanego powietrza do jednostki napędowej. Ma to oczywiście na celu umożliwienie zapłonu mieszanki, a także wytworzenie energii potrzebnej do wprowadzenia kół pojazdu w ruch. Zdarza się jednak, że układ dolotowy wysyła zanieczyszczone powietrze do kolektora ssącego, czego przyczyną jest z reguły nieszczelność dolotu.

Nierówna praca silnika – nieszczelny układ dolotowy wśród podejrzanych

Co może być objawem nieszczelnego układu dolotowego powietrza? Jeżeli zauważymy, że silnik w naszym pojeździe nierówno pracuje, możemy podejrzewać, że w dolocie dzieje się coś niepożądanego. Dlaczego?

Warto wiedzieć, że jest to układ, który musi być w 100% szczelny. Powietrze, które przez niego przepływa, mierzone jest za sprawą przepływomierza i czujnika ciśnienia. Jeżeli w dolocie pojawi się nieszczelność, do układu wkradnie się zbyt duża ilość powietrza, przez co wartości ustawione przez komputer, nie zgadzają się z tym, co podają czujniki. Efektem tego jest wspomniana nierówna praca jednostki napędowej.

Co ważne jednak: nierówno pracujący silnik niekoniecznie oznacza nieszczelność układu dolotowego. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być usterka elektroniki, w tym np. czujnika położenia przepustnicy i wielu innych części.

Nieszczelność układu dolotowego – 3 typowe objawy

Nierówna praca jednostki napędowej to jedno – nieszczelny układ dolotowy objawia się również na kilka innych sposobów. Do typowych objawów zaliczyć można:

  • syczenie z turbiny – jest to często efekt pękniętej gumy łączącej rurę dolotową z kolektorem ssącym,
  • spadki mocy – w układzie dolotowym z czasem odkłada się nagar, który negatywnie wpływa na dolot; w przypadku nieszczelności dochodzi również kwestia uszkodzonych gumowych przewodów, przez które występuje tzw. pobieranie lewego powietrza bądź utrata ciśnienia doładowania; wszystko to ma przełożenie na spadki mocy w czasie jazdy,
  • czarny dym przy przyspieszaniu – jeśli dolot jest nieszczelny, mogą w nim gromadzić się różnego rodzaju zanieczyszczenia, co może być przyczyną dymienia na czarno.

Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?

Jak zadbać o dobrą kondycję układu dolotowego? Pielęgnacja z pomocą preparatu czyszczącego

Nieszczelność układu dolotowego może doprowadzić do szybkiego zużycia (lub uszkodzenia) turbosprężarki, dlatego też nie należy bagatelizować wyżej wymienionych objawów. Sama naprawa może wiązać się m.in. z wymianą przewodu dolotowego, uszczelki przewodu czy kolektora dolotowego.

Czy można zapobiec ewentualnym nieszczelnościom dolotu powietrza? Tak – odpowiedzią na to jest świadoma i regularna konserwacja i pielęgnacja układu za pomocą specjalnego preparatu czyszczącego jak np. dostępny na naszej stronie TEC 2000 Induction Cleaner. Jest to profesjonalny środek, który bazuje na silnych substancjach rozpuszczających. Doskonale radzi sobie z nagromadzonymi w dolocie zanieczyszczeniami, oczyszczając układ (turbosprężarka, kolektor dolotowy, obudowy przepustnic, zawór sterujący, gaźniki).

  • Dodaj do koszyka Kup teraz

Regularne stosowanie Induction Cleaner od TEC 2000 pozwala utrzymać dolot powietrza w dobrej kondycji, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia awarii. Preparat jest łatwy w aplikacji (nie wymaga demontażu części).

Patryk Gałązka

Elektromechanik z wykształcenia i pasji z siedmioletnim doświadczeniem w zawodzie. Na co dzień prowadzę działalność związaną z elektroniką samochodową, a w wolnym czasie pogłębiam wiedzę z tych obszarów, czego najlepszym dowodem są liczne certyfikaty.

Zobacz także

Jak prawidłowo tankować samochód?

Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonują regularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…

Wiosenny serwis klimatyzacji – poznaj powody, dla których warto o nim pamiętać

Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki…

Czym jest sonda lambda w aucie i jakie jest jej zadanie?

We współczesnych samochodach znajduje się wiele rodzajów czujników, do których zaliczyć można m.in. sondę lambda, o której istnieniu…

Paliwa premium: czy warto je tankować?

Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziej cierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…

Co ile wymieniać rozrząd? Wymiana układu rozrządu na pasku i łańcuchu

Pytanie pod tytułem “co ile wymiana rozrządu?” jest jednym z tych ważniejszych – zaniedbanie tego tematu może skończyć…

Jak usunąć plamy z oleju silnikowego? Sprawdzone sposoby

Plama o oleistej konsystencji, którą zauważymy najczęściej na kostce brukowej lub innej powierzchni, jest oznaką drobnego lub większego…

Silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach – objawy i przyczyny

W zależności od pojemności silnik ma różną liczbę cylindrów jak np. 3, 4, 5. Podzespoły te mają duży…

Czy kończący się rozrząd daje objawy? Jeśli tak, to jakie?

Układ rozrządu to bardzo ważny element silnika, który odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindra jednostki napędowej, a także…

Jazda na krótkich dystansach a silnik i akumulator

Za sprawą przeprowadzanych co jakiś czas badań, wynika, że polscy kierowcy w większości jeżdżą samochodami na krótkich odcinkach,…

Objawy przestawionego rozrządu

Układ rozrządu jest skomplikowanym mechanizmem, w skład którego wchodzi wiele elementów. Z racji na swoją budowę i system…

Co jest powodem wysokich obrotów na biegu jałowym?

Bieg jałowy, czyli luz, to pozycja w skrzyni biegów, w czasie której silnik powinien pracować na bardzo niskich…

Zmienne fazy rozrządu – co warto o nich wiedzieć?

Można powiedzieć, że sercem każdej jednostki napędowej jest układ rozrządu – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i…

Za duże lub zbyt małe ciśnienie oleju w silniku: co jest przyczyną i jak sobie radzić z problemem?

Zwykło się mówić, że olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Nic w tym zaskakującego – to…

Jak zwiększyć moc silnika? Proste sposoby na lepsze osiągi jednostki napędowej

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wydajnej jeździe samochodem jest moc silnika. Choć przy zakupie…

Do czego służy przepływomierz powietrza i co zrobić, by uniknąć jego awarii?

Niezależnie od rodzaju silnika – każda jednostka napędowa potrzebuje do pracy dwóch składników: paliwa oraz powietrza. Aby jednak…

Objawy nieszczelnego układu dolotowego powietrza

Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję…

Jak poprawić skutki złej smarności oleju napędowego?

Względy ekologiczne, czyli różnego rodzaju wymogi dotyczące ochrony środowiska naturalnego, sprawiły, że składy chemiczne produkowanych paliw (głównie w…

Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto “długo żyło”?

Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu…

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Podczas jazdy czujesz nieprzyjemny zapach z klimatyzacji samochodowej? Wydobywający się z nawiewu odór sprawia, że jazda jest niekomfortowa…

Problem z odpaleniem silnika? Przyczyną może być stary filtr paliwa

Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za  doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W…

Brudna przepustnica powoduje falowanie obrotów – wykorzystaj preparat do czyszczenia przepustnicy, aby temu zapobiec!

Przepustnica to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego odpowiadający za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Jeżeli…

Kamień w układzie chłodzenia – skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Układ chłodzenia spełnia niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu każdego samochodu, a jego sprawne działanie jest kluczowe dla zapewnienia…

Jak kompleksowo zadbać o samochód?

Aby nasz samochód prawidłowo funkcjonował, należy utrzymywać jednostkę napędową w doskonałej kondycji. W ofercie TEC 2000 znajdziesz jednak…

Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?

Zauważyłeś, że Twój samochód działa zdecydowanie gorzej? Odczuwasz spadek mocy, nierówną pracę silnika i problemy z odpalaniem? Może…

Czy warto zmieniać olej silnikowy?

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jednym z nich jest olej silnikowy, daje nadzieję na długie użytkowanie…

Tarcie największym problemem silników 21 wieku.

Rosnąca globalna świadomość ekologiczna na świecie, czego dowodem są niedawne wezwania do kontroli zmian klimatu i emisji gazów…