Nieszczelność układu dolotowego jest jedną z przyczyn nierównej pracy jednostki napędowej. Nieszczelny dolot ma negatywny wpływ na kondycję silnika i może być przyczyną poważniejszych awarii układu napędowego, dlatego też bardzo ważne jest zdiagnozowanie, czy tego typu przypadłość nie dotyczy naszego pojazdu. Ale w jaki sposób? Czym objawia się nieszczelność układu dolotowego powietrza?
Czym jest układ dolotowy powietrza?
Na początku przypomnijmy, czym jest i jakie ma zadanie układ dolotowy powietrza. Jest to układ, który odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości przefiltrowanego powietrza do jednostki napędowej. Ma to oczywiście na celu umożliwienie zapłonu mieszanki, a także wytworzenie energii potrzebnej do wprowadzenia kół pojazdu w ruch. Zdarza się jednak, że układ dolotowy wysyła zanieczyszczone powietrze do kolektora ssącego, czego przyczyną jest z reguły nieszczelność dolotu.
Zobacz też: Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?
Nierówna praca silnika – nieszczelny układ dolotowy wśród podejrzanych
Co może być objawem nieszczelnego układu dolotowego powietrza? Jeżeli zauważymy, że silnik w naszym pojeździe nierówno pracuje, możemy podejrzewać, że w dolocie dzieje się coś niepożądanego. Dlaczego? Warto wiedzieć, że jest to układ, który musi być w 100% szczelny. Powietrze, które przez niego przepływa, mierzone jest za sprawą przepływomierza i czujnika ciśnienia. Jeżeli w dolocie pojawi się nieszczelność, do układu wkradnie się zbyt duża ilość powietrza, przez co wartości ustawione przez komputer, nie zgadzają się z tym, co podają czujniki. Efektem tego jest wspomniana nierówna praca jednostki napędowej. Co ważne jednak: nierówno pracujący silnik niekoniecznie oznacza nieszczelność układu dolotowego. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być usterka elektroniki, w tym np. czujnika położenia przepustnicy i wielu innych części.
Nieszczelność układu dolotowego – 3 typowe objawy
Nierówna praca jednostki napędowej to jedno – nieszczelny układ dolotowy objawia się również na kilka innych sposobów. Do typowych objawów zaliczyć można:
- syczenie z turbiny – jest to często efekt pękniętej gumy łączącej rurę dolotową z kolektorem ssącym,
- spadki mocy – w układzie dolotowym z czasem odkłada się nagar, który negatywnie wpływa na dolot; w przypadku nieszczelności dochodzi również kwestia uszkodzonych gumowych przewodów, przez które występuje tzw. pobieranie lewego powietrza bądź utrata ciśnienia doładowania; wszystko to ma przełożenie na spadki mocy w czasie jazdy,
- czarny dym przy przyspieszaniu – jeśli dolot jest nieszczelny, mogą w nim gromadzić się różnego rodzaju zanieczyszczenia, co może być przyczyną dymienia na czarno.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Jak zadbać o dobrą kondycję układu dolotowego? Pielęgnacja z pomocą preparatu czyszczącego
Nieszczelność układu dolotowego może doprowadzić do szybkiego zużycia (lub uszkodzenia) turbosprężarki, dlatego też nie należy bagatelizować wyżej wymienionych objawów. Sama naprawa może wiązać się m.in. z wymianą przewodu dolotowego, uszczelki przewodu czy kolektora dolotowego. Czy można zapobiec ewentualnym nieszczelnościom dolotu powietrza? Tak – odpowiedzią na to jest świadoma i regularna konserwacja i pielęgnacja układu za pomocą specjalnego preparatu czyszczącego jak np. dostępny na naszej stronie TEC 2000 Induction Cleaner. Jest to profesjonalny środek, który bazuje na silnych substancjach rozpuszczających. Doskonale radzi sobie z nagromadzonymi w dolocie zanieczyszczeniami, oczyszczając układ (turbosprężarka, kolektor dolotowy, obudowy przepustnic, zawór sterujący, gaźniki).
Regularne stosowanie Induction Cleaner od TEC 2000 pozwala utrzymać dolot powietrza w dobrej kondycji, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia awarii. Preparat jest łatwy w aplikacji (nie wymaga demontażu części).