Dlaczego pasek klinowy piszczy na zimnym silniku?
Kiedy termometr wskazuje na niską temperaturę, a Twój samochód wydaje charakterystyczne piszczenie podczas rozruchu, wiesz, że zima dała…
Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej stresująca jest, gdy check engine świeci, a auto traci moc. Czy problem jest poważny? Czy samochód jest bezpieczny do jazdy? Czy zobaczymy gigantyczną fakturę od mechanika? O tym w dzisiejszym wpisie.
Kontrolka check engine, znana również jako po prostu – kontrolka silnika, to małe światełko na desce rozdzielczej, które włącza się, gdy komputer pokładowy wykryje problem z funkcjonowaniem silnika. Jest to część systemu OBD (On-Board Diagnostics), który monitoruje różne systemy i funkcje w Twoim samochodzie.
Ważne!
Kiedy kontrolka silnika się zapali, oznacza to, że coś jest nie tak z silnikiem lub innym kluczowym systemem samochodu. Może to być coś małego, jak luźny korek od paliwa lub coś poważniejszego, jak uszkodzony katalizator.
Zapalenie kontrolki check engine jest sygnałem ostrzegawczym, który mówi kierowcy, że powinien on sprawdzić stan samochodu. Jednak to, co jest naprawdę frustrujące, to fakt, że kontrolka ta nie podaje szczegółowych informacji na temat problemu. Tylko mechanik z odpowiednim sprzętem jest w stanie odczytać i zinterpretować kody błędów generowane przez system OBD.
Jeżeli kontrolka check engine zapali się i jednocześnie doświadczasz spadku mocy samochodu, jest to zdecydowanie sygnał, że coś jest nie tak. W takim przypadku pogorszenie osiągów jest zwykle efektem poważniejszego problemu, który wpływa na wydajność silnika.
Ważne!
Zapalenie się kontrolki check engine i spadek mocy mogą być spowodowane przez wiele różnych problemów. Niektóre z nich obejmują problemy z układem paliwowym, zapłonem, układem chłodzenia, układem kontroli emisji, systemem sterowania silnikiem i wieloma innymi.
To jest moment, w którym powinieneś niezwłocznie udać się do mechanika, aby zdiagnozować problem. Ignorowanie tych sygnałów może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw.
Czytaj również: nagły spadek mocy.
Kiedy mechanik podłącza skaner do portu OBD w Twoim samochodzie, urządzenie to odczytuje kody błędów generowane przez system diagnostyczny samochodu. Dzięki nim można sprawdzić winowajcę problemu.
Na przykład, kod błędu może wskazywać, że problemem jest niedostateczne wtryskiwanie paliwa, co może powodować spadek mocy. Inny kod mówiłby mechanikowi, że problemem jest nieszczelny kolektor dolotowy, który również wpływa na wydajność silnika.
W każdym przypadku odpowiednia diagnoza to pierwszy krok do rozwiązania problemu. Znając przyczynę problemu, mechanik będzie w stanie podjąć właściwe działania naprawcze.
Czytaj również: zapalona kontrolka DPF.
Wyżej zasugerowałem, że pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, gdy kontrolka check engine zaświeci się i doświadczysz spadku mocy, jest udanie się do profesjonalnego mechanika lub warsztatu samochodowego. Zanim jednak pomyślimy o wizycie, warto spróbować rozwiązać ten problem na własną rękę. W jaki sposób?
Wymieniając olej silnikowy, wraz z przepłukaniem jednostki napędowej za pomocą płukanki silnika TEC 2000 Engine Flush. Spadki mocy mogą być spowodowane nadmiarem zanieczyszczeń w postaci nagarów i innych osadów, dlatego profilaktycznie zaleca się wypróbowanie preparatu czyszczącego, za sprawą którego niewielkim kosztem możemy oszczędzić sobie kosztownych napraw, pozbywając się z układu wszelkich zabrudzeń.
Ważne!
Warto jednak pamiętać, że choć czasami problem może być prosty do naprawy, jak wymiana zapchanej przepustnicy powietrza, inne problemy, jak uszkodzony katalizator, wymagają bardziej skomplikowanych i kosztownych napraw. W takim przypadku ważne jest, aby zrozumieć, że ignorowanie problemu nie sprawi, że sam zniknie. W rzeczywistości może to tylko pogorszyć sytuację i prowadzić do jeszcze większych problemów i kosztów naprawy.
Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z kontrolką silnika i spadkiem mocy jest regularne serwisowanie samochodu i dbanie o jego właściwe utrzymanie. Przestrzeganie harmonogramu serwisowego i systematyczne kontrolowanie płynów, filtrów i innych kluczowych elementów samochodu mogą zapobiec wielu problemom.
Nie ignoruj również małych problemów. Jeśli zauważysz, że kontrolka silnika miga lub jest włączona, nawet jeśli samochód wydaje się działać normalnie, nie bagatelizuj tego. To może być wczesne ostrzeżenie o poważniejszym problemie, który może prowadzić do spadku mocy lub innych problemów.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.