Kontrolka silnika i spadek mocy: w czym rzecz?
Dla większości z nas zapalenie kontrolki silnika na desce rozdzielczej jest momentem stresu i niepewności. Sytuacja jeszcze bardziej…
Wciąż wielu kierowców zastanawia się, czy zawór EGR jest obecny tylko w silnikach Diesla. Chociaż ta technologia jest bardziej znana w kontekście pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi, istnieje również w przypadku tych napędzanych benzyną. Czy jednak zawór EGR w silniku benzynowym to tak samo duży problem, jak w Dieslu? Czy wymaga on specjalnej uwagi i dbałości? O tym w dzisiejszym wpisie – zachęcam do lektury!
Na samym początku warto podkreślić, że tak, zawór EGR jest również obecny w silnikach benzynowych.
Ważne!
Jego zadanie jest identyczne z tym, które pełni w silnikach Diesla – ogranicza emisję szkodliwych tlenków azotu (NOx) przez recyrkulację części spalin do komory spalania. To kluczowy element układu spalania, wpływający na ekologiczność i efektywność naszego pojazdu.
Przeczytaj również, czym jest zawór EGR, po co się go stosuje i czym grożą jego ewentualne awarie w jednym z poprzednich wpisów na blogu tec2000.pl.
Prawda jest taka, że zawór EGR w silniku benzynowym jest zdecydowanie mniej problematyczny niż w Dieslu. Powodem jest inny skład spalin. Mimo to, jak każdy mechanizm, również ten może ulec awarii. Dlatego tak istotne jest regularne dbanie o układ paliwowy.
Dbając o układ paliwowy, dbamy też o zawór EGR. Zasadniczo warto zainwestować w dobrej jakości preparat jak np. TEC 2000 Fuel System Cleaner (FSC), który pomaga utrzymać czystość układu paliwowego – kluczem do sukcesu jest jego regularne dolewanie (dwa razy do roku).
W silnikach benzynowych, zwłaszcza tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, warto również używać preparatów do czyszczenia układu dolotowego, takich jak Induction Cleaner. Pozwoli to na bezpieczne oczyszczenie układu dolotowego, a następnie – przy regularnym stosowaniu – utrzymanie go w czystości.
Poczytaj więcej o czyszczeniu układu dolotowego, a także o objawach nieszczelnego dolotu.
Zaślepianie zaworu EGR to temat, który budzi wiele kontrowersji. Chociaż w praktyce takie działanie może przynieść pewne korzyści, takie jak wyższa moc silnika czy lepsza reakcja na gaz, warto pamiętać, że zawór EGR pełni bardzo istotną rolę ekologiczną
i jest integralnym elementem układu spalania. Zatem zdecydowanie nie zalecam takiego działania, chyba że jest to absolutnie konieczne z powodów technicznych. Warto przypomnieć, że każda ingerencja w układ spalania powinna być przeprowadzana przez doświadczonego mechanika.
Zawór EGR jest istotnym elementem zarówno w silnikach Diesla, jak i benzynowych. Mimo że w tych drugich jest mniej problematyczny, nie oznacza to, że nie wymaga on uwagi. Regularne stosowanie odpowiednich środków do czyszczenia układu paliwowego, takich jak FSC czy Induction Cleaner, pozwoli utrzymać go w dobrym stanie i zminimalizować ryzyko awarii. Warto jednak pamiętać, że każda interwencja techniczna, w tym zaślepienie zaworu EGR, powinna być dokonywana przez specjalistę.
Zawór EGR to tylko jedno z wielu urządzeń, które wpływają na wydajność i ekologiczność naszego pojazdu. Dlatego tak istotne jest, aby dbać o cały układ paliwowy, zgodnie z zaleceniami producenta i serwisanta. Nie zapominajmy, że odpowiednie utrzymanie pojazdu to nie tylko kwestia ekonomii, ale również bezpieczeństwa i ekologii.
Od lat związany z branżą motoryzacyjną. Mechanik z dziesięcioletnim doświadczeniem, wieloletni pracownik sklepu motoryzacyjnego. Pasjonat motoryzacji, zakochany w starych samochodach. Na co dzień jeździ Toyotą Passeo z 1996 r. a w weekendy Fiatem 125p. Stały bywalec imprez motoryzacyjnych takich jak Japfest i Złombol.