Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z tym, że z czasem w jego aucie mogą wystąpić różnego rodzaju awarie. Niektóre z nich są mniej uciążliwe, inne bardziej – nie da się jednak zaprzeczyć, że jedną z najbardziej irytujących usterek jest problem z uruchomieniem nierozgrzanego silnika. Przyczynami utrudnionego rozruchu zimnej jednostki mogą być niesprawnie działające wtryskiwacze, rozrusznik, akumulator, ale nie tylko. Dowiedz się więcej na ten temat i zobacz, gdzie szukać winowajców takiego stanu rzeczy.
Zimny rozruch – problematyczny zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla
Problem z rozruchem zimnego silnika może dotknąć tak naprawdę każdego kierowcę – niezależnie od tego, czy posiada samochód benzynowy, czy pojazd napędzany jednostką wysokoprężną. W tym miejscu warto dodać, że obie konstrukcje różnią się sposobem uruchomienia (jeden wspierany jest przez świece zapłonowe, drugi przez świece żarowe). Wspominam o tym nie bez powodu – z racji na to, że ich rozruch odbywa się w inny sposób, przyczyn ewentualnych problemów z odpaleniem silnika jest wiele – zależne są one bowiem od typu jednostki, choć często są one podobne.
Trudny rozruch zimnego silnika – najczęstsze przyczyny
Ciężki rozruch zimnego silnika potrafi być naprawdę uciążliwy – zwłaszcza zimą, ale nie tylko. Codzienna walka z samochodem przed pracą to prosta recepta na zszargane nerwy, dlatego też każdy kierowca, który choć raz doświadczył sytuacji, czym prędzej powinien udać się do serwisu w celu diagnozy.
Co może powodować problem z rozruchem zimnej jednostki?
Uszkodzone wtryskiwacze
Jedną z najczęściej występujących przyczyn utrudnionego, ciężkiego rozruchu zimnego silnika, są uszkodzone wtryskiwacze. W momencie, gdy dojdzie do ich awarii, nie są w stanie dozować odpowiedniej dawki paliwa, przez co jednostka ma problem z uruchomieniem się. Co więcej, niesprawne wtryski nie utrzymują ciśnienia, a to kolejny powód, dla którego nierozgrzany silnik nie chce odpalić.
Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby
Usterka rozrusznika
Rozrusznik, co może sugerować nazwa, jest urządzeniem odpowiedzialnym za rozruch jednostki (obraca on wałem korbowym, który w momencie, gdy osiągnie odpowiednią prędkość, pozwala na zassanie mieszanki paliwo-powietrze i jej sprężenie, co z kolei umożliwia zapłon). W przypadku, gdy się zużyje, po przekręceniu kluczyka najczęściej nie wydarzy się nic.
Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodniczego
Uszkodzenie czujnika temperatury również może być powodem ciężkiego rozruchu nierozgrzanej jednostki napędowej. Jego awaria bowiem sprawia, że sterownik otrzymuje nieodpowiednie wartości, przez co do cylindrów dostarczana jest zbyt mała ilość paliwa uniemożliwiająca swobodne uruchomienie silnika.
Rozładowany akumulator
Kolejna częsta przyczyna, czyli rozładowany akumulator. W przypadku zbyt niskiego napięcia nie będzie on w stanie zasilić rozrusznika, przez co rozruch będzie bardzo utrudniony lub całkowicie niemożliwy. Problem ten jednak można rozwiązać, doładowując akumulator. Jeżeli jednak uległ on uszkodzeniu, konieczna będzie wymiana na nowy model. Mówiąc o akumulatorze, warto sprawdzić również to, czy bieguny nie są zaśniedziałe (w takim przypadku nie będą w stanie prawidłowo przewodzić prądu), a także, czy klemy nie zostały poluzowane.
Uszkodzona pompa paliwa
Zimny rozruch silnika może być utrudniony również przez niesprawną pompę paliwa. Odpowiada ona za pompowanie paliwa ze zbiornika do wtrysków – w przypadku usterki wtryskiwacze, a tym samym – silnik – nie otrzyma odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku mocnego uszkodzenia pompy jednostka całkowicie nie odpali.
Wymiana pompy paliwa może być niezwykle kosztowna, dlatego warto reagować w przypadku pojawiających się objawów.
Niesprawne świece żarowe (ciężki rozruch zimnego silnika Diesla)
Usterka świecy żarowej = kłopot z uruchomieniem nierozgrzanego silnika. Problem, który znany jest przede wszystkim kierowcom starszych pojazdów napędzanych jednostką wysokoprężną. Sama świeca odpowiada za rozgrzanie powietrza, które trafia do komory spalania, co z kolei ułatwia rozruch silnika. W przypadku awarii motor będzie miał problem z odpaleniem, choć w nowszych konstrukcjach (bezpośredni wtrysk), rozruch jest łatwiejszy, nawet bez udziału świec.
Zużyte świece zapłonowe (trudny rozruch zimnego silnika benzynowego)
Zużyte świece zapłonowe będą miały problem z wytworzeniem iskry potrzebnej do zapłonu mieszanki paliwo-powietrze (silnik może się uruchomić, ale cały proces znacząco się wydłuży). Powodem tego jest większa odległość, jaką pokonuje iskra, a także dłuższy czas kręcenia się wału.
Uszkodzona stacyjka
W wyniku stałej eksploatacji może dojść do zużycia się okablowania stacyjki (znakiem tego będzie odczuwalne ciepło z obudowy). W takiej sytuacji rozruch będzie utrudniony, a w przypadku całkowitej awarii stacyjki – niemożliwy.
Zatkany filtr paliwa
Do winowajców trudnego rozruchu nierozgrzanego silnika zaliczyć można również filtr paliwowy, który uległ zapchaniu. W takiej sytuacji paliwo, które przez niego przechodzi, będzie miało problem ze swobodnym przepływem, przez co będzie trafiało do wtryskiwaczy w znacznie mniejszej ilości, co z kolei utrudni silnikowi rozruch.
Zobacz też: Regularne czyszczenie układu paliwowego – klucz do wydajnej pracy silnika
Co zrobić, gdy pojawią się problemy z ciężkim rozruchem zimnego silnika?
Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do serwisu w celu diagnozy. To jednak nie wszystko – kierowcy często zapominają o tym, że regularna pielęgnacja poszczególnych układów przyczynia się do wydłużenia żywotności poszczególnych części i układów. Nie inaczej jest w przypadku elementów, o których wspomniałem w dzisiejszym artykule – część z nich można ochronić przed przedwczesnym zużyciem w bardzo prosty sposób: sięgając po odpowiedni preparat chemiczny. I w tym miejscu rekomenduje sprawdzenie jednego z dostępnych na stronie tec2000.pl produktów, których regularne stosowanie rozwiąże m.in. problem ciężkiego rozruchu zimnego silnika i nie tylko. Na jakie środki warto zwrócić uwagę?
- TEC 2000 Diesel Injector Cleaner – wielofunkcyjny preparat do czyszczenia układu wtryskowego silników wysokoprężnych.
- TEC 2000 Fuel Injector Cleaner – środek do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach benzynowych.
- TEC 2000 Diesel System Cleaner – uszlachetniacz, który czyści i konserwuje silniki wysokoprężne, zwiększając m.in. żywotność pompy paliwa, ułatwiając również rozruch zimnej jednostki napędowej.
- TEC 2000 Oil Booster – dodatek do oleju, który pozwala utrzymać silnik w czystości. Do jego dobroczynnych właściwości zaliczyć trzeba znaczne przyspieszenie zapłonu