Układ wydechowy

Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną

Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną
Układ wydechowy

Jesteś właścicielem auta napędzanego silnikiem Diesla i zauważyłeś czarny dym podczas przyspieszania? Ten niepokojący objaw to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim sygnał, że coś może być nie tak z Twoim pojazdem. Przyczyny tego problemu mogą być różnorodne – od zanieczyszczonych wtryskiwaczy po niesprawną turbosprężarkę. W dzisiejszym wpisie dokładnie omawiam, skąd bierze się ta przypadłość i co zrobić na wypadek mocnego kopcenia z rury wydechowej przy dodawaniu gazu w dieslu.

Główne przyczyny czarnego dymu z rury wydechowej diesla

Gdy diesel dymi na czarno podczas przyspieszania, jest to zazwyczaj sygnał, że coś jest nie w porządku z procesem spalania paliwa.

Warto pamiętać, że diesel kopci na czarno przy przyspieszaniu nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim jest to sygnał ostrzegawczy, że silnik nie pracuje optymalnie i może wymagać pilnej interwencji mechanika

Istnieje kilka głównych przyczyn tego zjawiska, które właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym powinni znać. O czym mowa?

Diesel kopci na czarno przy dodawaniu gazu? Problem prawdopodobnie pochodzi z układu wtryskowego

Wtryskiwacze odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika wysokoprężnego. Gdy diesel kopci na czarno po dodaniu gazu, często winowajcą są właśnie wtryski. Ich zadaniem jest precyzyjne rozpylanie paliwa w komorze spalania, co ma ogromny wpływ na efektywność procesu spalania. Zanieczyszczone lub uszkodzone wtryskiwacze mogą powodować nierównomierne rozpylanie paliwa, co prowadzi do jego niepełnego spalania i w konsekwencji do emisji czarnego dymu. Stąd też bardzo ważna jest rola regularnego czyszczenia i konserwacji wtrysków, aby utrzymać je w dobrym stanie. W niektórych przypadkach konieczna może być ich wymiana

Układ dolotowy a emisja czarnego dymu przy przyspieszaniu w dieslu

Układ dolotowy odpowiedzialny jest za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania. Gdy jest zanieczyszczony lub uszkodzony, może to prowadzić do sytuacji, w której diesel kopci na czarno przy przyspieszaniu. Zatkane filtry powietrza, uszkodzone przewody dolotowe czy problemy z przepływomierzem to tylko niektóre z potencjalnych przyczyn ograniczonego dopływu powietrza do silnika. Niewystarczająca ilość tlenu w komorze spalania skutkuje niepełnym spalaniem paliwa, co objawia się emisją czarnego dymu.

Warto pamiętać, że zaniedbania w tym obszarze mogą nie tylko prowadzić do emisji czarnego dymu, ale także do zwiększonego zużycia paliwa i potencjalnych uszkodzeń silnika.

Równowaga paliwowo-powietrzna – dlaczego jest tak ważna?

Odpowiednia proporcja paliwa i powietrza w komorze spalania jest kluczowa dla efektywnej pracy silnika. Gdy jest zaburzona, diesel może kopcić na czarno przy dodawaniu gazu, ale nie tylko. Jeśli do komory spalania trafia więcej paliwa, niż silnik jest w stanie spalić przy dostępnej ilości powietrza, mówimy o tzw. bogatej mieszance. W takiej sytuacji niewykorzystane resztki paliwa są wydalane w formie czarnego dymu. Z drugiej strony, zbyt "uboga" mieszanka może prowadzić do przegrzewania silnika i innych problemów. Utrzymanie właściwej równowagi paliwowo-powietrznej wymaga sprawnego działania wielu elementów silnika, w tym układu dolotowego, wtryskiwaczy i turbosprężarki.

  • Rola turbosprężarki w prawidłowym spalaniu paliwa

    Turbosprężarka jest istotnym elementem wielu nowoczesnych silników Diesla, odpowiedzialnym za zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do komory spalania. Niesprawna turbosprężarka może nie dostarczać wystarczającej ilości powietrza, co prowadzi do niekompletnego spalania paliwa i emisji czarnego dymu. Problemy z tym komponentem mogą wynikać z różnych przyczyn takich jak zużycie łożysk, uszkodzenie wirnika czy nieszczelności w układzie. Dlatego też miej świadomość, że prawidłowo działająca turbosprężarka nie tylko zapobiega sytuacjom, gdy diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu, ale także przyczynia się do zwiększenia mocy silnika i poprawy jego ogólnej wydajności.

    Jeśli diesel kopci na czarno po dodaniu gazu, winowajcą może być również DPF

    Zadaniem filtra DPF jest wychwytywanie cząstek stałych ze spalin, co znacząco redukuje widoczną emisję czarnego dymu. Jednakże, gdy DPF jest zapchany lub uszkodzony, diesel może kopcić na czarno – zwłaszcza przy przyspieszaniu. Problemy z filtrem mogą wynikać z jazdy na krótkich dystansach, która nie pozwala na pełną regenerację filtra lub z użycia niewłaściwego oleju silnikowego. Dlatego też bardzo ważne jest systematyczne wypalanie DPF w czasie jazdy (można zrobić to również na postoju), co uniemożliwi nagromadzenie się zanieczyszczeń mogących zapchać filtr i tym samym – uchronić kierowcę przed problemami m.in. w postaci mocnego kopcenia.

    Czarny dym a stare diesle – dlaczego to częsty problem?

    Starsze modele samochodów z silnikiem Diesla częściej borykają się z problemem czarnego dymu, szczególnie podczas przyspieszania. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, starsze konstrukcje często nie są wyposażone w nowoczesne systemy redukcji emisji, takie jak filtr DPF czy zaawansowane układy wtrysku paliwa. Po drugie, wraz z wiekiem silnika, jego komponenty ulegają naturalnemu zużyciu, co może prowadzić do mniej efektywnego spalania paliwa. Wtryskiwacze w starszych modelach mogą być bardziej podatne na zanieczyszczenia i uszkodzenia, co bezpośrednio wpływa na jakość rozpylania paliwa. Ponadto starsze diesle często nie posiadają turbosprężarek lub mają mniej zaawansowane ich wersje, co może ograniczać ilość powietrza dostarczanego do komory spalania. 

    Pamiętaj, że niezależnie od wieku pojazdu – ważna jest jego konserwacja, w tym wspomniane m.in. czyszczenie wtryskiwaczy czy układu dolotowego. Sama pielęgnacja wcale nie jest taka trudna, jak może się wydawać – dobrym i przystępnym cenowo sposobem jest np. systematyczne sięgnięcie po preparaty jak Diesel Injector Cleaner (czyszczenie wtrysków) czy też Induction Cleaner (środek do dolotu) od TEC 2000. Zachęcam do przetestowania tych produktów – są to środki, które naprawdę „robią robotę” i pozwalają oszczędzić sobie wielu kłopotów z funkcjonowaniem pojazdu, a także z potencjalnymi awariami.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak sprawdzić, która sonda lambda jest uszkodzona?
    Układ wydechowy

    Jak sprawdzić, która sonda lambda jest uszkodzona?

    Sondy lambda odgrywają kluczową rolę w kontroli emisji spalin, a ich niewłaściwe działanie może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem i zwiększonego zużycia paliwa. W nowoczesnych pojazdach często spotkać można parę sond lambda (montowanych przed i...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co to jest druga sonda lambda i po czym poznać, że jest uszkodzona?
    Układ wydechowy

    Co to jest druga sonda lambda i po czym poznać, że jest uszkodzona?

    Druga sonda lambda (znajdująca się za katalizatorem) odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu skuteczności układu wydechowego i kontroli emisji spalin. Choć często jest pomijana, jej stan ma bezpośredni wpływ na wydajność silnika i ochronę środowiska. W tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną
    Układ wydechowy

    Diesel dymi na czarno przy przyspieszaniu? Oto co może być przyczyną

    Jesteś właścicielem auta napędzanego silnikiem Diesla i zauważyłeś czarny dym podczas przyspieszania? Ten niepokojący objaw to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim sygnał, że coś może być nie tak z Twoim pojazdem. Przyczyny tego problemu mogą ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami