Silnik Diesla

Głośna praca silnika Diesla – kiedy hałas zaczyna być problemem?

Głośna praca silnika Diesla – kiedy hałas zaczyna być problemem?
Silnik Diesla

Głośne buczenie, charakterystyczne dla silników Diesla, jest dla wielu z nas dźwiękiem, który kojarzy się z mocą i wytrzymałością. To prawda – jednostki wysokoprężne są z natury bardziej "gadatliwe" niż ich benzynowe odpowiedniki. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego tak jest? I co ważniejsze, czy potrafisz rozróżnić standardowe „klekotanie” od hałasu, który może sygnalizować poważniejszy problem? I właśnie tym zajmę się w dzisiejszym wpisie i opowiem nieco więcej na temat głośnej pracy silnika Diesla. Zapraszam do lektury.

Głośna praca Diesla – norma czy powód do niepokoju?

Dźwięk klekotania tak charakterystyczny dla silników wysokoprężnych wynika z różnic w sposobie, w jaki te jednostki pracują w porównaniu z ich benzynowymi odpowiednikami. W silnikach Diesel, proces zapłonu opiera się na sprężaniu powietrza do tak wysokiego ciśnienia, że staje się ono gorące na tyle, by zapalić wtryskiwane paliwo. W silnikach benzynowych to iskra od świecy zapłonowej powoduje zapłon mieszanki paliwowej. Ten wysoki poziom sprężenia w Dieslach **prowadzi do bardziej gwałtownego zapłonu paliwa, co skutkuje specyficznym "klekotem".**Ponadto konstrukcja i materiały używane w silnikach Diesla są zwykle mocniejsze i cięższe, co może także wpłynąć na charakterystyczne dźwięki, jakie one wydają.

  • Zatem, chociaż klekotanie jest dla diesla normą, to jednak znaczące odchylenia od typowego dla danego modelu poziomu hałasu mogą wskazywać na potencjalne problemy.

    Co może być przyczyną głośnej pracy silnika Diesla?

    Głośna praca silnika wysokoprężnego może być efektem usterek poszczególnych podzespołów, stąd też ciężko jednoznacznie jest odpowiedzieć, co właściwie przyczynia się do nadmiernego hałasu spod maski. Poniżej jednak podpowiem, gdzie upatrywać winowajcy.

    • Wtryskiwacze są kluczowym elementem każdego silnika odpowiadającym za dostarczenie odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów. Kiedy ulegają zużyciu lub awarii, może to powodować nieregularny zapłon. Nieregularny zapłon to często skokowe i nierówne spalanie paliwa, co skutkuje głośniejszą pracą silnika. Zły stan wtryskiwaczy może również wpływać na zwiększone zużycie paliwa i obniżoną moc silnika.
    • Każdy silnik posiada zawory, które pozwalają na dostarczenie powietrza do cylindrów i wydalanie spalin po spaleniu. Gdy zawory ulegają zużyciu, mogą nie zamykać się hermetycznie, co prowadzi do klekotania. Dodatkowo ich niewłaściwa praca może prowadzić do obniżenia wydajności silnika, co z kolei wpływa na osiągi samochodu oraz zużycie paliwa.
    • Panewki będące elementem łożyskowania wału korbowego, mogą ulec zużyciu w wyniku ciągłego tarcia. Kiedy stają się zbyt cienkie lub nierówne, powstają metaliczne dźwięki w trakcie pracy silnika. Dźwięki te są ostrzeżeniem przed groźniejszym uszkodzeniem, które może prowadzić do całkowitej awarii silnika.
    • Składający się z wału korbowego, tłoków i cylindrów układ korbowo-tłokowy jest sercem silnika. Jego elementy są narażone na ciągłe obciążenia i tarcie. Gdy elementy układu korbowo-tłokowego zaczynają się zużywać, przekładają się na głośniejszą pracę silnika, często opisaną jako "klekotanie" lub "brzęczenie". Zużycie tych części może również prowadzić do spadku mocy diesla przy przyspieszaniu oraz jego skuteczności.
    • Jeśli układ wydechowy jest nieszczelny, może to prowadzić do wydobywania się hałasów, które normalnie byłyby tłumione. Rozszczelnienie jest stosunkowo łatwe do zidentyfikowania – oprócz głośniejszej pracy silnika, kierowca może wyczuć w kabinie charakterystyczny zapach spalin. Na szczęście taka usterka jest łatwa do naprawy i nie pociąga za sobą poważniejszych problemów.
      Jeśli zauważysz któreś z powyższych objawów, warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem. Zapobieganie poważniejszym problemom poprzez wczesne działanie może zaoszczędzić nie tylko nerwów, ale i pieniędzy. Czytaj również: głośna praca silnika benzynowego.

    Głośna praca zimnego silnika Diesla, czyli kiedy hałas nie jest problemem

    Zdarza się, że po odpaleniu naszego pojazdu, niezależnie czy jest to silnik diesla czy benzynowy, słyszymy głośniejszą pracę silnika. W szczególności można zauważyć ten fenomen w okresie zimowym, kiedy temperatury spadają poniżej zera. Ale czy powinniśmy się tym martwić? Odpowiedź jest prosta: w większości przypadków nie. Zwłaszcza w mroźne dni, chwilowe podniesienie się poziomu hałasu jest naturalnym skutkiem niskiej temperatury. Chłodny olej silnikowy jest gęstszy i nie rozprowadza się tak szybko po wnętrzu silnika. W rezultacie tuż po uruchomieniu może dochodzić do chwilowego braku smarowania pewnych części silnika. Starsze pojazdy, ze względu na naturalne zużycie i mniejszą efektywność systemów smarowania, mogą być bardziej podatne na tego typu objawy.

    Jednak taka sytuacja nie powinna trwać zbyt długo. Po krótkim czasie, kiedy olej osiągnie odpowiednią temperaturę i właściwie rozprowadzi się po silniku, hałas powinien ustąpić. Jeżeli tak się nie dzieje, warto zwrócić na to uwagę i skonsultować się z mechanikiem. Ale w przypadku chwilowego wzrostu głośności pracy silnika tuż po odpaleniu, zwłaszcza w mroźne dni, nie ma powodów do niepokoju.

    Nie daj się zaskoczyć głośnej pracy Diesla – profilaktyka z TEC 2000

    Aby cieszyć się cichą i wydajną pracą silnika wysokoprężnego, konieczne jest zapewnienie mu regularnej pielęgnacji oraz odpowiedniej ochrony. Właściwa troska o nasz pojazd pozwala na wczesne wykrywanie drobnych nieprawidłowości, zanim staną się one poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania silnika. Aby dodatkowo wzmocnić jego kondycję, warto korzystać z wysokiej jakości preparatów konserwujących. Dlatego polecam przetestować produkty TEC 2000. W ofercie znajdziesz m.in. płukankę do silnika Engine Flush, która skutecznie usuwa nagar z trudno dostępnych miejsc, dodatek do oleju Oil Booster, który nie tylko przedłuża życie oleju, ale także poprawia ogólną wydajność silnika, oraz uszlachetniacz Diesel System Cleaner, doskonały do pielęgnacji układów w samochodach z silnikiem Diesla. Zachęcam do zapoznania się z pełną ofertą na stronie tec2000.pl i zadbania o swoją jednostkę już dziś!

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Brak mocy w dieslu przy przyspieszaniu – co się dzieje?
    Silnik Diesla

    Brak mocy w dieslu przy przyspieszaniu – co się dzieje?

    Silnik Diesla traci moc przy dodawaniu gazu? To problem, który może mieć wiele źródeł – od zanieczyszczonego filtra paliwa, przez problemy z układem dolotowym, aż po niesprawną turbosprężarkę czy zatkany DPF. W dzisiejszym wpisie przyglądam się najczęstsz...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Twój diesel nie ma mocy? Przyczyn może być wiele
    Silnik Diesla

    Twój diesel nie ma mocy? Przyczyn może być wiele

    Brak mocy w silniku diesla to problem, który może zaskoczyć każdego kierowcę. Nagle nasz samochód, który wcześniej działał bez zarzutu, zaczyna tracić na dynamice, przyspieszanie staje się wyzwaniem, a jazda przestaje sprawiać przyjemność. Zastanawiasz si...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami