Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto długo żyło?
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i codalej?”, która ma na celu…...
Patryk Gałązka
Autor
Jak dbać o samochód?
Każdy właściciel samochodu musi regularnie poddawać swój pojazd przeglądowi technicznemu. To nie tylko obowiązek wynikający z przepisów, ale przede wszystkim ważny element dbałości o bezpieczeństwo na drodze. W tym artykule omówię, jak wygląda przegląd auta – od identyfikacji pojazdu, przez kontrolę oświetlenia, opon, korozji i stanu szyb, aż po ocenę układu hamulcowego, zawieszenia oraz wyposażenia obowiązkowego. Zapraszam do lektury.
Przegląd auta to ważny moment w życiu każdego pojazdu i jego właściciela. W Polsce możesz przeprowadzić przegląd na jednej z około pięciu tysięcy uprawnionych stacji diagnostycznych. Pierwszym krokiem przeglądu jest zawsze identyfikacja pojazdu. Diagnosta sprawdzi zgodność numeru VIN z danymi w dowodzie rejestracyjnym. To kluczowe, aby upewnić się, że badany samochód to dokładnie ten, którego dotyczy dokumentacja. Pamiętaj, że dokładna identyfikacja to nie tylko formalność, ale też element dbałości o prawidłowy porządek i bezpieczeństwo na drogach.
Zobacz również: Ile kosztuje przegląd auta?
Po potwierdzeniu tożsamości pojazdu diagnosta przejdzie do kontroli oświetlenia. Ta część przeglądu ma kluczowe znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa, szczególnie podczas jazdy nocą lub w złych warunkach atmosferycznych. Sprawdzone zostanie, czy wszystkie żarówki działają prawidłowo – od świateł przednich i tylnych, poprzez światła drogowe, aż po kierunkowskazy. Diagnosta zwróci także uwagę na stan kloszy – pęknięcia czy odpryski mogą dyskwalifikować pojazd. Pamiętaj, że sprawne oświetlenie to nie tylko kwestia przeglądu, ale przede wszystkim Twój komfort i bezpieczeństwo na drodze.
Opony to jeden z najważniejszych elementów Twojego samochodu, mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas przeglądu diagnosta szczegółowo sprawdzi ich stan. Kluczową kwestią jest głębokość bieżnika – jeśli wynosi ona mniej niż 1,6 milimetra, opony będą wymagały wymiany. Specjalista zwróci uwagę także na ewentualne uszkodzenia opon, jak nierównomierne zużycie czy pęknięcia.
Podczas przeglądu technicznego dużą uwagę przykłada się do stanu karoserii pojazdu, a zwłaszcza do obecności korozji. Diagnosta ocenia, czy rdza nie zaatakowała kluczowych elementów konstrukcyjnych samochodu. Nadmierna korozja, zwłaszcza w newralgicznych punktach takich jak progi czy podłoga, może być powodem odmowy wydania pozytywnego wyniku przeglądu. Kolejnym ważnym aspektem jest stan szyb. Każda pęknięta szyba, szczególnie ta czołowa, może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Diagnosta sprawdzi również, czy szyby są prawidłowo zamontowane i nie posiadają odprysków, czy zarysowań, które mogłyby ograniczać widoczność.
Zobacz również: Jazda autem bez przeglądu.
Kontrola systemów bezpieczeństwa jest nieodłącznym elementem przeglądu technicznego. Diagnosta sprawdzi, czy pasy bezpieczeństwa są prawidłowo zamontowane, nieuszkodzone i działają poprawnie. Sprawdzenie obejmuje również poduszki powietrzne – ich obecność, stan oraz potencjalną sprawność. Ważne jest, aby systemy te były w pełni funkcjonalne, jako że w razie wypadku mogą uratować życie. Dodatkowo oceniane są inne aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak napinacze pasów, aby upewnić się, że w razie potrzeby będą działały skutecznie. Weryfikacji poddawane są również inne elementy, takie jak wycieraczki szyby przedniej i klakson, które, choć wydają się mniej istotne, pełnią ważną rolę w bezpiecznej jeździe.
Układ hamulcowy oraz zawieszenie to dwie kluczowe części pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas przeglądu diagnosta skupia się na dokładnej ocenie skuteczności hamulców. Badanie to przeprowadzane jest na stanowisku rolkowym, które pozwala za pomocą metod komputerowych precyzyjnie ocenić stan całego układu. Ważne jest, aby wskaźnik skuteczności hamulca roboczego przekraczał 50%, a postojowego 25%. Również sprawdzana jest równomierność hamowania na kołach jednej osi – różnica nie może być większa niż 30%. W badaniu zawieszenia diagnosta skupia się na wykryciu wszelkich luzów, które mogą wskazywać na problemy w układzie kierowniczym i zawieszeniu. Uwaga zwracana jest również na stan amortyzatorów, gdzie wymagana skuteczność tłumienia musi przekroczyć 40%, a różnica między amortyzatorami na jednej osi nie może być większa niż 15%. Diagnosta ocenia także szczelność układu hamulcowego, a wycieki płynu hamulcowego mogą być przyczyną negatywnego wyniku przeglądu.
Zobacz również: Ile trwa przegląd auta?
Podczas przeglądu technicznego pojazdu szczególną uwagę zwraca się na wyposażenie obowiązkowe. Diagnosta sprawdza, czy w Twoim samochodzie znajduje się trójkąt ostrzegawczy, gaśnica oraz zestaw pierwszej pomocy. To elementy, które mogą okazać się nieocenione w sytuacjach awaryjnych na drodze. W przypadku pojazdów specjalnych, jak taksówki czy samochody z instalacją LPG, kontrolowane są również dodatkowe elementy specyficzne dla ich użytkowania. Warto więc przed przeglądem upewnić się, że Twoje auto jest wyposażone we wszystkie wymagane elementy, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i potencjalnych problemów podczas badania.
Regularne przeglądy techniczne to nie tylko obowiązek każdego kierowcy, ale przede wszystkim istotny element zapewniający bezpieczeństwo na drodze. Dzięki nim masz pewność, że Twój samochód jest w dobrym stanie technicznym i nie stwarza zagrożenia dla Ciebie oraz innych uczestników ruchu drogowego. Przegląd pozwala na wczesne wykrycie i naprawienie ewentualnych usterek, co może zapobiec poważniejszym awariom w przyszłości. Regularne badania techniczne to również zgodność z obowiązującymi przepisami, co chroni przed mandatami i innymi konsekwencjami prawnymi. Dlatego ważne jest, aby nie bagatelizować tej kwestii i pamiętać o terminowym przeprowadzaniu przeglądów. To inwestycja w Twoje bezpieczeństwo i spokój podczas każdej podróży.
z tej samej kategorii
Łukasz Młodkowski
Autor