Kupno samochodu używanego – co dalej? 5 ważnych kroków, aby auto długo żyło?
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i codalej?”, która ma na celu…...
Patryk Gałązka
Autor
Jak dbać o samochód?
Polski dystrybutor TEC 2000 rusza właśnie z akcją „Kupiłem używany samochód i co dalej?”, która ma na celu zwiększenie świadomości kierowców w temacie pielęgnacji auta zaraz po zakupie. Często zawierzamy bowiem sprzedawcy, że wszystko funkcjonuje tak, jak należy i od razu rozpoczynamy jego eksploatację. Poświęcenie chwili czasu i funduszy na dokładne sprawdzenie wszystkich kluczowych układów pozwoli uniknąć poważniejszych usterek i może zwiększyć jakość jazdy. W tym celu powstał właśnie poniższy wpis przedstawiający kilka cennych porad, co zrobić po zakupie auta używanego – zapraszamy.
Kupując auto z salonu, mamy pewność, że wszystkie elementy są fabrycznie nowe, w doskonałym stanie oraz gotowe do użytku. Inaczej sytuacja wygląda jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup samochodu od osoby prywatnej. Wtedy niezbędne jest sprawdzenie wielu systemów i wykonanie kilku prostych kroków pielęgnacyjnych. Wiele osób lekceważy ten etap, zakładając, że zaraz po zakupie auto gotowe jest do użytkowania. Nie wiemy jednak, jak poprzedni właściciel traktował auto, czy pamiętał o regularnym czyszczeniu silnika oraz jakich płynów eksploatacyjnych używał. Warto poświęcić chwilę czasu i przygotować nasz nowy nabytek na stawiane przed nim zadania – pomoże Ci to zaoszczędzić w przyszłości dużo pieniędzy na naprawy i wymianę uszkodzonych części. Kupno auta używanego wiąże się bowiem ze sporym ryzykiem i nie mamy nigdy 100% pewności co do jego stanu. Poniżej krótki poradnik jak sprawdzić i wyczyścić auto oraz co należy wymienić po zakupie używanego samochodu.
Silnik nazywany jest sercem samochodu nie bez przyczyny – jest pompą, którą odpowiada za prawidłową pracę całego pojazdu. Tak jak w przypadku naszego organizmu jego wada niekorzystnie wpływa na resztę systemów i może prowadzić do przykrych konsekwencji. Dlatego w pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić poprawne funkcjonowanie jego kluczowych elementów. Co trzeba zrobić po kupnie samochodu używanego z silnikiem? Podpowiadamy!
Na początek warto sprawdzić jaki olej silnikowy zalecany jest przez producenta naszego nowego samochodu. Może okazać się bowiem, że środek, który do tej pory używałeś nie będzie odpowiedni.**
Każdy producent określa dokładnie normy, jakie powinien posiadać ten płyn eksploatacyjny**. Jeżeli zlekceważymy tę sprawę i stosować będziemy olej o nieodpowiedniej lepkości i jakości, szybko może dojść do różnego rodzaju awarii – nieodpowiednie smarowanie spowoduje zużycie się metalowych elementów w silniku.
Nie wiesz, jaki olej stosował wcześniejszy właściciel? Nie musisz na siłę szukać takiego samego środka – możesz bez problemu zmienić go na nowy wykorzystując wcześniej płukankę do silnika TEC 2000 Engine Flush. W ten sposób pozbędziesz się zanieczyszczeń w postaci zalegającego starego oleju i wyczyścisz jednostkę napędową z nagaru powstałego w wyniku jego spalania. Test przeprowadzony przez Michała, który znajdziesz na załączonym filmie, wyraźnie pokazuje jak wiele korzyści uzyskujemy dzięki zastosowaniu płukanki TEC2000. W samochodzie, który poddano płukaniu, znacznie zwiększyła się kompresja we wszystkich cylindrach. Przełoży się to natychmiastowo na przywrócenie prawidłowych osiągów samochodu. Operacja płukania nie należy do skomplikowanych – wystarczy dolać płukankę TEC 2000 Engine Flush do starego oleju i zostawić samochód na biegu jałowym przez 20 min. Następnie zlewamy płyn wraz z wszystkimi rozpuszczonymi zabrudzeniami i zastępujemy go nowym olejem. Pozostaje jeszcze wymiana filtra i gotowe.
Kolejnym kluczowym elementem składowym każdego silnika spalinowego jest rozrząd. Jego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do poszczególnych cylindrów poprzez odpowiednie sterowanie zaworami. Odpowiada on także za odprowadzanie spalin z silnika.**
Najważniejszym elementem całego układu jest pasek rozrządu**, który odpowiada za synchronizację wału korbowego i wałka rozrządu. Wykonany jest on z gumy, a z racji na duże obciążenia, jakim jest poddawany, podlega okresowej wymianie. Tak więc po zakupie auta od osoby prywatnej powinieneś sprawdzić, czy stosowała się ona do zaleceń producenta w tym temacie. Jeżeli zaobserwujemy pęknięcia, silne zużycie, rozwarstwienia czy naderwania możemy stwierdzić, że jest on mocno wyeksploatowany.
Stan paska rozrządu jest niezwykle ważny dlatego jeśli nie znasz daty jego wymiany, oraz ilości kilometrów, przez jakie był użytkowany, zalecamy profilaktyczny montaż nowego. Jest to koszt kilkuset złotych, więc nie jest to mała suma, jednak warto się wykosztować, ponieważ w przypadku jego zerwania może dojść do poważnej awarii silnika, której naprawa może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Sprawdź także: Czy czysty silnik pracuje lepiej?
Profilaktycznie warto zadbać także o układ paliwowy, do czego polecamy nasz środek TEC 2000 Fuel System Cleaner. W ten sposób dokładnie osuszysz instalację zasilającą, przewody paliwowe, filtry, a także zbiornik paliwa w samochodach benzynowych. Polepszą się także właściwości smarne oleju, zapewniając jednostce napędowej lepszą ochronę oraz zapobiegniemy zużywaniu się kluczowych elementów układu takich jak wtryskiwacze. Wszystko to przełoży się na bardziej precyzyjną atomizację paliwa, przez co samochód będzie lepiej funkcjonował.
Zakup używanego auta z silnikiem wysokoprężnym wiąże się natomiast z koniecznością zadbania o wtryskiwacze, które w tego typu samochodach są częstym źródłem problemów. Nowoczesne systemy (między innymi common rail) są bardzo precyzyjne i zaawansowane technologicznie, jednak często nie wytrzymują obciążeń, jakim są poddawane.
Jeżeli samochód kopci przy rozruchu, gwałtownie przyspiesza, obroty falują oraz występują problemy z uruchomieniem silnika, może to być oznaka złego dawkowania paliwa przy wtrysku. Bardzo często jest to problem z końcówkami wtryskiwaczy, którym w prawidłowym działaniu przeszkadzają nagromadzone zanieczyszczenia.
Jeżeli nie doszło jeszcze do poważnych mechanicznych uszkodzeń tych elementów możesz zastosować TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli środek pozwalający na kompleksowe czyszczenie wtryskiwaczy. Warto zrobić to profilaktycznie i nie martwić się, że w najbliższej przyszłości pojawią się wyżej wymienione problemy.
Więcej dowiesz się w naszym poprzednim wpisie – https://tec2000.pl/wtryskiwacze-diesla-jak-zadbac-o-prawidlowe-dzialanie/. Opisujemy tam dokładnie jak zadbać o wtryskiwacze Diesla i jak zapewnić lepsze działanie całej jednostki napędowej.
W celu zapewnienia optymalnego spalania mieszanki i prawidłowego spalania paliwa musisz upewnić się, że układ zapłonowy jest w dobrej kondycji. Jeżeli występować będą nieprawidłowości, auto może mieć problemy z rozruchem, a niespalone dawki paliwa mogą trafiać do oleju silnikowego, powodując utratę właściwości smarnych i utratę niezbędnej ochrony silnika. W pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić szczelność układu. Zobacz czy przewody nie są uszkodzone, czy popękane – jeżeli nie masz pewności, warto zainwestować w nowy zestaw wraz ze świecami. Nie będzie to duży wydatek a zapewni nam gwarancję prawidłowego działania układu Co po kupnie auta używanego należy sprawdzić w układzie zapłonowym? Szczególną uwagę powinieneś wrócić na:
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Kupując samochód od osoby prywatnej, nie mamy zapewne także informacji o tym, jak poprzedni właściciel obchodził się z układem chłodzenia. Możesz mieć nadzieję, że stosowany był płyn chłodniczy posiadający odpowiednie właściwości. Wyeksploatowany środek traci swoje właściwości i nie spełnia odpowiednio swojej roli, dlatego podczas pierwszego przeglądu auta lepiej od razu wymienić go na nowy. Podczas tej czynności radzimy także dokonać czyszczenia układu za pomocą środka TEC 2000 Radiator Flush. Pozwoli on usunąć potencjalne resztki wody zalegającej w chłodnicy oraz pozbędzie się rdzy i kamieni, które są niezwykle niebezpieczne dla wszystkich komponentów chłodzenia.
Od razu warto obalić jeden z panujących mitów – kolor płynu chłodniczego nie ma znaczenia. Utarło się bowiem twierdzenie, że nie powinno mieszać się preparatów o różnych barwach. Jeżeli wcześniej w samochodzie stosowany był zielony płyn chłodniczy, bez problemu możesz zastąpić go teraz różowym – ważne, żeby posiadał parametry przewidziane przez producenta auta.
Wiemy już, co należy zrobić po zakupie samochodu używanego w przypadku silnika, nie jest to jednak jedyny ważny element w aucie. Nie możemy zapominać o oponach i układzie hamowania – to one w głównej mierze odpowiadają za nasze bezpieczeństwo na drodze. Zacznij od sprawdzenia roku produkcji i stanu opon – mają one przecież swoją datę używalności. Nawet jeżeli na gumie nie widać specjalnych oznak zużycia a bieżnik ma jeszcze rowki o dużej głębokości, to mieszanka po pewnym czasie traci swoje właściwości. Nie mają one już tak dobrej przyczepności, zwiększa się droga hamowania i łatwiej wpaść w poślizg. Powinieneś więc sprawdzić wszystkie parametry i wiek produkcji i zdecydować czy potrzebny będzie nowy komplet ogumienia. Pamiętaj także o wymianie płynu hamulcowego – ten starcza na około 2 lata (40 - 50 tys.), jednak warto kierować się zaleceniami przewidzianymi przez producenta. Tak jak w przypadku wcześniej wspomnianych płynów eksploatacyjnych możemy nie znać środka, jaki był używany, oraz daty ostatniej wymiany – zalecane jest więc zastosowanie nowego, świeżego preparatu w celu zapewnienia maksymalnej ochrony układu hamowania.
Na koniec warto zadbać o komfort w kabinie, dokonując odświeżenia klimatyzacji. Tu również nie wiemy, jak często i kiedy ostatnio była używana – długie przerwy powodują gromadzenie się drobnoustrojów w postaci pleśni i grzybów, które stanowić mogą potencjalne niebezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów. Sprawdź także: Co po zakupie samochodu używanego? Odświeżenie klimatyzacjiJeżeli wyczujemy nieprzyjemny zapach z nawiewu, nie trzeba od razu kierować się do serwisu – zacznij od skorzystania z odgrzybiacza do klimatyzacji TEC 2000 Airco Fresher Service Spray. Wyeliminujesz dzięki niemu nieprzyjemną woń wilgoci i stęchlizny, a także kompleksowo wyczyścisz wszystkie zakamarki układu chłodzenia.
Po tej lekturze wiesz lepiej, z czym wiąże się kupno auta od osoby prywatnej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu przygotowanego przez Michała Jesionowskiego, czyli jednego z najpopularniejszych Youtuberów motoryzacyjnych w Polsce. Jego kanał „Miłośnicy czterech kółek Zrób to sam” obserwuje obecnie prawie półtora miliona osób, doceniając jego ogromną wiedzę i doświadczenie – posiada on również wiele profesjonalnych warsztatów samochodowych. W swoich filmach bezkompromisowo rozprawia się z mitami funkcjonującymi wśród kierowców i przeprowadza wartościowe testy pokazujące jak najlepiej dbać o samochód. Niezwykle cieszy nas, że produkty marki TEC 2000 zostały docenione przez takiego specjalistę i poleca on używanie ich swoim widzom. W ramach wspólnej akcji „Kupiłem używany samochód i co dalej?” proponujemy zakup zestawów promocyjnych, w których znajdziesz wszystkie produkty, dzięki którym przeprowadzisz wszystkie opisane wcześniej czynności po zakupie samochodu używanego. Jeżeli Ty też chcesz dołączyć do grona zadowolonych użytkowników i kompleksowo zadbać o swój samochód zachęcamy do sprawdzenia ofert naszego sklepu internetowego – zapraszamy i życzymy udanych zakupów.
z tej samej kategorii
Patryk Gałązka
Autor