Wtryski, niezależnie od rodzaju paliwa, na jakie jest przystosowany pojazd, pełnią kluczową rolę w układzie paliwowym. Ich prawidłowe działanie jest niezbędne do ruszenia samochodem, a ewentualne usterki mogą prowadzić do poważnych problemów, uniemożliwiając dalszą jazdę. Ale jak rozpoznać, że coś jest nie tak z naszymi wtryskami? Jakie są objawy zepsutych wtrysków? O tym wszystkim dowiesz się, czytając dalszą część artykułu.
Wtryski – serce układu paliwowego
Wtryski pełnią niezaprzeczalnie ważną funkcję w każdym samochodzie. To one decydują o tym, ile i kiedy paliwo trafi do silnika. W skrócie, po otrzymaniu informacji z komputera pokładowego, dostarczają one odpowiednią ilość paliwa do komory spalania. Dlatego też ich prawidłowe działanie jest niezbędne dla całego pojazdu. Niemniej jednak, z upływem czasu wtryski mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Czy zużyty wtryskiwacz daje objawy?
Wtryskiwacze – objawy uszkodzenia bywają różne
Uszkodzone wtryski mogą objawiać się na wiele sposobów, co bywa wyzwaniem dla kierowców. Jednym z pierwszych sygnałów problemów mogą być trudności z uruchomieniem silnika, zarówno w chłodniejsze dni, jak i po jego rozgrzaniu. W pierwszym przypadku problem może wynikać z nieprawidłowych parametrów wtrysku, natomiast w drugim z nieszczelności w jego budowie. Innym objawem zużytych wtrysków mogą być nieregularności w pracy silnika, takie jak szarpanie czy przerywanie. Może to sugerować, że dysza wtryskiwacza jest zatkana lub wtrysk jest przegrzany. Warto również zwrócić uwagę na sytuacje, gdy samochód nagle gaśnie podczas jazdy na luzie. Może to być jeden z objawów zużycia wtryskiwaczy w Dieslu, gdy sterownik nie jest w stanie dostosować się do parametrów wtrysków, co prowadzi do awaryjnego wyłączenia zapłonu.
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Typowych objawów uszkodzonych wtrysków jest więcej
To, czy silnik się nie uruchamia, czy też gaśnie w czasie jazdy na biegu jałowym, to jedno. Niestety, objawów zepsutych wtrysków jest więcej. Do typowych sygnałów zaliczyć można:
- nadmierne dymienie (na biało lub czarno); kolor dymu zależy od źródła usterki,
- spadki mocy jednostki napędowej (przechodzenie w tryb awaryjny),
- zwiększone zużycie paliwa,
- stukanie (spod maski może dochodzić specyficzny hałas, który definiowany jest właśnie jako „stuki”),
- nierówną pracę silnika,
- zapach paliwa uwalniający się z oleju silnikowego.
Objawy uszkodzonych wtrysków a rodzaj jednostki napędowej
Warto wiedzieć, że objawy uszkodzonego wtryskiwacza mogą być inne w przypadku silnika wysokoprężnego, a jeszcze inne w jednostkach benzynowych.
Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy Diesla – dymienie na czarno to już nie norma
Choć dawniej samochody z silnikiem Diesla były znane z charakterystycznego "kopcenia", obecnie technologia poszła do przodu, a takie zachowanie nie jest już normą. Intensywne dymienie na czarno z rury wydechowej może być jednym z objawów uszkodzenia wtryskiwaczy. Gdy paliwo nie spala się w pełni, jest to często wynikiem niedostatecznej ilości tlenu podczas pracy silnika. W efekcie zamiast dwutlenku węgla w spalinach pojawia się sadza, która nadaje im czarne zabarwienie. Najczęstszą przyczyną takiego dymienia jest nadmierna dawka paliwa dostarczana przez uszkodzone wtryski.
Objawy uszkodzonego wtrysku common rail – nie ignoruj sygnałów!
Jeśli zauważysz objawy wskazujące na problem z wtryskiwaczami w silniku Diesla, nie zwlekaj z działaniem. Uszkodzony wtryskiwacz, który przepuszcza zbyt dużo paliwa, może prowadzić do stopienia tłoka z powodu zbyt wysokiej temperatury w komorze spalania. Takie zdarzenie może skutkować poważną i kosztowną awarią silnika.
Wtryskiwacze – objawy zużycia w silnikach benzynowych
Znamy już typowe objawy uszkodzonych wtrysków w silnikach Diesla, ale jak to wygląda w przypadku silników benzynowych? Chociaż wtryski w benzyniakach są generalnie bardziej wytrzymałe (są mniej precyzyjne i mniej obciążane), nie są one odporne na uszkodzenia. Wśród objawów wskazujących na problemy z wtryskami w silnikach benzynowych można wymienić trudności z uruchomieniem silnika oraz nieregularną pracę jednostki, w tym wypadanie zapłonu.
Zobacz też: Jak wygląda prawidłowe czyszczenie wtryskiwaczy w Dieslu?
Jak zadbać o dobrą kondycję wtryskiwaczy?
Objawów uszkodzenia wtryskiwaczy jest wiele i żadnego z nich nie należy ignorować. Jeżeli zauważysz, że z Twoim samochodem dzieje się coś niedobrego (problem z rozruchem, spadek mocy, stukanie, nadmierne dymienie), przeciwdziałaj zawczasu. W jaki sposób? Opcje są trzy: regeneracja, wymiana lub czyszczenie wtrysków. Dwa pierwsze warianty wiążą się z większym wydatkiem, dlatego też w pierwszej kolejności warto rozważyć ich przepłukanie za pomocą specjalnego chemicznego środka czyszczącego.
TEC 2000 Diesel Injector Cleaner, czyli profesjonalny preparat do czyszczenia końcówek i dysz wtryskiwaczy w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Środek bazuje na mieszaninie bardzo silnych środków smarnych, dzięki czemu bardzo dokładnie usuwa wszelkie zanieczyszczenia, w tym m.in. nagar. Regularne sięganie po TEC 2000 Diesel Injector Cleaner pozwoli uchronić wtryskiwacze przed zablokowaniem i wieloma kosztownymi naprawami. Produkt posiada właściwości ograniczające emisję szkodliwych spalin oraz redukujące czarny dym z układu wydechowego. Zanim jednak sięgniemy po puszkę preparatu, należy zdiagnozować usterkę (za pomocą testu przelewowego i komputera). Przy poważniejszych awariach płukanie nie pomoże uratować wtrysków, więc wtedy należy pomyśleć o ich regeneracji bądź wymianie.