Czy paliwo B0 to odpowiedź na potrzeby współczesnych silników Diesla? W dobie rosnącej popularności paliw ekologicznych, takich jak B7 olej napędowy bez dodatku biokomponentów wydaje się być anachronizmem. Jednakże dla wielu kierowców i właścicieli starszych pojazdów to właśnie takie paliwo mogłoby być wyborem numer jeden, choć problemy z dostępnością sprawiają, że obecnie mało kto tankuje czysty olej napędowy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym jest ON B0 oraz jakie ma właściwości. Zastanowimy się również, czy i kiedy warto sięgnąć po to tradycyjne paliwo, pomijając biokomponenty. Zapraszam do dalszej lektury!
Olej napędowy B0: co to jest?
Olej napędowy B0 w przeciwieństwie do współczesnych rodzajów paliw nie zawiera w sobie żadnych biododatków. Jest to czysty Diesel, taki jakiego używaliśmy przed rokiem 2009, zanim Unia Europejska wprowadziła regulacje nakazujące stosowanie biokomponentów w paliwach. Ta "czystość" paliwa B0 sprawia, że różni się on znacząco od paliw, które obecnie dominują na rynku, takich jak B7 czy B10.
Czytaj również: rodzaje oleju napędowego.
Jak paliwo B0 wpływa na silnik?
Na podstawie opinii użytkowników samochodów zasilanych dieslem B0 można zauważyć, że ten rodzaj paliwa jest często postrzegany jako korzystniejszy dla pracy silnika. Jego główną zaletą jest brak biododatków, co przekłada się na mniejsze ryzyko negatywnego wpływu na układ wtryskowy. Użytkownicy zwracają uwagę, że diesel B0, będąc paliwem "czystszym" w swojej formie, może przyczyniać się do lepszego stanu i dłuższej żywotności elementów silnika, szczególnie tych związanych z wtryskiem paliwa. Dzięki temu silniki pracujące na B0 mogą wykazywać mniejszą skłonność do awarii i problemów technicznych, które mogą występować w przypadku paliw z wyższą zawartością biokomponentów. Ta charakterystyka czyni B0 atrakcyjnym wyborem dla właścicieli starszych pojazdów oraz tych, którzy cenią sobie tradycyjne rozwiązania w dziedzinie paliw.
Warto poznać dokładnie różnice między B0 a B7, aby lepiej dopasować paliwo do potrzeb naszego samochodu.
Aspekt dłuższego postoju pojazdu
Istotnym aspektem wyboru paliwa B0 jest jego wpływ na samochody, które są niewykorzystywane przez dłuższy czas. W przypadku, gdy pojazd ma stać nieruchomo przez dłuższy okres, zaleca się zatankowanie właśnie diesla B0. Jego tradycyjny skład bez biododatków sprawia, że jest mniej podatny na degradację, która może wystąpić w paliwach zawierających biokomponenty takich jak B7. Długotrwałe przechowywanie paliwa B7 w zbiorniku może prowadzić do różnych problemów, w tym do rozwoju mikroorganizmów i korozji elementów układu paliwowego. W takich przypadkach, jeśli w zbiorniku znajduje się paliwo B7 zaleca się jego wypalenie lub zlanie przed dłuższym postojem, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń. Diesel B0, dzięki swojej stabilności, jest więc bezpieczniejszym wyborem dla pojazdów, które nie są regularnie używane. Jeśli chcesz uchronić się przed problemami, o których napisałem wyżej, stosuj regularnie dodatki do paliwa w postaci uszlachetniaczy, które wiążą wodę i zapewniają czystość w układzie paliwowym. Z tego miejsca polecam przetestować TEC 2000 Diesel System Cleaner, który od lat jest chętnie wybieranym preparatem wśród właścicieli pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Do jakich silników polecany jest czysty olej napędowy B0?
Czysty olej napędowy B0 jest szczególnie polecany dla najbardziej wymagających silników, w tym nowoczesnych modeli ciągników siodłowych oraz pojazdów dostawczo-transportowych. Jego tradycyjna, niezmodyfikowana formuła sprawia, że jest idealny dla jednostek, które wymagają stabilnego i wydajnego paliwa, zdolnego do utrzymania optymalnej pracy nawet w trudnych warunkach eksploatacji. Ponadto B0 wykazuje się wysoką wydajnością, szczególnie na długich dystansach, co jest kluczowe w przypadku pojazdów ciężarowych i transportowych, które często pokonują długie trasy. Jego skład zapewnia nie tylko dobre parametry spalania, ale także minimalizuje ryzyko uszkodzeń i awarii, które mogą być spowodowane przez biododatki w innych rodzajach oleju napędowego.
Dowiedz się również, do jakich aut pasuje benzyna E10.
Gdzie kupić paliwo do Diesla bez dodatków biokomponentów?
Znalezienie na polskim rynku paliwa B0 może być wyzwaniem ze względu na obowiązujące przepisy prawne. Zgodnie z ustawowymi wymogami, producenci oraz importerzy paliw są zobowiązani do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego i Narodowego Celu Redukcyjnego, co obejmuje obligatoryjny blending biokomponentów do paliw transportowych. W praktyce oznacza to, że **większość dostępnego na rynku oleju napędowego to B7 z 7-procentowym dodatkiem biokomponentów.**W związku z tym diesel B0 jest dostępny sporadycznie i w ograniczonych ilościach. Możliwość jego zakupu częściej występuje na mniejszych, prywatnych stacjach paliw, które nie są zobowiązane do realizacji tych samych celów co duże koncerny paliwowe. W niektórych przypadkach ON B0 może być dostępny w ramach specjalnych ofert uszlachetnionego paliwa, jednak z uwagi na prawne wymogi, nawet w tych sytuacjach może on być oznaczany jako B7, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi niewielkimi domieszkami biokomponentów.