Paliwo

Paliwo B10: olej napędowy nie do każdego auta

Paliwo B10: olej napędowy nie do każdego auta
Paliwo

Parę lat temu na rynku paliw pojawił się nowy gracz – olej napędowy B10. Ten rodzaj paliwa, zawierający aż do 10% biodiesla niemal od razu stał się tematem dyskusji wśród kierowców i ekspertów branżowych. W dzisiejszym wpisie przybliżę to, czym jest olej napędowy B10, jakie ma właściwości i przede wszystkim – do jakich samochodów jest przeznaczony. Nie każdy pojazd jest bowiem przystosowany do korzystania z tego rodzaju paliwa, a jego niewłaściwe użycie może prowadzić do problemów technicznych.

Czym jest paliwo B10?

Paliwo B10 to rodzaj oleju napędowego, który zawiera do 10% biodiesla – substancji wyprodukowanej z roślinnych źródeł odnawialnych, takich jak oleje roślinne czy tłuszcze zwierzęce. Jest to krok w kierunku zwiększenia udziału energii odnawialnej w sektorze transportu, zgodnie z celami środowiskowymi Unii Europejskiej. Paliwo to stanowi alternatywę dla standardowego diesla (zazwyczaj B7, zawierającego do 7% biodiesla), oferując wyższy udział biokomponentów, co przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza. Na stacjach znajdziemy także olej napędowy bez biododatków – paliwo B0.

  • Olej napędowy B10 a przepisy unijne

    Wprowadzenie paliwa B10 wynika z dyrektywy 2009/28/EC, która zobowiązała państwa członkowskie do tego, aby do 2020 roku co najmniej 10% energii wykorzystywanej w transporcie pochodziło z odnawialnych źródeł. Zgodnie z unijnymi przepisami standardowy diesel do silników Diesla nie powinien zawierać więcej niż 7% biokomponentów objętościowo. Jednakże, prawodawstwo Unii Europejskiej daje poszczególnym państwom członkowskim możliwość wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z maksymalnie 10-procentowym udziałem estrów pochodzenia roślinnego. Kluczowym warunkiem jest tutaj odpowiednie poinformowanie konsumentów o specyfice i charakterystyce oferowanego paliwa.

    Jak tankowanie takiego paliwa może wpłynąć na układ i silnik?

    Tankowanie paliwa B10 może mieć różnorodny wpływ na układ paliwowy i silnik pojazdu. Jednym z głównych wyzwań związanym z wyższą zawartością biokomponentu jest jego wrażliwość na niskie temperatury. W zimowych warunkach biodiesel może przyczyniać się do powstawania korków parafinowych, co zwiększa ryzyko zatkania układu doprowadzającego paliwo do silnika. Chociaż w krajach Unii Europejskiej obowiązują przepisy dotyczące stosowania przez rafinerie dodatków zimowych do paliwa, to w przypadku B10 te środki mogą okazać się niewystarczające. W rezultacie temperatura zablokowania filtra (CFPP — Cold Filter Plugging Point) w paliwie B10 jest wyższa, co oznacza, że paliwo to może zamarzać w niższych temperaturach niż standardowy olej napędowy. To z kolei może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w mroźne dni. Dlatego ważne jest, aby użytkownicy pojazdów Diesla, szczególnie w regionach o chłodniejszym klimacie, byli świadomi tych potencjalnych problemów i rozważyli je przy wyborze paliwa B10.

    Warto rozważyć: jeśli tankujesz paliwo z wyższą zawartością biokomponentów, dobrą praktyką jest regularne sięganie po uszlachetniacze. Z tego miejsca polecam przetestować TEC 2000 Diesel System Cleaner będący profesjonalnym narzędziem w płynie, który zmniejsza skutki złej jakości paliw, wiążąc wodę w układzie i dokładnie go czyszcząc.

    Kto może a kto nie może tankować oleju napędowego B10?

    Tankowanie oleju napędowego B10 nie jest dozwolone dla wszystkich pojazdów. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), obecnie tylko niektóre koncerny, głównie francuskie, oficjalnie zezwalają na użycie tego rodzaju paliwa w swoich samochodach. Wśród nich znajdują się: Dla pojazdów innych marek, szczególnie tych niewymienionych przez ACEA, zaleca się ostrożność. Przedstawiciele tych marek często nie podają konkretnych modeli i generacji samochodów, które mogą być zasilane olejem napędowym B10. W takich przypadkach zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi pojazdu lub bezpośredni kontakt z producentem. Dodatkowo, jeśli tankowanie paliwa B10 jest dozwolone, informacja ta zazwyczaj znajduje się na klapce wlewu paliwa w postaci specjalnej naklejki. Należy pamiętać, że użycie nieodpowiedniego paliwa może prowadzić do problemów technicznych i utraty gwarancji.

    Zobacz również: do jakich aut lać benzynę E10?

    Podsumowanie

    Podsumowując, olej napędowy B10 stanowi interesującą alternatywę dla standardowego Diesla, szczególnie w kontekście zwiększania udziału energii odnawialnej w transporcie. Jednakże nie wszystkie pojazdy są przystosowane do korzystania z tego rodzaju oleju napędowego. Głównie francuskie koncerny motoryzacyjne, takie jak Citroen, Peugeot, DS, Renault i Dacia, potwierdziły kompatybilność swoich modeli z B10, pod warunkiem spełnienia określonych norm emisji spalin. W przypadku innych marek zaleca się ostrożność i sprawdzenie zaleceń producenta, aby uniknąć potencjalnych problemów technicznych. Paliwo B10, choć oferuje korzyści ekologiczne, może również przynieść wyzwania, zwłaszcza w chłodniejszych warunkach klimatycznych, gdzie ryzyko powstawania korków parafinowych jest wyższe. Dlatego ważne jest, aby kierowcy byli świadomi zarówno zalet, jak i ograniczeń tego paliwa, dokonując wyboru, który najlepiej odpowiada specyfice ich pojazdu i warunkom eksploatacji. Warto również pamiętać, że dostępność B10 może być ograniczona, a jego wybór powinien być dokładnie przemyślany i oparty na solidnej wiedzy o własnym pojeździe.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak zaoszczędzić na paliwie?
    Paliwo

    Jak zaoszczędzić na paliwie?

    Oszczędzanie na paliwie to nie tylko kwestia ekonomiczna, ale również ekologiczna. Wprowadzenie kilku prostych zmian w codziennym sposobie jazdy oraz dbałość o stan techniczny samochodu mogą znacząco zredukować zużycie benzyny czy oleju napędowego. W tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Paliwa premium: czy warto je tankować?
    Paliwo

    Paliwa premium: czy warto je tankować?

    Obecne ceny paliw biją rekordy, sprawiając, że portfele kierowców coraz bardziejcierpią. Pomimo ciągłych wzrostów producenci nie przestają…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Jak prawidłowo tankować samochód?
    Paliwo

    Jak prawidłowo tankować samochód?

    Tankowanie paliwa jest rutynowym działaniem, które kierowcy samochodów wykonująregularnie, aby utrzymać swoje pojazdy w ruchu.  Zalecenia producenta…...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami