Filtr paliwa pełni bardzo ważną rolę w układzie paliwowym, gdzie odpowiada za doprowadzenie czystego paliwa do silnika. W przypadku gdy nie będziemy wymieniać go odpowiednio często, może wystąpić problem z odpalaniem samochodu – w poniższym pisie wpisie opiszemy jak dbać o jego prawidłową kondycję i przedstawimy, jakie skutki może mieć dla samochodu stary filtr paliwa.
Czemu samochód nie odpala? Winny może być filtr paliwa
Filtry paliwa w samochodzie służy do oczyszczenia paliwa z cząsteczek stałych dostających się do silnika podczas jego tankowania. Dobrej jakości filtr zadba, aby do silnika nie trafiły zanieczyszczenia takie jak piasek, rdza, cząsteczki metali, woda, powstała z pary wodnej oraz cząsteczki żywiczne, które pojawiają się w związku z utlenianiem oleju napędowego. Chronią one przed awarią silnik samochodowy, a przede wszystkim delikatne elementy układu zasilania.
Czemu samochód nie odpala? Mogło dojść do zatkania filtra paliwa
Rano wybierasz się do pracy, standardowo wsiadasz do samochodu i przekręcasz kluczyk w stacyjce, a auto nie odpala – przyczyny można szukać w wielu miejscach, dzisiaj skupiamy się jednak na filtrze paliwa. Jego zanieczyszczenie może być przyczyną blokowania paliwa, które musi dostać się pompy lub listwy w zależności od konstrukcji silnika. Zmniejszony przepływ mieszanki, wpływa w szczególności na ciężki rozruch diesla, który wymaga odpowiedniego ciśnienia wstępnego, aby odpalić bez niepotrzebnego długiego kręcenia.**
Najczęstsze objawy starego filtra paliwa
Objawy zanieczyszczonego filtra paliwa możemy zaobserwować zdecydowanie wcześniej, zanim zaczną się problemy z odpaleniem samochodu. Podczas jazdy spotkamy się z następującymi niedogodnościami:
- gaśnięcie na biegu jałowym
- większe zużycie paliwa
- spadek momentu obrotowego na wysokich obrotach
- szarpanie silnika podczas startu
Należy od razu podkreślić, że żaden powyższy objaw nie wskazuje jednoznacznie na zanieczyszczenie filtra, ponieważ takie same sytuacje wystąpią przy naprawdę wielu innych usterkach i awariach. Dlatego prawidłowe zdiagnozowanie problemu nie jest łatwym zadaniem i tak naprawdę bez dokładnego sprawdzenia, nie jesteśmy w stanie od razu stwierdzić, co tak naprawdę dzieje się z naszym samochodem. Praktycznie takie same objawy pojawią się w przypadku uszkodzenia lub źle dobranych świec, nieszczelności w układzie dolotowym lub w samym silniku, awarii sterownika, problemów z układem dolotowym, czy podczas uszkodzenia przewodów paliwowych. Najlepiej jednak zacząć od najprostszej i jednocześnie najtańszej do usunięcia przyczyny, czyli od filtra paliwa – często zaoszczędzimy dzięki temu mnóstwo czasu na poszukiwanie źródła problemu i unikniemy niepotrzebnych wydatków poniesionych w wyniku wymiany prawidłowo działających części.
Sprawdź także: Czyszczenie silnika z nagaru – jaki preparat wykorzystać?
Problem z odpaleniem diesla rano
W przypadku Diesla często występuje problem z odpaleniem auta na zimnym silniku. Takie sytuacje najczęściej zdarzają się oczywiście zimą gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo niska. Jeżeli wszystkie inne elementy w aucie odpowiedzialne za rozruch działają prawidłowo, to najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest zabrudzony filtr paliwa – jeżeli jest zapchany i zawodniony, to może zamarzać lub wytrącająca się na nim parafina ograniczy jego przepustowość, co może doprowadzić do powstania korka lodowego. Bardzo wielu kierowców za problemy z odpalaniem diesla wini słabej jakości paliwo, gdy w rzeczywistości problem jest zdecydowanie bardziej błahy. Najlepiej więc przed zbliżającymi się mrozami wymienić filtr lub jeżeli dany model posiada modeli odstojniki na wodę i korki spustowe to w okresie jesiennym, chociaż spuścić z niego całą wodę.
Auto nie chce odpalić – przyczyny
Może być mnóstwo innych powodów, dlaczego mamy problem z odpaleniem samochodu. Zaczynając od najbardziej prozaicznego – brak paliwa. Może to urazić wielu kierowców, ale warto wspomnieć o tak banalnej sprawie jak odpowiedni stan paliwa. To pierwsze co powinniśmy sprawdzić jeżeli nasz samochód nie chce ruszyć. Ubytek paliwa może być także spowodowany usterką, dlatego jeżeli jesteśmy przekonani, że w zbiorniku powinna znajdować się benzyna, dopiero wtedy należy szukać problemów gdzie indziej.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego – dlaczego jest takie ważne?
Problemy z odpalaniem samochodu – jak często wymieniać filtr paliwa
W przypadku wymiany filtra paliwa powinniśmy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta i nie jeździć dłużej niż przewiduje instrukcja obsługi pojazdu. Najczęściej jest to od 30 000 do nawet 120 000 km w zależności od rodzaju jednostki napędowej i wielu innych czynników. Tak więc wymianę filtra paliwa zaleca się już po 30 tys. kilometrów – warto stosować taki okres czasowy, jeżeli chcemy, aby wszystko pozostawało w doskonałej czystości i funkcjonowało bez zarzutów. Koszt takiej operacji jest nieduży, a potencjalne kłopoty i koszty napraw bardzo wysokie.
W samochodach z jednostkami Diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą. W tym okresie w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Zbyt długa eksploatacja filtra może zakończyć się problemami z rozruchem silnika. Warto także zastosować uszlachetniacz TEC 2000 Diesel System Cleaner dzięki, któremu zapewnimy ochronę przed zabrudzeniami i kompleksowe czyszczenie całego układu paliwowego. W ten sposób ułatwimy pracę filtra i utrzymamy go znacznie dłużej w doskonałej kondycji.