Każdy kierowca pragnie, aby jego pojazd działał sprawnie i bezawaryjnie. Jednak nawet z największą dbałością i regularnym serwisowaniem, różnego rodzaju usterki są w pewnym sensie nieuniknione. Problem urwanego zaworu w silniku to jedna z tych awarii, która może przyprawić o szybsze bicie serca każdego właściciela samochodu. Choć może się wydawać, że jest to awaria wyjątkowo rzadka, to warto być świadomym, jakie są jej przyczyny, objawy i co robić w sytuacji, gdy do niej dojdzie.
Jaka jest rola zaworów silnikowych?
Zawory w silniku, choć mogą wydawać się elementami niepozornymi, pełnią niezwykle kluczową rolę w procesie jego działania. Decydują one bowiem o tym, kiedy mieszanka powietrza i paliwa może wejść do cylindra, a następnie, kiedy spalone gazy mogą opuścić komorę spalania. To one kontrolują przepływ substancji pomiędzy cylindrem a kolektorem dolotowym i wydechowym, co umożliwia prawidłowe spalanie paliwa.
Zawory są więc swego rodzaju sercem mechanizmu, regulującym życiodajny przepływ substancji wewnątrz silnika.
Urwany zawór w silniku? To się zdarza
Nawet najlepiej utrzymany silnik nie jest wolny od ryzyka niespodziewanych usterek, a urwany zawór w silniku to jedna z tych sytuacji, która może przytrafić się w najmniej spodziewanym momencie. Jest to zjawisko rzadkie, ale gdy już się zdarzy, skutki są zazwyczaj poważne i wiążą się z koniecznością gruntownej naprawy. Generalnie rzecz biorąc, najczęściej bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest zakup innej jednostki napędowej ze względu na to, że remont często oznacza wydatki przekraczające 10 tysięcy złotych.
Czytaj również: podparte zawory.
Objawy urwanego zaworu w silniku
Urwany zawór w silniku manifestuje się szeregiem dość wyraźnych objawów, które są nie do przeoczenia. Nierówna praca silnika to jedno z pierwszych oznak, które może zauważyć kierowca, często towarzyszy jej głośne stukanie w silniku, co może wskazywać na kontakt urwanego zaworu z innymi elementami silnika. Innym, równie alarmującym sygnałem jest pojawienie się dymu z rury wydechowej. Taki dym może mieć różną barwę i konsystencję w zależności od rodzaju uszkodzenia i miejsca, w którym doszło do urwania zaworu. Najbardziej niepokojący jest jednak wyraźny spadek mocy silnika, który może uniemożliwić dalszą jazdę.
Dlaczego dochodzi do urwania zaworów w silniku? Przyczyny takiego stanu rzeczy
Urwania zaworów w silniku są poważną usterką, która najczęściej jest rezultatem przegrzania silnika. Takie przegrzanie może mieć miejsce nie tylko tego samego dnia, gdy doszło do awarii, ale też może być skumulowanym efektem przegrzań, które miały miejsce lata wstecz. Elementy silnika, mimo iż są wytrzymałe i zaprojektowane do pracy w ekstremalnych warunkach, są wrażliwe na braki w utrzymaniu i konserwacji, co podkreśla znaczenie regularnej kontroli i wymiany płynów eksploatacyjnych takich jak olej silnikowy i płyn chłodniczy. Olej silnikowy spełnia kluczowe role – smaruje elementy silnika, chroniąc je przed nadmiernym tarciem, oraz odprowadza nadmiar ciepła. Właściwa praca układu olejowania, obejmująca czystość i przepływ oleju, jest więc niezbędna do prewencji przed przegrzaniem i wynikającymi z tego uszkodzeniami, takimi jak urwane zawory. W tym kontekście szereg komponentów wpływa na stabilność termiczną silnika, między innymi smok oleju, który działa jako wstępny filtr oleju, pompa oleju, stan filtra oleju, czujniki ciśnienia i temperatury oleju i cieczy chłodzącej, włącznik termiczny wentylatora chłodnicy, termostat, pompa cieczy chłodzącej, a także ogólny stan układu chłodzenia i układu olejowego. Regularne sprawdzanie i utrzymanie tych elementów w dobrym stanie są kluczowe dla prewencji przed uszkodzeniami typu urwany zawór w silniku.
Urwany zawór po wymianie
Urwany zawór po wymianie często jest wynikiem błędów montażowych, takich jak ukośne osadzenie sprężyny zaworu. W takiej sytuacji sprężyna jest poddawana nierównomiernym siłom, które powodują, że już przy zamkniętym zaworze jedna strona sprężyny jest bardziej ściskana. Podczas otwarcia zaworu, sprężyna dociska się do bloku silnika, a skok wałka rozrządu generuje ekstremalne naprężenia w górnej części trzonka zaworu, co może prowadzić do jego złamania w rejonie najniższego rowka. Gdy zawór złamie, opada on do komory spalania i może zaklinować się pomiędzy tłokiem a głowicą cylindra, ulegając przy tym poważnym deformacjom.