Nowa mieszanka benzyny (E10), którą można znaleźć na stacjach w Polsce od 1 stycznia 2024 roku, wywołuje niemałe poruszenie w świecie motoryzacyjnym. Wiele osób zastanawia się, czego może się spodziewać i czy paliwo to jest bezpieczne dla ich samochodu. Jedną z kwestii, o której jest głośno, są właściwości czyszczące etanolu, którego w benzynie E10 jest więcej, aniżeli w dostępnej jeszcze do niedawna Pb95 E5. Czy zwiększona zawartość tego biododatku faktycznie przekłada się na lepsze usuwanie zanieczyszczeń z układu paliwowego? Postanowiłem to sprawdzić, analizując z bliska etanol i jego właściwości.
Zmiany na polskim rynku paliw
Od 2024 roku na polskim rynku benzyna E10 stała się nowym standardem, zastępując tradycyjną E5. Wprowadzenie tego paliwa, które zawiera do 10% etanolu, jest krokiem w kierunku bardziej ekologicznego transportu. Jednakże zwiększona zawartość etanolu w paliwie niesie za sobą pewne wyzwania, zwłaszcza w kontekście usuwania zanieczyszczeń z układu paliwowego. Etanol ma pewne właściwości czyszczące, ale jego skuteczność w porównaniu do specjalistycznych preparatów jak TEC 2000 Fuel System Cleaner (w dalszej części opowiem więcej o tym środku), może być ograniczona.
Zwiększony etanol w paliwie: jakie niesie skutki?
Etanol jako rozpuszczalnik: korzyści i zagrożenia
Etanol, będąc substancją higroskopijną, jest w stanie absorbować wodę z paliwa, co może być korzystne w pewnych warunkach. Jednakże jego zdolność do wchłaniania wilgoci ma również swoje ciemne strony. Może on bowiem przyczyniać się do rozwarstwiania paliwa i tworzenia osadów wodnych, co prowadzi do korozji i innych problemów w układzie paliwowym. Ponadto etanol nie jest skutecznym środkiem do czyszczenia osadów lakowych, a długotrwała obecność etanolu w paliwie może nawet przyczyniać się do powstawania nowych zanieczyszczeń.
Poczytaj więcej na temat E10 i korozji układu paliwowego.
Jakie możemy wyciągnąć wnioski?
Analizując właściwości etanolu zawartego w paliwie E10, należy dojść do istotnych wniosków dotyczących jego wpływu na układ paliwowy pojazdów.
Zwiększona zawartość etanolu w E10 niesie ze sobą ryzyko degradacji komponentów gumowych i plastikowych, co może wpływać na uszczelnienie i integralność układu. Ponadto etanol może przyczyniać się do powstawania nowych osadów i zanieczyszczeń, co w połączeniu z ograniczoną skutecznością w usuwaniu osadów lakowych, stwarza realne wyzwanie dla kierowców.
Benzyna E10: zalety i zagrożenia.
FSC – skuteczne działanie przeciw osadom w układzie paliwa
Aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pojazdu, konieczne jest stosowanie specjalistycznych preparatów, które są zaprojektowane do kompleksowej ochrony i czyszczenia układu paliwowego. Przykładem takiego środka jest TEC 2000 Fuel System Cleaner, o którym opowiem parę zdań.
Jest to produkt chemiczny, który wykorzystuje różnorodność składników, takich jak aceton, izopropanol, naftalen i specjalne środki powierzchniowo czynne, aby skutecznie radzić sobie z różnymi rodzajami zanieczyszczeń w układzie paliwowym. Te składniki działają synergicznie, by rozpuszczać osady lakowe, usuwać wodę i zapobiegać osadzaniu się zanieczyszczeń. Dzięki temu Fuel System Cleaner stanowi kompleksowe rozwiązanie, zapewniające ochronę i czystość układu paliwowego w pojazdach, które korzystają z paliwa E10, ale nie tylko.
Jak wypada etanol na tle uszlachetniacza od TEC 2000 w kwestii usuwania zabrudzeń z układu?
Jak wspomniałem – etanol ma ograniczone zdolności w usuwaniu zanieczyszczeń. Z kolei składniki TEC 2000 Fuel System Cleaner zapewniają bardziej kompleksowe i skuteczne czyszczenie. Etanol może mieć problemy z usuwaniem pewnych rodzajów osadów, zwłaszcza w starszych pojazdach. Tymczasem FSC dzięki swojej specjalistycznej formule radzi sobie z szerszym zakresem zanieczyszczeń, zapewniając lepszą ochronę i wydajność układu paliwowego. Sprawdź, czy możesz tankować E10 aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji.
Podsumowanie
Zwiększona zawartość etanolu w paliwie E10 wymaga świadomego podejścia do pielęgnacji układu paliwowego. Chociaż etanol ma pewne zdolności czyszczące, nie jest wystarczająco skuteczny w zapewnieniu kompleksowej ochrony i usuwaniu osadów. Dlatego nie warto bazować jedynie na tym, że wlewając nowe paliwo, zyskamy sprzymierzeńca w walce z zanieczyszczeniami – wręcz przeciwnie – większa dawka etanolu w E10 może prowadzić do różnych kłopotów, w tym z korozją. Dlatego też optymalnym wyjściem jest sięgnięcie po dobrej jakości uszlachetniacz jak opisany w tekście TEC 2000 Fuel System Cleaner, który z kolei oferuje skuteczne i bezpieczne rozwiązanie, które jest dostosowane do wyzwań stawianych przez nowe paliwo E10. Regularne stosowanie preparatu zapewnia czystość i ochronę układu paliwowego, minimalizując ryzyko problemów związanych z zanieczyszczeniami i korozją.