Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji może jednak doprowadzić do poważnych problemów, ponieważ woda w zbiorniku jest w stanie wywołać nawet awarię wtryskiwaczy i pompy paliwowej. Dowiedź się, jak uniknąć tego typu uszkodzeń utrzymując paliwo w doskonałej kondycji.
Woda w paliwie Diesel – skąd się bierze?
Zacznijmy od opisania, w jaki sposób właściwie woda dostaje się do paliwa. Do zbiornika wlewamy przecież tylko paliwo podczas tankowania – jak może pojawić się tam również inna substancja? Nie musi to oznaczać od razu „chrzczonego” diesla – obecnie tankując na oficjalnych stacjach paliwowych, jest to praktycznie niemożliwe ze względu na szczegółowe i restrykcyjne kontrole. Nie zapominajmy, że w baku znajduje się także duża ilość powietrza, a te w wyniku zmian temperatur może się skraplać i w taki sposób uzyskujemy wodę. Taka sytuacja występuje szczególnie w okresie jesienno-zimowym z racji na warunki atmosferyczne. Na zewnątrz mamy do czynienia z niskimi temperaturami, natomiast silnik bardzo mocno się rozgrzewa podczas pracy – duże różnice w temperaturach sprzyjają skraplaniu się powietrza.
Najczęściej dochodzi do tegow momencie gdy zbiornik na paliwo jest często pusty. Im więcej miejsca na powietrze tym większą szansa na pojawienie się wody w baku. Ważne jest również, z czego został on wykonany – większe problemy występują w przypadku baków blaszanych, ponieważ są one bardziej podatne na temperaturę. W lecie mocno się nagrzewają, a zimą schładzają, co prowadzi do naturalnych procesów powstawania wilgoci. Nie oznacza to jednak, że woda w dieslu nie przytrafia się właścicielom samochodów ze zbiornikami z tworzywa sztucznego – w mniejszym stopniu, ale w dalszym ciągu może dochodzić do skraplania się powietrza.
Woda w zbiorniku paliwa – czy jest to niebezpieczne?
Wielu kierowców twierdzi, że skoro woda w baku paliwa pojawia się samoistnie i jest jej zazwyczaj niewiele, to nie ma powodów do obaw. Ignorowanie tego problemu może jednak doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Lista potencjalnych uszkodzeń jest bowiem dosyć długa i bagatelizowanie wody w układzie paliwowym może doprowadzić do różnego rodzaju awarii – jeśli nie od razu to po dłuższym czasie.
Woda w paliwie – objawy
Jak doskonale wiemy, podczas kontaktu metalowych powierzchni z wodą dochodzi do korozji, czyli procesu stopniowego niszczenia jego struktury. Może to doprowadzić do uszkodzenia zbiornika – woda jest cięższa od paliwa, przez co osadzać się będzie na samym jego dnie. Z czasem korozja dosięgnie także przewody paliwowe, pompę paliwa oraz wtryskiwacze. Wpłynie to na ich działanie i skróci długowieczność.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego - dlaczego jest takie ważne?
To jednak nie najpoważniejszy problem, jaki może się pojawić w takim wypadku. Jeśli paliwo zmiesza się z wodą, jego właściwości smarne ulegną zdecydowanemu pogorszeniu. Brak odpowiedniego zabezpieczenia może doprowadzić do zatarcia kluczowych elementów silnika takich jak wtryskiwacze czy pompa paliwa.
Woda w baku – objawy awarii czujnika ciśnienia paliwa
Umieszczony na końcu listwy wtryskowej czujnik ciśnienia paliwa pełni niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Dokonuje on pomiaru i przekazuje do komputera pojazdu dane na temat ciśnienia paliwa. W przypadku gdy dojdzie do rozcieńczenia wodą mieszanki paliwowo-powietrznej informacje te będą nieprawidłowe, a maszyna nie będzie działać tak, jak powinna. Narażone na działanie korozji czujniki w dłuższej perspektywie czasu ulegną uszkodzeniu, co doprowadzi do całkowitego rozregulowania funkcjonowania samochodu. Jakie objawy informują nas o uszkodzeniu czujnika ciśnienia paliwa? Odczujemy z pewnością nierówną pracę silnika i spadki mocy spowodowane zbyt niskim ciśnieniem na listwie wtryskowej. Jednostka napędowa będzie się więc „dławić”, ponieważ brakować będzie paliwa do odpowiedniego przeprowadzenia procesu spalania.\
Woda w zbiorniku paliwa diesla – problemy z uruchomieniem auta
Woda w paliwie może szczególnie dać się we znaki podczas intensywnej zimy. W przypadku bardzo niskich temperatur jej duża ilość w mieszance może przysporzyć sporo problemów, ponieważ będzie zamarzać. Co to oznacza dla kierowcy? Kłopoty z odpaleniem samochodu – zamarznięta woda blokuje przewody i utrudnia przepływ paliwa, co uniemożliwi skuteczny zapłon.
Jak usunąć wodę z filtra paliwa?
Jednym ze sposobów pozbycia się wody z paliwa jest odsączenie jej bezpośrednio z filtra paliwa. Taka możliwość istnieje jeżeli w naszym samochodzie posiadamy model z odwadniaczem. O dużej ilości płynu w filtrze powiadomi nas w niektórych autach kontrolka na desce rozdzielczej. W takim wypadku należy zwolnić zawór odpowietrzający, który umieszczony jest w dolnej części obudowy filtra paliwa. Nie zawsze taki jednak występuje – wtedy musimy poluzować złącze przewodu paliwowego znajdujące się najbliżej od obudowy filtra, a następnie odsączyć znajdującą się w nim wodę. Najlepszym sposobem na uniknięcie dostania się wody do paliwa jest oczywiście profilaktyka. Filtr paliwa powinniśmy wymieniać przynajmniej co 2 wymianę pozostałych filtrów – powietrza, oleju, oraz kabiny. Producenci zalecają zazwyczaj wymianę po 50-100 tys. kilometrów, jednak dla pewności warto ten czas znacznie skrócić, zwłaszcza w samochodach z silnikiem Diesla.
Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Woda w baku – jak się pozbyć problemu?
Jak możemy zapobiec wymienionym wyżej problemom? Kłopotów z przedostawaniem się do baku wody można uniknąć, regularnie tankując paliwo. Jazda na rezerwie sprzyja bowiem skraplaniu się nagromadzonego powietrza w baku. Na szczęście nie jest to jedyne rozwiązanie – możemy także sięgnąć po środek do wytrącania wody z paliwa, uszlachetniający i polepszający jego właściwości. Nie tylko zapobiega om zamarzaniu wody w baku, ale również czyści układ oraz zmniejsza zużycie poszczególnych jego elementów. Takie właśnie cechy posiada TEC 2000 Diesel System Cleaner stanowiący prawdziwą innowację w segmencie środków do czyszczenia i ochrony silnika. Ten uszlachetniacz do silników Diesla posiada doskonałe właściwości, które sprawdzone zostały przez kierowców na całym świecie. Świetnie wiąże wodę, poprawiając znacznie pracę paliwa i oleju poprzez poprawę smarowania. Przyczynia się także do lepszego spalania, sprawiając, że jazda samochodem będzie bardziej wydajna i ekonomiczna.TEC 2000 Diesel System Cleaner to preparat, dzięki któremu Twoje auto odżyje na nowo – skorzystaj z niego już dziś, a na pewno odczujesz różnicę. Zadbaj o swojego Diesla z pomocą preparatów marki TEC 2000 – zapraszamy!