Układ paliwowy

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?

Woda w paliwie (Diesel) – objawy, skutki, jak się pozbyć?
Układ paliwowy

Odrobina wody w paliwie może wydawać się mało znaczącym problemem, niemającym wpływu na funkcjonowanie samochodu. Takie lekceważenie sytuacji może jednak doprowadzić do poważnych problemów, ponieważ woda w zbiorniku jest w stanie wywołać nawet awarię wtryskiwaczy i pompy paliwowej. Dowiedź się, jak uniknąć tego typu uszkodzeń utrzymując paliwo w doskonałej kondycji.

Woda w paliwie Diesel – skąd się bierze?

Zacznijmy od opisania, w jaki sposób właściwie woda dostaje się do paliwa. Do zbiornika wlewamy przecież tylko paliwo podczas tankowania – jak może pojawić się tam również inna substancja? Nie musi to oznaczać od razu „chrzczonego” diesla – obecnie tankując na oficjalnych stacjach paliwowych, jest to praktycznie niemożliwe ze względu na szczegółowe i restrykcyjne kontrole. Nie zapominajmy, że w baku znajduje się także duża ilość powietrza, a te w wyniku zmian temperatur może się skraplać i w taki sposób uzyskujemy wodę. Taka sytuacja występuje szczególnie w okresie jesienno-zimowym z racji na warunki atmosferyczne. Na zewnątrz mamy do czynienia z niskimi temperaturami, natomiast silnik bardzo mocno się rozgrzewa podczas pracy – duże różnice w temperaturach sprzyjają skraplaniu się powietrza.

  • Najczęściej dochodzi do tegow momencie gdy zbiornik na paliwo jest często pusty. Im więcej miejsca na powietrze tym większą szansa na pojawienie się wody w baku. Ważne jest również, z czego został on wykonany – większe problemy występują w przypadku baków blaszanych, ponieważ są one bardziej podatne na temperaturę. W lecie mocno się nagrzewają, a zimą schładzają, co prowadzi do naturalnych procesów powstawania wilgoci. Nie oznacza to jednak, że woda w dieslu nie przytrafia się właścicielom samochodów ze zbiornikami z tworzywa sztucznego – w mniejszym stopniu, ale w dalszym ciągu może dochodzić do skraplania się powietrza.

    Woda w zbiorniku paliwa – czy jest to niebezpieczne?

    Wielu kierowców twierdzi, że skoro woda w baku paliwa pojawia się samoistnie i jest jej zazwyczaj niewiele, to nie ma powodów do obaw. Ignorowanie tego problemu może jednak doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Lista potencjalnych uszkodzeń jest bowiem dosyć długa i bagatelizowanie wody w układzie paliwowym może doprowadzić do różnego rodzaju awarii – jeśli nie od razu to po dłuższym czasie.

    Woda w paliwie – objawy

    Jak doskonale wiemy, podczas kontaktu metalowych powierzchni z wodą dochodzi do korozji, czyli procesu stopniowego niszczenia jego struktury. Może to doprowadzić do uszkodzenia zbiornika – woda jest cięższa od paliwa, przez co osadzać się będzie na samym jego dnie. Z czasem korozja dosięgnie także przewody paliwowe, pompę paliwa oraz wtryskiwacze. Wpłynie to na ich działanie i skróci długowieczność.

    Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego - dlaczego jest takie ważne?

    To jednak nie najpoważniejszy problem, jaki może się pojawić w takim wypadku. Jeśli paliwo zmiesza się z wodą, jego właściwości smarne ulegną zdecydowanemu pogorszeniu. Brak odpowiedniego zabezpieczenia może doprowadzić do zatarcia kluczowych elementów silnika takich jak wtryskiwacze czy pompa paliwa.

    Woda w baku – objawy awarii czujnika ciśnienia paliwa

    Umieszczony na końcu listwy wtryskowej czujnik ciśnienia paliwa pełni niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Dokonuje on pomiaru i przekazuje do komputera pojazdu dane na temat ciśnienia paliwa. W przypadku gdy dojdzie do rozcieńczenia wodą mieszanki paliwowo-powietrznej informacje te będą nieprawidłowe, a maszyna nie będzie działać tak, jak powinna. Narażone na działanie korozji czujniki w dłuższej perspektywie czasu ulegną uszkodzeniu, co doprowadzi do całkowitego rozregulowania funkcjonowania samochodu. Jakie objawy informują nas o uszkodzeniu czujnika ciśnienia paliwa? Odczujemy z pewnością nierówną pracę silnika i spadki mocy spowodowane zbyt niskim ciśnieniem na listwie wtryskowej. Jednostka napędowa będzie się więc „dławić”, ponieważ brakować będzie paliwa do odpowiedniego przeprowadzenia procesu spalania.\

    Woda w zbiorniku paliwa diesla – problemy z uruchomieniem auta

    Woda w paliwie może szczególnie dać się we znaki podczas intensywnej zimy. W przypadku bardzo niskich temperatur jej duża ilość w mieszance może przysporzyć sporo problemów, ponieważ będzie zamarzać. Co to oznacza dla kierowcy? Kłopoty z odpaleniem samochodu – zamarznięta woda blokuje przewody i utrudnia przepływ paliwa, co uniemożliwi skuteczny zapłon.

    Jak usunąć wodę z filtra paliwa?

    Jednym ze sposobów pozbycia się wody z paliwa jest odsączenie jej bezpośrednio z filtra paliwa. Taka możliwość istnieje jeżeli w naszym samochodzie posiadamy model z odwadniaczem. O dużej ilości płynu w filtrze powiadomi nas w niektórych autach kontrolka na desce rozdzielczej. W takim wypadku należy zwolnić zawór odpowietrzający, który umieszczony jest w dolnej części obudowy filtra paliwa. Nie zawsze taki jednak występuje – wtedy musimy poluzować złącze przewodu paliwowego znajdujące się najbliżej od obudowy filtra, a następnie odsączyć znajdującą się w nim wodę. Najlepszym sposobem na uniknięcie dostania się wody do paliwa jest oczywiście profilaktyka. Filtr paliwa powinniśmy wymieniać przynajmniej co 2 wymianę pozostałych filtrów – powietrza, oleju, oraz kabiny. Producenci zalecają zazwyczaj wymianę po 50-100 tys. kilometrów, jednak dla pewności warto ten czas znacznie skrócić, zwłaszcza w samochodach z silnikiem Diesla.

    Sprawdź także: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?

    Woda w baku – jak się pozbyć problemu?

    Jak możemy zapobiec wymienionym wyżej problemom? Kłopotów z przedostawaniem się do baku wody można uniknąć, regularnie tankując paliwo. Jazda na rezerwie sprzyja bowiem skraplaniu się nagromadzonego powietrza w baku. Na szczęście nie jest to jedyne rozwiązanie – możemy także sięgnąć po środek do wytrącania wody z paliwa, uszlachetniający i polepszający jego właściwości. Nie tylko zapobiega om zamarzaniu wody w baku, ale również czyści układ oraz zmniejsza zużycie poszczególnych jego elementów. Takie właśnie cechy posiada TEC 2000 Diesel System Cleaner stanowiący prawdziwą innowację w segmencie środków do czyszczenia i ochrony silnika. Ten uszlachetniacz do silników Diesla posiada doskonałe właściwości, które sprawdzone zostały przez kierowców na całym świecie. Świetnie wiąże wodę, poprawiając znacznie pracę paliwa i oleju poprzez poprawę smarowania. Przyczynia się także do lepszego spalania, sprawiając, że jazda samochodem będzie bardziej wydajna i ekonomiczna.Woda w paliwie (TEC 2000 Diesel System Cleaner to preparat, dzięki któremu Twoje auto odżyje na nowo – skorzystaj z niego już dziś, a na pewno odczujesz różnicę. Zadbaj o swojego Diesla z pomocą preparatów marki TEC 2000 – zapraszamy!

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Jak zmierzyć ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej?
    Układ paliwowy

    Jak zmierzyć ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej?

    Pomiar ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej jest kluczowym elementem diagnostyki układu paliwowego, który może uchronić silnik przed poważnymi uszkodzeniami. Prawidłowe ciśnienie wpływa na efektywność spalania i wydajność silnika, a jego regularna kontr...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak zdiagnozować niskie ciśnienie w silnikach Common Rail?
    Układ paliwowy

    Jak zdiagnozować niskie ciśnienie w silnikach Common Rail?

    Niskie ciśnienie paliwa w układzie Common Rail to problem, który może znacząco wpłynąć na wydajność i pracę nowoczesnych silników Diesla. Objawia się szarpaniem, spadkiem mocy czy nierówną pracą silnika na biegu jałowym. Kluczową rolę w diagnozowaniu tych...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co powoduje niskie ciśnienie paliwa? Objawy, które musisz znać
    Układ paliwowy

    Co powoduje niskie ciśnienie paliwa? Objawy, które musisz znać

    Niskie ciśnienie paliwa w układzie samochodowym to problem, który może znacząco wpłynąć na wydajność i sprawność silnika. Odpowiednia praca układu paliwowego zależy od szeregu kluczowych komponentów, takich jak pompa paliwa, filtr oraz regulator ciśnienia...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak sprawdzić czujnik spalania stukowego?
    Układ paliwowy

    Jak sprawdzić czujnik spalania stukowego?

    Czujnik spalania stukowego to niewielki, ale kluczowy element współczesnych silników samochodowych. Jego rola w utrzymaniu zdrowia i wydajności Twojego pojazdu jest nie do przecenienia. Wykrywając niepożądane wibracje, chroni silnik przed potencjalnie kos...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami