Dobra kondycja wtryskiwaczy przekłada się na prawidłowe i bezproblemowe działanie układu paliwowego, dlatego tak ważne jest ich czyszczenie gdy tylko zaczynają wykazywać pierwsze objawy zabrudzenia. W dzisiejszym wpisie przedstawimy sposoby działania wtrysków w silnikach Diesla i opiszemy jak najlepiej dbać o te podzespoły. Poznaj preparat marki TEC 2000 i przekonaj się, że Twój samochód może działać jeszcze lepiej.
Jakie rodzaje wtryskiwaczy występują w silnikach Diesla?
Zacznijmy od wskazania rodzajów wtryskiwaczy, z jakimi możemy mieć do czynienia w przypadku Diesla. We współczesnych silnikach dominują dwa rodzaje wtrysków – elektromagnetyczne i piezoelektryczne. Wyparły one bardzo popularne pompowtryskiwacze, które wciąż jednak znajdziemy w wielu starszych jednostkach wysokoprężnych. Zostały zastąpione, ponieważ przyczyniają się do znacznego zwiększenia emisji szkodliwych spalin.
Jak działają wtryski w dieslu? Pompowtryskiwacz to urządzenie służące do hydraulicznego wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym. W tym mechanizmie następuje przeniesienie napędu z wałka rozrządu na pompowtryskiwacz, dzięki czemu pompa wytwarza wysokie ciśnienie i dochodzi do dwóch wtrysków – wstępnego i zasadniczego. Za kontrolowanie odpowiedniej dawki paliwa odpowiada natomiast elektrozawór. Dostarczane jest ono za pomocą kanału doprowadzającego umieszczonego w głowicy silnika, wewnątrz którego znajduje się przewód rozdzielczy, odpowiadający za sterowanie równomierną dystrybucją paliwa do wszystkich pompowtryskiwaczy. Zapewnia to optymalne warunki pracy wszystkich cylindrów jednostki napędowej.Nowocześniejszym rozwiązaniem są wtryskiwacze elektromagnetyczne, które działają pod wpływem impulsu elektrycznego wysyłanego przez sterownik silnika. Uruchamia on elektromagnes, który następnie otwiera zawór w celu dostarczenia paliwa do komory spalania. Nacisk sprężyny oraz ciśnienie paliwa na element wtryskiwacza zamykającego przestrzeń wyższego ciśnienia („talerzyk”) powoduje zatrzaśnięcie zaworu. Taka konstrukcja posiada spore ograniczenia związane z szybkością działania, co przekłada się na mało efektywne spalanie. Obecnie najczęściej wykorzystywane i uważane za najszybsze i pozwalające uzyskiwać najlepsze lepsze osiągi są wtryskiwacze piezoelektryczne. Ich praca pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie kultury pracy silnika. Wszystko dzięki większej ilości wtrysków podczas jednego cyklu pracy silnika. Najnowsze układy Common Rail wykonują ich nawet siedem – następuje wtrysk wstępny, a następnie wielokrotne „dotryski”, dzięki którym w komorze spalania utrzymywane jest stałe ciśnienie pozwalające na efektywniejsze spalanie paliwa i lepszą pracę jednostki napędowej. Występują z nimi także pewne problemy – przy nieprawidłowej eksploatacji ulegają znacznie szybszemu zużyciu. Jako że są one najbardziej skomplikowane i zaawansowane narażone są bardziej na działanie szkodliwych czynników.
Jakie są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy?
No dobrze, przejdźmy do właściwego tematu – skąd będziemy wiedzieć, że doszło do uszkodzenia wtryskiwaczy w naszym samochodzie? Bez dokładnej analizy i przeglądu nigdy nie mamy pewności, który element w aucie funkcjonuje nieprawidłowo. Możemy jednak wskazać uniwersalne objawy, które informować będą o nieprawidłowej pracy tego układu. Po pierwsze – czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Popularny mit dotyczący tego, że „diesel musi kopcić” możemy włożyć między bajki. Dotyczy to samochodów z lat 90. niewyposażonych w filtr cząstek stałych. Obecnie intensywne dymienie z wydechu wskazuje prawdopodobnie na niepełne spalanie oleju napędowego, a za barwę spalin odpowiada sadza. Może być to spowodowane zbyt dużą dawką dostarczonego paliwa i wskazywać na nieprawidłowe funkcjonowanie wtryskiwaczy Diesla. Kolejnym objawem wskazującym, że wtryskiwacze Diesla mogą być uszkodzone, będą problemy z odpalaniem samochodu. Na kłopoty z rozruchem wpływają nieodpowiednie parametry wtrysku oraz BIP (beggining of injection period), czyli moment jego rozpoczęcia.
Sprawdź także: Czyszczenie silnika z nagaru - jaki preparat wykorzystać?
Możesz także zauważyć zmiany w pracy silnika. Będzie on chodził nierówno i głośno, a także odczuwalne będą znaczne spadki mocy. O poważnych uszkodzeniach poinformuje nas kontrolka „check engine”.
Co może spowodować uszkodzenie wtryskiwaczy?
Odpowiedzmy teraz na pytanie – dlaczego dochodzi do uszkodzenia wtryskiwaczy Diesla? Tak, jak wszystkie mechanizmy pracujące w trudnych warunkach, tak i te podzespoły układu paliwowego odpowiedzialne za dostarczanie paliwa do komory spalania ulegają stopniowemu zużyciu. Ich trwałość wynosi zazwyczaj od 150 do 200 tys. km – zależy to od producenta. Nieodpowiednie użytkowanie samochodu może doprowadzić jednak do znacznie szybszej eksploatacji wtryskiwaczy, a wpływ na to może mieć bardzo wiele czynników.Używanie słabej jakości paliwa jest jedną z głównych przyczyn uszkodzenia wtryskiwaczy. Dlatego tak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta w tej kwestii i korzystanie z preparatów pochodzących z zaufanych źródeł. Chęć skorzystania z tańszych zamienników często przynosi odwrotny skutek – koszty napraw zdecydowanie przewyższają zaoszczędzone w ten sposób kwoty. Warto także korzystać ze skutecznych uszlachetniaczy do paliwa i środków poprawiających jego właściwości. Należy pamiętać także o regularnej wymianie filtra paliwa. Tylko jego skuteczne działanie uchroni spryskiwacze przed zabrudzeniami z zewnątrz, które mogą w szybki sposób przyczynić się do ich uszkodzenia. W przypadku silników wysokoprężnych filtr taki warto zmieniać przed każdą zimą, ponieważ silnik zmuszony jest do pracy w bardzo trudnych warunkach. W tym sezonie filtr musi poradzić sobie z dużą ilością wody, ciężkich frakcji oleju oraz parafiny. Jazda z zapchanym filtrem może doprowadzić zarówno do awarii wtrysków, jak i pompy paliwowej.
Sprawdź także: Czyszczenie układu dolotowego - dlaczego jest takie ważne?
Poważne skutki uszkodzenia wtryskiwaczy
Ignorowanie złego stanu wtryskiwacza może prowadzić także do uszkodzenia innych kluczowych elementów układu paliwowego. Możliwa jest między innymi awaria pompy paliwa, co sugerować będzie nagłe gaśnięcie silnika, a także nieprzyjemne szarpanie podczas jazdy. Spowodowane będzie to dostarczeniem zbyt małej ilości paliwa potrzebnego do właściwej pracy jednostki napędowej. Nierównomierna praca silnika spowodowana uszkodzeniem wtrysków może zostać początkowo niezauważona dzięki działaniu koła dwumasowego, które jest odpowiedzialne za tłumienie drgań, jakie generuje jednostka napędowa. W takiej sytuacji element ten będzie bardzo obciążony i będzie szybko się zużywał, co może doprowadzić do jego awarii. Dodatkowe obciążenia przenoszone będą także na łańcuch rozrządu oraz koło pasowe. Objawów awarii wtrysków może być znacznie więcej, dlatego zaleca się przeprowadzić stosowne testy, które zweryfikują wszystkie parametry wtryskiwaczy Diesla. Dopiero w taki sposób jesteśmy w stanie stwierdzić czy ich działanie jest poprawne, czy to one stanowią źródło problemu.
Lejące wtryski diesel – czym są spowodowane?
Z lejącymi wtryskiwaczami mamy do czynienia przede wszystkim wtedy, gdy końcówka rozpylacza jest uszkodzona. Otwierają się one wcześniej i przy niższym ciśnieniu, niż powinny – paliwo aplikowane jest wtedy w postać strugi zamiast mgiełki, co uniemożliwia odpowiednie dobranie dawki. Taki sam efekt spowoduje nagromadzony na ich powierzchni nagar i wiele innego rodzaju osadów. Należy jak najszybciej wyeliminować źródło takiej awarii, ponieważ może doprowadzić to do dużo poważniejszych problemów.
Jaki jest koszt wymiany i regeneracji wtryskiwaczy Diesla?
Wiemy już jakie skutki może spowodować awaria wtryskiwaczy i co powoduje szybsze ich zużycie, dlatego możemy przejść do kwestii zapobiegania i naprawiania problemów. W przypadku uszkodzonych wtryskiwaczy w niektórych wypadkach nie ma innego wyboru niż ich wymiana. Wiąże się to z wysokimi kosztami – w zależności od rodzaju zapłacimy od 700 do nawet 2400 zł za sztukę. Ile jest wtryskiwaczy w silniku Diesla? Zazwyczaj na jedną wysokoprężną jednostkę przypada od 4 do 8 takich podzespołów – łatwo więc policzyć, że jeżeli zajdzie potrzeba wymiany wszystkich, koszty będą ogromne. Regeneracja wtryskiwaczy polega na dokładnym wyczyszczeniu, wymianie uszczelek i zużytych elementów wtryskiwaczy. Przeprowadzana jest przez wykwalifikowanych mechaników przy użyciu specjalistycznego sprzętu i specjalnych środków chemicznych. Dzięki temu wtryski w silniku diesla odzyskują swoje fabryczne parametry i przywrócona zostaje ich pełna funkcjonalność. Taka usługa w warsztacie samochodowym trwa około dwóch dni, a jej koszty zależą od wielu czynników. Powinniśmy przygotować się jednak na wydatek rzędu tysiąca złotych. Jak widać, jest to znacznie tańsze rozwiązanie od wymiany wtryskiwaczy, wciąż jednak są to spore koszty.
Sprawdź także: Woda w paliwie (Diesel) - objawy, skutki, jak się pozbyć?
Diesel wtryski – jak wyczyścić?
Czy istnieje jakaś alternatywa? Możemy zdecydować się na zdecydowanie tańsze i prostsze rozwiązanie i skorzystać z preparatów do samodzielnej pielęgnacji tych podzespołów. Tylko czym czyścić wtryski w Dieslu? Prezentujemy Ci TEC 2000 Diesel Injector Cleaner – nowoczesny preparat przeznaczony do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach Diesla. Dzięki niemu pozbędziesz się nawet najgorszych zabrudzeń i nagaru, przez co jednostka napędowa odzyska swoje pierwotne osiągi. Regularnie stosowany zapewni wtryskom ochronę i pozwoli na dłuższe życie całego układu.Kiedy zastosować TEC 2000 Diesel Injector Cleaner? Sięgnij po nasz preparat w przypadku zakupu używanego auta, którego historii nie znasz, oraz jeśli nigdy nie czyściłeś wtrysków w swoim samochodzie. Profilaktyka zawsze jest lepsza od leczenia, a puszka TEC 2000 daje właśnie takie możliwości. Na pewno zależ Ci na prawidłowym funkcjonowaniu Twojego pojazdu – postaw na preparat polecany przez kierowców i mechaników oraz przebadany laboratoryjnie. Wyniki testów jasno pokazują jego skuteczność – redukcja emisji szkodliwych spalin do 60%, zwiększenie mocy oraz zmniejszenie zużycia paliwa od 4% do 8%. Doskonałe właściwości czyszczące tego preparatu, pozwalają zachować dłuższą sprawność całego silnika i wspomagają jego optymalne działanie. Wtryski w doskonałej kondycji to gwarancja zwiększenia mocy jednostki napędowej, bezproblemowego rozruchu i redukcji czarnego dymu. Wszystko to w bardzo przystępnej cenie w naszym sklepie TEC 2000 – zapraszamy!