Wtryskiwacze paliwa są niezbędnymi elementami silnika samochodowego odpowiadającymi za dawkowanie paliwa do silnika. Same wtryski można rozróżnić na kilka rodzajów, w tym m.in. na elektromagnetyczne, na temat których powstał dzisiejszy artykuł. Z dalszej części wpisu dowiesz się, czym dokładnie są i jaka jest ich zasada działania, czym różnią się od wtryskiwaczy piezoelektrycznych, a także jakie mają zalety.
Rola wtryskiwaczy w samochodzie
Wtryskiwacze – niezależnie od rodzaju – są podzespołami o kluczowym znaczeniu dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Odpowiedzialne są one bowiem za przekazywanie paliwa do komory spalania w odpowiedniej dla danego momentu ilości. W przypadku, gdy ulegają uszkodzeniu, cierpi na tym cały pojazd – złe dawkowanie może poskutkować m.in.:
- nierówną pracą silnika,
- falowaniem obrotów,
- stukaniem wydobywającym się spod maski w czasie jazdy,
- problemem z uruchomieniem jednostki napędowej.
Wtryskiwacze elektromagnetyczne, czyli jakie?
Wtryskiwacze elektromagnetyczne – jak nazwa wskazuje – sterowane są za sprawą elektromagnesu. Innymi słowy – otwierane są dzięki impulsowi elektrycznemu, który generowany jest przez sterownik jednostki napędowej. Ten z kolei zasila cewkę poruszającą iglicą, która z kolei umożliwia dostać się paliwu do cylindra. W odróżnieniu od tradycyjnych wtrysków mechanicznych nie wymagają użycia ruchomych części wewnętrznych do dawkowania paliwa.
Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby
Wtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne – jakie są różnice?
Temat wtryskiwaczy piezoelektrycznych i elektromagnetycznych niejednokrotnie jest ze sobą łączony, co oczywiście nie może nikogo dziwić – są to obecnie dwa najpopularniejsze rodzaje wtrysków. Czym się różnią? Jeśli chodzi o zasadę działania, to jest ona podobna – wtryski piezoelektryczne również bazują na impulsie, a główną różnicą jest fakt, że zamiast elektromagnesu, do sterowania wykorzystywany jest materiał piezoelektryczny. Różnice zauważyć można w budowie, gdzie:
- elektromagnetyczne wtryski posiadają cewkę w górnej części korpusu,
- z kolei materiał wtryskiwaczy piezoelektrycznych wbudowany jest we wnętrzu wtryskiwacza.
Co więcej, mówiąc o różnicach, odczuć je można w czasie jazdy – piezoelektryczne modele zapewniają nieco lepsze osiągi, a także są cichsze od elektromagnetycznych, co przekłada się na wyższą kulturę pracy jednostki, dlatego nikogo nie może dziwić fakt, że elektromagnetyczne wtryski są wypierane coraz wspomniane modele piezo.
Elektromagnetyczne wtryskiwacze common rail – jakie mają zalety?
Pomimo tego, że wtryski sterowane elektromagnesem są mniej precyzyjne od piezoelektrycznych odpowiedników, niosą ze sobą kilka zalet. Jakich? Przede wszystkim pod względem potencjalnych napraw. Są one bowiem stosunkowo łatwa – o wiele łatwiejsza niż w przypadku wtrysków piezo. To z kolei wiąże się z drugim aspektem, czyli ceną ich regeneracji. Z racji tego, że mniej jest przy nich pracy, ich naprawa jest również tania – w granicach 300 zł, gdzie w przypadku piezoelektrycznych wtrysków może być to koszt nawet 1000 zł. Sama cena wtrysków elektromagnetycznych również jest niższa. Elektromagnetyczne wtryski są również dość trwałe i odporne na uszkodzenia. Przez wymienione wyżej czynniki całkowity koszt (zakupu, okresu eksploatacji oraz napraw) jest zdecydowanie niższy, aniżeli ich piezo odpowiedników. Zobacz też: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Jak dbać o wtryski elektromagnetyczne?
Ewentualne naprawy wtryskiwaczy czy też ich regenerację można odciągnąć w czasie – podstawą jest jednak świadoma i regularna pielęgnacja poszczególnych układów. Co warto robić, by wydłużyć żywotność wtrysków?
- Przede wszystkim należy pamiętać o częstej wymianie filtra paliwa – zanieczyszczenia w paliwie mogą uszkadzać wtryskiwacze, dlatego ważne jest, by filtr pozostawał w dobrej kondycji przez cały czas.
- Nie bez znaczenia pozostaje również tankowanie dobrej jakości oleju napędowego. Słabej klasy paliwa może zawierać zanieczyszczenia przyspieszające zużycie się wtrysków, co prowadzi do ich szybszego zepsucia.
- Unikać niskiego poziomu paliwa w baku paliwowym – w niektórych przypadkach może dojść do sytuacji, w której wtryski będą pracować bez paliwa, co może doprowadzić do ich zniszczenia.
- Sprawdzać na bieżąco stan wtryskiwaczy, czyli co jakiś czas weryfikować, czy nie doszło np. do wycieków, czy zabrudzeń.
- Regularnie stosować specjalistyczne preparaty uszlachetniające paliwo i nie tylko.
Jeśli chodzi o ostatni punkt, to środkiem, który w ostatnim czasie cieszy się renomą, jest TEC 2000 Diesel System Cleaner – uszlachetniacz do silników wysokoprężnych, który posiada właściwości wiążące wodę, a także czyszczące i konserwujące, dzięki czemu stosowany jest m.in. do czyszczenia całych systemów paliwowych, a także wtryskiwaczy. Regularne stosowanie tego preparatu poprawi atomizację wtryskiwanego paliwa, a także sprawność rozruchową zimnego i gorącego silnika, przywróci wydajność wtrysków i skutecznie zredukuje emisję szkodliwych spalin.