DPF

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych

Wycięcie DPF w 2023 roku – wszystko, co musisz wiedzieć o usunięciu filtra cząstek stałych
DPF

Filtr cząstek stałych, zwany też DPF, to ważny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Wprowadzony został on w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji w postaci cząstek stałych, które niosą zagrożenie dla otoczenia i ludzkiego zdrowia. Choć od kilkunastu lat jest to obowiązkowe wyposażenie aut wysokoprężnych, niektórzy kierowcy decydują się na jego wycięcie. W dzisiejszym artykule omówię najważniejsze kwestie związane z usunięciem DPF, a mianowicie: dlaczego właściwie wycinany jest ten filtr, czy taki zabieg jest legalny, jaki ma to wpływ na pracę pojazdu, ile to kosztuje i nie tylko. Zachęcam do dalszej lektury.

Usuwanie filtra DPF – dlaczego kierowcy decydują się na taki krok?

Istnieje kilka powodów, dla których niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie DPF. Pierwszym z nich jest rozwiązanie problemu zapychania się filtra cząstek stałych, który ma to do siebie, że po czasie może ulec zatkaniu nagromadzoną sadzą i popiołem. Można więc stwierdzić, że jest to rozwiązanie podyktowane wygodą – kierowcy, którzy zdecydują się na usunięcie DPF, nie muszą co jakiś czas przepalać podzespołu, wybierając się na dłuższą przejażdżkę z zachowaniem odpowiedniej prędkości (wypalenie filtra cząstek stałych w czasie jazdy możliwe jest po osiągnięciu prędkości rzędu 80-120 km/h i utrzymaniu jej przez kilkanaście minut). Dla wielu osób jest to na tyle problematyczne, że po prostu wolą pozbyć się części, zamiast decydować się na przepalanie i regenerację filtra. Drugim powodem jest chęć zwiększenia mocy za sprawą zwiększenia przepływu powietrza – efekt jest jednak praktycznie niezauważalny. W tym miejscu dodam, że podobne podniesienie mocy może nastąpić dzięki wyczyszczeniu układu paliwowego i przywrócenie mu pełnej sprawności. Co więcej, wielu kierowców pragnie uniknąć również wymiany uszkodzonego DPF-u, a także potencjalnych awarii spowodowanych przez jego nieprawidłowe działanie.

  • Wycięcie filtra DPF a polskie prawo. Czy jest to legalne?

    Nie, usunięcie DPF jest nielegalne i stanowi naruszenie przepisów – w praktyce samo wycięcie nie jest karalne, natomiast wyjechanie autem bez DPF już tak. Osoby, które zdecydowały się na taki proceder, muszą liczyć się m.in. z wysokimi mandatami (nawet 5000 zł) ze strony policji, a także zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Kierowcy w Polsce często jednak wykorzystują niedoprecyzowanie przepisów – podczas standardowej kontroli drogowej policjanci nie kontrolują rury wydechowej, po której można poznać, czy filtr DPF jest obecny w układzie, czy nie, przez co – przynajmniej na ten moment – wykrywalność braku obecności tego podzespołu jest naprawdę znikoma.

    Jak sprawdzić, czy DPF został wycięty?

    Można to zrobić na kilka sposobów: za sprawą komputera, czujnika temperatury, numeru VIN bądź klucza, za pomocą którego stuka się w filtr cząstek stałych i ocenia się rodzaj dźwięku (głuchy, oznacza, że DPF jest, metaliczny natomiast jego brak). Temat ten szczegółowo omówiłem przy okazji innego artykułu – jak sprawdzić, czy samochód ma DPF? Zachęcam do lektury każdego zainteresowanego.

    Brak filtra DPF w pojeździe – czy niesie to ze sobą jakieś konsekwencje?

    Każdy, kto niesie się z zamiarem usunięcia filtra cząstek stałych, musi mieć świadomość, że wycięcie DPF niesie zagrożenie przede wszystkim dla środowiska, a także naszego zdrowia – obecność cząstek stałych np. w smogu, który powstaje m.in. w wyniku emisji spalin przez samochody, mogą przyczyniać się do powstawania i rozwoju różnych chorób układu oddechowego i nie tylko. Co więcej, samo usunięcie filtra może negatywnie odbić się również dla pojazdu – głównie za sprawą nieprawidłowego pozbycia się DPF, czyli bez zmiany programu. Taki zabieg szybko negatywnie odbije się na współpracy układów, co może doprowadzić m.in. do uszkodzenia turbosprężarki czy nawet zatarcia jednostki napędowej. Więcej na ten temat poczytasz we wpisie pt. usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania. Brak DPF w nowszych pojazdach zostanie szybko wychwycony, przez co silnik będzie pracować w trybie awaryjnym, a to oznacza o wiele niższą moc pojazdu, a także wyższe spalanie paliwa, na czym cierpi zarówno komfort jazdy, jak i jej ekonomiczność.

    Ile kosztuje wycięcie DPF?

    Usługa wycinania DPF zależy oczywiście od indywidualnego cennika warsztatu. Z reguły jednak ceny wahają się między 1000 a 1500 zł, choć może zdarzyć się, że za całość zapłacimy nawet 2000 zł.

    Przegląd techniczny pojazdu a brak DPF w samochodzie

    Jeśli chodzi o temat badania technicznego, warto mieć świadomość, że usunięcie filtra DPF może skończyć się negatywnym wynikiem, co może wiązać się z koniecznością kupna i zamontowania nowego DPF – w takim wypadku należy liczyć się z dużym wydatkiem sięgającym nawet 10000 zł, choć wszystko uzależnione jest od marki i modelu pojazdu. Niemniej ceny za filtry cząstek stałych zaczynają się od 3000 zł.

    Czy usunięcie filtra cząstek stałych to dobre rozwiązanie?

    Usuwać DPF czy nie usuwać – to pytanie, z którym mierzy się wielu kierowców po zakupie auta napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Jak powinna brzmieć odpowiedź? Ja ze swojej strony całkowicie odradzam taki zabieg z prostych powodów: po pierwsze – jest to nielegalne, po drugie – przyczynia się do zanieczyszczania środowiska i stanowi problem dla zdrowia ludzkiego.

    W tym miejscu warto podejść do tematu również pod względem wspomnianej wcześniej wygody i "oszczędności", jakie niesie ze sobą pozbycie się DPF. O ile problem z filtrem DPF, a konkretniej – jego zapchaniem jest eliminowany – tak w przypadku wydajności pracy i żywotności poszczególnych układów całość nie wygląda tak kolorowo. Potencjalne naprawy mogą bowiem o wiele bardziej zaboleć portfel, aniżeli regeneracja DPF czy też cykliczne sięgnięcie po puszkę preparatu do czyszczenia filtra. Do tego wszystkiego należy doliczyć również ewentualne mandaty, a także konieczność zamontowania nowego filtra. Z pozornej oszczędności mogą zrobić się wydatki rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Czy jest to warte wycięcia? Na to pytanie należy sobie odpowiedź samemu.

    Ja z tego miejsca gorąco zachęcam do tego, by jednak nie usuwać DPF, a regularnie wypalać filtr, a także pielęgnować układ wtryskowy za pomocą sprawdzonych środków chemicznych jak TEC 2000 Diesel System Cleaner, który dokładnie rozpuszcza sadzę i popiół z wnętrza DPF i zapobiega ich ponownemu osadzaniu się na ściankach filtra.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?
    DPF

    Na czym polega regeneracja DPF i czy warto ją robić?

    Regeneracja filtra DPF to kluczowy proces, który pozwala na utrzymanie optymalnej efektywności pracy silników diesla oraz minimalizację ich wpływu na środowisko poprzez redukcję emisji szkodliwych cząstek. W miarę eksploatacji pojazdu DPF ulega zapychaniu...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    O żywotności DPF słów kilka
    DPF

    O żywotności DPF słów kilka

    Filtr cząstek stałych jest jednym z kluczowych elementów w samochodach napędzanych jednostką wysokoprężną. Jego efektywność oraz żywotność zależą od kilku czynników, które warto zrozumieć, by zapewnić długotrwałe i bezproblemowe funkcjonowanie pojazdu. Co...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania
    DPF

    Usunięcie DPF bez zmiany oprogramowania

    Usunięcie filtra cząstek stałych, choć jest zabiegiem nielegalnym, wciąż cieszysię popularnością w szczególności u handlarzy samochodowych. W…...

    author

    Patryk Gałązka

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami