Układ klimatyzacji dla wielu osób kojarzy się z jednym – upalnymi dniami i zbawiennym chłodem płynącym przez kratki nawiewowe. Warto jednak być świadomym, że popularna "klima" powinna być uruchamiana również zimą, co ma na celu utrzymanie jej w odpowiedniej kondycji i przygotowanie do intensywnego używania w sezonie wiosennym i letnim. Niestety, nie każdy ma taką świadomość, stąd też uśpiony przez kilka miesięcy układ po uruchomieniu może przysporzyć kierowcom wielu kłopotów. Do tego również dochodzi kwestia wilgoci powstającej w wyniku pracy czynnika chłodzącego w układzie. Dlatego też, aby oszczędzić sobie problemów z prawidłowym działaniem klimatyzacji, a także z własnym zdrowiem, zalecane jest, aby raz do roku przeprowadzać jej serwis – najlepiej na wiosnę. Dlaczego? O tym opowiem w dalszej części wpisu.
Regularny przegląd klimatyzacji i serwis – podstawa pielęgnacji układu
Klimatyzacja, podobnie zresztą jak inne układy i podzespoły samochodowe, do sprawnej i bezawaryjnej pracy, potrzebuje regularnych przeglądów i serwisów w postaci odgrzybiania i czyszczenia. Dlaczego? Aby poznać odpowiedź, musimy zagłębić się w sposób działania układu klimatyzacji. Warto mieć świadomość, że jest on zamkniętym układem, w którym umieszczony jest czynnik chłodzący. Odpowiada on za obniżanie temperatury powietrza przepływającego przez układ wentylacji bezpośrednio do kabiny pojazdu. Zanim jednak dostanie się ono do kratek nawiewu, musi przejść przez filtr kabinowy, który wychwytuje zanieczyszczenia, a także **parownik, który obniża poziom wilgoci w układzie.**I to właśnie wspomniana wilgoć jest kluczowa w kwestii regularnego przeglądu i serwisu – jej obecność bowiem tworzy doskonałe warunki do rozwoju bakterii i grzybów.
Grzyby w układzie klimatyzacji, czyli nieprzyjemny zapach obniżający komfort jazdy i zagrożenie dla zdrowia
W jednym z poprzednich wpisów pisałem o tym, skąd bierze się nieprzyjemny zapach z klimatyzacji, a także jak się go pozbyć, dlatego w dzisiejszym artykule przypomnę tylko, że jest on efektem nagromadzonych w układzie grzybów, pleśni i bakterii. Przykra woń, o której wspomniałem, nie jest niczym dobrym dla komfortu jazdy – w końcu raczej nikt nie chce podróżować nawet przez kilka minut w miejscu, w którym nie da się oddychać świeżym powietrzem. To jednak nie jest najgorsze – nagromadzone drobnoustroje, nie tylko skutkują nieprzyjemnym powiewem, ale co gorsza – są szkodliwe dla zdrowia kierowcy i podróżujących pasażerów. Wspomniane mikroorganizmy są bowiem odpowiedzialne za rozwój różnego rodzaju chorób, w tym m.in. zapalenia dróg oddechowych, a także występowanie alergii.
Serwis klimatyzacji na wiosnę – najlepszy czas na czyszczenie układu
Czyszczenie i ozonowanie (odgrzybianie) klimatyzacji samochodowej najlepiej jest wykonać na wiosnę. Dlaczego? Tutaj należy wrócić znowu do tematu wilgoci. Warto pamiętać, że jesień, zima i początek wiosny to czas, w którym panuje wilgotny mikroklimat. Do tego dochodzą coraz większe temperatury – są to z kolei doskonałe warunki do rozwoju i życia dla wspomnianych we wspomnianym akapicie drobnoustrojów. Co więcej, w momencie, gdy za oknem zrobi się ciepło, a we wnętrzu pojazdu zacznie panować lekki zaduch, pierwsze, o czym pomyślimy, to właśnie uruchomienie klimatyzacji. To z kolei poskutkuje częstszym usuwaniem wilgoci z powietrza przez parownik. Dlatego też w momencie, gdy sezon wiosenny rozpocznie się na dobre, warto pomyśleć o czyszczeniu całego układu i przygotowaniu go intensywną pracę przez kolejnych kilka miesięcy.
Serwisowanie klimatyzacji w samochodzie wiosną – zapobieganie potencjalnym awariom
To, o czym wspomniałem, to nie wszystko – wiosenny serwis klimy jest również czynnością zapobiegającą przed uszkodzeniami układu. Warto być świadomym, że o awarię klimatyzacji nie jest tak trudno – mowa tutaj o sytuacjach, w których nie była ona używana przez kilka miesięcy. Niestety, jest to dość częste zjawisko – w momencie, gdy temperatury spadają do kilku stopni, spora część kierowców automatycznie wyłącza układ, chcąc "zaoszczędzić" na paliwie (włączona klimatyzacja nieznacznie podnosi spalanie paliwa). Warto być jednak świadomym, że potencjalna oszczędność może przerodzić się na dość spory wydatek. Dlaczego? Dlatego, że uruchomienie układu, który przez kilka miesięcy pozostawał wyłączony, może poskutkować uszkodzeniem sprężarki i nie tylko. Za taki stan rzeczy odpowiadać będzie rozwarstwiony czynnik chłodzący, który odpowiedzialny jest za smarowanie poszczególnych elementów. Gdy klima nie pracuje przez taki czas, naturalnie substancja traci swoje pierwotne właściwości, narażając tym samym układ na uszkodzenia.
Sprawdzenie szczelności, czyszczenie, odgrzybianie i wymiana filtra, czyli jak powinien wyglądać wiosenny serwis klimatyzacji?
Jak powinien wyglądać wiosenny serwis klimatyzacji? Na samym początku warto na pewno sprawdzić stan szczelności układu w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Ewentualne nieszczelności skutkują bowiem ulotnieniem się czynnika chłodzącego, a to z kolei prosta droga do spadku wydajności w pracy klimy, a także do wzrostu ciśnienia w układzie, co z kolei może prowadzić do uszkodzenia poszczególnych podzespołów układu. To jednak nie wszystko – sam serwis powinien skupić się również na wyczyszczeniu układu z nagromadzonych zanieczyszczeń, a także odgrzybianiu oraz wymianie filtra kabinowego.
Jak zadbać o klimatyzację po zimie? Czyszczenie i odgrzybianie z TEC 2000 Airco Fresher Service Spray
O ile sprawdzenie szczelności oraz poziomu czynnika chłodzącego przeprowadza się w profesjonalnych warunkach, tak czyszczenie i odgrzybianie klimatyzacji można spokojnie przeprowadzić na własną rękę. W jaki sposób? Najprościej używając specjalnego preparatu czyszczącego. Dobrym przykładem takiego środka jest popularny w ostatnim czasie TEC 2000 Airco Fresher Service Spray. Jest to spray, który służy do kompleksowego wyczyszczenia układu klimatyzacyjnego z nagromadzonych drobnoustrojów oraz zanieczyszczeń w postaci kurzu i pyłu. Środek znany jest ze swojej skuteczności – doskonale rozchodzi się po najdalszych zakamarkach układu. Airco Fresher Service Spray odświeża zapach w kabinie pojazdu i chroni kierowcę oraz pasażerów przed negatywnym wpływem bakterii i grzybów.
Samo użycie preparatu jest bardzo proste – wystarczy uruchomić silnik, włączyć układ na minimalną temperaturę, ustawić maksymalny nawiew, a także recyrkulację powietrza we wnętrzu auta, wstrząsnąć puszkę przez pół minuty, odblokować rozpylanie preparatu, zamknąć drzwi, poczekać, aż spray przestanie się rozpylać, otworzyć drzwi, wyłączyć silnik i klimatyzację z nawiewem i przewietrzyć kabinę przez około godzinę za pomocą otwartych szyb.