Układ olejowy

Co dodać do silnika, który ma problem z nadmiernym spalaniem oleju?

Co dodać do silnika, który ma problem z nadmiernym spalaniem oleju?
Układ olejowy

Nadmierne zużycie oleju silnikowego to problem, który może dotknąć każdego kierowcę, niezależnie od marki czy wieku pojazdu. Jego przyczyny mogą być różnorodne, od nieszczelności w układzie smarowania po zużycie elementów silnika. Co można zrobić, gdy występuje problem z wysokim zużyciem środka smarnego? Jaki olej stosować? Po jakie preparaty sięgnąć? Na te pytania odpowiadam w dzisiejszym artykule.

Dlaczego silnik zużywa zbyt dużo oleju?

Zanim zastanowimy się nad tym, co wlać, gdy silnik bierze olej, kluczowe jest zrozumienie przyczyn tego problemu. 

Nadmierne zużycie oleju może być spowodowane różnorodnymi czynnikami, z których każdy wymaga nieco innego podejścia. Najczęstszymi przyczynami są nieszczelności w układzie smarowania, zużycie elementów silnika, problemy z turbosprężarką czy zanieczyszczenia oleju. Warto zwrócić uwagę na ślady oleju pod samochodem, które mogą wskazywać na wycieki. Równie istotne jest monitorowanie koloru spalin – niebieskawy dym może sugerować, że olej przedostaje się do komory spalania. Przeprowadzenie dokładnej diagnostyki, najlepiej w profesjonalnym warsztacie, pozwoli określić źródło problemu i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.

Pamiętaj, że samo dolewanie oleju bez usunięcia przyczyny jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem i może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika w przyszłości.

Silnik bierze olej – co zrobić? Klucz to wybór dobrego środka smarnego

Gdy już wiesz, dlaczego silnik zużywa zbyt dużo oleju, kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego środka smarnego.

Pytanie "jaki olej wlać, gdy silnik bierze olej?" jest niezwykle istotne, ponieważ właściwy wynór może znacząco wpłynąć na ograniczenie jego zużycia. Przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu, które znajdziesz w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Producenci określają nie tylko wymaganą lepkość oleju (np. 5W-30, 10W-40), ale również jego specyfikację i klasę jakości – z tego miejsca polecam dowiedzieć się, co oznaczają oznaczenia olejów silnikowych, by ułatwić wybór idealnego środka smarnego do posiadanej jednostki napędowej.

  • Warto zwrócić uwagę na oleje o zwiększonej odporności na wysokie temperatury i utlenianie, które mogą lepiej radzić sobie w silnikach o zwiększonym zużyciu. W przypadku starszych pojazdów lub tych z większym przebiegiem, czasem zaleca się stosowanie olejów o nieco wyższej lepkości, które mogą lepiej uszczelniać zużyte elementy silnika. Jednakże decyzja o zmianie lepkości oleju powinna być zawsze skonsultowana z fachowcem, aby uniknąć potencjalnych problemów z pracą silnika.

    Jaki preparat wlać na problem brania oleju przez silnik?

    W kontekście problemu co wlać, gdy silnik bierze olej, warto rozważyć zastosowanie specjalnych dodatków do oleju. Preparaty te są projektowane z myślą o poprawie właściwości oleju i ograniczeniu jego zużycia. Ich działanie polega najczęściej na uszczelnianiu mikropęknięć w elementach silnika, poprawie właściwości smarnych oleju lub zmniejszaniu tarcia między ruchomymi częściami. Niektóre dodatki zawierają substancje czyszczące, które pomagają w usuwaniu osadów i zanieczyszczeń z silnika, co może przyczynić się do poprawy jego ogólnej sprawności. Doskonałym przykładem takiego środka jest Oil Booster od TEC 2000 – zachęcam do wypróbowania.

    Kiedy stosować dodatki do oleju, a kiedy konieczna jest interwencja mechanika?

    W kontekście spalania oleju przez silnik często pojawia się pytanie o skuteczność dodatków do oleju i granicę, po której przekroczeniu niezbędna jest już interwencja mechanika. 

    Dodatki do oleju mogą być pomocne w przypadku niewielkich problemów z uszczelnieniem, szczególnie w starszych silnikach. Mogą one poprawić właściwości oleju, zmniejszyć jego zużycie i potencjalnie uszczelnić drobne nieszczelności. Jednak należy pamiętać, że dodatki to rozwiązanie tymczasowe i nie zastąpią one właściwej naprawy. 

    Interwencja mechanika może być konieczna zwłaszcza wtedy, gdy zużycie jest naprawdę wysokie (ponad 1 litr oleju na 1000 km), przy czym występują również specyficzne objawy jak nietypowe dźwięki silnika czy niebieski dym z rury wydechowej.

    Co jeszcze wlać prócz dodatku do oleju?

    W kontekście problemu nadmiernego zużycia oleju warto również rozważyć zastosowanie płukanek silnikowych takich jak TEC 2000 Engine Flush. Ten innowacyjny produkt jest skutecznym rozwiązaniem dla silników spalinowych, które borykają się z problemem brania oleju. Engine Flush doskonale usuwa wszelkie zanieczyszczenia, w tym osady, nagar i sadzę, które gromadzą się w rowkach pierścieni tłokowych, kanałach magistrali olejowej oraz na popychaczach zaworowych. Regularne stosowanie płukanki może znacząco przyczynić się do poprawy kompresji silnika, co jest kluczowe w przypadkach, gdy silnik zużywa nadmierną ilość oleju.

    Wpisy

    z tej samej kategorii

    Co grozi, gdy jedziesz ze stukającą panewką? Skutki i ryzyka dla silnika
    Układ olejowy

    Co grozi, gdy jedziesz ze stukającą panewką? Skutki i ryzyka dla silnika

    Stukająca panewka to jedno z najbardziej niepokojących sygnałów, jakie może wydawać silnik – jest to znak, że uległa poważnemu zużyciu. Ignorowanie tego dźwięku może prowadzić do poważnych uszkodzeń, które mogą zakończyć się kosztowną naprawą lub nawet ko...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Bagnet oleju – jak odczytać?
    Układ olejowy

    Bagnet oleju – jak odczytać?

    Czy wiesz, jak odczytać poziom oleju na bagnecie w Twoim samochodzie? Ta prosta, ale kluczowa umiejętność może znacząco wpłynąć na żywotność i wydajność silnika. Jeśli nie jesteś pewny, jak wykonać pomiar w prawidłowy sposób, ten artykuł jest właśnie dla ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego olej silnikowy staje się rzadki? Jak temu zapobiec?
    Układ olejowy

    Dlaczego olej silnikowy staje się rzadki? Jak temu zapobiec?

    Olej silnikowy pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego pojazdu, zapewniając odpowiednie smarowanie i ochronę elementów silnika. Jednak z czasem może ulec rozrzedzeniu, co znacząco obniża jego efektywność i może prowadzić do poważnych uszk...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik po naprawie bierze więcej oleju niż przed remontem?
    Układ olejowy

    Dlaczego silnik po naprawie bierze więcej oleju niż przed remontem?

    Remont silnika to poważna inwestycja, która ma na celu przywrócenie sprawności i wydłużenie żywotności jednostki napędowej. Jednak nierzadko zdarza się, że po tak gruntownej naprawie właściciele pojazdów obserwują zjawisko zwiększonego zużycia oleju. Dlac...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Co robić, gdy silnik pali olej? Co wymienić?
    Układ olejowy

    Co robić, gdy silnik pali olej? Co wymienić?

    Samochód to nie tylko środek transportu, ale często także istotna inwestycja i narzędzie codziennego użytku. Dlatego gdy pojawia się problem z silnikiem jak spalanie oleju, może to budzić uzasadniony niepokój. Spalanie oleju przez jednostkę napędową to ni...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego TEC 2000?

    Dlaczego TEC 2000?

    • Wydłuża żywotność silnika

    • Zabezpiecza silnik oraz układ paliwowy

    • Ogranicza ryzyko kosztownych napraw

    • Zmniejsza spalanie

    • Skuteczność potwierdzona testami