Silnik to serce każdego pojazdu, które musi być w doskonałej kondycji, aby zapewnić płynną i bezproblemową jazdę. Nie jest więc tajemnicą, że stanowi kluczowy komponent samochodu, którego stan ma bezpośredni wpływ na wydajność i niezawodność pojazdu. Jednakże jednostki napędowe są narażone na różnego rodzaju awarie, z czego jedną z nich jest tzw. zatarcie, które jest zmorą każdego kierowcy. W tym artykule omówię, jakie są objawy zatartego silnika, jak je rozpoznać i co zrobić, aby uniknąć poważniejszych problemów.
Czym jest zatarty silnik?
Zatarty silnik to pojęcie odnoszące się do sytuacji, w której dochodzi do uszkodzenia jednostki na skutek braku lub niewystarczającego smarowania, które prowadzi do zbyt dużego tarcia między jego elementami. Bez odpowiedniego smarowania komponenty silnika nie mogą pracować płynnie, co prowadzi do przegrzewania, a w konsekwencji – do uszkodzeń.
Kiedy dochodzi do zatarcia jednostki napędowej?
Zatarcie jednostki napędowej najczęściej występuje w sytuacji, gdy poziom oleju silnikowego jest zbyt niski lub gdy olej traci swoje właściwości smarujące. Jest to często efekt zaniedbań w regularnej wymianie oleju, użyciu oleju niewłaściwej jakości lub specyfikacji, a także wadliwego układu smarowania. Przez zaniedbania te, komponenty silnika pracują w ekstremalnych warunkach, powodując przyspieszone zużycie i w ostatecznym rozrachunku, zatarcie silnika. Nawet drobne niedoprecyzowania w trosce o układ smarujący mogą prowadzić do katastrofalnych skutków dla zdrowia silnika.
Zatarty silnik: objawy, które nam powiedzą prawdę o stanie jednostki napędowej
Choć raczej żaden kierowca nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji, warto wiedzieć, jakie są objawy zatartego silnika. Poszczególne oznaki są bowiem dość charakterystyczne i zwykle nie pozostawiają wątpliwości co do jego kondycji. Do takowych zaliczyć można:
- nadmierny hałas i stuki z silnika, będące wynikiem tarcia metalu o metal bez wystarczającego smarowania,
- spadek mocy i osiągów pojazdu, który może się objawiać jako utrata prędkości czy problemy z przyspieszaniem,
- dym z rury wydechowej oraz spod maski, wskazujący na obecność oleju w komorze spalania,
- wysoka temperatura silnika i przegrzewanie się, będące efektem braku chłodzenia przez olej silnikowy.
Zauważyłeś objawy zatartego silnika i co dalej? Czy można naprawić taką jednostkę?
Naprawa zatartego silnika jest możliwa, ale zazwyczaj bardzo kosztowna, często przekraczająca wartość samego pojazdu. W niektórych przypadkach może okazać się, że bardziej opłacalne będzie zakupienie nowego silnika, lub nawet nowego pojazdu. Decyzja o naprawie zależy od stopnia uszkodzenia silnika, dostępności części zamiennych oraz kosztów związanych z naprawą w porównaniu do wartości pojazdu.
Co robić, aby uchronić się przed zatarciem?
Aby uchronić silnik przed zatarciem, kluczowe jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego oraz dbanie o cały układ smarowania. Warto także zwracać uwagę na objawy przytartego silnika takie jak niepokojące dźwięki, drgania czy spadki mocy i reagować na nie jak najszybciej, udając się do mechanika na diagnostykę. Regularna konserwacja i właściwa eksploatacja pojazdu są najlepszym sposobem na ochronę silnika przed zatarciem. Odpowiednia troska i uwaga pozwolą nam cieszyć się bezawaryjną i długą pracą naszego pojazdu. Na koniec mogę polecić sięgnięcie po TEC 2000 Engine Flush, czyli najlepszą płukankę silnika na rynku, która dokładnie czyści kanały olejowe i sprawia, że olej może bez problemów docierać do najdalszych zakamarków silnika.