Silnik

Jakie są objawy zatartego silnika?

Jakie są objawy zatartego silnika?
Silnik

Silnik to serce każdego pojazdu, które musi być w doskonałej kondycji, aby zapewnić płynną i bezproblemową jazdę. Nie jest więc tajemnicą, że stanowi kluczowy komponent samochodu, którego stan ma bezpośredni wpływ na wydajność i niezawodność pojazdu. Jednakże jednostki napędowe są narażone na różnego rodzaju awarie, z czego jedną z nich jest tzw. zatarcie, które jest zmorą każdego kierowcy. W tym artykule omówię, jakie są objawy zatartego silnika, jak je rozpoznać i co zrobić, aby uniknąć poważniejszych problemów.

Czym jest zatarty silnik?

Zatarty silnik to pojęcie odnoszące się do sytuacji, w której dochodzi do uszkodzenia jednostki na skutek braku lub niewystarczającego smarowania, które prowadzi do zbyt dużego tarcia między jego elementami. Bez odpowiedniego smarowania komponenty silnika nie mogą pracować płynnie, co prowadzi do przegrzewania, a w konsekwencji – do uszkodzeń.

Zatarcie jest wynikiem nadmiernego tarcia, co prowadzi do poważnych i nieodwracalnych uszkodzeń wewnętrznych komponentów silnika, takich jak tuleje cylindrowe, tłoki i pierścienie tłokowe.

Kiedy dochodzi do zatarcia jednostki napędowej?

Zatarcie jednostki napędowej najczęściej występuje w sytuacji, gdy poziom oleju silnikowego jest zbyt niski lub gdy olej traci swoje właściwości smarujące. Jest to często efekt zaniedbań w regularnej wymianie oleju, użyciu oleju niewłaściwej jakości lub specyfikacji, a także wadliwego układu smarowania. Przez zaniedbania te, komponenty silnika pracują w ekstremalnych warunkach, powodując przyspieszone zużycie i w ostatecznym rozrachunku, zatarcie silnika. Nawet drobne niedoprecyzowania w trosce o układ smarujący mogą prowadzić do katastrofalnych skutków dla zdrowia silnika.

Zatarty silnik: objawy, które nam powiedzą prawdę o stanie jednostki napędowej

Choć raczej żaden kierowca nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji, warto wiedzieć, jakie są objawy zatartego silnika. Poszczególne oznaki są bowiem dość charakterystyczne i zwykle nie pozostawiają wątpliwości co do jego kondycji. Do takowych zaliczyć można:

  • nadmierny hałas i stuki z silnika, będące wynikiem tarcia metalu o metal bez wystarczającego smarowania,
  • spadek mocy i osiągów pojazdu, który może się objawiać jako utrata prędkości czy problemy z przyspieszaniem,
  • dym z rury wydechowej oraz spod maski, wskazujący na obecność oleju w komorze spalania,
  • wysoka temperatura silnika i przegrzewanie się, będące efektem braku chłodzenia przez olej silnikowy.

Zauważyłeś objawy zatartego silnika i co dalej? Czy można naprawić taką jednostkę?

Naprawa zatartego silnika jest możliwa, ale zazwyczaj bardzo kosztowna, często przekraczająca wartość samego pojazdu. W niektórych przypadkach może okazać się, że bardziej opłacalne będzie zakupienie nowego silnika, lub nawet nowego pojazdu. Decyzja o naprawie zależy od stopnia uszkodzenia silnika, dostępności części zamiennych oraz kosztów związanych z naprawą w porównaniu do wartości pojazdu.

W kwestii potencjalnej naprawy ważne jest to, czy możliwe jest uruchomienie zatartej jednostki napędowej. Jeśli tak, konieczne będzie wymienienie wałka rozrządu oraz panewek.

Co robić, aby uchronić się przed zatarciem?

Aby uchronić silnik przed zatarciem, kluczowe jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju silnikowego oraz dbanie o cały układ smarowania. Warto także zwracać uwagę na objawy przytartego silnika takie jak niepokojące dźwięki, drgania czy spadki mocy i reagować na nie jak najszybciej, udając się do mechanika na diagnostykę. Regularna konserwacja i właściwa eksploatacja pojazdu są najlepszym sposobem na ochronę silnika przed zatarciem. Odpowiednia troska i uwaga pozwolą nam cieszyć się bezawaryjną i długą pracą naszego pojazdu. Na koniec mogę polecić sięgnięcie po TEC 2000 Engine Flush, czyli najlepszą płukankę silnika na rynku, która dokładnie czyści kanały olejowe i sprawia, że olej może bez problemów docierać do najdalszych zakamarków silnika.

  • Wpisy

    z tej samej kategorii

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem
    Silnik

    Biały dym spod maski – szybkie porady na ten problem

    Zauważyłeś biały dym wydobywający się spod maski Twojego samochodu? Jest to sygnał alarmowy, który może mówić o zarówno o niegroźnej usterce, jak i poważnych problemach z silnikiem. Ignorowanie tego zjawiska może prowadzić do kosztownych napraw i niebezp...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz
    Silnik

    Silnik benzynowy działa słabo? Sprawdź, w czym rzecz

    Silnik benzynowy traci moc i nie działa tak sprawnie, jak powinien? Utrata mocy to częsty problem, który może mieć wiele przyczyn, od zanieczyszczeń w układzie paliwowym po problemy z kompresją. W dzisiejszym wpisie biorę na tapetę potencjalne powody, dla...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?
    Silnik

    Jak wymieniać świece żarowe? Na ciepłym czy zimnym silniku?

    Wymiana świec żarowych może wydawać się prostą czynnością, ale są pewne zasady, które warto przestrzegać, by zapewnić sobie i swojemu samochodowi bezpieczeństwo oraz optymalne działanie. Kiedy wymieniać te podzespoły: na zimnym czy ciepłym silniku? O tym ...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?
    Silnik

    Dlaczego silnik gaśnie na wolnych obrotach?

    Masz problem z gaśnięciem samochodu na wolnych obrotach? To dość powszechny problem, który może być spowodowany wieloma czynnikami, zarówno mechanicznymi, jak i elektrycznymi. W dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, co jest przyczyną takiego st...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?
    Silnik

    Dlaczego turbina gwiżdże na zimnym silniku?

    Jeśli zauważyłeś, że turbosprężarka gwiżdże w momencie, gdy jednostka jeszcze nie osiągnęła optymalnej temperatury pracy, musisz wiedzieć, że jest to sygnał, który może zwiastować poważny problem. Co konkretnie mogą oznaczać takie dźwięki i co zrobić, gdy...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?
    Silnik

    Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

    Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważnym elementem, który zapewnia prawidłową izolację i separację płynów eksploatacyjnych w silniku. Jej awaria może prowadzić do szeregu poważnych, a czasem nieodwracalnych uszkodzeń. Wśród kierowców nieraz pada pytani...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą
    Silnik

    Objawy wydmuchanej uszczelki pod głowicą

    Wydmuchana uszczelka pod głowicą to jeden z tych problemów, które żaden kierowca nie chciałby spotkać. Jest to sytuacja, która może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a naprawa często wiąże się z wysokimi kosztami. Jak zdiagnozować ten problem? O...

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor

    author

    Łukasz Młodkowski

    Autor