Wprowadzenie benzyny E10 na rynek paliwowy wywołuje wiele pytań wśród kierowców, dotyczących tego, do jakich pojazdów jest ona odpowiednia, a które modele powinny jej unikać. Nowe paliwo charakteryzujące się wyższą zawartością bioetanolu, stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne paliwa, jednak nie wszystkie samochody są przystosowane do jej użytkowania, co może prowadzić do wątpliwości przy dystrybutorze. Kto będzie mógł zatankować E10, a dla kogo jest niewskazana? O tym w dalszej części artykułu.
E10 w skrócie
Benzyna E10 to nowy rodzaj paliwa, który zawiera do 10% bioetanolu, będącego odnawialnym źródłem energii pochodzącym z roślin. Jest to krok w kierunku zwiększenia ekologiczności paliw, ponieważ wyższy udział bioetanolu przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych gazów cieplarnianych. E10 jest zazwyczaj kompatybilna z większością nowszych pojazdów benzynowych, jednak może nie być odpowiednia dla niektórych starszych modeli samochodów, które nie zostały zaprojektowane do pracy na paliwie z tak wysokim udziałem etanolu. Wprowadzenie E10 na rynek ma na celu nie tylko poprawę bilansu ekologicznego, ale także stopniowe dostosowywanie rynku motoryzacyjnego do przyszłych standardów środowiskowych. Nowa benzyna zastąpi dotychczasową benzynę Pb95 E5 (od 2024 roku będzie ona dostępna w wyższej liczbie oktanowej, czyli Pb98).
Paliwo E10: do jakich aut pasuje, a do jakich nie?
Paliwo E10 wprowadzane na polski rynek od 1 stycznia 2024 roku jest przystosowane głównie do nowszych pojazdów, produkowanych od listopada 2010 roku, które są zaprojektowane do efektywnego wykorzystania tego typu paliwa. Doświadczenia z rynków, gdzie E10 jest już stosowane, takich jak Niemcy, pokazują, że problemy związane z jego użyciem w nowszych autach nie są częste.
Wiele osób bezpodstawnie uważa nawet, że nowa benzyna E10 to zagrożenie dla układu wtryskowego. Zawsze warto jednak czerpać informacje ze sprawdzonych źródeł.
Lista aut zgodnych z E10 i tych, do których nie należy zalewać nowej mieszanki
Dla kierowców poszukujących informacji o kompatybilności swoich pojazdów z benzyną E10 pomocna może okazać się lista przygotowana przez organizację DAT. Odpowiada ona na nurtujące pytanie czy można tankować e10. Zawiera szczegółowe dane dotyczące różnych marek i modeli samochodów, a także popularnych motocykli, wskazując, które z nich są przystosowane do pracy na paliwie z wyższą zawartością bioetanolu. Poniżej dane zebrane w tabelce.
| Producent | Modele zgodne z paliwem E10 | Modele, do których nie należy wlewać E10 |
| --- | --- | --- |
| Alfa Romeo | Wszystkie od 1.01.2011, MiTo, Giulietta, 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V) | - |
| Audi | Wszystkie z benzynowymi silnikami (z wyjątkami) | A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI i 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4/A4 Avant z ogrzewaniem postojowym (2001-2008) |
| BMW | Wszystkie silniki benzynowe | - |
| Cadillac | BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid | - |
| Chrysler | 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR, JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS, RG) | - |
| Chevrolet | Wszystkie od 2006 spełniające normę Euro 4: Aveo/Kalos (od 2005), Matiz (od 2006), Nubira/Lacetti (od 2006), Tacuma/Rezzo (od 2006), Captiva, Cruze, Orlando, Epica, Spark | - |
| Citroën | Wszystkie od 1.01.2000 | - |
| Corvette | Corvette C4, C5, C6, Z06, Grand Sport, ZR1 (wszystkie z sondą lambda i katalizatorem) | - |
| Dacia | Wszystkie modele | - |
| Daihatsu | Cuore L276 (od 25.04.2008), Copen L881 (od 25.04.2008), Trevis L651 (od 8.05.2008), Sirion M3#, Materia M4#, Terios J2# | - |
| Dodge | Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ) | - |
| DS | Wszystkie modele koncernu PSA od 1.01.2000 | - |
| Fiat | Wszystkie od 2000 spełniające normę Euro 3 | Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V |
| Ford | Wszystkie od 1992 w Europie | Mondeo 1.8 SCI (2003-2007) |
| Honda | Wszystkie z wtryskiem PGM-FI | - |
| Hummer | H2, H2T, H3, H3T | - |
| Hyundai | Wszystkie modele | - |
| Jaguar | Wszystkie od 1992 | - |
| Jeep | Wszystkie silniki | - |
| --- | --- | --- |
| Kia | Wszystkie modele | - |
| Land Rover | Wszystkie od rocznika modelowego 1996 | - |
| Lancia | Wszystkie od roku modelowego 2000 | Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V; Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V |
| Lexus | Wszystkie od stycznia 1998 (z wyjątkami) | IS250 (2005-2007), GS300 (2005-2007), LS460 (2006-2007) |
| Maybach | Wszystkie modele | - |
| Mazda | Wszystkie od roku 2002 | - |
| Mercedes | Prawie wszystkie silniki | C200 CGI, CLK 200 CGI (2002–2005), bez trójdrożnego katalizatora lub gaźnikiem |
| Mini | Wszystkie od 2000 | - |
| Mitsubishi | Wszystkie poza GDI do 2007 | Jednostki GDI z bezpośrednim wtryskiem do 2007 r. |
| Nissan | Wszystkie od 1 stycznia 2000 | - |
| Opel/Vauxhall | Wszystkie z wyjątkiem określonych | Vectra, Signum, Zafira z silnikiem 2.2 Z22YH |
| Peugeot | Wszystkie od 1 stycznia 2000 | - |
| Porsche | Wszystkie od 1998 (z wyjątkami) | Carrera GT |
| Renault | Wszystkie od 1 stycznia 1997 (z wyjątkami) | Renault 19, niektóre Megane I i Laguna II, Espace 4, Velsatis, Avantime |
| Rolls Royce | Wszystkie od 2003 | - |
| Seat | Wszystkie poza pierwszą generacją FSI | Niektóre modele Toledo, Leon, Altea z FSI |
| Smart | Wszystkie modele | - |
| Skoda | Wszystkie poza określonymi | Felicia 1.3 OHV (1994-2001) |
| Subaru | Wszystkie od 1 stycznia 1991 | - |
| Suzuki | Wszystkie od 2011 | Starsze modele (sprawdzić instrukcję) |
| Toyota | Wszystkie od stycznia 1998 (z wyjątkami) | Niektóre modele Avensis (praktycznie wszystkie silniki T22; do 2000 roku, nowsze modele są kompatybilne). Podobnie jest z Corollą E11 (modele sprzed 2000 roku). RAV4 sprzed 1998 roku. |
| Volkswagen | Wszystkie poza pierwszą generacją FSI | 1,4 FSI (Golf V), 1,6 FSI (Golf IV, V, Bora), 2,0 FSI (Golf V). |
| Volvo | Wszystkie od 1976 (z wyjątkami) | S40, V40 z silnikiem 1.8 GDI |