Wraz z nadejściem nowego roku stacje benzynowe w Polsce wprowadzają istotną zmianę w ofercie paliw. Pojawi się bowiem obok dobrze znanego paliwa E5, nowa opcja dla kierowców – benzyna 95-oktanowa oznaczona jako E10. Choć wielu z nas mogło nie zwracać uwagi na oznaczenia paliw w przeszłości, teraz nadszedł dobry czas, by nieco głębiej zainteresować się tym zagadnieniem, a konkretniej: czym właściwie różnią się te dwa rodzaje benzyny. I o tym dziś sobie porozmawiamy. Zapraszam do lektury.
Co nam mówią oznaczenia E5 i E10?
Oznaczenia E5 i E10, które spotykamy na stacjach benzynowych, odnoszą się do zawartości etanolu w benzynie.
- E5 to paliwo, w którym maksymalny udział etanolu wynosi 5%, natomiast E10 zawiera do 10% tego biokomponentu.
Kluczowe znaczenie ma tu wpływ etanolu na pracę silnika i środowisko. Etanol, będąc biopaliwem, jest korzystniejszy dla środowiska ze względu na niższą emisję szkodliwych gazów, ale równocześnie może wpływać na wydajność silnika i jego komponenty.
Czytaj więcej o rodzajach benzyny na stacjach.
E5 czy E10: która mieszanka jest lepsza dla silnika?
Wybierając pomiędzy benzyną E5 a E10, kierowcy muszą rozważyć różne aspekty wpływające na wydajność i trwałość silnika.
- Benzyna E10 zawierająca większy udział etanolu, może minimalnie zwiększyć zużycie paliwa – do 1,5%, jednak nie ma znaczącego wpływu na osiągi silnika. Jej ekologiczne korzyści są dodatkowym atutem dla świadomych środowiskowo użytkowników.
- Z drugiej strony benzyna E5 z mniejszą zawartością etanolu, może być łagodniejsza dla niektórych starszych silników i układów paliwowych.
Z kolei wyższe stężenie biokomponentów w E10 może prowadzić do rozszczelnień, szczególnie w elementach wykonanych z aluminium, ze względu na ich higroskopijne właściwości. E10 również wykazuje większą tendencję do absorpcji wody, co może wpływać na stabilność paliwa i powodować trudności w jego przechowywaniu. Kwestią do rozważenia jest również potencjalne ryzyko przyspieszonej korozji niektórych stopów metali oraz uszkodzenia komponentów gumowych i plastikowych w układzie paliwowym, szczególnie przy stosowaniu E10.Zabezpiecz się przed opisanymi wyżej problemami z TEC 2000. Wypróbuj dostępny na stronie uszlachetniacz Fuel System Cleaner, który usuwa wodę z układu paliwowego i dba o jego czystość, zabezpieczając go jednocześnie przed negatywnym skutkiem stosowania biokomponentów w paliwach.
Benzyna E5 czy E10? Wciąż będziemy mieć wybór
Należy być świadomym, że od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych pojawi się benzyna E10, która zastąpi tradycyjną benzynę Pb95 E5.
Ta zmiana pozwala na zachowanie elastyczności wyboru dla konsumentów, dając im możliwość dopasowania rodzaju paliwa do specyfiki ich pojazdów oraz indywidualnych preferencji. Dostępność obu rodzajów benzyny – E5 w wersji Pb98 oraz nowego E10 – umożliwia użytkownikom dokonywanie świadomych wyborów, uwzględniających zarówno potrzeby ich silników, jak i osobiste preferencje ekologiczne.
Dowiedz się więcej na ten temat, czytając wpis pt. Do 10% biokomponentów w paliwie.
Co wybrać? Nową benzynę E10 czy tradycyjną E5? To zależy
Decyzja między nową benzyną E10 a tradycyjną E5 zależy od specyfikacji pojazdu i jego roku produkcji.
- Paliwo E5, zawierająca 5% bioetanolu**, było dotąd uniwersalnym wyborem dla wszystkich typów silników benzynowych**.
- Jednakże E10, zwiększając udział bioetanolu, jest przede wszystkim przystosowana do nowszych pojazdów.
Zgodnie z ogólnymi wytycznymi, większość samochodów wyprodukowanych na europejskim rynku po listopadzie 2010 roku jest dostosowana do korzystania z benzyny E10. To oznacza, że ich silniki zostały zaprojektowane tak, aby mogły efektywnie i bezpiecznie pracować na paliwie z wyższym udziałem bioetanolu, minimalizując ryzyko awarii czy uszkodzeń. W przypadku właścicieli starszych modeli aut, zalecane jest jednak sprawdzenie zgodności ich pojazdu z paliwem E10, aby uniknąć potencjalnych problemów technicznych. Wybór odpowiedniego paliwa jest więc kluczowy dla utrzymania optymalnej pracy silnika i uniknięcia niepotrzebnych komplikacji.Listę samochodów, do których pasuje nowe paliwo, a do których nie, zobaczysz we wpisie pt. Do jakich aut benzyna E10?
Podsumowanie
Podsumowując, nadejście benzyny E10 na polskie stacje benzynowe stanowi istotną zmianę w dostępnych opcjach paliwowych. Różnica między E5 a E10 polega głównie na zawartości etanolu – E5 zawiera do 5% bioetanolu, a E10 do 10%. Choć E10 może zawierać czasami mniejszą ilość etanolu, jest przede wszystkim przeznaczona dla nowszych pojazdów i ma korzystniejszy wpływ na środowisko ze względu na niższą emisję szkodliwych gazów. Od 1 stycznia 2024 roku, obok E10, dostępna będzie również benzyna E5 w wersji Pb98, co pozwala kierowcom na dokonywanie świadomych wyborów w zależności od specyfikacji i wieku ich pojazdów.