Ultrarace – najlepsze auta z całej Europy w jednym miejscu
Ultrarace to wydarzenie, o którym w ostatnich latach jest naprawdę głośno. Nic w tym zaskakującego – jest to…
W każdej jednostce napędowej – niezależnie od jej rodzaju – z czasem dochodzi do utraty jej pierwotnych osiągów. Spowodowane jest to oczywiście rosnącym przebiegiem, zużyciem się poszczególnych podzespołów, a także tworzącymi się w czasie pracy i gromadzącymi we wnętrzu silnika zanieczyszczeniami. Taki stan rzeczy sprawia, że jednostka traci moc i zaczyna spalać większą ilość paliwa. Co zrobić w takim momencie? Dobrym pomysłem jest wyczyszczenie układu paliwowego – bo to właśnie m.in. od jego czystości zależy, czy silnik pracuje na swoich optymalnych parametrach. Dlaczego warto regularnie płukać układ wtryskowy? Jak się za to zabrać?
Niektórzy kierowcy wychodzą z założenia, że płukanie układu wtryskowego jest niepotrzebnym zabiegiem, bez którego tak naprawdę można byłoby się obejść. Prawda jest jednak zgoła inna – warto pamiętać, że w jego wnętrzu gromadzą się zanieczyszczenia, w tym m.in. drobinki rdzy (korozja jest efektem wahań temperatury w zbiorniku, przez które wytrącana jest woda w chwili kontaktu z metalowymi elementami). Część zabrudzeń co prawda jest wyłapywana przez sitko pompy paliwowej – jednak nie wszystkie. Reszta trafia do filtra paliwa i co gorsza – bezpośrednio do wtryskiwaczy. I właśnie od zanieczyszczonych wtrysków zaczynają się kłopoty z wydajnością jednostki napędowej. Wspomniane czyszczenie układu paliwowego jest zabiegiem, który ma na celu uchronić pojazd przed poważnymi i kosztownymi awariami. O jakich usterkach mowa?
Warto mieć na uwadze, że do układu wtryskowego zaliczają się bardzo precyzyjne podzespoły jak pompa wtryskowa i wtryskiwacze. Z racji na dokładność ich pracy każde nagromadzone zanieczyszczenia mogą stanowić poważne zagrożenie dla silnika. Wszystko zaczyna się od spadku jakości rozpylania oraz atomizacji paliwa, przez co iglica nie jest w stanie swobodnie się poruszać. To z kolei prowadzi do tzw. lania wtryskiwaczy, czyli sytuacji, w której paliwo podawane jest w stanie zamkniętym – efektem tego jest nadmierne spalanie, dymienie, a także nierówna praca silnika. Taki stan rzeczy może doprowadzić również do zatarcia iglicy, a to bardzo prosta droga do uszkodzenia tłoków silnika, zaworów czy głowicy.
Wyżej opisanych problemów można uniknąć – podstawą jest jednak regularne płukanie układu wtryskowego. Ale jak się za to zabrać?
W tym miejscu możemy przejść do kolejnej kwestii, czyli tego, w jaki sposób możemy wyczyścić układ paliwowy z nagromadzonych się w nim zanieczyszczeń. Warto wiedzieć, że opcji jest kilka – każda jednak polega na wykorzystaniu chemicznego preparatu czyszczącego. Można się za to zabrać samodzielnie (przeprowadzenie płukania układu wtryskowego jest jak najbardziej możliwe w warunkach domowych) bądź zlecić to profesjonalistom. W zależności od wybranego sposobu trzeba liczyć się z mniejszym lub większym wydatkiem. Jak wyczyścić układ paliwowy w Dieslu i benzynie?
Cały proces płukania układu wtryskowego polega na wlaniu preparatu do filtra paliwa w taki sposób, by został on zassany jeszcze przed benzyną. Takie rozwiązanie sprawia, że środek przechodzi z filtra do komory spalania, rozpuszczając po drodze zanieczyszczenia znajdujące się na ściankach przewodów. Zabieg ten można przeprowadzić również w nieco inny sposób – umieszczając przewody paliwowe w puszce z preparatem.
TEC 2000 Diesel Injector Cleaner – profesjonalny preparat do pielęgnacji wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych. Dokładnie czyści końcówki i dysze, usuwając zanieczyszczenia, w tym nagar, a także chroni wtryski przed przelewaniem paliwa oraz ich zablokowaniem.
Zobacz też: Wtryskiwacze Diesla – jak zadbać o prawidłowe działanie?
Innym wyjściem jest podpięcie specjalistycznego urządzenia czyszczącego do listwy wtryskowej. Po zapłonie silnika preparat jest aplikowany pod ciśnieniem do przewodów. To rozwiązanie pozwala usunąć nagromadzone zabrudzenia nie tylko z wtryskiwaczy, ale również z komory spalania oraz układu dolotowego. Ten sposób jest nieco droższy od pierwszej opcji.
TEC 2000 Fuel Injector Cleaner to z kolei środek do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach benzynowych. Dokładnie płucze wtryski, zachowując w idealnej czystości układ paliwowy, usuwając z niego zanieczyszczenia. Świetnie radzi sobie również z wilgocią gromadzącą się wokół wtryskiwaczy. Podawany bezpośrednio do listwy wtryskowej za sprawą przewodów.
Zobacz też: Jak czyścić wtryskiwacze benzynowe? Sprawdzone sposoby
Ostatnim rozwiązaniem jest wyczyszczenie układu w myjkach ultradźwiękowych. Sposób ten wiąże się z demontażem wtrysków i sprawdzeniu ich wydajności, sprawności, a także jakości rozpylania paliwa, stąd też jest to zdecydowanie najdroższa opcja i przeprowadzana jedynie przez profesjonalistów. Pozwala wykryć usterki mechaniczne (w przeciwieństwie do wyżej wymienionych metod).
Chemiczne płukanie układu paliwowego daje niemalże natychmiastowe efekty w postaci poprawy osiągów pojazdu, równomiernej pracy jednostki napędowej, a także wyregulowania poziomu spalania paliwa. Co więcej, zastosowanie wysokiej jakości preparatu ma również pozytywne przełożenie na jakość spalin, a także komfort jazdy.
W przypadku układu wtryskowego znacznie lepiej jest zapobiegać niż leczyć – z artykułu wiesz już, że zaniedbanie kondycji wtrysków i innych elementów układu może doprowadzić nawet do remontu silnika, co wiąże się z wielotysięcznym wydatkiem. Dlatego też skutecznym sposobem na ograniczenie zanieczyszczeń układu, a także zminimalizowania ryzyka wystąpienia awarii, jest profilaktyczne sięganie po chemiczne preparaty – co kilkanaście tysięcy kilometrów.
Co ważne jednak: nawet najlepszy preparat do czyszczenia układu paliwowego nie jest w stanie usunąć usterek wtrysków, pompy czy innych podzespołów. Takie środki należy traktować jako preparaty pielęgnacyjne, czyli takie, które pomogą utrzymać układ w dobrej kondycji przez cały sezon.